ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το μέλλον του αθηναϊκού μετρό φαίνεται πιο πυκνό από ποτέ, καθώς νέες μελέτες για επεκτάσεις βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Την αφετηρία των ανακοινώσεων έκανε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό, Νίκος Κουρέτας χθες, μιλώντας στο 8ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών – ITC 2025. Σύμφωνα με τον ίδιο οι μελέτες για την επέκταση του Μετρό προς το Ελληνικό και τη Γλυφάδα έχουν εκκινήσει δίνοντας το «πράσινο φως» για την υλοποίηση ενός ακόμη συγκοινωνιακού έργου – ανάσα στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας.
Αναλυτικότερα, όπως ανακοινώθηκε η αρχή γίνεται με την επέκταση της Γραμμής 2 από την Ανθούπολη έως το Ίλιον, έργο που βρίσκεται στο τελικό στάδιο ωρίμανσης. Η νέα χάραξη περιλαμβάνει τρεις σταθμούς, σε Παλατιανή, Ίλιον και Άγιο Νικόλαο, και θα συνοδευτεί από τον εκσυγχρονισμό του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα. Πρόκειται για μια κρίσιμη παρέμβαση που θα εξυπηρετήσει μια από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές των δυτικών προαστίων, δίνοντας ανάσα στο ήδη επιβαρυμένο συγκοινωνιακό δίκτυο.
Σειρά παίρνει στη συνέχεια η νότια επέκταση προς Γλυφάδα καθώς ήδη έχουν ξεκινήσει οι μελέτες. Αν και για χρόνια το έργο παρέμενε σε εκκρεμότητα, η ανάπτυξη στο Ελληνικό επαναφέρει δυναμικά την αναγκαιότητά του. Η όδευση έχει πλέον «κλειδώσει» και προβλέπει δύο ενδιάμεσους σταθμούς σε Άνω Γλυφάδα και Γρ. Λαμπράκη, φέρνοντας τη Γλυφάδα πιο κοντά στο κέντρο της Αθήνας και συνδέοντας το μετρό με το παράκτιο μέτωπο.
Την ίδια στιγμή Γραμμή 4, που ήδη υλοποιείται στο βασικό της τμήμα από το Άλσος Βεΐκου έως το Γουδή, δεν θα περιοριστεί εκεί αλλά σχεδιάζεται να αναπτυχθεί σε τέσσερις νέες κατευθύνσεις.
Η πρώτη αφορά την επέκταση από το Μαρούσι έως την Εθνική Οδό, στο πλαίσιο του τμήματος Ε, μήκους 4,4 χιλιομέτρων, με νέους σταθμούς σε Πεύκη, Λυκόβρυση και Εθνική Οδός, καθώς και την κατασκευή νέου αμαξοστασίου στη Λυκόβρυση.
Η δεύτερη είναι το τμήμα Δ, από το Άλσος Βεΐκου έως τον Περισσό, μήκους 3 χιλιομέτρων, με δύο σταθμούς που θα συνδέσουν τη Γραμμή 4 με τη Γραμμή 1, δημιουργώντας ισχυρό κόμβο ανταπόκρισης με τη Νέα Ιωνία και τον Περισσό.
Η τρίτη αφορά την επέκταση Ευαγγελισμός – Άνω Ηλιούπολη, το τμήμα Γ, συνολικού μήκους 3,6 χιλιομέτρων με τρεις σταθμούς σε Παγκράτι, Βύρωνα και Άνω Ηλιούπολη. Το έργο προβλέπει διακλάδωση πριν από τον σταθμό Καισαριανή, μέσω δύο σηράγγων, και θα αποτελέσει τμήμα της μελλοντικής Γραμμής 5, η οποία θα μοιράζεται κοινό τμήμα με τη Γραμμή 4 από την Ακαδημία έως τον Ευαγγελισμό. Τέλος, σε πιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα προγραμματίζεται η επέκταση από τον Περισσό έως την Πετρούπολη, μέσω Αγίων Αναργύρων, συνολικού μήκους 7,5 χιλιομέτρων, με έξι νέους σταθμούς.
