• Οικονομία

    Τα τρία νέα νομοσχέδια που ετοιμάζει ο Χρήστος Σταϊκούρας

    • Βασίλης Τσεκούρας
    «Λίφτινγκ» στον προϋπολογισμό πριν ψηφιστεί – Το «μέρισμα» και τα... «κρυφά» στοιχεία της ανάπτυξης

    Χρήστος Σταϊκούρας, υπουργός Οικονομικών


    Την αναμόρφωση του πλαισίου της Κρατικής Αρωγής, την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής  και την προσχώρηση στις τακτικές διαδικασίες του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου είναι οι επόμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες του Υπουργείου Οικονομικών, όπως τις παρουσίασε ο Χρήστος Σταϊκούρας στο σημερινό Υπουργικό Συμβούλιο.

    Πρόκειται κυρίως για τεχνικά θέματα, τα οποία έχουν ως στόχο να «θωρακίσουν» περαιτέρω την ελληνική οικονομία.

    Αναμόρφωση του πλαισίου της Κρατικής Αρωγής

    Προτείνεται αναμόρφωση του υφιστάμενου πλαισίου, ώστε ο κρατικός μηχανισμός να λειτουργεί σε έκτακτες και απρόβλεπτες συνθήκες συντονισμένα, χωρίς αλληλοεπικαλύψεις μεταξύ των εμπλεκόμενων Υπουργείων, κατά τη διαδικασία της χρηματοδότησης, ώστε να επιτυγχάνεται η οικονομική ενίσχυση των πληγέντων ταχύτατα, στοχευμένα, με συνεκτικό σχέδιο και αποτελεσματικότητα.

    Συγκεκριμένα για την αρωγή σε φυσικές καταστροφές προτείνεται:  

    -Η διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου πλαισίου για την επιχορήγηση των επιχειρήσεων που έχουν πληγεί από θεομηνίες το συντομότερο δυνατόν.

    -Η  θέσπιση μιας διαδικασίας συντονισμού των μέτρων αποκατάστασης και στήριξης, σε συνεργασία με όλα τα εμπλεκόμενα Υπουργεία, που θα επιτρέπει να διαμορφώνεται μία συνολική εικόνα για τις ανάγκες αποκατάστασης και την πορεία της υλοποίησής τους.

    -Η υπηρεσιακή διαχείριση όλων των ειδικών καθεστώτων στήριξης των επιχειρήσεων και της ελληνικής οικονομίας, ώστε να υπάρχει η απαραίτητη υπηρεσιακή συνέχεια σε όλα τα μέτρα και καθεστώτα για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας που δημιουργήθηκαν την τελευταία περίοδο και προωθήθηκαν από το Υπουργείο Οικονομικών.

    Πέντε άξονες για την Κρατική Αρωγή

    Η μεταρρύθμιση στο σκέλος των φυσικών καταστροφών, κινείται σε πέντε βασικούς άξονες:

    1ος. Ο συντονισμός των διαδικασιών προώθησης μέτρων ενίσχυσης και αποκατάστασης μέσα από τη δημιουργία της Εθνικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής.

    2ος. Η αναμόρφωση του μηχανισμού επιχορήγησης επιχειρήσεων που επλήγησαν από θεομηνίες, ώστε να αντιμετωπιστεί ο κατακερματισμός των αρμοδιοτήτων, να διασφαλιστεί η ταχύτητα στην υλοποίηση των προβλεπόμενων, να ενισχυθεί η ποιότητα του αποτελέσματος, να επιτευχθεί ο συντονισμός της διαδικασίας και να επεκταθεί το πλαίσιο στις αγροτικές εκμεταλλεύσεις.

    3ος. Η ψηφιοποίηση της διαδικασίας με τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας Κρατικής Αρωγής, η οποία θα καθιστά τη διαδικασία της οικονομικής ενίσχυσης γρήγορη, αποτελεσματική, με δυνατότητα ελέγχου και διασταύρωσης των στοιχείων και των σχετικών δηλώσεων.

