• Πολιτισμός

    Διαμαρτυρία καλλιτεχνών για τον μεταλλικό αετό στο νέο γήπεδο της ΑΕΚ

    Ο μεταλλικός αετός, έργο του Ούγγρου γλύπτη Γκάμπορ Μίκλος Ζόκε

    Ο μεταλλικός αετός, έργο του Ούγγρου γλύπτη Γκάμπορ Μίκλος Ζόκε


    Η αισθητική του αξία βασίζεται μόνο στον εντυπωσιασμό και την τρομολαγνεία, αντιβαίνει στα αθλητικά ιδεώδη, παραχαράσσει τους συμβολισμούς του βυζαντινού ορθόδοξου δικεφάλου και  ενέχει τον κίνδυνο κινητοποίησης εθνικιστικών αντανακλαστικών. Όλα αυτά  και μερικά ακόμη για τον μεταλλικό δικέφαλο αετό που έχει τοποθετηθεί στο νέο γήπεδο της ΑΕΚ, το OPAP Arena στην Νέα Φιλαδέλφεια.

    Πρόκειται για τους λόγους, για τους οποίους το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας ζητεί από τον ιστορικό ποδοσφαιρικό σύλλογο να αποσύρει το εν λόγω γλυπτό «από την δημόσια θέα». Το ΕΕΤΕ μάλιστα με επιστολή του προς φορείς και θεσμούς της πολιτείας, συμπεριλαμβανομένης και της ΑΕΚ, ζητεί την παρέμβασή τους.

    Η όλη ιστορία αφορά το έργο του ούγγρου γλύπτη Γκάμπορ Μίκλος Ζόκε, το οποίο έχει ύψος 7.50 μέτρα και πλάτος ανοίγματος των φτερών  12 μέτρα. Όπως αναφέρεται στην επιστολή το Επιμελητήριο είχε εκφράσει τις επιφυλάξεις του προς την διοίκηση της ΑΕΚ ήδη από τον Φεβρουάριο του 2021σχετικά με την αισθητική του σχεδιαζόμενου τότε εγχειρήματος.

    Παράλληλα είχε ζητήσει την διενέργεια πανελλήνιου καλλιτεχνικού διαγωνισμού, ώστε να λαμβάνεται υπ΄όψη το ελληνικό ιστορικό και αισθητικό πλαίσιο. Το διάβημά του όμως αγνοήθηκε με αποτέλεσμα, όπως σημειώνει μια σειρά από ζητήματα που απορρέουν «από τον ίδιο τον σχεδιασμό και την υλοποίησή του ως γλυπτική παρουσία με μεγάλη θέαση».

    Ο μεταλλικός αετός, έργο του Ούγγρου γλύπτη Γκάμπορ Μίκλος Ζόκε
    Ο μεταλλικός αετός, έργο του Ούγγρου γλύπτη Γκάμπορ Μίκλος Ζόκε

    Οι λόγοι της αντίδρασης

    Συγκεκριμένα και όπως αναφέρεται, το έργο «παραπέμπει στην επιθετική τρομολαγνεία, που εμποτίζει πολλές πτυχές του οπτικού πολιτισμού της εποχής μας και αναιρεί κάθε ψυχαγωγική και παιδαγωγική λειτουργία του γλυπτού στον δημόσιο χώρο ενώ διαμορφώνει στρεβλά παιδαγωγικά πρότυπα.

    Εμφανίζει μεγάλη ιδεολογική απόσταση από την ιστορικότητα του Συλλόγου της ΑΕΚ, ο οποίος από τον 19ο αιώνα στην Κωνσταντινούπολη υπηρετεί την παράδοση και υψηλά αθλητικά ιδανικά. Και παρουσιάζει αντίφαση προς τα αθλητικά ιδεώδη καθώς, με την απειλητική του στάση, προάγει την επιθετικότητα, την ποδοσφαιρική αντιπαλότητα και αποτελεί σημείο που εύκολα μπορεί να προτρέψει και να αναπτύξει την οπαδική βία και τον χουλιγκανισμό».

    Επίσης το Επιμελητήριο θεωρεί, ότι με αυτό το «τερατόμορφο γλυπτό» παραχαράσσονται και στρεβλώνονται οι συμβολισμοί του Βυζαντινού Ορθόδοξου Δικεφάλου, που είναι έμβλημα της οικουμενικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, πόσο μάλλον, που ο κυκλικός θόλος στον οποίο εδράζεται, υπαινίσσεται και αντιγράφει τον ναό  της Αγία Σοφίας Κωνσταντινούπολης.

    Για να καταλήξει επισημαίνοντας «τον κίνδυνο που ενέχει να κινητοποιήσει εθνικιστικά αντανακλαστικά, αισθήματα αλυτρωτισμού ή να θεωρηθεί ευθέως επιθετικό σύμβολο και να τροφοδοτήσει την επιχειρηματολογία της άλλης πλευράς σε μιαν εποχή ιδιαίτερης έντασης στα εθνικά ζητήματα».

    Σημειώνεται, ότι το  Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας είναι ο συλλογικός φορέας των εικαστικών καλλιτεχνών και συνιστά Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, υπό την εποπτεία του υπουργείου Πολιτισμού. Εκπροσωπεί 6500 και πλέον εικαστικούς καλλιτέχνες.

    Διαβάστε επίσης

    Η ξύλινη γέφυρα της Αμφίπολης – Διασώζεται μοναδικό τεχνικό έργο 2.500 ετών



    ΣΧΟΛΙΑ