LIFE&STYLE

Έλενα Ακρίτα-Βίκυ Φλέσσα: Φωτιά στο Facebook για το πώς η ρυμοτομία της Πρέβεζας επηρέασε τον ψυχισμό του Καρυωτάκη


Η Έλενα Ακρίτα είναι η κόρη του Λουκή Ακρίτα, αυτού του όχι απλά πεζογράφου, δημοσιογράφου, αρθρογράφου, εκδότη, πολιτικού αλλά και βαθύτατα ανθρωπιστή, πολεμιστή στο ελληνοιταλικό μέτωπο και αγωνιστή για την Κύπρο, και της Σύλβας Ακρίτα, που ο πατέρας της ήταν ο Κωνσταντίνος Γιαβάσογλου, υπουργός, γερουσιαστής και έμπιστος συνεργάτης του Ελευθέριου Βενιζέλο.

Η ίδια η Σύλβα Ακρίτα υπήρξε η πρώτη γυναίκα βουλευτής στην ιστορία του ΠΑΣΟΚ, μέλος του Συμβουλίου Ευρώπης, Υπουργός Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικής Ασφάλισης, που όταν είδε τα μεγάλα της «πιστεύω» να μη συμβαδίζουν με εκείνα της εξουσίας, είπε τα «όχι» της.

Πέρασε δίκες, κατηγορήθηκε, αγωνίστηκε για δημοκρατία, συνέχισε και όρθωσε το ανάστημα της, νωρίς χήρα, κρατώντας το μικρό παιδί της πάντα από  το χέρι.

Η Έλενα Ακρίτα, τώρα, χαρακτήρισε με το χιούμορ και τις νυστεριές της γραφής της μια γενιά, μαζί με την Μαλβίνα Κάραλη, σημαδεύοντας την εποχή. Δημοσιογράφος, πρώτα από όλα και για πάντα, συνεργάστηκε με το περιοδικό «Ταχυδρόμος» και τις εφημερίδες Βήμα, Έθνος, Έθνος της Κυριακής, Ειδήσεις και Τα Nέα, όπου συνεχίζει μέχρι σήμερα να αρθρογραφεί, με τα ραδιόφωνα EPΑ1, Αθήνα 9.84, Flash, και ΑΝΤ1. Έχει παρουσιάσει 6 εκπομπές στην ελληνική τηλεόραση, εκ των οποίων εμβληματική στάθηκε για τις τηλεοπτικές συνεντεύξεις και οδηγός, το «Φώτα πορείας». Έχει γράψει 7 σειρές στην τηλεόραση, 12 βιβλία, 1 θεατρικό έργο και έχει μεταφράσει λογοτεχνικά πλήθος θεατρικών έργων από τα Αγγλικά και τα Γαλλικά.

Μπήκε στο στόχαστρο της Χρυσής Αυγής με κατηγορίες για τις οποίες δικαιώθηκε από τα δικαστήρια, περί της λήψης σύνταξης του πατέρα της. Όρθωσε ανάστημα για τη βία και την προσπάθεια συγκάλυψης του θανάτου του Γιακουμάκη στην Γαλακτοκομική Σχολή Ιωαννίνων και στο ξυλοδαρμό μέχρι να πεθάνει του Κωστόπουλου. Αρνήθηκε επανειλημμένα να πολιτευτεί.

Η κυρία Βίκυ Φλέσσα από την άλλη σπούδασε Φιλολογία και Ιστορία της Τέχνης και στη συνέχεια Νομική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Η Βίκυ Φλέσσα είναι κόρη πυροσβέστη που υπήρξε ο ήρωάς της. Σπούδασε κλασική φιλολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και συνέχισε με υποτροφία στη Νομική Σχολή Αθηνών. Εργάστηκε στις εφημερίδες ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ και ΜΕΣΗΜΒΡΙΝΗ, στα ραδιόφωνα ΑΘΗΝΑ 9.84, ΕΡΑ 4 και από το 2000 έκανε παρουσίαση και αρχισυνταξία στο καθημερινό μαγκαζίνο της ΕΤ1 «Υμείς και ημείς», στο «Οπωσδήποτε την Κυριακή» και στην εκπομπή συνεντεύξεων «Στα άκρα» της ΝΕΤ. Υπήρξε αγαπημένη ηρωίδα της σάτιρας χάρη στο περιπαθές ύφος με το όποιο εξέφραζε τις γραμματικά άψογες ερωτήσεις, ενώ η ίδια δεν έδειχνε να δίνει σημασία σ’ αυτά, ακόμα και όταν την αποκαλούσαν «νέα Μιχαλονάκου».

