Τέσσερις μήνες έχουν στη διάθεσή τους χιλιάδες επιχειρήσεις σε χονδρικό εμπόριο,  ενέργεια, χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες και διοικητικές λειτουργίες στον τουρισμό, προκειμένου να προχωρήσουν στην υποχρεωτική εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας.

Η πιλοτική εφαρμογή ξεκινάει από σήμερα για επιπλέον 350.000 και ολοκληρώνεται στις 3 Νοεμβρίου. Η Ψηφιακή Κάρτα εφαρμόζεται σε περισσότερες από 200.000 επιχειρήσεις, καλύπτοντας συνολικά 1,85 εκατομμύρια εργαζόμενους.

1

Σημαντική αύξηση καταγραφής υπερωριών

Τα πρόσφατα στοιχεία του συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ» καταδεικνύουν θεαματική αύξηση των καταγεγραμμένων υπερωριών. Συγκεκριμένα, τον Απρίλιο του 2025, καταγράφηκε αύξηση 78% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2024, ενώ στον τουριστικό τομέα η αύξηση ξεπέρασε το 1.100%. Αξιοσημείωτες είναι και οι μεταβολές σε άλλους τομείς:

-Λιανεμπόριο: +131%

-Εστίαση: +105%

-Βιομηχανία: +68%

Τα δεδομένα αυτά επιβεβαιώνουν ότι η Ψηφιακή Κάρτα συμβάλλει στη διαφάνεια των πραγματικών ωραρίων εργασίας, αναδεικνύοντας παράλληλα τις δομικές ανάγκες για καλύτερη τήρηση της εργατικής νομοθεσίας.

Παρατυπίες και προκλήσεις στην εφαρμογή

Παρά τη θετική αποτύπωση στα στατιστικά, η υλοποίηση της Ψηφιακής Κάρτας δεν στερείται προβλημάτων. Σύμφωνα με την Επιθεώρηση Εργασίας, το 2024 πραγματοποιήθηκαν 79.207 έλεγχοι, από τους οποίους προέκυψαν 12.875 παραβάσεις, ενώ επιβλήθηκαν πρόστιμα συνολικού ύψους 49,6 εκατ. ευρώ.

Αναλυτικά:

-7.565 παραβάσεις σχετίζονταν με υπερβάσεις ωραρίων.

-2.087 παραβάσεις αφορούσαν άμεσα τη Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, με πρόστιμα ύψους 5,9 εκατ. ευρώ.

-3.848 παραβάσεις στους πίνακες προσωπικού, που συχνά συνδέονται με αδήλωτες υπερωρίες.

-1.317 περιπτώσεις αδήλωτης εργασίας και 313 για υπέρβαση χρόνου εργασίας.

Παράλληλα, έχουν καταγραφεί περιπτώσεις καταστρατήγησης του μέτρου, όπως η ψευδής δήλωση ώρας προσέλευσης, η μη καταγραφή εργαζομένων που παρέχονται μέσω εργολάβων ή λειτουργούν εντός άλλων επιχειρήσεων (shop-in-shop), καθώς και τεχνικές δυσκολίες σε συγκεκριμένους κλάδους (π.χ. security, καθαρισμός, e-commerce, διανομές).

Νέο θεσμικό πλαίσιο για την απλοποίηση των διαδικασιών

Για την ελάφρυνση του διοικητικού φόρτου των επιχειρήσεων και την ενίσχυση της ορθής χρήσης της Ψηφιακής Κάρτας, το Υπουργείο Εργασίας επεξεργάζεται νομοσχέδιο απλοποίησης των διαδικασιών.

Στο σχέδιο νόμου προβλέπονται:

-Fast track προσλήψεις και αποχωρήσεις μέσω εφαρμογής κινητού τηλεφώνου.

-Ανάρτηση μόνο βασικών όρων της σύμβασης εργασίας.

-Κατάργηση του βιβλίου αδειών και του εντύπου Ε4 (εκτός έδρας εργασίες).

-Απλοποίηση του πίνακα προσωπικού.

-Ευελιξία 10 λεπτών στην προσέλευση και αποχώρηση.

-Καταγραφή ωραρίου σε εβδομαδιαία βάση, αντί για ημερήσια.

Στόχος είναι η ισορροπία μεταξύ της διασφάλισης των εργασιακών δικαιωμάτων και της απλοποίησης της επιχειρησιακής συμμόρφωσης, με αξιοποίηση των δυνατοτήτων της τεχνολογίας.

Διαβάστε επίσης

Υπουργείο Παιδείας: 500.000 ευρώ για εργασίες εκσυγχρονισμού των κτηρίων του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών

Κόλλιας: Οκτώ προτάσεις – δράσεις για την αναβάθμιση των περιφερειακών πανεπιστημίων

Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας: Εκτοξεύθηκαν εκ νέου οι δηλωθείσες υπερωρίες Απριλίου – Σε ποιες επιχειρήσεις επεκτείνεται το μέτρο από αύριο