ΥΓΕΙΑ

Ροφήματα πρωτεΐνης: Έρευνα αποκαλύπτει τη σκοτεινή πλευρά τoυς


Πολύς λόγος γίνεται τα τελευταία χρόνια για τα οφέλη που παρέχουν τα συμπληρώματα αμινοξέων διακλαδισμένης αλύσου ή BCAA, τα οποία εμπεριέχονται σε προαναμεμιγμένες σκόνες ή ροφήματα πρωτεΐνης, στην οικοδόμηση των μυών. Σήμερα, υπάρχουν διαθέσιμα πολλά τέτοια προϊόντα, τα οποία είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στους αθλητικούς κύκλους.

Η βιομηχανία συμπληρωμάτων πρωτεΐνης κέρδισε πέρυσι 14 δισ. δολάρια παγκοσμίως.  Μια νέα έρευνα, ωστόσο, η οποία διεξήχθη από ακαδημαϊκούς του Κέντρου Charles Perkins του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ, καταδεικνύει ότι παράλληλα με τα οφέλη για τους μύες, η υπερβολική κατανάλωση BCAA μπορεί να μειώσει τη διάρκεια ζωής, να επηρεάσει αρνητικά τη διάθεση και να οδηγήσει σε αύξηση βάρους.

Η έρευνα εξέτασε τις επιπτώσεις των BCAA και άλλων βασικών αμινοξέων, όπως η τρυπτοφάνη, στην υγεία και τη σύνθεση του σώματος πειραματοζώων (ποντικών).

«Η λήψη συμπληρωμάτων BCAA οδήγησε σε υψηλά επίπεδα BCAA στο αίμα, που ανταγωνίζονταν με την τρυπτοφάνη για τη μεταφορά στον εγκέφαλο», εξηγεί ο Stephen Simpson, καθηγητής του Κέντρου Charles Perkins και ερευνητής του School of Life and Environmental Sciences.

Η τρυπτοφάνη είναι η μοναδική πρόδρομος ουσία για τον νευροδιαβιβστή «σεροτονίνη», ο οποίος συχνά ονομάζεται «το χημικό της ευτυχίας», λόγω της θετικής επίδρασής του στη διάθεση και του ρόλου του στην προαγωγή του ύπνου.

Η μείωση της σεροτονίνης που προκλήθηκε από την υπερβολική πρόσληψη BCAA οδήγησε τα ποντίκια σε μαζική υπερκατανάλωση τροφής, τα οποία έγιναν εξαιρετικά παχύσαρκα και μειώθηκε το προσδόκιμο της ζωής τους.

 «Σύμφωνα με τα ευρήματά μας, η ισορροπία των αμινοξέων είναι σημαντική», τονίζει η επικεφαλής της έρευνας Δρ Samantha Solon-Biet.

Οι ειδικοί συνιστούν την κατανάλωση μιας ευρείας γκάμας πρωτεϊνών. Παράλληλα επισημαίνουν ότι είναι σημαντικό να διαφέρουν οι πηγές πρωτεΐνης προκειμένου να λαμβάνεται μια ποικιλία απαραίτητων αμινοξέων, μέσα από μια υγιή και ισορροπημένη διατροφή, πλούσια σε φυτικές ίνες, βιταμίνες και μέταλλα.

Τα BCAA υπάρχουν σε τρόφιμα που περιέχουν πρωτεΐνες, με το κόκκινο κρέας και τα γαλακτοκομικά προϊόντα να είναι οι πλουσιότερες πηγές τους και το κοτόπουλο, τα ψάρια και τα αυγά να ακολουθούν.

Οι χορτοφάγοι μπορούν να βρουν BCAA στα φασόλια, τις φακές, τους ξηρούς καρπούς και τις πρωτεΐνες σόγιας.

Τρόφιμα πλούσια σε τρυπτοφάνη είναι οι σπόροι και οι ξηροί καρποί, τα φασόλια σόγιας, το τυρί, το κοτόπουλο και η γαλοπούλα.

Η έρευνα δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Nature Metabolism.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Σηκώστε βαράκια: Αυξημένο το προσδόκιμο ζωής για τους ανθρώπους με μεγαλύτερη μυϊκή ισχύ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Έρευνα: Το τρόφιμο που μπορεί να λύσει το πρόβλημα της παχυσαρκίας κρύβεται στο… ντουλάπι μας