Αποδέχτηκε την πρόταση της Νέας Δημοκρατίας να είναι υποψήφια για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στο οποίο στοχεύει να βάλει τα δυνατά της «με σκοπό ως Ελληνίδες και Έλληνες να αναδείξουμε την αξία της κλασικής Παιδείας και του Πολιτισμού στην Ευρώπη και στον σύγχρονο κόσμο».

Θα πρέπει λοιπόν οι δυο κυρίες, να έχουνε πολλά κοινά σημεία επικοινωνίας, πλην όμως δεν ισχύει κάτι τέτοιο και θα τολμούσαμε να πούμε πως στην σύγκρουση που σημειώθηκε μεταξύ τους, στα social media, με friends και followers να αλλάζουν τις συμπάθειές τους, η κυρία Φλέσσα μάλλον δεν διακρίθηκε για το χιούμορ της, αλλά ούτε και για τις γνώσεις της στην αποτίμηση της προσφοράς συναδέλφων της στον χώρο. Μα πώς ξεκίνησαν όλα; Ιδού…

«… Θάνατος είναι οι κάργες που χτυπιούνται στους μαύρους τοίχους και στα κεραμίδια, θάνατος οι γυναίκες που αγαπιούνται καθώς να καθαρίζουνε κρεμμύδια…»

 

Στο πλαίσιο της προεκλογικής της περιοδείας, η πρώην παρουσιάστρια της ΕΡΤ, Βίκυ Φλέσσα, βρέθηκε στην πόλη της Πρέβεζας όπου μίλησε στο κοινό της και σε δημοσιογράφους, λέγοντας πως «χαίρομαι πολύ που είμαι στην Ήπειρο. Ξεκινάω από εδώ την προεκλογική μου περιοδεία. Δεν κατάλαβα ποτέ γιατί ο Καρυωτάκης ήταν τόσο πολύ λυπημένος, για να είμαι ειλικρινής, σε αυτήν την υπέροχη πόλη».

Ο Κώστας Καρυωτάκης, ο θεμελιωτής της μοντέρνας ποίησης στην λογοτεχνία της χώρας και ο σημαντικότερος εκπρόσωπος της γενιάς του 20, διορισμένος με δυσμενή μετάβαση, για κάποια μυστηριώδη κατηγορία σε σχέση με τα σεξουαλικά ήθη της εποχής και την αδυναμία του στα Καφέ σαντάν, στην νομαρχεία Πρεβέζης, υπέφερε από θλίψη σε όλη του ζωή, αλλά η κατάστασή του χειροτέρεψε από το επαρχιακό περιβάλλον της δεκαετίας του 1920 αλλά και τα συμπτώματα της σύφιλης από την οποία έπασχε.

Στο ποίημα του λοιπόν, «Πρέβεζα», αποτυπώνει την οδυνηρή απόγνωσή του και τον βαθύτατο πεσιμισμό του γράφοντας ανάμεσά στα αλλά πως «Θάνατος είναι οι κάργες που χτυπιούνται στους μαύρους τοίχους και στα κεραμίδια, θάνατος οι γυναίκες που αγαπιούνται καθώς να καθαρίζουνε κρεμμύδια…» για να καταλήξει πως «…Αν τουλάχιστον, μέσα στους ανθρώπους αυτούς, ένας επέθαινε από αηδία… Σιωπηλοί, θλιμμένοι, με σεμνούς τρόπους, θα διασκεδάζαμε όλοι στην κηδεία».

