• Συνεντεύξεις

    Ευρυπίδης Στυλιανίδης στο mononews: Το δίλημμα είναι ξεκάθαρο: αστάθεια με το ΣΥΡΙΖΑ ή σταθερή και στιβαρή Κυβέρνηση με τη Νέα Δημοκρατία;

    • Συνέντευξη στον Γαβριήλ Σερέτη
    Ο πρώην Υπουργός και Βουλευτής Ροδόπης της ΝΔ κ. Ευρυπίδης Στυλιανίδης

    Ο πρώην Υπουργός και Βουλευτής Ροδόπης της ΝΔ κ. Ευρυπίδης Στυλιανίδης


    Οι πολίτες θα δώσουν πιθανότατα αυτοδυναμία στη ΝΔ, αλλά ακόμα κι αν αυτό δεν συμβεί είναι βέβαιο ότι η Παράταξη μου θα σχηματίσει Κυβέρνηση στη βάση καθαρών προγραμματικών συγκλίσεων, διότι κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί την ποιότητα και τον αναπτυξιακό και φιλολαϊκό χαρακτήρα του προγράμματος που ανακοίνωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, τονίζει ο πρώην Υπουργός και Βουλευτής Ροδόπης της ΝΔ κ. Ευρυπίδης Στυλιανίδης, επιρρίπτοντας ταυτοχρόνως σοβαρές ευθύνες στον ΣΥΡΙΖΑ για τον κίνδυνο ακυβερνησίας της χώρας, μάλιστα σε μια κρίσιμη στιγμή για την εθνική προσπάθεια ανάκαμψης, ενόψει της επενδυτικής βαθμίδας και την ώρα που συνεχίζονται οι προκλήσεις της Τουρκίας.

    Το κορυφαίο στέλεχος του κυβερνώντος κόμματος, στη συνέντευξη που παραχώρησε στο mononews, υπογραμμίζει ότι το δίλημμα των επερχόμενων εκλογών είναι ξεκάθαρο : αστάθεια με το ΣΥΡΙΖΑ ή σταθερή και στιβαρή Κυβέρνηση με τη Νέα Δημοκρατία;

    Ενώ, αναφερόμενος στις αιτιάσεις περί «κυβέρνησης των ηττημένων» χαρακτηρίζει «ευτελισμό της ίδιας της Δημοκρατίας, κάποιοι να ισχυρίζονται ότι θα κυβερνήσουν ερήμην του λαού και μάλιστα περιφρονώντας τον».

    «Μία Κυβέρνηση των ηττημένων δεν έχει ούτε δημοκρατική ούτε ηθική νομιμοποίηση, πρώτον διότι δεν εκπροσωπεί την πλειοψηφία, αλλά την κοινωνική μειοψηφία και δεύτερον διότι νοθεύει μετεκλογικά με μικροκομματικές συναλλαγές σκοπιμότητας τα πολιτικά προγράμματα που ενέκριναν ή απέρριψαν οι πολίτες», διαμηνύει προς πάσα κατεύθυνση ο κ. Στυλιανίδης.

    Ο πρώην Υπουργός χρησιμοποιεί βαρείς χαρακτηρισμούς για τον Ρ.Τ.Ερντογάν, παίρνει θέση για την Εξωτερική Πολιτική και την Άμυνα της χώρας, με έμφαση στη σημασία της Θράκης και ειδικότερα της Αλεξανδρούπολης, τα προβλήματα στην Παιδεία, το σιδηροδρομικό δίκτυο και το «κόμμα Κασιδιάρη».

    Ενώ, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, παραθέτει τις τρεις επιτυχίες της κυβερνητικής τετραετίας και τα αντίστοιχα λάθη που έγιναν από το 2019.

    Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του κ. Ευρυπίδη Στυλιανίδη στον Γαβριήλ Σερέτη

    Πόσο εφικτός είναι ο στόχος της αυτοδυναμίας στις επόμενες εκλογές, ακόμα και στη δεύτερη κάλπη που, όπως διαφαίνεται από τα δημοσκοπικά ευρήματα, θα αναγκαστεί να οδηγηθεί η χώρα;

