• Business

    Βακάκης (Jumbo): Υπέρ της 7ήμερης λειτουργίας καταστημάτων – Οι συντεχνίες και τα… πρόβατα

    • Άννα Διανά
    Απόστολος Βακάκης, JUMBO

    Απόστολος Βακάκης, JUMBO


    Υπέρ της επταήμερης λειτουργίας των καταστημάτων είναι ο επικεφαλής και βασικός μέτοχος της Jumbo, Απόστολος Βακάκης θεωρώντας ότι αυτό θα είναι σε όφελος των καταναλωτών και για τον λόγο αυτό είναι οι μόνοι που θα πρέπει να ερωτηθούν.

    «Θα πάρει καιρό μέχρι να γίνει το αυτονόητο στην Ελλάδα» είπε ο κ. Βακάκης στο περιθώριο της έκτακτης γενικής συνέλευσης της Jumbo για τη διανομή μερίσματος χθες, Τετάρτη, προσθέτοντας ότι από τις τέσσερις χώρες στις οποίες η εταιρεία έχει παρουσία η Ελλάδα είναι η μόνη που τα καταστήματα δεν δουλεύουν τις Κυριακές.

    Εμπόδιο για τον κύριο Βακάκη προκειμένου να διευρυνθούν οι ημέρες εργασίας είναι οι «συντεχνιακές νοοτροπίες, αγκυλώσεις του παρελθόντος», όπως χαρακτηριστικά είπε, για ένα θέμα που είναι δικαίωμα του καταναλωτή.

    Μάλιστα, ενέταξε και τον εαυτό του στις συντεχνίες μαζί με τους εργαζόμενους, λέγοντας ότι και ο ίδιος δεν θέλει να δουλεύει Σαββατοκύριακα και δεν έχασε την ευκαιρία, κατά την προσφιλή του τακτική, να πετάξει και την ατάκα ότι «όταν ρωτάς τη συντεχνία, είναι σαν να ρωτάς ένα πρόβατο αν θέλει να έρθει το Πάσχα».

    Ενισχύοντας την άποψη ότι αυτός που πρέπει να ερωτηθεί για το αν θέλει να ψωνίζει πέντε ή επτά ημέρες την εβδομάδα είναι ο καταναλωτής και όχι οι εργαζόμενοι, αφού για αυτούς υπάρχει θεσμοθετημένο 40ωρο εργασίας και κάποιες υπερωρίες.

    Το μοντέλο Κύπρου και το δικαίωμα του καταναλωτή

    «Αυτό που πρέπει να μάθει η ελληνική κοινωνία είναι το δικαίωμα του καταναλωτή. Όχι το δικαίωμα αυτού που φωνάζει, το δικαίωμα της συντεχνίας αλλά το δικαίωμα του καταναλωτή να πάρει το καλύτερο προϊόν στην καλύτερη τιμή» υπογράμμισε.

    Μάλιστα έκανε αναφορά και στο μοντέλο Κύπρου όπου, όπως είπε «εμείς πρέπει να το κάνουμε όπως η Κύπρος. Έλληνες είναι και αυτοί, κακομαθημένοι σαν εμάς, όμως αντιλαμβάνονται την ανάγκη να δουλεύουν επτά ημέρες την εβδομάδα. Αντιλαμβάνονται την ανάγκη να έχουν λιγότερες μέρες αργιών».

    Εξέφρασε την απαισιοδοξία του για το αν αυτό μπορεί να το δούμε σύντομα λέγοντας ωστόσο ότι πολλές φορές έχει διαψευστεί και έχει εκπλαγεί ευχάριστα και πρόσθεσε ότι οι πολιτικοί δεν αισθάνονται ασφαλείς να κάνουν τέτοιες επιλογές κόντρα σε συντεχνιακές θέσεις και αγκυλώσεις του παρελθόντος γιατί μετά δεν θα τους ψηφίσουν…»

    Εμπάργκο σε προϊόντα που έχουν ανατιμηθεί

    Η στρατηγική της διοίκησης της εισηγμένης να μην αγοράζει προϊόντα που έχουν ανατιμηθεί με αφορμή την νέα γεωπολιτική κρίση στη Μέση Ανατολή θα διατηρηθεί μέχρι τον Μάρτιο και τον Απρίλιο θα επανεξεταστεί η στρατηγική ανάλογα με τις συνθήκες που θα έχουν διαμορφωθεί. Εκτίμησε ότι η κρίση έχει προσωρινό χαρακτήρα χωρίς ωστόσο να μπορεί να προεξοφλήσει ότι θα λήξει γρήγορα.

    «Δεν αγοράζουμε προϊόντα που έχουν ανατιμηθεί και διακόπτουμε φορτώσεις που έχουν πολλαπλάσιο κόστος και θα μας οδηγήσουν σε ανατιμήσεις προϊόντων» είπε αποφεύγοντας ωστόσο να απαντήσει αν υπάρχουν επαρκή αποθέματα και αν θα λείψουν κωδικοί από τα ράφια.

    Πρόσθεσε ότι η εταιρεία έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν θα αυξήσει τις τιμές για να μπορεί ο καταναλωτής να αγοράζει και να μην πέφτει η κατανάλωση.

    Επανεξέταση στρατηγικής τον Απρίλιο

    «Θα επανακαθορίσουμε στρατηγική αν δεν αλλάξουν οι συνθήκες και η κρίση αποκτήσει μόνιμα χαρακτηριστικά» είπε ο επικεφαλής του ομίλου.