Στο σημείωμα που βρέθηκε στις τσέπες του, στις 21 Ιουλίου του 1928, αφού με ένα μόλις αγορασμένο περίστροφο αυτοκτόνησε, στην παραλία του Άγιου Σπυρίδωνα, κάτω από έναν ευκάλυπτο σημείωνε: «…Κάθε πραγματικότης μου ήταν αποκρουστική. Είχα τον ίλιγγο του κινδύνου. Και τον κίνδυνο που ήρθε τον δέχομαι με πρόθυμη καρδιά. Πληρώνω για όσους, καθώς εγώ, δεν έβλεπαν κανένα ιδανικό στη ζωή τους, έμειναν πάντα έρμαια των δισταγμών τους ή εθεώρησαν την ύπαρξή τους παιχνίδι χωρίς ουσία…»

Μάλιστα στο υστερόγραφο του με μπόλικο αυτοσαρκασμό προειδοποιεί: «[Υ.Γ.] Και για ν’ αλλάξουμε τόνο. Συμβουλεύω όσους ξέρουν κολύμπι να μην επιχειρήσουνε ποτέ να αυτοκτονήσουν δια θαλάσσης. Όλη νύχτα απόψε, επί δέκα ώρες, εδερνόμουν με τα κύματα. Ήπια άφθονο νερό, αλλά κάθε τόσο, χωρίς να καταλάβω πώς, το στόμα μου ανέβαινε στην επιφάνεια. Ορισμένως, κάποτε, όταν μου δοθεί η ευκαιρία, θα γράψω τις εντυπώσεις ενός πνιγμένου». Μετά αυτοπυροβολήθηκε.

Η κυρία Φλεσσα, ως φιλόλογος καταρχήν, φυσικά και γνωρίζει πως αιτία της αυτοχειρίας του ποιητή φυσικά και δεν ήταν η ρυμοτομία της Πρέβεζας, αλλά μάλλον έκανε μια προσπάθεια λόγιας τιμής στην πόλη της οποίας ζητούσε την ψήφο. Και το διαδίκτυο άρχισε να σχολιάζει τα λεγόμενα της υποψήφιας ευρωβουλευτού, για τον ψυχισμό του ποιητή και το πώς τον επηρέασε η πολεοδομία της Κέρκυρας, κάνοντας όπως πάντα πλάκα, φυσικά και κάποτε ατυχή. Ανάμεσά σ’ άλλους, σχολίασε και η Έλενα Ακρίτα, πάντα ιδιαιτέρως ενεργή στο facebook με χιλιάδες χρήστες να παρακολουθούν τον δημοφιλή λογαριασμό της…

«… Ο συνδυασμός αυτός ντάπα ντούπα οι κάργες βάλε και την κρεμμυδίλα δεν το αντέχει άνθρωπος αυτό το χάλι κι αυτοκτονεί…»

Η πλάκα στα social media έχει ξεσπάσει και συμμετέχει -απολαυστικά είναι αλήθεια- και η Έλενα Ακρίτα με ανάρτηση της: «Δεν κατάλαβα ποτέ γιατί ο Καρυωτάκης ήταν λυπημένος σε μια τόσο όμορφη πόλη όπως η Πρέβεζα» – Βίκυ Φλέσσα. Κυρία Φλέσσα εύστοχη η παρατήρηση σας, προσωπικά αποδίδω την δυσφορία του ποιητού στις κάργες που κοπανούσαν τις μαύρες στέγες και τα κεραμίδια και στις γυναίκες που καθάριζαν κρεμμύδια. Ο συνδυασμός αυτός ντάπα ντουπα οι κάργες βάλε και την κρεμμυδίλα δεν το αντέχει άνθρωπος αυτό το χάλι κι αυτοκτονεί. Και η Μαρία η Πολυδούρη που τον είχε αγαπητικό τα ίδια του έλεγε «βρε Κώστα μου πού να τρέχεις ν’ αυτοκτονείς τώρα ολίγη υπομονή κι η ρουφιάνα η κάργια κάποτε θα τον βγάλει τον καρασκασμό η δε κρεμμυδίλα φεύγει όταν το τσιγαρίσεις λιγουλάκι». Κι εγώ έχω τέτοιες απορίες διότι ο Καβάφης σου λέει ρωτούσε για την ποιότητα των μαντηλιών. Με τις ώρες αυτό τώρα, που εμένα η γιαγιά με την πρώτη την καταλάβαινε την ποιότητα το καλό το μεταξωτό κάνει μπαμ έλα παιδιά τώρα σε τα μάς αυτά; Εγώ πιστεύω κυρία Φλέσσα πως εξεπιτούτου καθυστερούσε και σκοπίμως ερωτούσε για την ποιότητα μάλλον του άρεσε η πωλήτρια υποψιάζομαι, προκύπτει κι από τα συμφραζόμενα πως στάνταρ αυτό θέλει να πει ο ποιητής. Κι ο Σεφέρης έπαθε τα νεύρα του που τα αηδόνια δεν τον άφηναν να κοιμηθεί στις Πλατρες μεγάλο μαρτύριο σου λέει. Τελικώς και οι κάργιες και τ’ αηδόνια πολύ σκατόπουλα απεδείχθησαν πάει τους ρημάξανε τους ποιητές μας. Αυτά τα ολίγα αγαπητή κυρία, καλή επιτυχία να ευχηθώ στον άοκνο αγώνα σας για την παιδεία και τον πολιτισμό στην Ελλάδα μας. #μαςτηζητάνεκιαπόάλλεςχώρες».

