• LIFE&STYLE

    Πώς ο τόπος μίας τρομοκρατικής επίθεσης καθορίζει τις αντιδράσεις της κοινής γνώμης

    • NewsRoom


    Σύμφωνα με μια έκθεση Εξωτερικής Πολιτικής, οι χειρότερες τρομοκρατικές επιθέσεις το 2015 πραγματοποιήθηκαν στο Καμερούν, την Αίγυπτο, το Ιράκ, την Κένυα, τη Νιγηρία, τη Συρία και την Υεμένη. Το 2016 έγιναν τρομοκρατικές επιθέσεις σε διαφορετικές περιοχές από τις προηγούμενες όπως είναι αυτές του Βελγίου, της Τουρκίας και του Πακιστάν.

    Αν και οι περισσότερες από αυτές τις επιθέσεις οδήγησαν σε πολλά θύματα, ορισμένα μέσα ενημέρωσης έχουν κατηγορηθεί ότι τις αντιμετώπισαν με δύο μέτρα και δύο σταθμά, όπως πχ. τις βομβιστικές επιθέσεις σε Βέλγιο και τα πρόσφατα χτυπήματα στην Τουρκία.

    Από τον τρόπο με τον οποίο προβάλλουν και σχολιάζουν τα ΜΜΕ τις τρομοκρατικές επιθέσεις, μας κάνει να κατανοήσουμε καλύτερα και τις αντιδράσεις του κοινού. Αλλά υπάρχει και μία σειρά από δημόσιες αντιδράσεις, όπως η συνάντηση αλληλεγγύης των ηγετών του κόσμου μετά τις επιθέσεις στο Παρίσι, αλλά και οι μεσίστιες σημαίες σε κυβερνητικά κτίρια, καθώς και η φωταγώγηση των μνημείων με τα χρώματα της εθνικής σημαίας των πληγεισών χωρών. Καθώς και η δραστηριότητα του κοινού στα social media, είτε χρησιμοποιώντας συγκεκριμένα hashtags στο Twitter είτε αλλάζοντας τις εικόνες προφίλ στο Facebook, για να δείξουν την αλληλεγγύη τους. Όλα αυτά αποτελούν έναν ακόμη ισχυρό δείκτη της ανταπόκρισης του κοινού σε μία τρομοκρατική επίθεση.

    Η αξιολόγηση της ανταπόκρισης του κοινού σε μια οργή από την παρακολούθηση των κοινωνικών μέσων μαζικής ενημέρωσης, εγείρει για παράδειγμα το ερώτημα κατά πόσο όλοι έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο. Αλλά και το πως ο καθένας αντιλαμβάνεται τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως τα πιο κατάλληλα για την  έκφραση αλληλεγγύης δημοσίως.

    Αναζητώντας ένα κοινό έδαφος

    Όσον αφορά στις διαφορετικές προσεγγίσεις, που μπορεί να έχει το δυτικό κοινό στις τρομοκρατικές επιθέσεις σε όλη την υδρόγειο, σε αυτό συμβάλουν διάφοροι παράγοντες συμπεριλαμβανομένης της διάδοσης και της διαθεσιμότητας των δημοσιογράφων.

    Άλλοι έχουν εντοπίσει μία ρατσιστική αφήγηση. Ο Gore, γράφοντας στην εφημερίδα The Independent για τις επιθέσεις στις Βρυξέλλες τον Μάρτιο, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι υπάρχει μια “θεμελιωδώς ρατσιστική αφήγηση στο παιχνίδι. Εκτιμούμε ότι οι λευκοί Ευρωπαίοι ζουν περισσότερο από εκείνους τους σκουρόχρωμους ανθρώπους που ζουν πέρα από τα ευρωπαϊκά σύνορα”.

    Ακόμα ένας άλλος παράγοντας είναι η κοινή πολιτιστική και ιστορική κληρονομιά της Δύσης, που μπορεί λειτουργήσει ενωτικά απέναντε σε δυσάρεστο γεγονός, όπως είναι μία τρομοκρατική επίθεση.

    Ένα άρθρο στο The Atlantic αναφέρει: «Οι Αμερικανοί είναι πολύ πιο πιθανό να έχουν βιώσει πιο έντονα τις τρομοκρατικές επιθέσεις στο Παρίσι από ό, τι στη Βηρυτό – ή στο Κάιρο, ή στο Ναϊρόμπι, ή σε οποιαδήποτε άλλη πόλη που έχει δεχτεί τρομοκρατική επίθεση. Εάν δεν έχουν ταξιδέψει στη γαλλική πρωτεύουσα, θα έχουν σίγουρα παρακολουθήσει εκατοντάδες ταινίες και τηλεοπτικές εκπομπές, που λαμβάνουν χώρα εκεί. Το Παρίσι, ειδικότερα αποτελεί ένα σύμβολο της υψηλής κουλτούρας ».

