• Business

    Tufan Erginbilgic: Οι προκλήσεις και τα προβλήματα του νέου “σκληρού” CEO της Rolls-Royce

    • Bloomberg
    Tufan Erginbilgic

    Tufan Erginbilgic


    Η Rolls-Royce Holdings προκάλεσε έκπληξη στην αγορά όταν ανακοίνωσε ότι επέλεξε τον βετεράνο του κλάδου πετρελαίου Tufan Erginbilgic για να την οδηγήσει στη νέα εποχή μετά από τα προβλήματα που αντιμετώπισε κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

    Η μετοχή της υποχώρησε κατά 4,6% στο άκουσμα της είδησης και παραμένει σχεδόν κατά 1/3 χαμηλότερα από τις αρχές του έτους, ενώ τα αποτελέσματα εξαμήνου που ανακοίνωσε η βρετανική εταιρεία κατασκευής αεροκινητήρων αποτυπώνουν τα προβλήματα που θα κληθεί να αντιμετωπίσει ο νέος CEO.

    Ωστόσο, ο Erginbilgic, ο οποίος θα αναλάβει καθήκοντα τον Ιανουάριο, είπε ότι η επί δύο δεκαετίες θητεία του στον πετρελαϊκό κολοσσό  BP, την οποία η Barclays περιέγραψε ως «Tufantastic», τον εξόπλισε με τις δεξιότητες που χρειάζονται για να ηγηθεί μιας εταιρείας της οποίας η παραγωγή εκτείνεται από κινητήρες αεροσκαφών και πολεμικών αεροσκαφών μέχρι τουρμπίνες ισχύος και πυρηνικούς αντιδραστήρες.

    «Η Rolls-Royce είναι μια σύνθετη, παγκόσμια επιχείρηση που δραστηριοποιείται σε πολλές αγορές μέσω μιας σειράς διαφορετικών επιχειρηματικών μοντέλων, παρόμοια με την BP Downstream», επισήμανε απαντώντας σε ερωτήσεις μέσω email. «Και οι δύο εμπλέκονται σε βιομηχανίες που είναι κρίσιμες για την ασφάλεια και η επιτυχία τους βασίζεται τελικά σε καινοτόμες τεχνολογίες».

    Η Rolls, η οποία θεωρείται από καιρό ως η κορωνίδα της μηχανικής του Ηνωμένου Βασιλείου, εξακολουθεί να αντιμετωπίζει δυσκολίες καθώς τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων δεν έχουν ακόμη ανακάμψει πλήρως από την πανδημία. Λιγότερες πτήσεις μεγάλων αποστάσεων σημαίνει μείωση σημαντικών εσόδων που κέρδιζε η Rolls από τη συντήρηση των μεγάλων κινητήρων της.

    Ένα σχέδιο μετασχηματισμού που εκπονήθηκε κατά τη θητεία του απερχόμενου Διευθύνοντος Συμβούλου Warren East δεν είναι ολοκληρωμένο, ενώ ο νέος επικεφαλής πρέπει να αποφασίσει εάν θα διαθέσει χρήματα για να επανενταχθεί η εταιρεία στον επικερδή αλλά ιδιαίτερα ανταγωνιστικό τομέα των αεροσκαφών στενής ατράκτου.

    Αυτό συμβαίνει λίγο πριν η Rolls Royce καθορίσει τη στρατηγική της σε αυτό που ορισμένοι σχολιαστές θεωρούν ως τη μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζει η αεροπορία στην ιστορία της: τη μετάβαση από τα αεροπορικά καύσιμα σε αναπόδεικτες ακόμη πράσινες τεχνολογίες, όπως η ηλεκτρική, η υβριδική και η πρόωση υδρογόνου.

    Απειλή επιβίωσης

    «Ο κίνδυνος όταν προχωρείς σε μια μεγάλη αλλαγή τεχνολογίας είναι ότι κάποιες εταιρείες δεν τα καταφέρνουν», λέει ο Nick Cunningham, αναλυτής στην Agency Partners στο Λονδίνο, ο οποίος καλύπτει την εταιρεία από τότε που ιδιωτικοποιήθηκε το 1987. «Το βασικό για τον νέο CEO είναι να βεβαιωθεί ότι η Rolls δεν θα είναι μία από αυτές».

