Το Βέλγιο έχει θέσει σαφείς «κόκκινες γραμμές» για τη χρήση ρωσικών κρατικών περιουσιακών στοιχείων, προκειμένου να χρηματοδοτηθεί ένα δάνειο 140 δισ. ευρώ προς την Ουκρανία, με τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες να σπεύδουν να κατευνάσουν τις ανησυχίες του εν όψει της κρίσιμης συνόδου κορυφής των ηγετών της ΕΕ στις 23 Οκτωβρίου. Η επίτευξη πολιτικής συμφωνίας στη σύνοδο θα άνοιγε τον δρόμο για την υποβολή νομικής πρότασης από τον ευρωπαϊκό συνασπισμό αμέσως, εξηγεί το Politico.

Οι «κόκκινες γραμμές» αυτές περιλαμβάνουν το αίτημα για εγγυήσεις από όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ, που θα μοιραστούν όλους τους κινδύνους που σχετίζονται με το σχέδιο, το οποίο εκτιμάται ότι μπορεί να ανέλθει συνολικά σε 170 δισ. ευρώ.

1

Η βελγική κυβέρνηση φοβάται ότι θα είναι υπεύθυνη για τυχόν νομικές και οικονομικές αξιώσεις που θα υποβληθούν από τη Ρωσία και έχει ζητήσει με επιμονή από όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ να εγγυηθούν το δάνειο, κάτι που στην ουσία σημαίνει χρήση δημοσιονομικών πόρων για την κάλυψη τυχόν εξόδων.

Η ΕΕ βρίσκεται σε έντονες διαπραγματεύσεις, ενόψει της κρίσιμης συνόδου κορυφής των ηγετών της ΕΕ στις 23 Οκτωβρίου. Εάν επιτευχθεί πολιτική συμφωνία, θα ανοίξει ο δρόμος για την υποβολή νομικής πρότασης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως αναφέρει το Politico.

Ο  Ρόλος του Euroclear

Το Βέλγιο, το οποίο φιλοξενεί τον χρηματοοικονομικό θεματοφύλακα Euroclear, βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων, καθώς ο Euroclear κατέχει το μεγαλύτερο μέρος των ρωσικών κρατικών περιουσιακών στοιχείων που έχουν παγώσει από την πλήρους κλίμακας ρωσική εισβολή στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022.

Η βελγική κυβέρνηση εκφράζει ανησυχία για το ενδεχόμενο να αναλάβει την ευθύνη για τυχόν νομικές και οικονομικές αξιώσεις από τη Ρωσία και ζητά εγγυήσεις από τα κράτη-μέλη της ΕΕ για το δάνειο, κάτι που στην ουσία σημαίνει την αναγνώριση των δημόσιων πόρων για την κάλυψη τυχόν εξόδων.

Ο Βέλγος πρωθυπουργός, Μπαρτ ντε Βέφερ, εξέφρασε αυτές τις ανησυχίες στους ηγέτες της ΕΕ, κατά τη διάρκεια ανεπίσημης συνόδου κορυφής στην Κοπεγχάγη την προηγούμενη εβδομάδα, σύμφωνα με το Politico. “Η πιθανή έκθεση μπορεί να είναι πολύ υψηλότερη από το ονομαστικό ποσό”, δήλωσε χαρακτηριστικά, ενώ τόνισε ότι οι εγγυήσεις δεν πρέπει να λήγουν αυτόματα όταν αρθούν οι κυρώσεις, καθώς διαδικασίες διαιτησίας μπορεί να προκύψουν ακόμη και χρόνια αργότερα.

Οι προϋποθέσεις για το σχέδιο

Η δήλωση του Βέλγου πρωθυπουργού περιλαμβάνει συγκεκριμένες απαιτήσεις, γνωστές ως «κόκκινες γραμμές», οι οποίες θα πρέπει να τηρηθούν για να γίνει το σχέδιο αποδεκτό για το Βέλγιο. Αυτές περιλαμβάνουν:

  • Μη υποστήριξη οποιουδήποτε μέτρου που μπορεί να ερμηνευτεί ως κατάσχεση ρωσικών περιουσιακών στοιχείων.
  • Νομικά δεσμευτικές, αυστηρά εκτελέσιμες εγγυήσεις ότι τα ευρωπαϊκά κράτη θα μοιραστούν τους κινδύνους που συνδέονται με το Euroclear και το Βέλγιο.
  • Άμεση διάθεση των μετρητών σε περίπτωση που το Euroclear χρειαστεί να επιστρέψει τα περιουσιακά στοιχεία στη Ρωσία, για παράδειγμα, μετά από μια ειρηνευτική συμφωνία.

