Άρθρα

Εκτιμήσεις και προοπτικές για τον κλάδο των containerships

Το boxshp Puelo (χωρητικότητας 6.581-teu και κατασκευής 2006) της Diana Containerships


Ιδιαίτερα δύσκολη χρονιά είναι το 2020 για τον κλάδο των containerships, που έχει πληγεί από τις μεγάλες καθυστερήσεις στα λιμάνια λόγω των αυστηρών περιοριστικών μέτρων, αλλά και τον σημαντικό αριθμό πλοίων που έμειναν αδρανή από τις αρχές του έτους.

Όπως και πολλοί άλλοι κλάδοι, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων επηρεάστηκαν σε μεγάλο βαθμό από τις επιπτώσεις της πανδημίας, τους λειτουργικούς περιορισμούς και την δραματική μείωση της ζήτησης για αγαθά από την Κίνα, ωστόσο, σταδιακά η εικόνα αρχίζει να αλλάζει.

Σύμφωνα με ανάλυση της VesselsValue, τα κέρδη από τα ναύλα στα Containership έχουν μειωθεί σημαντικά από τα πολυετή υψηλά επίπεδα που παρατηρήθηκαν στα τέλη του 2019 και στις αρχές Ιανουαρίου 2020. Η κατηγορία με τις μεγαλύτερες διακυμάνσεις ήταν τα μεγάλα Post Panamax Containerships, με τα ναύλα των συγκεκριμένων πλοίων να έχουν υποχωρήσει κατά περίπου 60%, από τις 30.000 ημερησίως στις αρχές Ιανουαρίου, στα 12.000 δολάρια τον Ιούνιο 2020. Οι μικρότεροι τύποι έχουν επίσης υποχωρήσει σχεδόν στα επίπεδα λειτουργικού κόστους (OPEX).

Προς το παρόν δεν υπάρχουν σημαντικές ενδείξεις αντιστροφής της συγκεκριμένης τάσης, ωστόσο, αν οι δυτικές οικονομίες παραμείνουν εκτός των lockdowns, τότε η αύξηση των σχετικών καταναλωτικών δαπανών και της ζήτησης εισαγόμενων αγαθών θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην ανάκαμψη των ναύλων.

Με την εφαρμογή αλγόριθμων και με τα στοιχεία που συγκεντρώνουν από τα δεδομένα των δορυφόρων για τη θέση των πλοίων και την κατάσταση στην οποία βρίσκονται, όπως «σε ταξίδι», «αναμονή για εκφόρτωση», «φόρτωση» και συναφή στοιχεία, οι αναλυτές της VesselsValue υπολογίζουν πως διαμορφώνεται η ζήτηση στον κλάδο.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της ανάλυσης, συνοπτικά η ζήτηση αυξάνεται παγκοσμίως, κυρίως στην Κίνα. Σε κάποιο βαθμό αυτό σχετίζεται με το πόσο καλά έχει διαχειριστεί η χώρα την εξάπλωση της πανδημίας, αλλά και την μεγάλη ταχύτητα με την οποία η οικονομία της επέστρεψε στην κανονικότητα. Η εξέλιξη αυτή, όπως αναφέρει η VV, αποτελεί ένα καλό σημάδι για την αγορά εμπορευματοκιβωτίων.

Οι αξίες των πλοίων και τα κέρδη συνέχισαν να μειώνονται λόγω της αλλαγής στη ζήτηση. Μπορεί λοιπόν να υπάρξουν αγοραστικές ευκαιρίες στον κλάδο, καθώς τα στοιχεία της ζήτησης δείχνουν ανάκαμψη, αλλά οι αξίες και τα κέρδη παραμένουν χαμηλά και μειώνονται.

Αρκετοί ισχυροί Έλληνες εφοπλιστές δραστηριοποιούνται στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της VV, η ναυτιλιακή  Costamare, συμφερόντων του εφοπλιστή Κωστή Κωνσταντακόπουλου, διαθέτει στόλο με 70 πλοία, αξίας 2,38 δισ. δολαρίων.

Ακολουθούν η Danaos Corp, συμφερόντων του εφοπλιστή Γιάννη Κούστα με 56 πλοία containerships αξίας 1,08 δισ. δολαρίων και η ναυτιλιακή Enesel, συμφερόντων των Φίλιππου και Αντώνη Λαιμού, στο στόλο της οποίας περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων πέντε containerships αξία 442 εκατ. δολαρίων.

Στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων δραστηριοποιούνται ακόμη η Capital Product Partners L.P., του εφοπλιστή Βαγγέλη Μαρινάκη., η Chartworld Shipping του Λου Κολλάκη, η Contships συμφερόντων του Νικόλα Πατέρα κ.α.


ΣΧΟΛΙΑ