    Ο ΣΥΡΙΖΑ εγκλώβισε με την απλή αναλογική την Ελλάδα στην αστάθεια, στην πιο κρίσιμη στιγμή της εθνικής προσπάθειας για ανάκαμψη. Μια εκλογική αναμέτρηση ρουτίνας που θα έδινε εύκολα ισχυρή κυβέρνηση με χρονικό βάθος, την ανέβαλε ουσιαστικά για ένα μήνα διαβλέποντας την επερχόμενη ήττα του, υπονομεύοντας την τουριστική περίοδο που ξεκινά, την επενδυτική βαθμίδα που έρχεται αν συνεχίσει η Νέα Δημοκρατία και αδιαφορώντας πλήρως για τους κινδύνους που γεννά η προκλητικότητα των γειτόνων μας ιδιαίτερα σε περιόδους ακυβερνησίας. Πιστεύω ότι αυτό ο Ελληνικός λαός το καταλαβαίνει και θα αντιδράσει θετικά. Θα δώσει πιθανότατα αυτοδυναμία στη Νέα Δημοκρατία αλλά ακόμα κι αν αυτό δεν συμβεί είναι βέβαιο ότι η Παράταξη μου θα σχηματίσει Κυβέρνηση στη βάση καθαρών προγραμματικών συγκλίσεων, διότι κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί την ποιότητα και τον αναπτυξιακό και φιλολαϊκό χαρακτήρα του προγράμματος που ανακοίνωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Το δίλημμα λοιπόν είναι ξεκάθαρο: αστάθεια με το ΣΥΡΙΖΑ ή σταθερή και στιβαρή Κυβέρνηση με τη Νέα Δημοκρατία;

    Όλες οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι ΣΥΡΙΖΑ, Κίνημα Αλλαγής και ΜεΡΑ 25 δεν συγκεντρώνουν ποσοστό το οποίο μπορεί να τους επιτρέψει να κάνουν μια «κυβέρνηση ηττημένων». Ενώ, το σχετικό ενδεχόμενο το αποκλείουν, με δημόσιες δηλώσεις τους και οι αντίστοιχοι πολιτικοί αρχηγοί. Γιατί εσείς, στη ΝΔ, εξακολουθείτε να αναδεικνύετε διαρκώς αυτό το θέμα; Είναι ο «μπαμπούλας» για να στραφούν κάποιοι μακριά από εκείνους και να ψηφίσουν εσάς;

    Είναι ευτελισμός της ίδιας της Δημοκρατίας, κάποιοι να ισχυρίζονται ότι θα κυβερνήσουν ερήμην του λαού και μάλιστα περιφρονώντας τον. Μία Κυβέρνηση των ηττημένων δεν έχει ούτε δημοκρατική ούτε ηθική νομιμοποίηση, πρώτον διότι δεν εκπροσωπεί την πλειοψηφία, αλλά την κοινωνική μειοψηφία και δεύτερον διότι νοθεύει μετεκλογικά με μικροκομματικές συναλλαγές σκοπιμότητας τα πολιτικά προγράμματα που ενέκριναν ή απέρριψαν οι πολίτες. Η Νέα Δημοκρατία από την άλλη προτείνει σύγχρονες και καθαρές λύσεις γι’ αυτό και πιστεύουμε ότι θα κερδίσουμε την εμπιστοσύνη του κόσμου. Άλλωστε η αξιοπιστία μας τους ξεπερνά, διότι ότι είχαμε πει στο παρελθόν το έχουμε κάνει πράξη.

    Ποιες ήταν οι τρείς μεγάλες επιτυχίες και ποια τα τρία μεγάλα λάθη της πρώτης τετραετίας αυτής της Κυβέρνησης; Τι δεν κάνατε και γιατί; Και τι διαφορετικό θα έχει η νέα Κυβέρνηση της ΝΔ και του Κυριάκου Μητσοτάκη, εφόσον οι πολίτες του εμπιστευτούν μια δεύτερη εντολή;

    Πρώτη επιτυχία θεωρώ την αποτελεσματική προάσπιση των εθνικών και ευρωπαϊκών συνόρων από τον υβριδικό πόλεμο της Τουρκίας που μαζί με τους διεθνείς διακινητές επιδίωξαν την εργαλειοποίηση των μεταναστών και των προσφύγων. Δεύτερη επιτυχία την αμυντική θωράκιση της πατρίδας μας και την ενίσχυση της αποτρεπτικής δύναμης της χώρας με ένα σύγχρονο εξοπλιστικό πρόγραμμα που επί δεκαετία καθυστερούσε και την παράλληλη ισχυροποίηση των διεθνών μας συμμαχιών. Τρίτη την ταχύτερη ψηφιοποίηση της διοίκησης και την βελτίωση της πραγματικής οικονομίας μέσα από τη μείωση των φόρων και τις νέες επενδύσεις. Σε τρεις τομείς πιστεύω ότι θα μπορούσαμε να κάνουμε περισσότερα και να ξεκινήσουμε πιο έξυπνες και προωθημένες εφαρμοσμένες πολιτικές, στην Παιδεία, στην Υγεία και φυσικά στον πρωτογενή τομέα. Και οι τρεις ταυτίζονται με το μέλλον και τις κρίσεις που θα έλθουν, την προστασία της εθνικής πολιτιστικής μας ταυτότητας και κουλτούρας, τη θωράκιση από πανδημίες και την αντιμετώπιση της κλιματικής και διατροφικής κρίσης που άρχισε ήδη να εμφανίζεται.

