• Οικονομία

    Ξεκινά 1η Ιουλίου η ψηφιακή κάρτα από τράπεζες και σούπερ μάρκετ – Δεν θα επιβάλλονται πρόστιμα για δυο μήνες

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    Ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης

    Ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης


    Στην πλήρη εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας σε όλες τις επιχειρήσεις και για όλες τις ειδικότητες εργαζομένων είναι αποφασισμένος να προχωρήσει ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης.

    Παρά τις πρώτες αντιδράσεις, από την 1η Ιουλίου θα τεθεί σε πιλοτική εφαρμογή η ψηφιακή κάρτα εργασίας για περίπου 120.000 εργαζόμενους στις τράπεζες και στα σούπερ μάρκετ με περισσότερα από 250 άτομα προσωπικό.

    Κατά την διάρκεια των δυο πρώτων μηνών, οι ελεγκτές δεν θα προχωρούν στην επιβολή προστίμων, προκειμένου εργοδότες και εργαζόμενοι να εξοικειωθούν με το νέο σύστημα πλήρους καταγραφής των ωρών απασχόλησης.

    Οι νέες ψηφιακές εφαρμογές που υποστηρίζουν την υλοποίηση της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας θα είναι διαθέσιμες στους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις από τις 27 Ιουνίου.

    Πρόκειται για την εφαρμογή myErgani mobile app για τους εργαζόμενους, η οποία έχει αναβαθμιστεί προκειμένου να υποστηρίζει τη λειτουργία της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, και την εφαρμογή Ergani CardScanner για τις επιχειρήσεις που δεν διαθέτουν ήδη σύστημα ωρομέτρησης, η οποία «διαβάζει» κατά την έναρξη και λήξη της εργασίας τις Ψηφιακές Κάρτες των εργαζομένων και μεταδίδει αυτόματα σε πραγματικό χρόνο την πληροφορία στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.

    Ο μηχανισμός «ανάγνωσης» της Ψηφιακής Κάρτας είναι παρόμοιος με τη διαδικασία που ακολουθείτο για το «σκανάρισμα» των πιστοποιητικών εμβολιασμού ή νόσησης κατά την περίοδο της πανδημίας. Σημειώνεται ότι η εφαρμογή CardScanner έχει διατεθεί ήδη στις επιχειρήσεις για δοκιμαστική χρήση, ενώ την προσεχή Δευτέρα 27/6 θα διατεθεί νέα έκδοση που θα συνδέεται στο παραγωγικό Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ.

    Από την 1η Οκτωβρίου έως τις 30 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί απογραφική διαδικασία του ωραρίου απασχόλησης από το σύνολο των επιχειρήσεων της χώρας, κάτι που θα συμβάλει στην πλήρη εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας σε όλες τις επιχειρήσεις.  Σύμφωνα με τον υπουργό Εργασίας, η ψηφιακή κάρτα θα επεκταθεί στις εταιρείες security, στις ασφαλιστικές εταιρείες και στη βιομηχανία, ενώ στόχος είναι του χρόνου τέτοια εποχή να εφαρμόζεται στους κλάδους του τουρισμού και της εστίασης.

    Αντιδράσεις

    Δυσκολίες στην εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας αντιμετωπίζουν τόσο οι τράπεζες όσο και τα σουπερ μάρκετ, καθώς η πλειοψηφία δεν διαθέτει σύστημα ωρομέτρησης, επιμένοντας ότι απαιτείται μεγαλύτερο χρονικό διάστημα για την εφαρμογή της.

    Σύμφωνα με πληροφορίες, στις τράπεζες επιμένουν ότι και τα υψηλόβαθμα στελέχη, πέρα από τα διευθυντικά στελέχη, δεν έχουν συγκεκριμένο ωράριο απασχόλησης, με το υπουργείο Εργασίας να απαντάει ότι τα Διευθυντικά Στελέχη θα απογραφούν κανονικά στην οργάνωση του χρόνου εργασίας, εφόσον πρόκειται για εργαζόμενους με εξαρτημένη σχέση εργασίας.

    Περαιτέρω για τους εν λόγω εργαζόμενους, οι οποίοι πληρούν τα κριτήρια, με βάση τα οποία χαρακτηρίζονται ως Διευθυντικά Στελέχη, δεν θα δηλωθεί ωράριο απασχόλησης, από τον εργοδότη, όντας εξαιρούμενοι από τα χρονικά όρια εργασίας.

