ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Γιορτή έχουμε σήμερα ή μάλλον γενέθλια… ή ακόμη καλύτερα χαρές και πανηγύρια. Αν και αρκετά μακριά από το Αιγαίο αλλά με το βλέμμα πάντα στραμμένο σε αυτό, η ελληνική σημαία θα υψωθεί στη Γαλλία πάνω στο νεότευκτο κατάστρωμα της «ΚΙΜΩΝ», της πρώτης ελληνικής φρεγάτας FDI. Ίσως κάποιος πιο κυνικός να έλεγε «έλα μωρέ δεν έγινε και τίποτε, άλλη μια τυπική τελετή ναυπήγησης είναι και τίποτε παραπάνω».
Έλα όμως που τα πράγματα δεν είναι έτσι. Η στιγμή αυτή είναι ορόσημο, δηλαδή σήμερα που τα γαλλικά ναυπηγεία θα παραδώσουν στο Πολεμικό μας Ναυτικό, την πρώτη φρεγάτα σχεδιασμένη για να καλύψει τις απαιτήσεις της επόμενης δεκαετίας τουλάχιστον.
Από σήμερα και έπειτα, το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό αφήνει οριστικά πίσω του την εποχή των αναλογικών δεδομένων και των παλαιότερων συστημάτων και περνά σε μια νέα πραγματικότητα, όπου η τεχνολογία, η διαλειτουργικότητα και η στρατηγική προβολή ισχύος θα θεωρούνται δεδομένα.
Ας πούμε όμως πρώτα λίγα λόγια για τα νέα πλοία των οποίων η πολυπόθητη παραλαβή και άφιξη είναι επιτέλους ορατές στον άμεσο χρονικό ορίζοντα. Ο νέος τύπος φρεγάτας του Πολεμικού Ναυτικού, είναι ένα πλοίο με εκτόπισμα περίπου 4.500 τόνων, μήκος 122 μέτρων και έχει σχεδιαστεί από την αρχή ως μια σύγχρονη, ψηφιακή πλατφόρμα με δυνατότητα εκτέλεσης πολλαπλών αποστολών.
Ας ξεκινήσουμε με την αιχμή του δόρατος που είναι το ραντάρ Sea Fire, με την προηγμένη τεχνολογία κεραιών AESA (Active Electronically Scanned Array – ενεργητικά ηλεκτρονικά σαρωμένη διάταξη), και οι πύραυλοι Aster 30. Ο συνδυασμός αυτός δίνει στη φρεγάτα τη δυνατότητα να προστατεύει όχι μόνο τον εαυτό της, αλλά και άλλα πλοία, εδάφη (όπως τα νησιά μας) και σημαντικές εγκαταστάσεις σε μεγάλη απόσταση.
Τα 32 ειδικά «κελιά» εκτόξευσης τύπου Sylver A50 επιτρέπουν στη φρεγάτα να μεταφέρει αρκετά πυρομαχικά ώστε να αντιμετωπίζει πολλές απειλές ταυτόχρονα, ενώ το σύστημα RAM (Rolling Airframe Missile) λειτουργεί ως η τελευταία γραμμή άμυνας, αναχαιτίζοντας στόχους που πλησιάζουν πολύ κοντά.
Αυτά είναι βέβαια είναι για ότι βλέπει κανείς πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Να ξέρετε όμως ότι η FDI θα είναι εξίσου εξοπλισμένη και για ανθυποβρυχιακές επιχειρήσεις. Για τον εντοπισμό των υποβρυχίων, θα συνδυάζει δύο συστήματα σόναρ με το ένα να είναι τοποθετημένο στο κύτος και το άλλο συρόμενο, γνωστό ως CAPTAS-4 (Combined Active and Passive Towed Array Sonar), που «ακούει» σε πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις.

Μαζί με τα ελικόπτερα MH-60R και τα μικρά μη επανδρωμένα ελικόπτερα S- 100, η FDI θα μπορεί να εντοπίζει και να παρακολουθεί υποβρύχια σε μεγάλες περιοχές, τόσο στο Αιγαίο όσο και στα βαθύτερα νερά της Ανατολικής Μεσογείου, καθιστώντας την πραγματικό κυνηγό υποβρυχίων.
Και επειδή θέλω να σας παρέχω πλήρη και σφαιρική ενημέρωση, τα μη επανδρωμένα ελικόπτερα CAMCOPTER S-100 ήταν μέρος των εξοπλιστικών προγραμμάτων που πήραν την έγκριση του ΚΥΣΕΑ προ ολίγων ημερών, με συνολικό κόστος 44 εκατ. ευρώ για τέσσερις μονάδες που θα χρησιμοποιηθούν στις ισάριθμες φρεγάτες της κλάσης «Κίμων» (FDI).