    Αντίθετα, γράφοντας στον απόηχο των τρομοκρατικών επιθέσεων της Άγκυρας, η Liz Cookman επισημαίνει ότι η Τουρκία συνεχίζει να ακροβατεί μεταξύ Ανατολής και Δύσης, γεγονός που καθιστά δύσκολο να κατανοήσουμε – μια μουσουλμανική χώρα με όλο και πιο συντηρητικές αξίες που επίσης έχει το βλέμμα της στην ένταξή της στην Ε.Ε..

    “Διαφορετικότητα”

    Αυτή η έλλειψη κατανόησης των μη-δυτικών χωρών -συνεχίζει η Cookman- μπορεί εν μέρει να συμβαίνει εξαιτίας της άγνοιας. Αλλά μπορεί επίσης να σχετίζεται με αυτό που ο Edward Said αναφέρει ως «ετερότητα». Υποστηρίζει ότι οι Δυτικοί φαντάζονται το Orient ως ένα εξωτικό και παράξενο μέρος και περιγράφει τους στερεοτυπικούς και μυθικούς τρόπους για να εξηγήσει και να ενισχύσει τη διαφορά της Ανατολής από τη Δύση.

    Ο Economist διαπίστωσε ότι, κατά την περίοδο 2000-2014, οι περισσότεροι θάνατοι από τρομοκρατικές επιθέσεις σημειώθηκαν στη Μέση Ανατολή και την Αφρική – και όχι στη Δύση. Πράγματι, σύμφωνα με την εξωτερική πολιτική, το 2015, οι πιο καταστροφικές τρομοκρατικές επιθέσεις έλαβαν χώρα στη Νιγηρία.

    rts6or6

    Ωστόσο, οι αντιδράσει του δυτικού κοινού σε τέτοια γεγονότα μπορεί να φαίνεται πιο συγκρατημένη, ίσως λόγω της έμφασης στην διαφορετικότητα των μη-δυτικών χωρών.

    Ενώ στη Δύση οι τρομοκρατικές επιθέσεις, όπως αυτές που είδαμε στο Παρίσι και στις Βρυξέλλες, ήταν σοκαριστικές και αδιανόητες για τον Δυτικό κόσμο.

    Αυτή η έννοια του «Άλλου» μπορεί, σε κάποιο βαθμό, επίσης, να εμφανίζεται και στα μέσα ενημέρωσης της Μέσης Ανατολής, αναφορικά με τις τρομοκρατικές επιθέσεις.

    Σύμφωνα με μια επισκόπηση του Τύπου στη Μέση Ανατολή σχετικά με τις επιθέσεις στο Παρίσι, «στο πλαίσιο της συνολικής απόρριψης [των τρομοκρατών της βίας] που κυριάρχησε στα πρωτοσέλιδα», ένας μικρός αριθμός εφημερίδων ήγειρε ερωτήματα σχετικά με τις πολιτικές των δυτικών κυβερνήσεων στον κόσμο ” .

    Οι εφημερίδες αυτές σχολίασαν τον ρόλο των δυτικών χωρών στην «τροφοδότηση της τρομοκρατίας» και ότι τέτοιες επιθέσεις έλαβαν χώρα μετά το “κύμα ισλαμοφοβίας που είχε εμφανιστεί σε γειτονιές της Γαλλίας, της Γερμανίας”.

    rtr4nxcu

    Αλλά οι περισσότεροι από τη Μέση Ανατολή, που κάλυπταν τις τρομοκρατικές επιθέσεις στο Παρίσι ήταν γεμάτοι με συμπάθεια και ανησυχία. Η αγγλική Al-Arabiya, που έχει έδρα το Ντουμπάι πραγματοποίησε έκκληση προς τους ηγέτες της Μέσης Ανατολής και του Περσικού Κόλπου, καταδικάζοντας τις επιθέσεις, αλλά και διατυπώνοντας την αμέριστη υποστήριξή τους.

    Εν τω μεταξύ, η τουρκική εφημερίδα Hurriyet Daily News έκανε μια ισχυρή ανάλυση λίγες ημέρες μετά τη θηριωδία, λαμβάνοντας τη γραμμή ότι: “Αυτό δεν είναι ένας αγώνας εντός των ορίων της Μέσης Ανατολής και της Μεσοποταμία” και κάλεσε για μια συντονισμένη στρατηγική για την καταπολέμηση τoυ ISΙS.

    Έτσι, για τον τύπο της Μέσης Ανατολής, η Δύση μπορεί να είναι το «Άλλο» – και, ίσως, όχι χωρίς αιτιολόγηση. Αλλά αυτό που είναι επίσης σαφές είναι ότι, ίσως λόγω της τραγικής εξοικείωσής τους με την τρομοκρατία, οι άνθρωποι στη Μέση Ανατολή και την Αφρική είναι πιο γενναιόδωροι με τις απαντήσεις τους στην τρομοκρατία που υπάρχει στη Δύση.

    Διαβάστε ακόμη:

    http://www.mononews.gr/g-article-pente-simvoules-epitichias-gia-to-blogging-sto-epichirin/46513

    Διαβάστε επίσης:

    http://www.mononews.gr/ikones-pou-sokaroun-pedia-klene-apo-tis-exantlitikes-ores-proponisis-se-scholio-stin-kina/46518



    ΣΧΟΛΙΑ