    Παράλληλα οι εκπρόσωποι των τραπεζών επιμένουν ότι θα πρέπει να διευκρινιστεί ο τρόπος εφαρμογής της κάρτας σε κρίσιμα τμήματα, όπως η ασφάλεια δικτύων  από τα οποία εξαρτάται η ομαλή και κυρίως ασφαλής λειτουργία των τραπεζών και των συναλλαγών. Στελέχη των συγκεκριμένων τμημάτων λαμβάνουν ειδικό επίδομα για να είναι stand by ώστε να επέμβουν ανά πάσα στιγμή εφόσον προκύψει κυβερνοεπίθεση ή άλλο πρόβλημα.

    Όσον αφορά την εφαρμογή της κάρτας στα σούπερ μάρκετ οι επιχειρηματίες ζητούν περισσότερο χρόνο για να προετοιμαστούν για την εφαρμογή της, ζητώντας περαιτέρω διευκρινήσεις και δικλείδες ασφαλείας για την ορθή καταγραφή του χρόνου απασχόλησης των εργαζομένων. Μάλιστα επιχειρηματίες του κλάδου αναφέρουν ότι στα σούπερ μάρκετ ποικίλουν οι συμβάσεις απασχόλησης και ο χρόνος απασχόλησης των εργαζομένων κάτι που καθιστά δύσκολο το εγχείρημα εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας.

    Σημειώνεται ότι ο κλάδος έχει μικρότερη εμπειρία στα πληροφοριακά συστήματα από τις τράπεζες.

    Τι πρέπει να κάνουν επιχειρήσεις και εργαζόμενοι

    Α. ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ

    Οι εργαζόμενοι θα πρέπει να «κατεβάσουν» στο κινητό τους τηλέφωνο την εφαρμογή myErgani mobile app η οποία είναι διαθέσιμη δωρεάν στις πλατφόρμες Google Play και App Store, μέσω των επίσημων λογαριασμών του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

    Η εφαρμογή παρέχει στους εργαζόμενους της πρώτης φάσης (τράπεζες και σούπερ μάρκετ), πρόσβαση στην ατομική Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας (σε μορφή QR Code), η οποία θα χρησιμοποιείται καθημερινά κατά την προσέλευση/αποχώρηση για την καταγραφή του πραγματικού χρόνου εργασίας. Συγκεκριμένα, κατά την έναρξη και λήξη της εργασίας ο εργαζόμενος θα προβάλλει τον QR κωδικό προς ανάγνωση από την αντίστοιχη εφαρμογή Ergani CardScanner mobile app που διατίθεται στους εργοδότες (διαδικασία αντίστοιχη με αυτήν που ακολουθείτο για τον έλεγχο των πιστοποιητικών εμβολιασμού). Μετά την επιτυχή ανάγνωση της Κάρτας Εργασίας, δηλαδή του QR code, ο εργαζόμενος θα βλέπει στην οθόνη ένα μήνυμα επιβεβαίωσης με τα στοιχεία της δήλωσης Κάρτας Εργασίας που πρόκειται να υποβληθεί αυτόματα και σε πραγματικό χρόνο στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ.

    Μέσω της εφαρμογής myErgani mobile app οι εργαζόμενοι θα βλέπουν επίσης (για κάθε εργοδότη ξεχωριστά, αν υπάρχουν περισσότεροι από ένας) σε μορφή ημερολογίου τον προγραμματισμό του χρόνου εργασίας και τα πραγματικά δεδομένα απασχόλησης ανά ημέρα, με βάση τις πληροφορίες προσέλευσης/αποχώρησης που υποβάλλονται από τον μηχανισμό της Κάρτας Εργασίας.

    Το Ημερολόγιο Εργασίας που περιλαμβάνει το Πρόγραμμα Εργασίας και την Πραγματική Απασχόληση είναι επίσης άμεσα διαθέσιμο στον εργαζόμενο, εκτός από την ψηφιακή εφαρμογή και μέσα από τη διαδικτυακή πύλη για την ενημέρωση των εργαζόμενων.

    Σημειώνεται ότι η εφαρμογή myErgani mobile app παρέχει πλήθος χρήσιμων πληροφοριών στο σύνολο των εργαζομένων και όχι μόνο σε όσους εργάζονται στις επιχειρήσεις που υιοθετούν την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας. Μέσω της εφαρμογής ο εργαζόμενος, (αφού ταυτοποιηθεί με χρήση των κωδικών του taxisnet) αποκτά πρόσβαση στην καρτέλα χρήστη όπου είναι καταγεγραμμένα τα στοιχεία του ιδίου και του εργοδότη ή των εργοδοτών στους οποίους απασχολείται. Οι εργοδότες είναι ομαδοποιημένοι σε δύο κατηγορίες: Ενεργός και Παλαιότερος. Είτε απασχολείται σε έναν είτε σε περισσότερους εργοδότες ταυτόχρονα, η εφαρμογή δίνει την δυνατότητα παρακολούθησης της εκάστοτε εργασιακής σχέσης και των βασικών της χαρακτηριστικών, όπως οι εβδομαδιαίες ώρες απασχόλησης. Επιλέγοντας κάποιον από τους εργοδότες, προβάλλονται αναλυτικά στοιχεία του εργοδότη και της σχέσης εργασίας.

