ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η κατάρρευση μιας σιδηροδρομικής γέφυρας στη Δρέσδη τον Σεπτέμβριο του 2024 αποκάλυψε τις τεράστιες ανάγκες της Γερμανίας για αναβάθμιση υποδομών. Ο καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς απάντησε με τη δημιουργία ενός ταμείου 500 δισ. ευρώ, με ορίζοντα 12 ετών, που παρουσιάστηκε ως μοχλός ανάπτυξης και ανταγωνιστικότητας. Ωστόσο, έξι μήνες μετά, η εικόνα δεν είναι ενθαρρυντική.
Παρά το μέγεθος των πόρων, δεν έχει χαραχθεί σαφής «οδικός χάρτης». Η κατανομή γίνεται χωρίς ξεκάθαρες προτεραιότητες και χωρίς μηχανισμούς συντονισμού. Από τα 500 δισ., περίπου 100 δισ. κατευθύνονται στα 16 ομόσπονδα κρατίδια, κάτι που –σύμφωνα με τον δήμαρχο της Δρέσδης Ντιρκ Χίλμπερτ– μειώνει την ευελιξία και στερεί άμεση στήριξη στις τοπικές κοινωνίες.
Το ταμείο καλείται να χρηματοδοτήσει έργα που ποικίλλουν από επισκευές σχολείων και γεφυρών μέχρι ανάπτυξη δικτύων ενέργειας και τηλεπικοινωνιών. Η έλλειψη σχεδίου ανησυχεί και τον ιδιωτικό τομέα. Όπως σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Deutsche Bank, Κρίστιαν Σέβινγκ, «χρειάζονται σαφείς αποφάσεις για το ποιο ποσοστό θα κατευθυνθεί σε υποδομές, ποιο σε τεχνολογία και ποιο σε δίκτυα».
Η ομοσπονδιακή γραφειοκρατία και οι διαφορετικές ανάγκες των κρατιδίων επιβραδύνουν την πρόοδο. Στη Δρέσδη, η γέφυρα Καρόλα παραμένει εργοτάξιο, με το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης να μετατίθεται για το 2031.
Αυξανόμενη δυσπιστία
Ο πρόεδρος της κατασκευαστικής ένωσης HDB, Τιμ-Όλιβερ Μίλερ, μιλά για «πολιτική εξαγγελία χωρίς χειροπιαστά αποτελέσματα». Το Ινστιτούτο Οικονομίας της Κολωνίας υπολογίζει ότι η χώρα χρειάζεται 600 δισ. ευρώ για πλήρη εκσυγχρονισμό των υποδομών, ποσό που ξεπερνά τον τρέχοντα σχεδιασμό.
Η στασιμότητα αντικατοπτρίστηκε και στις πρόσφατες εκλογές στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία, όπου η Ακροδεξιά κατέγραψε κέρδη, ενώ CDU και SPD έχασαν δυνάμεις. Παρά τις συνταγματικές αλλαγές που εξασφάλισαν τους πόρους, η κυβέρνηση Μερτς συνεχίζει να δίνει βάρος στη δημοσιονομική πειθαρχία, εντείνοντας τις αμφιβολίες για το κατά πόσο προτίθεται να επενδύσει δυναμικά.
Σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσκοπήσεις, η πλειοψηφία των πολιτών αμφιβάλλει για την ικανότητα του κράτους να υλοποιήσει το σχέδιο. Ο ίδιος ο Μερτς παραδέχτηκε ότι «το ζήτημα αφορά το μέλλον της χώρας» και δεσμεύτηκε να περιορίσει τη γραφειοκρατία. Όμως, χωρίς σαφή χρονοδιαγράμματα και στόχους, οι ειδικοί προειδοποιούν ότι το ταμείο κινδυνεύει να μετατραπεί σε χαμένη ευκαιρία με υψηλό κόστος.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Κυβέρνηση Τραμπ: Επιβάλει νέες κυρώσεις στο Χάρβαρντ
- Τουρκία: Επίσημη πρόταση προς την Αίγυπτο για την οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών στην Αν. Μεσόγειο, λένε τα τουρκικά ΜΜΕ
- Στην αντεπίθεση η Ουκρανία – 4 νεκροί από επιδρομή ουκρανικών drones στη ΝΔ Ρωσία
- Σύλληψη εφοριακού στην Κατερίνη για δωροληψία και παρανομίες με όπλα και σφραγίδες
