• First Top Stories

    Η επική απάντηση Βαρώτσου σε Ζορμπά: “Don’t touch the runner” – Τι λέει ο δημοσιογράφος Νίκος Σταθούλης

    • NewsRoom
    Βαρώτσος Δρομέας

    Ο Γλύπτης Κώστας Βαρώτσος μπροστά στον «Δρομέα»


    Ιδιαίτερα σκληρή ήταν η απάντηση που έδωσε ο γλύπτης Κώστας Βαρώτσος στην  υπουργό Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά,  στην πρόταση της για τη μεταφορά του περίφημου έργου “Δρομέας” στα Σκόπια. Σύμφωνα με τον  έμπειρο δημοσιογράφο Νίκο Σταθούλη ο διάσημος γλύπτης απάντησε ακαριαία στην υπουργό “Don’t touch the runner”. Σύμφωνα με τον κ. Σταθούλη “Στην αρχή έμεινε άφωνος. Δε μπορούσε να πιστέψει τι άκουγε. Μετά τα πήρε στο κρανίο” . Σύμφωνα με άλλες πηγές  “Στις έντονες αντιδράσεις του γλύπτη, στο περίπου δυο ωρών ραντεβού τους την Παρασκευή στο γραφείο της στο Υπουργείο, η υπουργός μειδιώντας και γελώντας, τον ρώτησε αν ξέρει πόσο όμορφη πόλη είναι τα Σκόπια”.

    Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Κώστας Βαρώτσος δήλωσε ότι σε συνάντησή του με την υπουργό, την περασμένη Παρασκευή, «η κ. Ζορμπά έθεσε στη συζήτηση την ιδέα για τη μεταφορά του Δρομέα στα Σκόπια. Της απάντησα ότι ο Δρομέας δεν μπορεί να φύγει από την Αθήνα, για πολλούς λόγους. Άλλωστε, αν και το γλυπτό ανήκει στον Δήμο Αθηναίων, εγώ έχω τα πνευματικά δικαιώματα. Και δεν είναι μόνο αυτός ο λόγος. Η υπουργός διαψεύδει την πρόταση που μου έκανε».

    Για το θέμα η υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Καμία πρόταση δεν υπάρχει για τη μεταφορά του Δρομέα, είναι κάτι χωρίς βάση. ‘Αλλωστε το γλυπτό ανήκει στον Δήμο Αθηναίων.

    Στο πλαίσιο μιας γενικής συζήτησης με σημαντικούς Έλληνες καλλιτέχνες, ανάμεσά τους και με τον κ. Κ. Βαρώτσο, κουβεντιάστηκαν και σχολιάστηκαν πολλά, ωστόσο τέτοια πρόταση όχι.

    Οι προτεραιότητές μου είναι άλλες, εξάλλου τυχόν ανταλλαγές μνημείων ή αλλαγές ταμπελών ανήκουν στις αρμοδιότητες άλλων υπουργείων. Λυπάμαι για το θόρυβο και τον ηθικό πανικό που ορισμένοι έσπευσαν να επιδείξουν».

    Η ιστορία του Δρομέα

    Ο «Δρομέας», δημιουργήθηκε τον Αύγουστο του 1988 στο πλαίσιο της καλλιτεχνικής δράσης «Δρώμενα» που οργάνωνε ο δήμος Αθηναίων επί δημαρχίας Μιλτιάδη Έβερτ και αντιδημαρχίας πολιτισμού Σταύρου Ξαρχάκου.
    Το γλυπτό, από γυαλί και σίδερο, σχεδιάστηκε αρχικά με πρόθεση να τοποθετηθεί, όπως και τα έργα των υπόλοιπων καλλιτεχνών που συμμετείχαν στη συγκεκριμένη δράση, σε επιλεγμένα σημεία της πόλης και να παραμείνει εκεί περίπου για ένα μήνα, δηλαδή όσο θα διαρκούσαν τα «Δρώμενα».
    Ο «Δρομέας», έχοντας κατασκευαστεί για να παραμείνει λίγο διάστημα στην Ομόνοια, δεν είχε δομηθεί με τις κατάλληλες προϋποθέσεις για να διαρκέσει στο χρόνο.
    Μετά από κάποια χρόνια, άρχισαν να παρουσιάζονται τα πρώτα προβλήματα στη στατικότητα και σταθερότητα της φόρμας του.
    Τότε, κάποιοι αποφάσισαν ελαφρά τη καρδία την κατεδάφισή του. Ευτυχώς αυτό δεν έγινε και αποφασίστηκε η προσωρινή μεταφορά του στην Πλατεία της Μεγάλης του Γένους Σχολής.
    Το έργο επανασχεδιάστηκε, μελετήθηκε στατικά και μεταφέρθηκε τον Μάιο του 1994 στη σημερινή του θέση, επί της οδού Βασιλίσσης Σοφίας, απέναντι από το ξενοδοχείο Χίλτον και την Εθνική Πινακοθήκη.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Κώστας Βαρώτσος: Η Ζορμπά πρότεινε να μεταφερθεί στα Σκόπια ο «Δρομέας» – Διαψεύδει η υπ. Πολιτισμού

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Μυρσίνη Ζορμπά: «Αποικιοκρατικές» οι απόψεις του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου για τα γλυπτά του Παρθενώνα



    ΣΧΟΛΙΑ