Παράλληλα και πλέον των φοβερών οπλικών συστημάτων και ραντάρ, η φρεγάτα θα λειτουργεί ως «κόμβος» πληροφοριών μιας και θα είναι δυνατόν να συγκεντρώνει και να μεταδίδει εικόνα από τον αέρα και την επιφάνεια της θάλασσας προς τόσο προς τις μονάδες και συστήματα των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου όσο και προς τα τμήματα της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου, ενισχύοντας τη συνολική εικόνα κατάστασης στην εκάστοτε περιοχή.
Συντονισμός
Τι να τα κάνεις όμως όλα αυτά αν δεν λειτουργούν σε απόλυτο συντονισμό μεταξύ τους; Για αυτό λοιπόν, βασικό πυλώνα θα αποτελεί και το σύστημα μάχης SETIS 3.0 (Ship Enhanced Tactical Information System), που έχει αναπτύξει η γαλλική Naval Group. Αυτό το σύστημα θα «επικοινωνεί» σε πλήρη αρμονία με όλους τους αισθητήρες και τα όπλα του πλοίου, επιτρέποντας στο πλήρωμα να επεξεργάζεται σε πραγματικό χρόνο μεγάλο όγκο δεδομένων και ταυτόχρονα να επιχειρεί μέσα σε ένα πλήρως δικτυωμένο περιβάλλον.
Βέβαια έτσι ενθουσιασμένος και εγώ σας δίνω την εικόνα ότι 18 Δεκεμβρίου την πήραμε και 19 την έχουμε επιχειρησιακά έτοιμη. Συγγνώμη αλλά τα πράγματα δεν είναι και τόσο απλά σαν να πήγαμε από αυτοκίνητο με βενζίνη (ή πετρέλαιο) σε ηλεκτρικό και να σας εξηγήσω γιατί.
Καταρχάς θα πρέπει να τοποθετηθούν όλα όσα σας ανέφερα παραπάνω και κατά δεύτερον θα να γίνουν όλοι οι απαραίτητοι έλεγχοι και δοκιμές για την καλή λειτουργία και επάρκεια των συστημάτων, χωρίς ωστόσο να ξεχνάμε την εξοικείωση του προσωπικού μέσα από γυμνάσια και ασκήσεις. Όλα αυτά τοποθετούν την άφιξη του πλοίου στις αρχές του 2026 όπου και φαντάζομαι θα πραγματοποιηθεί άλλη μια τελετή, αυτή τη φορά σε πάτρια εδάφη (και ύδατα), εφάμιλλη της σημασίας του πλοίου.
Ελληνική αποτροπή
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα παραλαβής και των υπόλοιπων FDI το Πολεμικό Ναυτικό θα αποκτήσει πλοία με ομοιοτυπία και άψογη συνεργασία μεταξύ τους ώστε να μπορούν να μετακινούνται και να επιχειρούν ως μία οργανωμένη ομάδα, σε όλο το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, ανάλογα με τις επιχειρησιακές ανάγκες.
Τηρώντας υπόψη τα παραπάνω, θα ήθελα τώρα να αναλογιστείτε και τη μετάβαση που υλοποιείται τα τελευταία χρόνια και θα καταλάβετε ότι η ελληνική αποτροπή δεν θα περιορίζεται πλέον στη στενή «γραμμή επαφής», αλλά αποκτά βάθος και ανάλογη δυνατότητα πλήγματος.
Το σχετικά άμεσα μέλλον, που δεν είναι σενάριο επιστημονικής φαντασίας αλλά μελέτης των αξιωματικών των επιτελείων, περιλαμβάνει τις FDI οι οποίες θα μπορούν να συμμετέχουν σε αποστολές και επιχειρήσεις στρατηγικού επιπέδου, σε συνεργασία με τα μαχητικά Rafale, τα F-16V και αργότερα τα F-35.
Ταυτόχρονα η εικόνα που θα συλλέγεται από ραντάρ, σόναρ, drones και χερσαίους αισθητήρες θα μεταφέρεται σε ένα κοινό επιχειρησιακό σύστημα, ώστε όλα τα επιχειρησιακά μέσα και τα κέντρα επιχειρήσεων να έχουν την ίδια εικόνα και να λαμβάνουν τις καλύτερες και βέλτιστες αποφάσεις.
Έτσι είναι οι σύγχρονες Ένοπλες Δυνάμεις, με τις FDI να αποτελούν βασικό σημείο αναφοράς της ελληνικής αποτρεπτικής σύνθεσης στη θάλασσα, ικανές να καλύψουν όχι μόνο το Αιγαίο αλλά και ευρύτερες περιοχές και να δώσουν λύσεις για κάθε σπιθαμή ελληνικού εδάφους και θάλασσας που μπορούν να καλύψουν.