• LIFE&STYLE

    Η άνοδος και η πτώση του Concorde: Η ιστορία ενός θρυλικού αεροσκάφους σε εικόνες

    British Airways


    Το πρωί της 21ης Ιανουαρίου του 1976 δύο Concorde, ένα της British Airways και ένα της Air France, απογειώθηκαν ταυτόχρονα πραγματοποιώντας τις πρώτες υπερηχητικές εμπορικές πτήσεις.

    Το αεροσκάφος της British Airways απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Heathrow του Λονδίνου με προορισμό το Μπαχρέιν, ενώ το αεροσκάφος της Air France έφυγε από το Orly του Παρισίου με προορισμό τη Βραζιλία και ενδιάμεσο σταθμό τη Σενεγάλη.

    Αργότερα την ίδια χρονιά, η Air France και η British Airways έθεσαν σε κανονική υπηρεσία το Concorde, πραγματοποιώντας καθημερινές πτήσεις από την Ευρώπη προς τις Ηνωμένες Πολιτείες. Το αεροσκάφος αποσύρθηκε σχεδόν τριάντα χρόνια αργότερα.

    Το Business Insider, με αφορμή τη συμπλήρωση δέκα ετών από την απόσυρση του Concorde, θυμάται την απίθανη εμπειρία της πτήσης με το θρυλικό υπερηχητικό αεροσκάφος:

    Από τη στιγμή που ο Chuck Yeager έσπασε το φράγμα του ήχου το 1947, οι εμπορικές αεροπορικές εταιρείες ξεκίνησαν να οραματίζονται υπερηχητικές πτήσεις.

    As soon as Chuck Yeager crossed the sound barrier in 1947, commercial aviation companies began planning to take passengers past Mach 1.

    Στις 29 Νοεμβρίου του 1962 οι κυβερνήσεις της Γαλλίας και της Μεγάλης Βρετανίας υπέγραψαν μία συμφωνία για την κατασκευή ενός υπερηχητικού αεροσκάφους, μία συμφωνία από την οποία προήλθε και το όνομα του αεροσκάφους: Concorde (=συμφωνία).

    On November 29, 1962, the governments of France and Great Britain signed a concord agreement to build a supersonic jet liner, hence the name of the plane that resulted: Concorde.

    Από κοινού, η Aérospatiale («πρόγονος» της Airbus) και η British Aircraft Corporation συμφώνησαν στην παραγωγή ενός τετρακινητήριου υπερηχητικού αεροσκάφους.

    Together, Aérospatiale — a predecessor of Airbus Industries — and British Aircraft Corporation agreed to produce a four-engine, delta-wing supersonic airliner.

    Την ίδια στιγμή, μηχανικοί στις ΗΠΑ και στη Σοβιετική Ένωση εργάζονταν πάνω σε δικά τους υπερηχητικά αεροσκάφη. Το αμερικανικό Boeing 2707 έμεινε στα χαρτιά, ενώ το σοβιετικό Tupolev TU144 κατασκευάστηκε, όμως αποσύρθηκε γρήγορα λόγω προβλημάτων στην απόδοση και την ασφάλεια.

    At the same time, engineers in the US and the Soviet Union were working on supersonic airliners of their own. The American Boeing 2707 never made it past the drawing board, while the Soviets' Tupolev TU144 made it into service but was quickly retired because of performance and safety problems.

    Βάσει της συμφωνίας, το Concorde κατασκευάστηκε στη Μεγάλη Βρετανία και τη Γαλλία.

    As part of the agreement, the Concorde was built in the UK and France.

    Ο κινητήρας που επελέγη για το Concorde ήταν ο Olympus 593 Turbojet, που ανέπτυξαν οι Bristol Siddeley και Snecma.

    The engine selected to power the Concorde was the Olympus 593 turbojet, developed by Bristol Siddeley and Snecma.

    Οι μετακαυστήρες του κινητήρα Olympus έδιναν στο Concorde τον χαρακτηριστικό καπνό κατά την απογείωση. Κάθε κινητήρας παρήγαγε περίπου 169.000 Newtons ώθησης.

    The Olympus engine's afterburners gave the Concorde its signature smoky takeoffs. Each engine produced 38,000 pounds of thrust.

    Το Concorde διέθετε στοιχεία που δεν υπήρχαν σε κανένα άλλο δυτικό εμπορικό αεροσκάφος, όπως τα διπλά τριγωνικά φτερά και…

    The Concorde had features found on no other Western commercial airliner, such as the double delta wing and ...

    …μία κινητή «μύτη» που έδινε στους πιλότους καλύτερη ορατότητα στις απογειώσεις και τις προσγειώσεις.

    ... an adjustable drooping nose that gave pilots better visibility on takeoffs and landings.

    Στην κανονική πτήση, η «μύτη» και το παρμπρίζ ήταν υψωμένα.

