• Πολιτισμός

    Λένα Κιτσοπούλου: Η αιρετική για πρώτη φορά στην Επίδαυρο

    Λένα Κιτσοπούλου: Η αιρετική για πρώτη φορά στην Επίδαυρο

    Λένα Κιτσοπούλου


    Η Λένα Κιτσοπούλου δεν φοβάται να δοκιμάζει την πολυτάλαντη φύση της. Με το Εθνικό Θέατρο εμφανίζεται για πρώτη φορά στην Επίδαυρο όπου πειραματίζεται με τους Σφήκες. Συνεργάζεται με τον συνθέτη Νίκο Κυπουργό τον οποίο έχει ξανασυναντήσει το 2019 στην Μήδεια του Μποστ την οποία μετέτρεψαν σε οπερέτα για την Εθνική Λυρική Σκηνή.

    Εξήντα χρόνια μετά

    Στην πρώτη της κάθοδο στο μεγάλο αργολικό θέατρο, η Λένα Κιτσοπούλου διασκευάζει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στους Σφήκες του Αριστοφάνη. Πλαισιώνεται επί σκηνής από σπουδαία ομάδα συνεργατών και ηθοποιών.

    Η συγκεκριμένη κωμωδία του Αριστοφάνει δεν ανεβαίνει συχνά στη σκηνή. Επιστρέφει στο δραματολόγιο του Εθνικού Θεάτρου εξήντα χρόνια μετά την παράσταση του Αλέξη Σολομού.

    Η Λένα Κιτσοπούλου πραγματοποιεί ένα λίφτινγκ στο κείμενο, τη σύγχρονη μεταγραφή του με τρόπο που αναστοχάζεται τις παθογένειες της δημοκρατίας και τις ρωγμές της δικαιοσύνης.

    Σφήκες

    Στους Σφήκες ο Αριστοφάνης χρησιμοποιεί το όχημα της σάτιρας για να στηλιτεύσει τη διάβρωση του δικαστικού συστήματος, που αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της λαϊκής κυριαρχίας στην αρχαία Αθήνα. Πάντα καίριος και απαράμιλλα αιχμηρός, ο κορυφαίος κωμικός.

    Ένας χαιρέκακος, δικομανής ηλικιωμένος δικαστής έχει μανία να καταδικάζει “ενόχους”. Έχει απέναντί του τον απεγνωσμένο γιο του, το διαβλητό δικαστικό σύστημα και μια ολόκληρη κοινωνία από Σφήκες. Πρόκειται για άτομα σκληρά με οξύ κεντρί, ακόρεστη όρεξη για κριτική και μηδενική διάθεση για αυτοκριτική. Κοινωνία εγκλωβισμένη στα δεσμά της διχόνοιας και της κακεντρέχειας. Συστρέφεται, σπαρταρά, εξαπολύει κατηγορώ και καταλήγει να τρέφεται από το ίδιο της το δηλητήριο σε αέναο φαύλο κύκλο. Η Λένα Κιτσοπούλου λοιπόν βρίσκεται σε γνώριμα νερά.

    Σφήκες Αριστοφάνη σε διασκευή σκηνοθεσία Λένας Κιτσοπούλου

    Τα σύγχρονα κεντριά

    Εστιάζει το βλέμμα της στα σύγχρονα «κεντριά», ήτοι τα λαϊκά δικαστήρια που στήνονται στις τηλεοπτικές εκπομπές και στα σόσιαλ μίντια. Με σκωπτική διάθεση φωτίζει τον συστημικό κοινισμό, την απονευρωμένη δημοκρατία, τον ρατσισμό, τον φανατισμό, την τυφλή πολιτική ορθότητα της εποχής μας.

    «…σε καταδικάζω στην εκπομπή μου, στο κινητό μου, δημόσια, όπου βρεθώ κι όπου σταθώ, και προσέξτε καλά: όποιος δεν συμφωνεί μαζί μου είναι φασίστας, είναι συνένοχος με τον ένοχο. Κατηγορώ, άρα είμαι κάτι. Κατηγορώ άρα υπάρχω…», σημειώνει η Λένα Κιτσοπούλου.

    Επιχειρεί να αναδείξει τα άκρα, τον βούρκο που απειλεί την πρόοδο και το διαχρονικό ιδεώδες, που εξυψώνει.

