• Πολιτική

    Από τον Νοέμβριο βρίσκεται στο Υπ. Ναυτιλίας το σχέδιο για το λιμάνι της Σαμοθράκης

    • NewsRoom


    Οι ρυθμοί με τους οποίους το Ελληνικό Κράτος συνηθίζει να κινείται  φαίνεται πως ευθύνονται κατά ένα μέρος για το πρόβλημα της Σαμοθράκης.

    Στην επικριτική ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ για τα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση της ΝΔ για το νησί, η αξιωματική αντιπολίτευση υπογραμμίζει πως το πραγματικό πρόβλημα με το λιμάνι της Σαμοθράκης βρίσκεται στο γεγονός πως τα τεχνικά του χαρακτηριστικά δεν επιτρέπουν σε πλοία με μεγάλο μήκος να κάνουν τους κατάλληλους ελιγμούς.  Καλεί μάλιστα την κυβέρνηση να υλοποιήσει την πρώτη φάση του έργου επέκτασης του προσήνεμου μώλου, που η ίδια έχει προχωρήσει.

    Στην συγκεκριμένη αιτία για τα προβλήματα της Σαμοθράκης φαίνεται πως συμφωνούν και τα στελέχη της λιμενικής βιομηχανίας, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ. Ο λιμένας της Καμαριώτισσας, στο Βορειοδυτικό άκρο της Σαμοθράκης είναι τεχνητός και προστατεύεται από προσήνεμο και υπήνεμο λιμενοβραχίονα, η δε είσοδος που σχηματίζεται έχει άνοιγμα 160 μέτρα περίπου, με βάθη στον άξονά τα 6,50μ και είναι στραμμένη προς τα νοτιοδυτικά.

    Ποια όμως είναι η κατάσταση με το Πλαίσιο Έργων Ανάπτυξης Λιμένα (ΠΕΑΛ) για το λιμάνι της Καμαριώτισσας και πού βρίσκεται σήμερα;

    ΤΟ ΠΕΑΛ ξεκίνησε να εκπονείται το 2016. Τον σχεδιασμό του ανέλαβε ιδιωτική εταιρεία, τον οποίο ολοκλήρωσε.

    Το 2018 έγιναν βελτιώσεις τροποποιήσεις και το Σεπτέμβριο του 2018 παρουσιάστηκε σε όλους τους φορείς του νησιού, με έργα της τάξεως των 28 εκατ. ευρώ.

    Στη συνέχεια στάλθηκε προς έγκριση στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων ΕΣΑΛ στο υπουργείο Ναυτιλίας. Εκεί παραμένει από το Νοέμβριο του 2018. Μάλιστα τον Φεβρουάριο του 2019 ο τότε  ΓΓ Λιμένων παρατηρούσε πως υπάρχουν σοβαρά προβλήματα  στο λιμάνι της Σαμοθράκης και ότι άμεσα θα προβούν στα έργα βελτίωσης, και πως «έχουν ήδη τεθεί, στο σύνολό τους, υπόψη της μελετητικής ομάδας του Προγράμματος Έργων Ανάπτυξης Λιμένα (ΠΕΑΛ), ώστε να προκύψει η ιεράρχηση των αναγκαίων μελλοντικών έργων ανάπτυξης του λιμένα Καμαριώτισσας καθώς και ο χρονικός προγραμματισμός τους, με σκοπό τη βελτίωση των υποδομών και της λειτουργικότητάς του».

    Σύμφωνα με το ΑΠΕ, τα βασικότερα που περιγράφονται μέσα στο ΠΕΑΛ είναι η λύση που δίνεται στο πρόβλημα των αυθαιρεσιών που υπάρχουν στη χερσαία ζώνη του λιμανιού ενώ υπάρχουν μελέτες τυπογραφικές, γεωτεχνικές, ακτομηχανική, κυματική, παράκτια, προστασίας ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων κ.α. Η επέκταση του λιμανιού προβλέπει και νέες εκβαθύνσεις, εμπορικό σταθμό αλλά και κρηπίδωμα για κρουαζιέρες.

    Το επόμενο βήμα που πρέπει να γίνει είναι να οριστικοποιηθούν οι μελέτες εφαρμογής, ενώ τα πρώτα τρία εκατομμύρια έχουν ήδη εγκριθεί από το Γενική Γραμματεία (ΥΠΟΜΕΔΥ) του υπ. Μεταφορών.

    Ανάλογη μελέτη υπάρχει και για το άλλο λιμάνι της Σαμοθράκης, των Θέρμων, που κλείνει κάθε φορά από προσχώσεις και επιχωματώσεις που γίνονται.

    Το αλιευτικό καταφύγιο Θέρμων βρίσκεται στο βόρειο τμήμα της νήσου Σαμοθράκης, σε απόσταση 15 χλμ ανατολικά του οικισμού Καμαριώτισσα. Ο λιμένας είναι τεχνητός και κατασκευάστηκε στη θέση όπου προϋπήρχε από την δεκαετία του 1950 ένας μικρός προβολικός μώλος. Προστατεύεται από προσήνεμο και υπήνεμο λιμενοβραχίονα, η δε είσοδος που σχηματίζεται έχει άνοιγμα 50 μέτρα περίπου και είναι στραμμένη προς τα δυτικά.

    Στο μεταξύ στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας τόνισαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι στη γραμμή Αλεξανδρούπολης Σαμοθράκης θα πρέπει να βρίσκονται περισσότερες από μία ακτοπλοϊκές εταιρείες και στη σύμβαση να υπάρχει ρήτρα ότι σε περίπτωση βλάβη του πλοίου, η ίδια εταιρεία να μεριμνά για την αντικατάστασή του με άλλο πλοίο.

    Η σύμβαση των δρομολογίων της εταιρείας με το υπουργείο Ναυτιλίας για τα πλοία «ΣΑΟΣ» και «ΣΑΟΝΗΣΟΣ», για τη χειμερινή περίοδο, είναι επιδοτούμενη, δεκαετής διάρκειας και λήγει στις 31/10/2019.



    ΣΧΟΛΙΑ