• LIFE&STYLE

    Μέγαρο Μουσικής: Κερδίστε δύο διπλές προσκλήσεις για να απολαύσετε το ετήσιο αφιέρωμα στο συνθέτη Ν.Σκαλκώτα


    Το Μέγαρο Μουσικής και το mononews.gr σας προσκαλούν το Σάββατο 29/4 στις 20.30 μ.μ σας καλούν να απολαύσετε το ετήσιο αφιέρωμα στο μεγάλο συνθέτη Ν.Σκαλκώτα.

    Διπλός επίλογος για το ετήσιο αφιέρωμα στον μεγάλο συνθέτη με το Συμπόσιο «Οι Ελληνικοί Χοροί του Ν. Σκαλκώτα» (28 & 29/4) και τη συναυλία «Σκαλκώτας για Ορχήστρα Εγχόρδων» (29/4).

    Και οι δύο εκδηλώσεις πραγματοποιούνται στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος. Στο πρόγραμμα της συναυλίας οι μεταγραφές για έγχορδα δύο «Ελληνικών χορών» σε α΄ εκτέλεση.

    Οι Μουσικοί της Καμεράτα-Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής

    Μουσική διεύθυνση Νίκος Χριστοδούλου

    Με ένα διήμερο συμπόσιο την Παρασκευή 28 και το Σάββατο 29 Απριλίου και με μια μεγάλη συναυλία στις 29/4 (ώρα έναρξης 20:30) με όλα τα έργα για ορχήστρα εγχόρδων του Νίκου Σκαλκώτα (1904-1949), ολοκληρώνεται το ετήσιο Αφιέρωμα του Μεγάρου στον σπουδαίο πρωτοπόρο της σύγχρονης μουσικής. Και οι δύο εκδηλώσεις πραγματοποιούνται στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος.

    Στη συναυλία, τον μουσικό επίλογο της διημερίδας, τις συνθέσεις –ανάμεσά τους και οι περίφημοι πέντε «Ελληνικοί χοροί» για έγχορδα, το δημοφιλέστερο ελληνικό κλασικό έργο διεθνώς– ερμηνεύουν οι Μουσικοί της Καμεράτα-Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής υπό τον μαέστρο και συνθέτη Νίκο Χριστοδούλου, ο οποίος έχει αναλάβει επίσης την επιστημονική επιμέλεια του Συμποσίου. Μάλιστα, στη συναυλία αυτή, το κοινό θα έχει τη σπάνια ευκαιρία να ακούσει σε πρώτη εκτέλεση τις μεταγραφές για έγχορδα δύο «Ελληνικών Χορών», τον Σιφνέικο και τον Καλαματιανό, που ανακαλύφθηκαν σχετικά πρόσφατα.

    Συναυλία

    «Σκαλκώτας για Ορχήστρα Εγχόρδων»

    Αίθουσα Δ. Μητρόπουλος, Σάββατο 29 Απριλίου, ώρα 20:30

    Το πρόγραμμα της συναυλίας περιλαμβάνει τα «Δέκα σκίτσα» και τη «Μικρή Σουίτα» που ανήκουν στην ατονική δημιουργία του Σκαλκώτα καθώς και τους περίφημους «Ελληνικούς Χορούς» (Ηπειρώτικος, Κρητικός, Τσάμικος [αρ. Α/1], Θεσσαλικός, Μαριορή μου–Μαριορή μου, Αρκαδικός, Σιφνέικος, Καλαματιανός, Παιδιά και ποιος το πέταξε, Κλέφτικος, Νησιώτικος, Τσάμικος [αρ. Β/9], Μαζωχτός). Ο κορυφαίος συνθέτης του 20ού αιώνα μετέγραψε για κουαρτέτο εγχόρδων δεκατρείς από τους τριάντα έξι «Ελληνικούς Χορούς» για ορχήστρα, μεταγραφές που παίζονται συνήθως από ορχήστρα εγχόρδων.

    Διήμερο Συμπόσιο

    «Οι Ελληνικοί Χοροί του Ν. Σκαλκώτα»

    Το πιο γνωστό ή άγνωστο έργο της ελληνικής μουσικής;

    Δεκαέξι γνωστοί μουσικολόγοι, ερευνητές, συνθέτες και ερμηνευτές συμμετέχουν στο διήμερο Συμπόσιο, το οποίο στοχεύει να φωτίσει πλευρές του μεγάλου αυτού έργου του Σκαλκώτα, κρίσιμου για την ελληνική μουσική ως προς τη σύνθεση, τις διάφορες γραφές και πηγές, την ιστορική και αισθητική προσέγγιση, τη σχέση με τη δημοτική παράδοση, την εκτέλεση και την υποδοχή του. Η είσοδος για το κοινό στο Συμπόσιο είναι ελεύθερη.

    Οι «36 Ελληνικοί Χοροί» του Σκαλκώτα είναι αναμφίβολα, ως τίτλος, το πιο γνωστό και εμβληματικό έργο της ελληνικής μουσικής. Ωστόσο, οι περισσότεροι από τους «36 Χορούς» είναι ουσιαστικά άγνωστοι στο κοινό, ενώ από την άλλη πλευρά πολύ λίγοι «Χοροί» είναι πασίγνωστοι, όχι μόνο από τις συχνές εκτελέσεις τους στην Ελλάδα και το εξωτερικό, αλλά και από τη χρήση τους στον κινηματογράφο (ως σήμα στα παλιά κινηματογραφικά επίκαιρα από τη δεκαετία του 1960), στην τηλεόραση (π.χ. ως σήμα του Καναλιού της Βουλής) κ.λπ. Μια από τις αιτίες αυτού του παράδοξου είναι ότι δεν υπάρχει πλήρης και έγκυρη έκδοση του έργου. Το έργο αποτελεί δημιουργικό και ιστορικό αίνιγμα, με το ασυνήθιστο μέγεθος, με την αρχική του γραφή για ορχήστρα και την πολύ μεταγενέστερη αναθεώρησή του σε 20 «Χορούς», με τις ποικίλες μεταγραφές από τον συνθέτη για διάφορα σύνολα και όργανα και με το πλήθος των σωζόμενων χειρογράφων του. Οι «36 Ελληνικοί Χοροί», ως προς τη μορφή και ως προς τη χρήση του δημοτικού υλικού, είναι έργο ριζικά πρωτότυπο. Είναι μια αυτόνομη, οραματική, εξερευνητική και μεγάλη δημιουργία, η οποία, σε αντίθεση με ομοειδή έργα άλλων συνθετών, δεν είναι ποτέ συμφωνική «ανάπλαση» δημοτικών πρωτοτύπων. Είτε με την ατονική-δωδεκαφθογγική, είτε με την τονική δημιουργία του, όπως οι «Ελληνικοί Χοροί», ο πολυσχιδής Σκαλκώτας αποτελεί σημαντική μορφή στον ευρωπαϊκό μοντερνισμό του 20ού αιώνα.

    Νικητές είναι οι Αναστασία Παπαδοπούλου και Στέφανος Αλεξόπουλος.

    Oι νικητές θα παραλάβουν τα εισιτήρια 30’ πριν την έναρξη της εκδήλωσης από τα ταμεία του Μεγάρου Μουσικής, αναφέροντας το όνομά τους και το MONONEWS.GR.



    ΣΧΟΛΙΑ