5.000 like και καρδούλες από κάτω από την ανάρτηση, 115 σχόλια, 460 μοιράσματα!

Τα μαθαίνει αυτά η κυρία Φλέσσα και βέβαια ενοχλείται. Και δεν θα ενοχληθεί από τον χρήστη «ματωμένη μπαλαλάϊκα» ας πούμε, αλλά από την κυρία Ακρίτα, που έχει θρυλικό λογαριασμό στο facebook και που εκτός από τους 5.000 επιτρεπόμενους φίλες της, έχει περίπου 176.000 να την ακολουθούν, ενώ οι αναρτήσεις γνωρίζουν πλήθος αναδημοσιεύσεων στα μεγαλύτερα site της χώρας. Είναι σειρά της κυρίας Φλέσσα να απαντήσει λοιπόν…

Πώς δεν προσπέρασε η Φλέσσα

Η απάντηση της Βίκυς Φλέσσα στο Facebook, ήταν άμεση άλλα λακωνική: «Καθώς έχουν σβήσει τα φώτα για τη «βέρα στο δεξί» και τον «πιο αδύναμο κρίκο», η κυρία Έλενα Ακρίτα εξαντλείται σε σχόλια με σκοπό να θαυμάσει τον εαυτό της. Προσπερνάμε!».

Και ενώ όταν απαντάς δεν προσπερνάς, η κυρία Φλέσσα με τη σειρά της δεν συγκράτησε τίποτα από το έργο δεκαετιών της κυρίας Ακρίτα, παρά μόνο την «Βέρα στο δεξί» και τον «Αδύναμο Κρίκο», θεωρώντας το «Στα άκρα» της κρατικής τηλεόρασης καλύτερο τους.

300 τα like κάτω από την ανάρτηση, 20 τα σχόλια και 3 κοινοποιήσεις. Δεν είναι κι άσχημα…

Περισσότερη Πρέβεζα…

Ο σύζυγος της Έλενας Ακρίτα, ο Γιώργος Κυρίτσης, παίρνει τον δημόσιο λόγο λοιπόν και στον προσωπικό του λογαριασμό σημειώνει:  «Υποστήριξη η Έλενα δεν χρειάζεται. Μόνο δυο λογάκια από μένα στην υποψήφια που η εκπομπή της δεν έγινε ποτέ όσο κι αν το προσπάθησε μάταια η ίδια να μιμηθεί τα ΦΩΤΑ ΠΟΡΕΙΑΣ της γυναίκας μου. Όταν τα…φώτα σβήνουν κυρία Βίκυ Φλέσσα, δεν έχεις σχεδόν 200.000 ακόλουθους στο Facebook όπως η Έλενα. Όταν τα φώτα σβήνουν δεν αρθρογραφείς σε εφημερίδες και περιοδικά με τόση επιτυχία για τους αναγνώστες σου που σε διαβάζουν και σε εμπιστεύονται. Όταν τα φώτα σβήνουν δεν συγγράφεις βιβλία και θεατρικά έργα. Και γενικώς, δεν κάνεις τη λαμπρή σταδιοδρομία της Έλενας Ακρίτα μέσα σε 40 χρόνια καριέρας. Όσο για την τηλεόραση, εσείς ειδικά όσο και αν προσπαθήσατε να αντιγράψετε την εκπομπή της με συνεντεύξεις μεγάλων προσωπικοτήτων ΦΩΤΑ ΠΟΡΕΙΑΣ ούτε απ’ έξω δεν περάσατε. Δυστυχώς για εσάς. Όχι για τη γυναίκα μου. Αφήστε λοιπόν τον Καρυωτάκη στην ησυχία του κι ασχοληθείτε λίγο με τις ναυμαχίες που από το πολύ νερό τις κάνατε μούσκεμα».