    4ος. Η κινητροδότηση της ιδιωτικής ασφάλισης με την παροχή κινήτρου για τις επιχειρήσεις, ώστε να μπορούν να λαμβάνουν επιχορήγηση επιπλέον της αποζημίωσης που καλύπτεται από την ιδιωτική τους ασφάλιση.

    5ος. Η διαμόρφωση συνθηκών για την κινητοποίηση της κοινωνίας με τη σύσταση Ταμείου Κρατικής Αρωγής, το οποίο με αυστηρούς κανόνες λογοδοσίας και με διαφανείς κανόνες λειτουργίας θα συγκεντρώνει εισφορές ιδιωτών για αποκατάσταση φυσικών καταστροφών.

    Αναθεώρηση Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής

    Το Υπουργείο Οικονομικών αναμένεται να προχωρήσει στην αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής (ΟΚΕ).

    Το προτεινόμενο νομοσχέδιο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:

    -Τη διεύρυνση των θεματικών πεδίων αρμοδιότητας έκφρασης Γνώμης (προστίθενται οι τομείς τουρισμού, νησιωτικής πολιτικής, περιβάλλοντος, ενέργειας, μεταφορών, εμπορίου, ψηφιακής πολιτικής).

    -Την ενσωμάτωση του έργου της ΟΚΕ στην κοινοβουλευτική διαδικασία, θεσμοθετώντας τη συζήτηση της Γνώμης στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή της Βουλής πριν τη ψήφιση νομοσχεδίου.

    -Τη ρητή αναφορά σε αρμοδιότητες που αφορούν την υποβολή προτάσεων για θέματα ίσης μεταχείρισης, την  συμβολή της ΟΚΕ στον περιφερειακό/τοπικό κοινωνικό διάλογο, την σύνταξη ετήσιων εκθέσεων και την υποβολή τους στη Βουλή.

    -Την υποχρέωση θεσμοθετημένων συλλογικών οργάνων υπεύθυνων για τον σχεδιασμό κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής που αποστέλλουν τα πορίσματά τους στην ΟΚΕ.

    -Τη σύντμηση του χρόνου ανταπόκρισης της ΟΚΕ (15-20 ημέρες αντί για 30-45 ημέρες) για την έκδοση Γνώμης, προκειμένου να μην καθυστερεί η νομοπαρασκευαστική διαδικασία.

    -Την αναθεώρηση της σύνθεσης της ΟΚΕ, προκειμένου να καταστεί πιο πλουραλιστική και να ανταποκρίνεται στους σύγχρονους οικονομικούς και κοινωνικούς συσχετισμούς.

    -Την προώθηση της ισότητας των φύλων, με ενσωμάτωση ρήτρας για αντιπροσώπευση καθενός εκ των δυο φύλων τουλάχιστον στο 1/3 του συνόλου.

    -Τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας της ΟΚΕ και την πρόβλεψη -για πρώτη φορά- της έκδοσης Προεδρικού Διατάγματος για τον Οργανισμό της.

    -Τη δημιουργία Μητρώου Εμπειρογνωμόνων για την άντληση επιστημονικής υποστήριξης και τεχνογνωσίας κατά την διατύπωση Γνωμών.

    Διεθνές Νομισματικό Ταμείο

    Την προσχώρηση της Ελλάδας στις τακτικές διαδικασίες του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου προβλέπει το προτεινόμενο νομοσχέδιο που αναμένεται να κυρωθεί από τη Βουλή, μετά την απόφαση του ΔΝΤ για τις νέες τακτικές διαδικασίες, όπως αυτή έχει προσφάτως τροποποιηθεί.

    Η προσχώρηση της Ελλάδας στην απόφαση αυτή -δέκα χρόνια μετά την συμπερίληψή της στην αρχική απόφαση- κρίνεται εξαιρετικά σημαντική, καθώς έτσι αποκαθίσταται η αξιοπιστία της χώρας μας μετά την κρίση των προηγούμενων ετών, και ενισχύεται το κύρος και η παρουσία της στο Δ.Ν.Τ..



    ΣΧΟΛΙΑ