Business

«Βυθίζονται» οι τιμές της φέτας στο εξωτερικό – Απαξιώνεται επικίνδυνα το εμβληματικό τυρί της Ελλάδας

WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη


Με αμείωτη ένταση μαίνεται εν μέσω πανδημίας ο καταστροφικός –όπως αποδεικνύεται- πόλεμος τιμών στην φέτα, με «θύμα» το εμβληματικό τυρί αλλά και τους ίδιους τους Έλληνες παραγωγούς. Όπως αναφέρουν παράγοντες του κλάδου, η τιμή πώλησης της φέτας στις ευρωπαϊκές αγορές έχει υποχωρήσει τα τελευταία δυο χρόνια σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα που δεν απηχούν την αξία, την ποιότητα και τη μοναδικότητα αυτού του τυριού, το οποίο κατοχυρώθηκε ως προϊόν ΠΟΠ ύστερα από σκληρούς αγώνες.

Σύμφωνα με τον Γιάννη Μπέλα, πρόεδρο της εταιρείας Μπέλας που παράγει τα γνωστά τυριά Βερμίου, η τιμή της φέτας έχει μειωθεί κατά 15% την τελευταία διετία και έχει πέσει ακόμη και κάτω από τα 4,5 ευρώ το κιλό, την ίδια στιγμή που η τιμή του αιγοπρόβειου γάλακτος έχει αυξηθεί κατά 15% (κινείται στη περιοχή των 0,90 λεπτών το λίτρο). Ο κ. Μπέλας μιλώντας σε τηλεδιάσκεψη για τον αγροδιατροφικό τομέα παρουσία του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης, Μάκη Βορίδη δεν έκρυψε την ανησυχία του για την απαξίωση που υφίσταται το εθνικό μας προϊόν και την μελλοντική του πορεία, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στη νοθεία.

Προβληματισμένος για την κατρακύλα των τιμών πώλησης της φέτας στο εξωτερικό εμφανίζεται και ο πρόεδρος του ΣΕΒΓΑΠ (Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Γαλακτοκομικών Προϊόντων), Γιώργος Αποστολόπουλος, ο οποίος μάλιστα τονίζει πως «δεν ταιριάζει στο προφίλ και στην ιστορία ενός τόσο εμβληματικού ελληνικού προϊόντος». Όπως λέει, κάποιοι παραγωγοί στην προσπάθειά τους να κερδίσουν περισσότερα μερίδια «χτυπάνε τις τιμές» σαν να μην υπάρχει αύριο, χωρίς να αντιλαμβάνονται πως τελικά αυτή η τακτική τους γυρίζει μπούμερανγκ. Αφού ρίχνοντας τις τιμές χάνουν σημαντικά έσοδα.

Ο κ. Αποστολόπουλος υπογραμμίζει την ανάγκη επαναπροσδιορισμού της εθνικής στρατηγικής προώθησης της φέτας στη βάση ενός μακροπρόθεσμου σχεδιασμού, με στόχο την αύξηση των τιμών πώλησης, σημειώνοντας πως η Διεπαγγελματική Φέτας μπορεί να παίξει καταλυτικό ρόλο προς αυτή την κατεύθυνση προς όφελος της ελληνικής οικονομίας. «Πρέπει να βελτιωθούν οι τιμές, ακόμη και αν χρειαστεί κάποιοι να χάσουν αγορές», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Όσον αφορά στις παράνομες ελληνοποιήσεις και στον ρόλο που παίζουν στη διαμόρφωση των τιμών, ο κ. Αποστολόπουλος θεωρεί πως επηρεάζουν σε ένα βαθμό, ωστόσο δεν είναι καθοριστικές. «Δυστυχώς, οι χαμηλές τιμές είναι κυρίως αποτέλεσμα του σκληρού ανταγωνισμού μεταξύ των Ελλήνων παραγωγών για να κερδίσουν μερίδια έναντι των υπολοίπων», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Το θέμα θεωρείται αρκετά σοβαρό λόγω της πολυεπίπεδης συνεισφοράς της φέτας στην ελληνική οικονομία και μάλιστα σε μια περίοδο έντονης αβεβαιότητας εξαιτίας των επιπτώσεων της πανδημίας. Πρόκειται για ένα προϊόν παγκόσμιας εμβέλειας με ετήσιες εξαγωγές που ξεπερνάνε τα 300 εκατ. ευρώ και θετικές προοπτικές σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Κάποιοι μάλιστα χαρακτηρίζουν την φέτα ως τον «λευκό χρυσό» της Ελλάδας, ο οποίος εάν αξιοποιηθεί κατάλληλα μπορεί να πετύχει ακόμη μεγαλύτερη ανάπτυξη στις διεθνείς αγορές και να στηρίξει ακόμη περισσότερο τα δημόσια έσοδα αλλά και την απασχόληση στο χειμαζόμενο πρωτογενή τομέα. Υπολογίζεται ότι στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια παράγονται σε ετήσια βάση περίπου 100.000 με 110.000 τόνοι φέτας, εκ των οποίων σχεδόν το 50% εξάγεται στο εξωτερικό.


ΣΧΟΛΙΑ