    Παράλληλα, ο εργαζόμενος μπορεί να ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για τις αλλαγές που πραγματοποιούνται στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ και τον αφορούν, μέσω προωθητικών ειδοποιήσεων (push notifications). Με στόχο τη διαφάνεια και την ολοκληρωμένη ενημέρωση του εργαζόμενου, η εφαρμογή παρέχει πρόσβαση σε όλες τις Δηλώσεις που υποβάλλονται από τον εργοδότη στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ (π.χ. έναρξη/λήξη απασχόλησης, μεταβολές/υπερωρίες/υπερεργασία, άδειες κ.ά.). Το ίδιο συμβαίνει και για τις πληρωμές από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων στο πλαίσιο των διαφόρων δράσεων οικονομικής ενίσχυσης πληγέντων, ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, κ.α.. Επίσης, υπάρχει και ειδική ενότητα για την προβολή σημαντικών ανακοινώσεων από τους διαχειριστές του Π.Σ. Εργάνη ή το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

    Β. ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

    Με την έναρξη της πρώτης φάσης εφαρμογής της Κάρτας Εργασίας από 1/7/2022, οι επιχειρήσεις της πρώτης φάσης εφαρμογής έχουν την υποχρέωση να κοινοποιούν στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ, καθημερινά και άμεσα, σε πραγματικό χρόνο, τα στοιχεία του πραγματικού χρόνου εργασίας (γεγονότα έναρξης και λήξης της εργασίας) για κάθε εργαζόμενο που εργάζεται με φυσική παρουσία την εκάστοτε ημέρα στον χώρο της επιχείρησης.

    Οι επιχειρήσεις αυτές έχουν τη δυνατότητα άμεσης διασύνδεσης του συστήματος ωρομέτρησης (εφόσον διαθέτουν τέτοιο) με τον νέο μηχανισμό της Κάρτας Εργασίας στο Π.Σ. Εργάνη, ενώ αν αυτό δεν είναι εφικτό, το Υπουργείο Εργασίας διαθέτει την εφαρμογή Ergani CardScanner.

    Η εφαρμογή Ergani CardScanner υποστηρίζει φορητές συσκευές (smartphone και tablet) με λειτουργικό σύστημα Android OS ή iOS. Είναι απαραίτητη η χρήση συσκευής με κάμερα και η απρόσκοπτη σύνδεση στο διαδίκτυο μέσω WiFi ή/και 4G δικτύου κινητής τηλεφωνίας, για την άμεση υποβολή των γεγονότων προσέλευσης/αποχώρησης του εργαζόμενου. Προτείνεται η δυνατότητα χρήσης και των δύο δικτύων (WiFi και 4G) ώστε να διασφαλίζεται η εμπρόθεσμη υποβολή της δήλωσης σε περίπτωση τεχνικής βλάβης στο δίκτυο.

    Οι επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τη διαδικασία ταυτοποίησης με τους κωδικούς OΠΣ ΙΚΑ/ΕΦΚΑ της επιχείρησης ή με κωδικούς Παραρτήματος που έχουν δημιουργήσει στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ειδικά για τον μηχανισμό υποβολής δηλώσεων Κάρτας Εργασία. Οι εργοδότες έχουν πρόσβαση στις δηλώσεις Κάρτας Εργασίας που υποβάλλονται αυτόματα από την εφαρμογή CardScanner για κάθε ανάγνωση Ψηφιακής Κάρτας Εργαζομένου, καθώς τα δεδομένα αποθηκεύονται και είναι διαθέσιμα στον εργοδότη μέσω της διαδικτυακής πύλης του Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ.

    Διαβάστε επίσης

    Πώς θα υλοποιηθεί η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας

    Υπ. Εργασίας: Υπεγράφη η απόφαση για την κήρυξη ως υποχρεωτικής της Κλαδικής Σύμβασης Εργασίας στον επισιτισμό – Τι αλλάζει για τους εργαζόμενους



    ΣΧΟΛΙΑ