    Μια δεύτερη εντολή θα μας επιτρέψει να εμπνεύσουμε τον εκπαιδευτικό κόσμο περισσότερο και να αλλάξουμε επιτέλους το άρθρο 16 του Συντάγματος, σπάζοντας το κρατικό μονοπώλιο στην ανώτατη εκπαίδευση και καθιστώντας την Ελλάδα διεθνές εκπαιδευτικό κέντρο. Θα στελεχώσουμε πληρέστερα και θα εκσυγχρονίσουμε περεταίρω το σύστημα υγείας και τέλος με μια σύγχρονη πολιτική υδροοικονομίας, συμβολαιακής γεωργίας ακριβείας και κτηνοτροφίας θα μετατρέψουμε την επερχόμενη διατροφική κρίση σε ευκαιρία για τον Έλληνα αγρότη. Δεν επιτρέπεται το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης που διαχειρίζεται προϋπολογισμό μεγαλύτερο από το ΕΣΠΑ να συνεχίζει να είναι τροχονόμος επιδοτήσεων και όχι αρχιτέκτονας έξυπνων πολιτικών.

    Είναι γνωστή η ευαισθησία σας για τα εθνικά θέματα και ειδικά για τη Θράκη. Ποια είναι η εκτίμησή σας για την επόμενη μέρα των Ελληνοτουρκικών; Εντάσσονται οι πρόσφατες προκλητικές δηλώσεις Τούρκων αξιωματούχων και οι χάρτες που βλέπουν το φως της δημοσιότητας στο προεκλογικό κλίμα στη γείτονα ή είναι ένα επιπλέον βήμα της μακροπρόθεσμης αναθεωρητικής στρατηγικής της, μετά την παρένθεση των σεισμών;

    Η Τουρκία έχει μια σταθερή εθνική πολιτική που διαπερνά όλες τις πολιτικές παρατάξεις και όλες τις εποχές. Διαφοροποιούνται ίσως οι τακτικές και προσδιορίζουν τους τόνους. Καμία πολιτική ή προσωπική σκοπιμότητα όμως δεν μπορεί να υπερβεί τα όρια αυτής της στρατηγικής κι αυτό αποδείχθηκε και από τη μεταμόρφωση του ίδιου του Ταγίπ Ερντογάν από Ευρωπαϊστή Ισλαμοδημοκράτη το 2004 σε Αναθεωρητικό Ισλαμοεθνικιστή σήμερα. Η Ελλάδα δεν πρέπει ούτε να φανατίζεται, ούτε φυσικά να παρασύρεται από εποχικούς συναισθηματισμούς. Στις διεθνείς σχέσεις μας υπάρχουν δίκαια και συμφέροντα. Για τα δίκαια χρειαζόμαστε ισχυρές διπλωματικές συμμαχίες, ώστε να μας τα αναγνωρίζουν. Τα συμφέροντα μας όμως πρέπει να τα διασφαλίσουμε μόνοι μας εφόσον διαθέτουμε την απαραίτητη αποτρεπτική ισχύ. Επίσης δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι μια εθνική εξωτερική πολιτική δεν κτίζεται σε βάθος τετραετίας, αλλά σε βάθος γενιάς, άρα προαπαιτεί συνέχεια, συνέπεια και στοχοπροσήλωση.

    Μπορεί το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης να διαδραματίσει τον εθνικό του ρόλο στον βέλτιστο βαθμό υπό τις παρούσες συνθήκες;