Η Βίκυ Φλέσσα δεν απαντά. Άλλωστε ετοιμάζεται να κλείσει αυτήν την περιοδεία της και είναι καθοδόν για Βόλο. Ευτυχώς, στην ωραία παραθαλάσσια πόλη της Θεσσαλίας δεν αυτοκτόνησε κανείς λογοτέχνης και θα κοπάσει ο ντόρος…

#είμαστεόλεςπρεβεζες»

Η Έλενα Ακρίτα, με κάθε ανάρτηση της ή όποιο σχόλιο της για πρόσωπα και καταστάσεις της καθημερινότητας, κάνει πάντα αίσθηση και συζητιέται όχι μόνο στα social media αλλά και με δημοσιεύματα στα ΜΜΕ.

Σχολιάζει την ανάρτηση του συζύγου της, λοιπόν, με χιούμορ σημειώνοντας πως «Ο Γιώργος μου πάντα… αντικειμενικός. Καλά όλη η Ελλάδα την τρολάρει, εγώ την πείραξα;».

Πραγματικά, οι αναρτήσεις και τα σχόλια στα social media είναι σπαρακτικά. Διαβάζουμε ανάμεσά σε άλλα: «Άλκηστη: Παλιά Πολύ σωστά όλα αυτά, θα ήθελα ωστόσο η υποψήφια ευρωβουλευτής να τοποθετηθεί και να μας διαφωτίσει γιατί αυτοκτόνησαν οι Βλαντιμίρ Μαγιακόβσκι, Σύλβια Πλαθ, Κερτ Κομπέην κλπ. Η Μόσχα, το Λονδίνο και το Σιάτλ είναι ωραίες πόλεις ή απελπισία σκέτη;».

Άλλοι, ο George Pratanos, διευθυντής σύνταξης του περιοδικού People, γράφει: «Προσωπικά πάντοτε θεωρούσα υπέροχο το σπίτι του Χέμινγουεϊ. Τι τον ώθησε να γεμίσει την καραμπίνα, ποιος να ξέρει… Ίσως η ποσότητα σκόνης στις γωνίες..».

Ο Dimitrios Sotiropoulos σημειώνει: «Το μόνο που θα καταθέσω σαν προσωπική εμπειρία είναι ότι ήμουν χρόνια καταθλιπτικός. Μέχρι την μέρα που συνάντησα την κυρία Φλεσσα και μου έδειξε φωτογραφίες από το φαράγγι του Βίκου και τις αρκούδες της Βαλια Καλντα κι όλη αυτή η ομορφιά μ’ έκανε τα πετάξω τα χάπια σεροτονίνη».

Η Ioanna Spyrou γράφει: «Κυρία Φλέσσα μου, ο αέρας της Πρέβεζας φταίει. Σίγουρα πράγματα! Αν είχε αποσπαστεί στα Ζωνιανά, μια χαρά θα ήταν ο άνθρωπος»!

Η Ελενα Ακρίτα τελειώνει τη συμμετοχή της σε όλη αυτή την υπόθεση με το hashtag «Είμαστε όλες Πρέβεζες» και την ανάρτηση της: «Μα τι όμορφη πόλη το Παρίσι, ξέρουμε γιατί ήταν λυπημένος ο φιλόσοφος Νίκος Πουλαντζάς κι αυτοκτόνησε εκεί; #είμαστεόλεςπρεβεζες».


ΣΧΟΛΙΑ