• Οικονομία

    Νέο 4ετές δημοσιονομικό σχέδιο – Το μεγάλο στοίχημα του 2024 και το φρένο στις έκτακτες παροχές

    Κωστής Χατζηδάκης, Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

    Κωστής Χατζηδάκης, Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών


    Η κατάρτιση του νέου τετραετούς Δημοσιονομικού Διαρθρωτικού Σχεδίου 2025-2028 με στόχο αυτό να υποβληθεί εντός του δευτέρου εξαμήνου του 2024 είναι το μεγάλο πρότζεκτ του οικονομικού επιτελείου, που καλείται να αποτυπώσει στο χαρτί τους νέους στόχους σύμφωνα με τους καινούργιους δημοσιονομικούς κανόνες της ΕΕ.

    Οι διεργασίες έχουν ήδη ξεκινήσει σε ευρωπαϊκό επίπεδο προκειμένου η κάθε χώρα να έχει σύντομα ένα συγκεκριμένο «σχεδιάγραμμα αναφοράς» στη βάση του οποίου θα κτίσει το δικό της τετραετές, δεσμευτικό πλάνο με στόχους που θα ισχύσουν το 2025 και οι οποίοι δεν θα είναι μόνο δημοσιονομικοί αλλά θα είναι και στόχοι για συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις.

    Αυτό δημιουργεί ένα ερωτηματικό για το εάν θα προηγηθεί όπως κάθε χρόνο η επικαιροποίηση του Μεσοπρόθεσμου την άνοιξη ή εάν θα πάμε κατευθείαν στην υποβολή του νέου 4ετούς αργότερα μέσα στο έτος.

    Kάτι που έχει λογική με δεδομένο πως η χώρα κινείται πλέον με διαφορετικό δημοσιονομικό «οδηγό», θέτοντας σε πρώτο πλάνο την αύξηση των πρωτογενών δαπανών και τα φρένα για το χρέος και όχι τα πρωτογενή πλεονάσματα.

    Πρακτικά όπως σχολιάζουν στελέχη του οικονομικού επιτελείου με τους νέους κανόνες ακόμη και εάν τα έσοδα υπεραποδίδουν, αυτό δεν θα σημαίνει αυτόματα πως υπάρχει νέο περιθώριο για έκτακτες παροχές, καθώς θα είναι συγκεκριμένοι οι στόχοι για την αύξηση των πρωτογενών δαπανών και εάν κάποιος τους υπερβεί θα πρέπει να λαμβάνει μέτρα αντιστάθμισης.

    Πρωτογενείς δαπάνες

    Βασικό κριτήριο δημοσιονομικής ορθότητας θα είναι πια οι καθαρές πρωτογενείς δαπάνες, δηλαδή οι δαπάνες της γενικής κυβέρνησης χωρίς τις δαπάνες για τόκους, έσοδα από την ΕΕ και ο ρυθμός αύξησης τους κάθε χρόνο δεν θα πρέπει να υπερβαίνει ένα συγκεκριμένο όριο που θα προκαθοριστεί σε συνεργασία πάντα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

    Αυτό από μόνο του θα λειτουργεί ως ένας περιοριστικός παράγοντας στην άσκηση της δημοσιονομικής πολιτικής καθώς τυχόν αστοχίες ή αποφάσεις για έκτακτες παροχές θα πρέπει να καλύπτονται από μέτρα.

    Δεν θα υπάρχει δηλαδή η ευελιξία εάν πάνε καλά τα έσοδα να δίνεις επιπλέον χρήματα.

    Την ίδια στιγμή το έλλειμμα πρέπει να είναι κάτω από 3% του ΑΕΠ, αλλά και το διαρθρωτικό έλλειμμα δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 1,5%.

    Επιπροσθέτως το χρέος πρέπει να μειώνεται κατά 1% του ΑΕΠ για όσες χώρες έχουν χρέος άνω του 60% του ΑΕΠ γεγονός που καθιστά ακόμη πιο δεσμευτική την τήρηση του στόχου για τις δαπάνες. Θα πρέπει να σημειωθεί πως υπάρχει η δυνατότητα σε περίπτωση υπέρβασης να συνεκτιμηθούν και οι αμυντικές δαπάνες.

    Με σύνεση

    Στη δική μας περίπτωση, όπως σχολιάζουν αναλυτές, το νέο πλαίσιο βέβαια κουμπώνει στην ανάγκη της χώρας να βαδίζει διαρκώς σε δρόμο δημοσιονομικής σύνεσης καθώς κεντρικός στόχος είναι η διαμόρφωση των συνθηκών που θα επιτρέψουν την επιτάχυνση της αναβάθμισης της οικονομίας.

    Από την άλλη πλευρά η άσκηση της διαμόρφωσης του νέου, δεσμευτικού, τετραετούς, δημοσιονομικού πλάνου είναι σύνθετη καθώς οι στόχοι για τις δαπάνες πρέπει να είναι άριστα ζυγισμένοι.

    Το μεγάλο αυτό πρότζεκτ του 2024 θα ξεκινήσει να ανεβάζει ταχύτητα μετά τον Απρίλιο οπότε και αναμένεται να λάβει η χώρα τις κατευθυντήριες γραμμές για τη σύνταξη του, μετά την έγκριση των νέων κανόνων από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μέχρι το τέλος Απριλίου 2024.

    Διαβάστε επίσης:

    Βρέθηκαν σε λεωφορείο από την Τουρκία 263.000 ευρώ – Τα «λαβράκια» της ΑΑΔΕ σε ελέγχους για «μαύρο χρήμα», παράνομα τσιγάρα, ποτά και λαθραία καύσιμα

    ΤτΕ: Στα €1,6 δισ. το πρωτογενές πλεόνασμα προϋπολογισμού τον Ιανουάριο

    «Ξεμπλοκάρονται» χιλιάδες επικουρικές συντάξεις – Ποιοι θα πρέπει να υποβάλλουν ξανά αίτηση



    ΣΧΟΛΙΑ