    Είναι η πρώτη φορά που γίνεται παράκαμψη – Bypass των Στενών του Βοσπόρου και αυτό αποτελεί δικαίωση αλλά και ευκαιρία της Ελληνικής Εξωτερικής πολιτικής που τους την προσφέρουν για πρώτη φορά οι ΗΠΑ. Αποτελεί δε απάντηση στην παράλληλη τουρκική διπλωματία, η οποία επιδιώκει να καταστήσει την Τουρκία μονοπώλιο διέλευσης ενέργειας, όπως η Ρωσία επιδίωξε να καταστεί μονοπώλιο τροφοδοσίας ενέργειας της ΕΕ. Αυτή η πρόθεση δεν προκύπτει μόνο από την ονομασία των διεθνών στενών σε «τουρκικά στενά» αλλά και από την κατασκευή του CANAL ISTANBUL που επιχειρεί την ακύρωση στην πράξη της Συμφωνίας του Μοντρέ του 1936. Εντός αυτής την απειλής κρύβεται όμως και μια μοναδική ευκαιρία για την Ελλάδα να καταστήσει τη Θράκη μας εγγυητή ενεργειακής ασφάλειας ολόκληρης της ΕΕ, διότι με τις πλωτές εξέδρες αεριοποίησης της Αλεξανδρούπολης, τους αγωγούς φυσικού αερίου TAP και IGB και την υποθαλάσσια αποθήκη ενέργειας στον Πρίνο, η Ελληνική Ναυτιλία ανοίγει πάνω από 18 εναλλακτικές αγορές και νέους δρόμους στην ευρωπαϊκή ενεργειακή κοινότητα.

    Αυτή η εξέλιξη μας θωρακίζει περισσότερο, ενισχύει το αίσθημα ασφάλειας στην περιοχή λόγω και της αμερικανικής στρατιωτικής παρουσίας στην Αλεξανδρούπολη και καθιστά τη Θράκη ελκυστικό διεθνή επενδυτικό προορισμό.

    Θα μου επιτρέψετε να σταθώ στα θέματα της Παιδείας. Διατελέσατε Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων. Παρά τα θετικά βήματα, η Ελλάδα, στα σχολεία, ακόμα «παπαγαλίζει», υστερεί σε βασικούς παγκόσμιους δείκτες, όπως η κατανόηση κειμένου, οι «αιώνιοι» φοιτητές ζουν και βασιλεύουν, ο αριθμός των θέσεων που ορίστηκαν στις Σχολές για επιστήμες με μεγάλη ανεργία και ετεροαπασχόληση είναι στα ίδια επίπεδα με αυτές της πληροφορικής κλπ. Το σχόλιό σας.

    Όπως προείπα στην Παιδεία πρέπει ακόμα να γίνουν πολλά βήματα από το νηπιαγωγείο μέχρι το Πανεπιστήμιο και Δια Βίου. Προϋπόθεση όμως γι’ αυτό είναι η εκάστοτε ηγεσία να μπορεί να αφυπνίζει και να κινητοποιεί τον ίδιο τον δάσκαλο σε όλες τις βαθμίδες. Καμία μεταρρύθμιση δεν θα πετύχει αν δεν την πιστέψουν και δεν την υποστηρίξουν οι λειτουργοί της εκπαίδευσης. Η πρόοδος, η εξέλιξη, η μόρφωση δεν επιβάλλονται, δεν διατάσσονται, δεν ψηφίζονται με νόμους. Χτίζονται λιθαράκι λιθαράκι στις συνειδήσεις όλων. Απαιτούν συνεργασία, πίστη σε κοινό όραμα, προσήλωση σε υψηλές αξίες, συνεχή αγώνα και συνέργειες. Οι ιδεοληψίες οποιουδήποτε χρώματος, οι εγωισμοί και τα πείσματα, οι άγονες αντιπαραθέσεις δεν βοηθούν. Η Εκπαίδευση δίνει τα εργαλεία αλλά στόχος είναι μια πραγματική παιδεία γνώσης αλλά και αξιών και αυτό θέλει μεγάλες υπερβάσεις. Επίσης στο βαθμό που στοχεύουμε στην ομαλή ένταξη την νέας γενιάς στην αγορά εργασίας πρέπει υπάρξει και σχεδιασμός για τα επαγγέλματα του μέλλοντος. Για μένα ως παιδί δασκάλων, ως εκπρόσωπο κάποτε των φοιτητών αλλά και ως ακαδημαϊκού δασκάλου σήμερα το σημαντικότερο δεν είναι να διασφαλίσουμε ένα πτυχίο στους νέους μας, αλλά να τους δώσουμε τη δυνατότητα να ανακαλύψουν μόνοι τους τον εαυτό τους σε πεδία που έχουν μέλλον, δηλαδή να τους δανείσουμε την εμπειρία μας για να μεγαλώσουν τα δικά τους φτερά και μόνοι τους να αποφασίσουν που θα πετάξουν.

