• ΥΓΕΙΑ

    Lockdown: Με το «βλέμμα» σε νέα μέτρα οι ειδικοί – Αναζητούν εναλλακτικές λύσεις για επιχειρήσεις και σχολεία

    • Έφη Τσιβίκα


    Στην αναζήτηση νέων μέτρων στους χώρους εργασίας και τα σχολεία στρέφονται οι ειδικοί, προκειμένου να βρεθεί η μέγιστη δυνατή ισορροπία μεταξύ δημόσιας υγείας, κοινωνίας και οικονομίας.

    Η κόπωση που έχει επέλθει από την παρατεταμένη επιβολή περιορισμών, το βαρύ πλήγμα στις επιχειρήσεις και οι επιπτώσεις στην κοινωνία οδηγούν τους επιστήμονες σε εναλλακτικά μονοπάτια σκέψης, σε μια προσπάθεια αναζήτησης νέων προσεγγίσεων στη διαχείριση της επιδημίας κορονοϊού στη χώρα, που θα δώσουν περιθώριο για άνοιγμα των δραστηριοτήτων, περιορίζοντας παράλληλα κατά το δυνατό τον κίνδυνο για τη δημόσια υγεία.

    Η ανάγκη για περιοριστικά μέτρα φαίνεται ότι θα μας “συνοδεύει” έως ότου ολοκληρωθεί ο εμβολιασμός των ευπαθών ομάδων, οπότε η κατεύθυνση προς την οποία κινούνται αυτή τη στιγμή οι  ειδικοί είναι η διαμόρφωση προτάσεων, με μέτρα που θα επιτρέπουν την παρατεταμένη εφαρμογή τους.

    Αυτό ήταν και ένα από τα βασικά θέματα που απασχόλησαν τους επιδημιολόγους κατά τη χθεσινή (24/2) τηλεδιάσκεψη, μία ημέρα μετά την έκρηξη των κρουσμάτων που αφήνει υπόνοιες ότι το lockdown δεν αποδίδει στον επιθυμητό βαθμό, παρότι οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι είναι νωρίς για να κρίνουμε την αποτελεσματικότητά του.

    Αναφορικά με τα σχολεία, τα οποία εξαρχής αποτελούσαν προτεραιότητα για τους επιστήμονες και την κυβέρνηση, η συζήτηση για τον τρόπο επαναλειτουργίας τους ξεκίνησε ήδη από την τηλεδιάσκεψη της Τετάρτης και αναμένεται να συνεχιστεί και κατά τη σημερινή συνεδρίαση των επιδημιολόγων.

    Τα τελευταία στοιχεία, τα οποία καταδεικνύουν αύξηση κατά 10% των κρουσμάτων μεταξύ των παιδιών μετά το άνοιγμα των σχολείων, φαίνεται να αλλάζουν τον τρόπο σκέψης όσον αφορά στη λειτουργία τους, η οποία βάσει των μέχρι πρότινος στοιχείων βρισκόταν κατά κάποιον τρόπο στο “απυρόβλητο”.

    Έτσι οι επιστήμονες εξετάζουν εναλλακτικά σενάρια, όπως για παράδειγμα η εκ περιτροπής (π.χ. πρωί – απόγευμα, ανά εβδομάδα) διδασκαλία, η επέκταση της διδασκαλία σε άλλους χώρους εκτός των σχολείων, η παροχή χειρουργικών μασκών εντός των σχολικών εγκαταστάσεων κ.ά..

    Με το εμβολιαστικό πρόγραμμα να βρίσκεται σε εξέλιξη, ο τρόπος με τον οποίο το μέτρο της τηλεργασίας θα υποχωρήσει σταδιακά και θα επιστρέψουν οι εργαζόμενοι στις θέσεις τους έχει ήδη αρχίσει να απασχολεί τους ειδικούς. Στο πλαίσιο αυτό υπάρχουν σκέψεις για νέα μέτρα στις επιχειρήσεις, μεταξύ αυτών και η αύξηση του testing στους εργασιακούς χώρους (ενδεχομένως με επιδότηση των rapid test), προκειμένου να λειτουργούν χωρίς να αποτελούν εστίες υπερμετάδοσης.

    Σημειώνεται, ότι η διάδοση του κορονοϊού στους χώρους εργασίας, είναι ένα θέμα που προβληματίζει ήδη την Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, καθώς φαίνεται να έχει μεγάλη συμμετοχή στην αύξηση του επιδημιολογικού φορτίου, ακόμη και υπό καθεστώς lockdown.

    Παρότι οι προτάσεις βρίσκονται ακόμα υπό διαμόρφωση και θα αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης κατά τις συνεδριάσεις που θα ακολουθήσουν,  οι ειδικοί  φαίνεται να προσανατολίζονται προς μία προσέγγιση κατά την οποία το κράτος θα “ποντάρει” στην ασφαλή λειτουργία των δραστηριοτήτων, στρέφοντας ενδεχομένως πόρους προς αυτήν την κατεύθυνση.

    Το γεγονός ότι τα μέτρα δεν τηρούνται πλέον όσο θα έπρεπε καθώς και η διαπίστωση ότι κάθε lockdown που επιβάλλεται είναι λιγότερο αποτελεσματικό από το προηγούμενο ωθούν, επίσης, τους επιστήμονες στην αναζήτηση νέων τρόπων επικοινωνίας τους με τους πολίτες για τα θέματα της πανδημίας, έτσι ώστε να περνούν τα μηνύματά τους πιο αποτελεσματικά.

    Με τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, να έχει ήδη προετοιμάσει τους πολίτες για την παράταση του lockdown, ο νέος τρόπος διαχείρισης της επιδημίας, με την αναζήτηση νέων πιο εύκολα εφαρμόσιμων μέτρων, αναμένεται να αποτελέσει το επίκεντρο των συνεδριάσεων της εβδομάδας. Στόχος είναι να αναπτυχθεί ένα σχέδιο, προσαρμοσμένο στις ανάγκες που διαμορφώνει η εξέλιξη της επιδημίας στη χώρα, δίνοντας “ανάσα” στους τομείς που πλήττονται από την υγειονομική κρίση.



    ΣΧΟΛΙΑ