    In normal flight, the nose and visor were raised.

    Το Concorde χρειαζόταν πλήρωμα τριών ατόμων: δύο πιλότων και ενός μηχανικού πτήσης.

    The Concorde was operated by a crew of three: two pilots and a flight engineer.

    Το 1967 το Concorde παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό στην πόλη Toulouse της Γαλλίας.

    In 1967, the Concorde was presented to the public for the first time in Toulouse, France.

    Το πρώτο προσχέδιο του Concorde πραγματοποίησε την παρθενική του πτήση τον Μάρτιο του 1969.

    The first Concorde prototype made its maiden flight in March 1969.

    Το στιλπνό υπερηχητικό αεροσκάφος κατέκτησε αμέσως το κοινό.

    The sleek supersonic jet captivated the public immediately.

    Πάνω από δώδεκα αεροπορικές εταιρείες από όλο τον κόσμο παρήγγειλαν αεροσκάφη Concorde.

    More than a dozen airlines from around the world placed orders for the jet.

    Όμως σύντομα το Concorde βρέθηκε στο επίκεντρο κριτικής.

    But the Concorde soon encountered opposition.

    Ένα από τα υποπτοϊόντα της υπερηχητικής πτήσης είναι η «ηχητική έκρηξη» (sonic boom), που μπορεί να είναι ενοχλητική για αυτούς που βρίσκονται στο έδαφος. Έτσι, το Concorde περιορίστηκε σε διαδρομές πάνω από τη θάλασσα, με τον λιγότερο δυνατό χρόνο πάνω από τη στεριά.

    One of the byproducts of supersonic flight is the sonic boom, which can be distressing to those on the ground. As a result, the Concorde was limited to routes over water, with minimal time spent soaring over land.

    Επιπλέον, οι κάτοικοι περιοχών κοντά στα αεροδρόμια απ’ όπου πετούσαν Concorde διαμαρτύρονταν για τον θόρυβο που προκαλούσαν οι τέσσερις τεράστιοι κινητήρες turbojet του αεροσκάφους.

    In addition, residents near airports that were home to the Concorde fleet protested the amount of noise generated by the plane's four massive turbojet engines.

    Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα οι πτήσεις Concorde να μειωθούν περαιτέρω.

    As a result, Concorde flights were further curbed.

    Εξαιτίας περιβαλλοντικών και οικονομικών ανησυχιών λόγω της πετρελαϊκής κρίσης του 1973, οι περισσότεροι από τους πελάτες του Concorde ακύρωσαν τις παραγγελίες τους.

    Because of environmental and economic concerns stemming from the 1973 oil crisis, most of the Concorde's customers dropped their orders.

    Έτσι, έμειναν μόνο οι Air France και British Airways να χρησιμοποιούν τα Concorde.

    This left British Airways and Air France as the plane's only operators.

    Συνολικά 20 Concorde κατασκευάστηκαν. Τα έξι ήταν πειραματικά προσχέδια.

    In total, 20 Concordes were produced. Six were prototype test planes.

    Από τα 14 Concorde που βγήκαν στην παραγωγή, τα επτά εντάχθηκαν στο δυναμικό της Air France και…

    Of the 14 production Concordes, seven entered service with Air France and ...

    …τα άλλα επτά στην British Airways.

    ... seven entered service with British Airways.

    Στις 21 Ιανουαρίου του 1976 δύο Concorde, ένα από κάθε εταιρεία, απογειώθηκαν ταυτόχρονα, σηματοδοτώντας την πρώτη υπερηχητική επιβατική πτήση του αεροσκάφους.

    On January 21, 1976, two Concordes — one from each airline — took off simultaneously to mark the plane's first supersonic passenger flight.

    Η πτήση της Air France κατευθύνθηκε προς το Rio de Janeiro της Βραζιλίας με ενδιάμεσο σταθμό τη Σενεγάλη, ενώ το αεροσκάφος της British Airways κατευθύνθηκε προς το Μπαχρέιν.

    The Air France flight flew to Rio de Janeiro by way of Senegal, while the British Airways plane flew to Bahrain in the Persian Gulf.

    Αργότερα την ίδια χρονιά, η British Airways άρχισε να προγραμματίζει υπερατλαντικές πτήσεις ανάμεσα σε Λονδίνο και Νέα Υόρκη.

    Later that year, British Airways started scheduling transatlantic flights between London and New York.

    Παράλληλα, η Air France ξεκίνησε πτήσεις μεταξύ Παρισίου και Νέας Υόρκης.

    While Air France initiated service between Paris and New York.

    Πετώντας με διπλάσια ταχύτητα από την ταχύτητα του ήχου, το Concorde μπορούσε να διασχίσει τον Ατλαντικό σε μόλις τρεις ώρες.

    Cruising at twice the speed of sound, the Concorde could cross the Atlantic in just three hours.

