• Οικονομία

    Μειώνονται οι φόροι, αυξάνονται τα έσοδα

    Ασφαλιστικές εισφορές: Μέχρι το τέλος έτους η επανένταξη στις 120 δόσεων – Σήμερα η ανακοίνωση της παράτασης

    Χρήστος Σταϊκούρας, υπουργός Οικονομικών


    Παρά τις μειώσεις φόρων, αυξημένα αναμένονται τα έσοδα του προϋπολογισμού, όπως αυτά προκύπτουν από τους φόρους ακινήτων, τον φόρο εισοδήματος, τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης και τα τέλη κυκλοφορίας (λοιποί τρέχοντες φόροι).

    Μετά την κατάθεση του προσχεδίου του προϋπολογισμού, φοροτεχνικοί, κτηματομεσίτες και παράγοντες της αγοράς αυτοκινήτου τονίζουν ότι, αν φέτος τα έσοδα από τους φόρους ακίνητης περιουσίας εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 2,740 δισ. ευρώ (σ.σ. ακόμα τρέχει η πληρωμή του ΕΝΦΙΑ) για του χρόνου, παρά την μείωση του 22% μεσοσταθμικά του ΕΝΦΙΑ, τα έσοδα αναμένεται να είναι λιγότερα μόλις κατά 32 εκατ. ευρώ.

    Επίσης, με βάση το προσχέδιο του προϋπολογισμού πάντα, προβλέπεται αύξηση στα έσοδα του κράτους την επόμενη χρονιά από τον φόρο εισοδήματος κατά 488 εκατ. ευρώ! Κι αυτό ενώ ακόμα δεν έχει έρθει στη Βουλή το φορολογικό νομοσχέδιο, η κατάθεση του οποίου υπολογίζεται για την τελευταία εβδομάδα του Οκτωβρίου.

    Αν για φέτος υπολογίζεται το Δημόσιο να εισπράξει από τον φόρο εισοδήματος 16,554 δισ. ευρώ κι ενώ ήδη έγιναν δύο ρυθμίσεις χρεών (επί ΣΥΡΙΖΑ η πρώτη και επί ΝΔ η δεύτερη που έληξε την περασμένη Δευτέρα), του χρόνου το αντίστοιχο μέγεθος εκτινάσσεται στα 17,042 δισ. ευρώ. Το κενό αυτό η κυβέρνηση υπολογίζει να το καλύψει από την ευρεία χρήση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και την αύξηση των δαπανών από το πλαστικό χρήμα στο 30%.

    Ήδη, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η κυβέρνηση ετοιμάζεται να βάλει νερό στο κρασί της σε μια σειρά από υποτίθεται ευνοϊκές ρυθμίσεις για τους φορολογούμενους, όπως η απαλλαγή του ΦΠΑ από τις μεταβιβάσεις ακινήτων, που όμως, προσκρούουν στο ευρωπαϊκό δίκαιο και τυχόν «ακύρωσή» του από την κυβέρνηση επισείει ποινές για τη χώρα.

    Κι όχι μόνο αυτό. Αυξημένοι είναι οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης, τουλάχιστον κατά 51 εκατ. ευρώ, που σημαίνει ότι καταναλωτές και φορολογούμενοι θα πρέπει να «ξεχάσουν» τυχόν μειώσεις στους φόρους που βαραίνουν τα καύσιμα, καθιστώντας τις μετακινήσεις τους ιδιαίτερα ακριβό σπορ για μία ακόμη χρονιά.

    Κρυφές αυξήσεις δε, θα πρέπει να αναμένονται από την επόμενη χρονιά και στα τέλη κυκλοφορίας ή τέλος πάντων αναδιάρθρωση του καθεστώτος που τα διέπει. Αφού και αυτό το κονδύλι, που υπάγεται στην κατηγορία «λοιποί τρέχοντες» φόροι, είναι τσιμπημένο κατά 22 εκατ. ευρώ.

    Κατά τα άλλα, παρακινδυνευμένη θεωρείται και η πρόβλεψη για αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,8% το 2020 από 1,1% το 2019.

    Όχι μόνο γιατί ο προϋπολογισμός παραμένει αλυσοδεμένος με τη δέσμευση για πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ ή 6,85 δισ. ευρώ τον επόμενο χρόνο, αλλά και εξαιτίας των νέων φορολογικών μέτρων, που καραδοκούν πάνω από τα ελληνικά νοικοκυριά, για να κλείσει το δημοσιονομικό κενό του 2020, ύψους 1-1,5 δισ. ευρώ.

    Το θρίλερ κάλυψης του κενού συνεχίζεται με τους δανειστές, οι οποίοι βρίσκονται σε συνεχή επικοινωνία με την Αθήνα, ζητώντας της να καλύψει αυτή τη διαφορά με το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού που έχει αποστείλει για εξέταση στο πλαίσιο της διαδικασίας για το ευρωπαϊκό εξάμηνο.

    Αυξημένου ρίσκου είναι οι προβλέψεις του νέου προϋπολογισμού για αυξήσεις μισθών 3,5% το 2020 και μείωση της ανεργίας κατά 2 εκατοστιαίες μονάδες στο 16,2%, από 18,2% που προέβλεπε το προσχέδιο προϋπολογισμού για φέτος, μετά τις αλλαγές που έρχονται στην εργατική νομοθεσία όσον αφορά τις συλλογικές συμβάσεις και τον περιορισμένο ρόλο του ΣΕΠΕ στον έλεγχο.

    Επίσης, οι προσδοκίες για εισπράξεις 54 δισ. ευρώ το 2020 δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι θα συγκεντρωθούν στα ταμεία, λόγω της αστάθειας των εσόδων από ΦΠΑ, που είναι ο μεγάλος παράγοντας αβεβαιότητας του προϋπολογισμού.

    Στο φετινό οκτάμηνο υπήρξε σημαντική αύξηση στις εισπράξεις ΦΠΑ (653 εκατ. ευρώ), όμως σε αυτές περιλαμβάνεται ΦΠΑ ύψους 271,6 εκατ. ευρώ από την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.

    Την ίδια στιγμή, τα έσοδα από τον ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή και στα παράγωγα αυτών πέρασαν σε αρνητικό πρόσημο (μείωση κατά 58 εκατ. ευρώ ή 4,2%).

    Σε ό,τι αφορά τις κρατικές δαπάνες, το οικονομικό επιτελείο θα προσπαθήσει να τις κρατήσει παγωμένες στα φετινά επίπεδα, δηλαδή στα 57,7 δισ. ευρώ.



    ΣΧΟΛΙΑ