    Την Λένα Κιτσοπούλου πλαισιώνουν επί σκηνής οι Νίκος Καραθάνος, Θοδωρής Σκυφτούλης, Νεφέλη Μαϊστράλη, Γιάννης Κότσιφας, Θάνος Μπίρκος, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Κωνσταντίνος Πλεμμένος, Μαριάννα Πουρέγκα, Νίκος Κουσούλης, Αλέξης Κωτσόπουλος, Δάφνη Δαυίδ, Αλέξανδρος Ζουριδάκης, Δημήτρης Ναζίρης, Στέφανος Πίττας, Κωνσταντίνος Καπελλίδης, Σωτήρης Μανίκας, Νικόλας Μαραγκόπουλος και οι μουσικοί Σοφία Ευκλείδου, Βαγγέλης Καρίπης, Εύη Κανέλλου.

    Μεταφράζει ο Στέλιος Χρονόπουλος. Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει η Μαγδαληνή Αυγερινού, τη χορογραφία η Αμάλια Μπένετ, την πρωτότυπη μουσική σύνθεση ο Νίκος Κυπουργός, τον ηχητικό σχεδιασμό ο Κώστας Λώλος και τους φωτισμούς ο Νίκος Βλασόπουλος.

    Κάθε χρόνο, το Εθνικό Θέατρο κατεβαίνει ως είθισται στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου με δύο παραγωγές. Πέρα από τον Ιππόλυτο που σκηνοθετεί η Κατερίνα Ευαγγελάτου, οι Σφήκες (σε συμπαραγωγή με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος) αποτελεί τη δεύτερη από τις δύο παραγωγές.

    Λένα Κιτσοπούλου εν συντομία

    Η Λένα Κιτσοπούλου γεννήθηκε το 1971. Αποφοίτησε από τη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης. Δοκιμάστηκε με επιτυχία σε διάφορες λογοτεχνικές φόρμες. Για την πρώτη της συλλογή διηγημάτων με τίτλο Νυχτερίδες (Κέδρος, 2006) τιμήθηκε με το Βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα του περιοδικού Διαβάζω.

    Οι συλλογές Μεγάλοι Δρόμοι και Το Μάτι Του Ψαριού (αμφότερες από το Μεταίχμιο) και η νουβέλα «Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α.», μονόλογος για το Εθνικό Θέατρο, έχουν μεταφραστεί και φιλοξενηθεί σε πολλά θέατρα ανά τον κόσμο (Αγγλία, Ισπανία, Γαλλία).

    Ο Αθανάσιος Διάκος – Η Επιστροφή (Φεστιβάλ Αθηνών 2012), βραβεύτηκε στο περίοπτο Stückemarkt της Χαϊδελβέργης με το International Authorprize 2013.

    Ως συνολικός δημιουργός και ευαίσθητος άνθρωπος της Τέχνης, η Λένα Κιτσοπούλου σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στα έργα της. Έχει ορίσει έναν δικό της τρόπο στον ευρύτερο τομέα της περφόρμανς. Ο τρόπος που βλέπει την κοινωνία, παρότι κατά καιρούς διακρίνεται από υπερβολή, δεν παύει να συλλαμβάνει τις ευαίσθητες λεπτομέρειες της ύπαρξης, πολλές φορές με εντυπωσιακή ακρίβεια και πλαστικότητα.

    Πληροφορίες

    Σφήκες

    Ελεύθερη διασκευή Λένας Κιτσοπούλου

    βασισμένη στο έργο του Αριστοφάνη

    Συμπαραγωγή ΚΘΒΕ

    Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

    14, 15 Ιουλίου 2023

    Στις 21:00

    Διαβάστε επίσης:

    Ίδρυμα Γιώργου, Καίτης Δαυίδ: Ινστιτούτο Έρευνας Καρκίνου

    Ρεβέκκα Καμχή: «Κανονικά είναι κάτι που δεν θα έκανα ποτέ»

    Αλέν Ντελόν: Η Τ. Αγγελόπουλου με τον θρύλο της 7ης τέχνης

    ──────────────────

    Εκλογές 2023



    ΣΧΟΛΙΑ