Ανώτερος διπλωμάτης της ΕΕ ανέφερε ότι οι εγγυήσεις πρέπει να είναι αξιόπιστες και ότι τα ζητήματα που θέτει το Βέλγιο συνεχίζουν να εξετάζονται από τα κράτη-μέλη της ΕΕ.

Κομισιόν και στήριξη Ουκρανίας

Η Επιτροπή πρότεινε τη χρήση 175 δισ. ευρώ σε μετρητά που προέρχονται από ρωσικά κρατικά περιουσιακά στοιχεία επενδυμένα σε δυτικά κρατικά ομόλογα, προκειμένου να χρηματοδοτηθεί ένα δάνειο αποζημίωσης 140 δισ. ευρώ προς την Ουκρανία και να εξοφληθεί ένα προηγούμενο δάνειο της G7 στη χώρα που πλήττεται από τον πόλεμο.

Τα μετρητά παραμένουν επί του παρόντος αδρανή σε καταθέσεις στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) υπό τη διαχείριση του Euroclear.

Αποζημίωση ή Κατάσχεση;

Ο Βέλγος πρωθυπουργός διατύπωσε αμφιβολίες για το κατά πόσο το σχέδιο της Επιτροπής μπορεί να ερμηνευτεί ως κατάσχεση των ρωσικών περιουσιακών στοιχείων. Ο ίδιος επεσήμανε ότι η διάκριση μεταξύ δανείου αποζημίωσης και κατάσχεσης είναι εξαιρετικά λεπτή, τονίζοντας ότι, εάν τα περιουσιακά στοιχεία παραμείνουν αδρανή για μεγάλο χρονικό διάστημα, το σχέδιο θα μπορούσε να θεωρηθεί ουσιαστικά ως κατάσχεση.

«Η διάκριση μεταξύ δανείου αποζημίωσης και κατάσχεσης είναι, στην πραγματικότητα, εξαιρετικά λεπτή», δήλωσε ο Ντε Βέφερ. «Εάν αυτά τα περιουσιακά στοιχεία παραμείνουν αδρανή για εκτεταμένο χρονικό διάστημα, η ρύθμιση θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μια σχεδόν κατάσχεση».

Υπογράμμισε ότι το σχέδιο της Επιτροπής θα μπορούσε να παραβιάζει τις διμερείς επενδυτικές συνθήκες Βελγίου και Λουξεμβούργου με τη Ρωσία, οι οποίες υπογράφηκαν στα τελευταία στάδια του Ψυχρού Πολέμου το 1989.

Η Επιτροπή υποβάθμισε τέτοιες ανησυχίες, με ανώτερο αξιωματούχο να δηλώνει σε ενημέρωση προς δημοσιογράφους ότι «οι κίνδυνοι για το Βέλγιο είναι περιορισμένοι [και] έχουμε ισχυρή βάση για να λέμε ότι αυτό δεν συνιστά κατάσχεση σύμφωνα με το δίκαιο της ΕΕ».

Ο Ντε Βέφερ ανέφερε επίσης ότι η επιχείρηση θα μπορούσε να ωθήσει, ιδίως, Κινέζους επενδυτές να αποσύρουν τις καταθέσεις τους από το Euroclear, φοβούμενοι ότι μπορεί να αντιμετωπίσουν κινδύνους στο μέλλον.

Απαντώντας σε παρόμοια επιχειρήματα, ο ανώτερος αξιωματούχος της Επιτροπής υποστήριξε ότι «η μόνη αλλαγή που προτείνουμε για το Euroclear είναι να επενδύσουμε [τα μετρητά που συνδέονται με τα περιουσιακά στοιχεία] όχι στην ΕΚΤ αλλά στην Επιτροπή», η οποία διαθέτει ΑΑΑ αξιολόγηση.

Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα έχει προειδοποιήσει ενάντια σε οποιαδήποτε επίσημη κατάσχεση περιουσιακών στοιχείων, φοβούμενη ότι θα υπονόμευε το ευρώ στη διεθνή σκηνή και θα προκαλούσε αντίποινα σε ξένες χώρες.

 

Διαβάστε επίσης 

Ray Dalio: Προειδοποιεί για το αμερικανικό «χρέος-βόμβα» και βλέπει «κάποια μορφή εμφυλίου πολέμου» στη χώρα

Σουηδία: Θα επενδύσει 367 εκατ. δολάρια σε αντι-drones συστήματα μετά τις τελευταίες παραβιάσεις

Νίκος Παπαθανάσης: Παράταση του προγράμματος εξωστρέφεια μικρομεσαίων επιχειρήσεων