Αλλά και η Γραμμή 2 δεν σταματά στο Ίλιον. Ο σχεδιασμός προβλέπει τη μελλοντική επέκτασή της ακόμη πιο βόρεια, περνώντας από Καματερό και Ζεφύρι, με στόχο τη διασύνδεση με τον Προαστιακό και την κατάληξη στις Αχαρνές. Με αυτόν τον τρόπο, θα δημιουργηθεί ένας ακόμη άξονας που θα συνδέει τα προάστια με το κέντρο, περιορίζοντας την εξάρτηση από το αυτοκίνητο. Στο τραπέζι επιστρέφει και η ιστορική Γραμμή 1 (Πειραιάς – Κηφισιά), με δύο νέα σχέδια αναβάθμισης και επέκτασης.
Το πρώτο αφορά την προέκταση από την Κηφισιά έως τον Κόμβο Βαρυμπόμπης μέσω υπόγειας σήραγγας μήκους έως 3 χιλιομέτρων, με ενδιάμεσο σταθμό στη Νέα Ερυθραία.
Το δεύτερο, για το οποίο έχουν εκκινήσει οι μελέτες, προβλέπει νέα γραμμή που θα ξεκινά από το Θησείο και θα καταλήγει στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, με σταθμούς σε Χαμοστέρνας, Δαβάκη, Τζιτζιφιές και ΚΠΙΣΝ, εκπληρώνοντας την υποχρέωση της πολιτείας έναντι της δωρεάς για το πολιτιστικό συγκρότημα.
Παρά τη φιλόδοξη ατζέντα, ο κ. Κουρέτας ξεκαθάρισε πως πρόκειται για έργα μακράς πνοής. Οι μελέτες μπορεί να απαιτήσουν πέντε έως δέκα χρόνια ή και περισσότερο, ενώ η συμβασιοποίηση και η υλοποίηση εξαρτώνται από πολλούς παράγοντες. «Τα έργα μετρό είναι δύσκολα, σύνθετα, απαιτούν πολλές φάσεις μελετών, καλή επίβλεψη και άμεση αντιμετώπιση των προβλημάτων», τόνισε χαρακτηριστικά.
Οι νέες επεκτάσεις δεν είναι απλά τεχνικά έργα· αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής για τη μεταμόρφωση της Αθήνας σε μια πόλη με σύγχρονες, βιώσιμες συγκοινωνίες. Η διασύνδεση με τον υπεραστικό σιδηρόδρομο και η ανάπτυξη νέων μέσων σταθερής τροχιάς στα μεγάλα αστικά κέντρα είναι η φυσική συνέχεια. Στόχος είναι ένα μετρό που θα καλύπτει ολοένα και περισσότερες γειτονιές, προσφέροντας γρήγορες, καθαρές και αξιόπιστες μετακινήσεις.
Διαβάστε επίσης:
Γιατί ο ΑΚΤΩΡ βάζει «μπλόκο» στο Μητροπολιτικό Πάρκο Αέναον
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Εκδίδει ομόλογο 500 εκατ. με στόχο επενδύσεις, εξαγορές και αποπληρωμή δανεισμού
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Jonathan Anderson: Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Dior έχει εμμονή με τα αρχαία ελληνικά φλιτζάνια
- Διοικητές νοσοκομείων και ΥΠΕ: Πρώτη συνάντηση με τον Ά. Γεωργιάδη μετά την αξιολόγηση του ΕΣΥ
- Πέθανε η θρυλική Ιταλίδα ηθοποιός Κλαούντια Καρντινάλε, σε ηλικία 87 ετών
- Παναθηναϊκός: Οι προθέσεις του Αλαφούζου και η σιωπή της Μαρίας Αγγελικούση που γεννά ερωτήματα
