• Πολιτισμός

    Ο Διονύσης Καβαλλιεράτος στο Ηρώδειο, επίκεντρο σύμπραξης του ΝΕΟΝ με το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου

    Διονύσης Καβαλλιεράτος, Πολύνα Κοσμαδάκη (Μουσείο Μπενάκη)


    Με έναν ριζοσπαστικό, εικαστικό τρόπο μέσα στο ίδιο το Ηρώδειο, ο Διονύσης Καβαλλιεράτος παρουσιάζει το έργο Αποπροσανατολισμένος χορός/παραπλανημένος πλανήτης στο πλαίσιο της σύμπραξης ανάμεσα στον Οργανισμό ΝΕΟΝ και το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου (που με αυτόν τον «αντισυμβατικό» τρόπο ουσιαστικά εγκαινιάζεται).

    Πρόκειται για την πρώτη έκθεση που πραγματοποιείται στο Ωδείο. Μία in situ εγκατάσταση με σαράντα περίπου γλυπτικές μορφές από διάφορα υλικά (χαλκό, πηλό, ρητίνη, καθρέπτη, ξύλο) σε κυκλικό χορό που παραπέμπουν σε αλλοτινές εποχές και διάφορους πολιτισμούς: από την προϊστορία και την αρχαιότητα ως τη μοντέρνα τέχνη, το θέατρο, τη μαζική κουλτούρα και τη λαϊκή τέχνη. Δανείζεται μοτίβα από τη Σφίγγα και τα κυκλαδικά ειδώλια ώστε να μεταπλάσει τις δικές του φιγούρες και ρόλους για τον περιπλανώμενο, τον σκλάβο, τον μεθύστακα. Η εγκατάσταση και οι μορφές του αντλούν στοιχεία από την κινησιολογία του αρχαίου δράματος.

    Ο καλλιτέχνης χρησιμοποιεί σύγχρονες αλλά και κλασικές τεχνικές της γλυπτικής (πλάσιμο, συγκόλληση, χύτευση, λάξευση) για να συνθέσει τις αλλόκοτες, παιδικόμορφες φιγούρες του στον Αποπροσανατολισμένο χορό.

    Και έτσι βυθίζουν το θεατή σε ένα σουρεαλιστικό παραξένισμα, ένα σύμπαν με απρόσμενες συνθέσεις και ανατροπές όπου όλα και συνάμα τίποτα δεν ισχύει, και ο θεατής αιωρείται κάπου ανάμεσα στο όνειρο και τον εφιάλτη. Αυτή η παραδοξότητα που στήνεται εν χορώ συμπυκνώνει τους φόβους, τις προκαταλήψεις και τις ενοχές της σύγχρονης κοινωνίας, αποτελεί δριμεία κριτική της πολιτικής και της εξουσίας, εξαιρετικά καίριας στη σημερινή (μετά τον Φλιντ) εποχή.

    Παράλληλα, ο κυκλικός χορός παραπέμπει στο επίμονο αίτημα για κοινότητα, φιλίας, σωματική επαφή. Και έτσι το έργο δεν ξεφεύγει από αυτοβιογραφικές αναφορές. Άλλοτε με σκωπτικό τρόπο και άλλοτε με πεσιμισμό, ανιχνεύεται η σχέση του ατόμου με την κοινωνία, του ηθοποιού ή καλλιτέχνη ως πολιτικού όντος (με την ευρεία έννοια του όρου) μέσα στο σύγχρονο γίγνεσθαι.

    Ο Διονύσης Καβαλλιεράτος, κάτοικος Βερολίνου, καταπιάνεται με μικρής και μεγάλης κλίμακας γλυπτά σε ξύλο, πηλό ή με μικτή τεχνική καθώς και σε σχέδια με μολύβι και κάρβουνο. Τα έργα του εμπλουτίζονται σταθερά από μυθολογικές αναφορές, με έντονο χλευασμό με τον οποίο αποτινάσσει τα κακώς κείμενα της σύγχρονης πραγματικότητας. ‘Εργα του έχουν διακριθεί στην ομαδική έκθεση Στο ίδιο ποτάμι δυο φορές από το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ και το New Museum της Νέας Υόρκης σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, στο Υπνος Project του Ιδρύματος Ωνάση (2016), Faces στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση (2012), The son of the eagle breaks his legs, The son of the eagle walks on his hands στην Bernier/Eliades (2012).