    Αυτή ήταν μία σημαντική βελτίωση από τις επτά ώρες που χρειαζόταν ένα συμβατικό jumbo για να κάνει την ίδια διαδρομή.

    That was a major improvement over the seven hours it took for a conventional jumbo jet to make the crossing.

    Στην αρχή το εσωτερικό του Concorde ήταν απλό και κάπως λιτό.

    In the beginning, the interior was simple and a bit austere.

    Όμως καθώς η πελατεία έγινε πιο κομψή, το ίδιο έγινε και με τη διακόσμηση.

    But as the clientele became more posh, so did the decor.

    Σύντομα, το Concorde έγινε το αγαπημένο αεροσκάφος των πλουσίων και διασήμων.

    Soon, the Concorde became the preferred airborne choice of the rich and famous.

    Καθημερινά ο στόλος των Concorde εφοδιαζόταν με καλής ποιότητας σαμπάνια και χαβιάρι beluga.

    Every day, the Concorde fleet was stocked with fine Champagne and Beluga caviar.

    Εξάλλου, αυτό θα περίμεναν οι πελάτες των Concorde.

    After all, it's what the planes' clients would expect.

    Στη δεκαετία του 1990 το Concorde υποδέχθηκε τους μεγαλύτερους σταρ, όπως τα μοντέλα Cindy Crawford και Claudia Schiffer, μαζί με τον τενίστα Andre Agassi.

    In the 1990s, the Concorde welcomed the world's biggest stars, such as supermodels Cindy Crawford and Claudia Schiffer, along with tennis star Andre Agassi.

    Εδώ, ο θρύλος της ροκ Sting σερβίρει σαμπάνια στον δημοσιογράφο Piers Morgan.

    Here, rock legend Sting serves Champagne to Piers Morgan.

    Ο πρώην πρωθυπουργός της Βρετανίας Tony Blair μοιάζει να πέρασε καλά στο Concorde.

    Former British Prime Minister Tony Blair looks as if he had a good time on board.

    Στο μεγαλύτερο μέρος της καριέρας του, το Concorde είχε λαμπρές επιδόσεις ασφάλειας.

    For most of its career, the Concorde had a sparkling safety record.

    Όμως όλα άλλαξαν στις 25 Ιουλίου του 2000, όταν ένα Concorde της Air France τυλίχθηκε στις φλόγες και συνετρίβη λίγο μετά την απογείωσή του. Το αεροσκάφος έπιασε φωτιά όταν ένα σκασμένο λάστιχο τρύπησε το ντεπόζιτο καυσίμων του Concorde, προκαλώντας τον θάνατο 113 ανθρώπων.

    That all changed on July 25, 2000, when an Air France Concorde burst into flames and crashed shortly after taking off. The plane caught fire after a blown tire ruptured the Concorde's fuel tanks, and 113 people died in the crash.

    Και τα 13 εναπομείναντα Concorde σταμάτησαν αμέσως τις πτήσεις και εξοπλίστηκαν με πιο ανθεκτικά ντεπόζιτα καυσίμων.

    All 13 remaining Concordes were immediately grounded and retrofitted with stronger fuel tanks.

    Αν και το Concorde επέστρεψε στις πτήσεις στα τέλη του 2001, δεν ανέκαμψε ποτέ.

    Though the Concorde fleet returned to service in late 2001, the business never recovered.

    Το καλοκαίρι του 2003 η Air France και η British Airways ανακοίνωσαν τη μόνιμη απόσυρση του στόλου των Concorde.

    By summer 2003, Air France and British Airways announced the permanent retirement of the Concorde fleet.

    Στα 27 χρόνια τους εν υπηρεσία, τα Concorde της British Airways πραγματοποίησαν 50.000 πτήσεις και μετέφεραν πάνω από 2,5 εκατομμύρια επιβάτες.

    In 27 years of service, British Airways' fleet of Concordes made 50,000 flights and carried more than 2.5 million passengers.

    Σήμερα τα Concorde έχουν μουσειακή αξία. Εδώ, ένα Concorde της Air France συναντά τον σοβιετικό του αντίπαλο, το TU144, σε μία έκθεση.

    Now, the Concordes have become museum pieces. Here, an Air France Concorde joins its Soviet rival, the TU144, as a show piece.

    Για πολλούς, το τέλος του Concorde συμβόλιζε και  όχι μόνο το τέλος μίας εποχής, αλλά και ένα βήμα προς τα πίσω για την ανθρωπότητα. Δεν μπορούμε πια να διασχίσουμε τον Ατλαντικό με ταχύτητα διπλάσια αυτής του ήχου. Και ίσως να μην μπορέσουμε ποτέ ξανά.

    For many, the end of the Concorde represented not just the end of an era, but also a step backward for mankind. We no longer cross the Atlantic at twice the speed of sound. And we may never again.



    ΣΧΟΛΙΑ