    Ως πρώην Υπουργός Μεταφορών, πως διαβάσατε το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για τα Τέμπη; Εκτιμάτε ότι οι εισηγήσεις της Επιτροπής, και ειδικότερα αυτές για τη σύμβαση του Δημοσίου με την Hellenic Train θα υλοποιηθούν;

    Ακούστε δεν έχω τη διάθεση να μπω στα επικοινωνιακά παιχνίδια κάποιων, γιατί πιστεύω ότι οι πολιτικοί κάθε φορά όταν μιλάμε γι’ αυτό το θέμα θα πρέπει απέναντι μας να έχουμε τα μάτια των γονιών που έχασαν τα παιδιά τους στα Τέμπη. Αυτό σημαίνει ότι κανένας πολιτικός και κανένα κόμμα δεν έχει το δικαίωμα να κουνά εισαγγελικά το δάκτυλο, διότι «ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθο βαλέτω». Ένα θα σας πω όμως που αφορά τη δική μου οκτάμηνη παραμονή σε εκείνο το Υπουργείο το 2009, αποφύγαμε τότε 3 ατυχήματα και παραδώσαμε πλήρες και συμφωνημένο σχέδιο εξυγίανσης και εκσυγχρονισμού του ΟΣΕ με την Κομισσιόν, τους εργαζόμενους και τους διεθνείς συμβούλους. Παραδώσαμε δε λειτουργών πλήρως για τα δεδομένα της εποχής και το σύστημα τηλεματικής και το σύστημα τηλεδιοίκησης, παρά την οικονομική εξαθλίωση του οργανισμού που παραλάβαμε. Δεν θέλω τώρα να επεκταθώ περισσότερο, πάντως να ξέρετε ότι τα συμφέροντα με κρέμασαν αρκετές φορές στα μανταλάκια για τα ΟΧΙ που είπα. Πάντως αν το σχέδιο που παραδώσαμε τότε είχε προχωρήσει, τώρα η κατάσταση θα ήταν διαφορετική.

    Το θεσμικό πλαίσιο που ψήφισε η Βουλή, μετά από τις πρωτοβουλίες της ΝΔ, είναι επαρκές προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα τύπου «κόμμα Κασιδιάρη»;

    Αν οι πολιτικές δυνάμεις είχαν συνεννοηθεί νωρίτερα, η λύση θα ήταν και τυπικά απλούστερη κατά την Θ’ Αναθεώρηση του Συντάγματος που ολοκληρώσαμε το 2019, αλλά προφανώς δεν ήταν στις προθέσεις του ΣΥΡΙΖΑ μια τέτοια πρόβλεψη, όπως προκύπτει από τις προτάσεις του στην Προτείνουσα Βουλή. Τώρα ο Νομοθέτης κινείται βασιζόμενος κυρίως στο πνεύμα του Συντάγματος και προσπαθεί να διευκολύνει τη δικαιοσύνη να πάρει τις σωστές αποφάσεις, προκειμένου να προστατέψει τη δημοκρατία από τους υπονομευτές της, είτε δρουν ανοιχτά είτε φορώντας μάσκα.

    Πολλοί έχουν κάνει κατά καιρούς λόγο για «καραμανλισμό». Έχει πολιτικό παρόν και μέλλον αυτός ο όρος και ποιοι τον εκπροσωπούν;

    Ο «Καραμανλισμός» είναι Σχολή Σκέψης που εκπροσωπεί στην Ελλάδα την Κοινωνική Οικονομία της Αγοράς, όπως ακριβώς την περιγράφει στο πρόγραμμα του το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα. Είναι η πολιτική που αντέταξε τη λαϊκότητα στον λαϊκισμό, τον πατριωτισμό κόντρα στον εθνικισμό, την Ευρωπαϊκή Ιδέα ενάντια στον Εθνοαπομονωτισμό, τον ρυθμιστικό ρόλο του κράτους κόντρα στον κρατικοπαρεμβατισμό, την κοινωνική κινητικότητα και τις ίσες ευκαιρίες ενάντια στον ελιτισμό και τέλος την ανθρωποκεντρική ανάπτυξη της πραγματικής οικονομίας κόντρα στις λογιστικές ή στατιστικές αποτυπώσεις μια εικονικής γραφειοκρατικής υδροκεφαλικής ανάπτυξης. Το μοντέλο αυτό που υπηρέτησε με το προσωπικό του παράδειγμα ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, απέδειξε τις αντοχές του και κατά τη διαχείριση της τελευταίας συνδυαστικής κρίσης. Οι γρήγορες και τις περισσότερες φορές εύστοχες αποφάσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη συνδύαζαν στη σωστή δοσολογία τον σημαντικό ρόλο του ρυθμιστικού και στιβαρού κράτους(υπεράσπιση συνόρων, παρεμβάσεις για COVID-19 κλπ) με την εμπιστοσύνη στις δημιουργικές δυνάμεις της αγοράς.

     

     



    ΣΧΟΛΙΑ