    Η έκθεση (την οποία επιμελείται η ιστορικός τέχνης Πολύνα Κοσμαδάκη, επιμελήτρια του Μουσείου Μπενάκη) αποτελεί μέρος του προγράμματος του ΝΕΟΝ Έργο στην Πόλη, στο πλαίσιο του οποίου κάθε χρόνο ένας καλλιτέχνης δημιουργεί έργο που εκτίθεται σε δημόσιο χώρο για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Έτσι, δημιουργείται η γέφυρα ανάμεσα στη σύγχρονη τέχνη και τον αρχαίο πολιτισμό αλλά και ο ζωντανός διάλογος ανάμεσα στον εικαστικό κόσμο και τη σύγχρονη κοινωνία. Σήμερα, στην εποχή μετά το μεταμοντέρνο, η τέχνη με όλη την ποικιλομορφία της σε διεθνές επίπεδο, διεκδικεί μεγαλύτερη συμμετοχή από το ευρύ κοινό.

    Όπως σημειώνει η διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Κατερίνα Ευαγγελάτου, «Το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου συμπράττει φέτος με τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ, σε ένα τολμηρό εικαστικό και επιμελητικό εγχείρημα, που θέτει στο επίκεντρό του τη σύνδεση των παραστατικών τεχνών με την εικαστική δημιουργία και ταυτόχρονα αναδεικνύει με τρόπο εντελώς απρόσμενο για τον θεατή τον εμβληματικό χώρο του Ωδείου Ηρώδου Αττικού. Είμαστε ευτυχείς που, μέσα από αυτή την συνεργασία αιχμής, συμβάλλουμε στη συνομιλία της σύγχρονης ελληνικής εικαστικής δημιουργίας με το κοινό του Φεστιβάλ».

    Η διευθύντρια του ΝΕΟΝ Ελίνα Κουντούρη δήλωσε: «Η έβδομη ανάθεση για το Έργο στην Πόλη φέρνει την έκθεση του Διονύση Καβαλλιεράτου σε αυτό το -εδώ και χιλιάδες χρόνια- ορόσημο του δημόσιου χώρου της Αθήνας και συστήνει στον επισκέπτη μια περιπατητική εμπειρία που διασχίζει το ιστορικό κέντρο της πόλης μέχρι αυτό το κορυφαίο μνημείο για να συναντήσει τη σύγχρονη τέχνη. Είμαι πολύ χαρούμενη που συμβαίνει τώρα, στην επανεκκίνηση της κοινωνικότητας εν μέσω της πρωτόγνωρης συνθήκης της πανδημίας, για να μας δώσει τη δυνατότητα να επανασυνδεθούμε με την πόλη μας, να αναβιώσουμε τη σχέση του πολίτη με τη σύγχρονη τέχνη, να διατηρήσουμε ζωντανό τον διάλογο με τους δημιουργούς».

    Πληροφορίες:

    Διονύσης Καβαλλιεράτος: Αποπροσανατολισμένος χορός / Παραπλανημένος πλανήτης

    Ωδείο Ηρώδου Αττικού

    5 Ιουνίου – 3 Ιουλίου 2020

    Με προτεραιότητα τη δημόσια υγεία και την ασφάλεια, αλλά και με ευθύνη απέναντι στο κοινό και τον Πολιτισμό, η έκθεση θα πραγματοποιηθεί ακολουθώντας τις οδηγίες από τις υγειονομικών αρχών. Στο πλαίσιο αυτό, 20 άτομα θα εισέρχονται στο χώρο, ανά είκοσι λεπτά.

    Για την αυτόνομη μετακίνηση των ατόμων με αμαξίδιο, ο χώρος έχει εξοπλιστεί με ειδική ράμπα. Για καλύτερη εξυπηρέτηση παρακαλώ επικοινωνείτε στο [email protected].

    Ωράριο

    Τρι – Κυρ | 5μμ – 8:30μμ

    Δευ | Κλειστά

    Είσοδος Ελεύθερη

    Απαραίτητη η προκράτηση θέσης.



    ΣΧΟΛΙΑ