    Επεσήμανε ότι όταν σχεδιαζόταν η  στρατηγική για το  2024 οι συνθήκες ήταν ευοίωνες, υπήρχαν καλές προϋποθέσεις με την ενέργεια να αποκλιμακώνεται όπως και τα μεταφορικά και «ξεκινούσαμε με τον αέρα όχι κόντρα αλλά στα πλάγια» τόνισε χαρακτηριστικά.

    Η αναταραχή του Ισραήλ έφερε μια επίπτωση και στους τζίρους των τελευταίων μηνών γιατί ένας μέρος της δραστηριότητας διαμορφώνονταν άμεσα ή έμμεσα μέσα από αυτήν την περιοχή, όπως Κύπρος ή και το ίδιο το Ισραήλ.

    Πάντως η εκτίμηση για την πορεία του έτους είναι ότι η ανάπτυξη στις πωλήσεις θα είναι 8-10% και αυτό δεν είναι πληθωριστικό αλλά αφορά like to like πωλήσεις και από τα νέα καταστήματα.

    Για φέτος σχεδιάζεται το άνοιγμα τριών ακόμη υπερ-καταστημάτων στη Ρουμανία και ενός υπερκαταστήματος στην Κύπρο και να επαναλειτουργήσουν τα καταστήματα στη Θεσσαλία που έχουν υποστεί ζημιές από τις πλημμύρες του καλοκαιριού.

    Η στρατηγική της διοίκησης σε ό,τι αφορά τα καταστήματα είναι να προχωρά σε αγορές ώστε να μειώνει το λειτουργικό κόστος.

    Σύμφωνα με τον κ. Βακάκη το 2023 υπήρξε ένα αυξημένο επενδυτικό πρόγραμμα –περίπου 50% πάνω από το 2022– για την αγορά καταστημάτων που ενοικιάζονται προκειμένου να κατέβει το κόστος.

    Σε ό, τι αφορά τις πωλήσεις του 2023, που ξεπέρασαν το 1 δισεκ. ευρώ ο κ. Βακάκης είπε «στόχος ήταν να έχουμε μια απόδοση της τάξης του 12% στις πωλήσεις και 15% στην κερδοφορία. Υπήρξε μια αναταραχή από τις πλημμύρες που έβγαλε δύο καταστήματα εκτός παρόλα αυτά η εταιρεία κατάφερε να τερματίσει με μια ανάπτυξη 15%.

    Άρα, το αποτέλεσμα ήταν αξιοπρεπέστατο όσον αφορά το θέμα του τζίρου και ένας λογικός άνθρωπος θα κάνει την υπόθεση ότι αυτό θα ωφελήσει και το αποτέλεσμα του 2023 και θα είναι σαφώς καλύτερο από το υποσχεθέν».

    «Τα πρόστιμα στην αγορά πέφτουν για να σφίξουν οι κ@λοι»

    Αναφορικά με τις τιμές εκτίμησε ότι υπάρχουν ακόμη οι προϋποθέσεις για αποπληθωρισμό ενώ αναφερόμενος σε κάποιες εταιρείες που προ τοποθετούνται στο τι μπορεί να φέρει η κρίση «τσιμπώντας» τις τιμές προς όφελος μιας βραχυπρόθεσμης κερδοφορίας τους ευχήθηκε «καλή τύχη» σημειώνοντας ότι ο ανταγωνισμός θα τους βγάλει εκτός αγοράς.

    Δεν παρέλειψε να αναφερθεί στο θέμα των προστίμων που έχουν επιβληθεί σε προμηθευτές και επιχειρήσεις για αθέμιτη κερδοφορία λέγοντας ότι δεν λύνουν το πρόβλημα.

    Όπως μάλιστα είπε «τα πρόστιμα πέφτουν για να σφίξουν οι κ@λοι» εξηγώντας ότι είναι μια τακτική για να γίνεται πιο ισορροπημένη επιλογή ως προς τις ανατιμήσεις.

    Η μερισματική πολιτική

    Σε ό,τι αφορά τη μερισματική πολιτική στόχος της διοίκησης είναι το ένα τρίτο της κερδοφορίας θα μοιράζεται υπό τη μορφή των μερισμάτων.

    Αυτό σημαίνει ότι ο τζίρος θα πρέπει να αναπτύσσεται σε διψήφιο επίπεδο και σταδιακά θα επανέλθουμε σε ισορροπία ομίλου βγάζοντας μερίσματα και για τις άλλες χώρες, όπως είπε ο κ. Βακάκης.

    Σημειώνεται ότι χθες η Γ.Σ. αποφάσισε τη έκτακτη χρηματική διανομή ποσού 0,60 ευρώ ανά μετοχή (μικτό), συνολικά 81,6 εκατ. ευρώ, το οποίο αποτελεί μέρος των εκτάκτων αποθεματικών από φορολογηθέντα και μη διανεμηθέντα κέρδη παλαιότερων  εταιρικών χρήσεων και η έναρξη καταβολής είναι στις 26 Μαρτίου.

    Διαβάστε επίσης:

    «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Συσκευή»: Για καθυστερήσεις στις πληρωμές κατηγορούν τον Θ. Σκυλακάκη οι λιανέμποροι

    Μάχη τεσσάρων στην αγορά οικιακών ηλεκτρικών συσκευών

    Jumbo: Διανομή έκτακτου μερίσματος 0,6 ευρώ ανά μετοχή



    ΣΧΟΛΙΑ