    Ενώ υπάρχουν στρατηγικά ερωτήματα, ένας βασικός παράγοντας για τον διορισμό του Erginbilgic, ενός Τουρκο-Βρετανού υπηκόου που παραιτήθηκε από την BP για την εταιρεία private-equity Global Infrastructure Partners το 2020, είναι το ιστορικό του στη μείωση του κόστους και την ενίσχυση των κερδών.

    Ο East διορίστηκε Διευθύνων Σύμβουλος στη Rolls το 2015 αφού είχε καλό όνομα στα μικροτσίπ και έκανε καθημερινό αγώνα για να κατανοήσει τα περίπλοκα οικονομικά και την γραφειοκρατία της εταιρείας.

    Τα προβλήματα του επιδεινώθηκαν από τις δυσλειτουργίες στους κινητήρες της ναυαρχίδας της Boeing Co. 787, πριν από την πανδημία και την αναγκαστική χρηματοδότησης των 5 δισεκατομμυρίων στερλίνων.

    Ακόμη και με την επανεκκίνηση των ταξιδιών και την επίλυση των προβλημάτων του κινητήρα, τα κέρδη που ανακοίνωσε η εταιρεία ήταν χειρότερα από τα αναμενόμενα, ενώ υπόσχεται μελλοντικά κέρδη.

    Πιο σκληρός χαρακτήρας

    Τον Φεβρουάριο, ανακοινώνοντας την αποχώρησή του, ο East είπε ότι υπάρχουν πολλά ακόμη να γίνουν.

    Αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα για τον Erginbilgic, ο οποίος στην BP έγινε γνωστός για την ταχεία εφαρμογή των αποφάσεων που λαμβάνονται και την αποφυγή των παρατεταμένων συζητήσεων, καθώς και την τήρηση των στόχων, κάτι που μέχρι τώρα δεν κατάφερε να πετύχει η Rolls.

    Πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι η εταιρεία τον επέλεξε λαμβάνοντας υπόψη τον σκληρό του χαρακτήρα που αποτελεί εχέγγυο ότι θα λάβει τα απαραίτητα μέτρα άμεσα και χωρίς να χρονοτριβεί. Οι άνθρωποι που τον γνωρίζουν καλά λένε ότι συγκεντρώνει κοντά του τα στελέχη που ακολουθούν το όραμα και τις αποφάσεις του και απομακρύνει όσους αποτελούν εμπόδιο.

    Ο Erginbilgic είπε στο Bloomberg ότι είναι πολύ νωρίς για να μιλήσει για συγκεκριμένες προτεραιότητες, αλλά ότι θα επιδιώξει να φέρει μια σαφέστερη αίσθηση κατεύθυνσης στην εταιρεία.

    Η κρίσιμη απόφαση

    Ψηλά στην ατζέντα του Erginbilgic θα είναι πιθανές συνεργασίες σε έναν κλάδο που περιορίζεται σε τρεις βασικούς παίκτες: Rolls, General Electric και Pratt & Whitney.

    Με τη GE να έχει ήδη συμμαχήσει με τη μικρότερη γαλλική εταιρεία κατασκευής κινητήρων Safran SA, το πιο προφανές βήμα φαίνεται να είναι η σύνδεση με την Pratt στα αεροσκάφη στενής ατράκτου. Μια προηγούμενη κοινοπραξία μεταξύ των δύο απέτυχε το 2011 αφού διαφώνησαν σχετικά με το ποια τεχνολογία θα έπρεπε να υιοθετήσουν για ένα μελλοντικό αεροπλάνο μονού διαδρόμου, αφήνοντας τη Rolls εκτεθειμένη καθώς η πανδημία έπληξε περισσότερο τη ζήτηση για μεγαλύτερα τζετ.

    Ο Erginbilgic θα βρεθεί αντιμέτωπος με δύσκολες διαπραγματεύσεις εάν θέλει να αναβιώσει τη συμφωνία. Ωστόσο, όπως λέει ο ίδιος δεν είναι αρχάριος στην αεροπορία, καθώς υπήρξε επί επτά χρόνια διευθυντής της βρετανικής εταιρείας παραγωγής αεροδιαστημικών εξαρτημάτων GKN, μια εμπειρία που όπως είπε του παρείχε μια «ενδελεχή κατανόηση της αεροδιαστημικής βιομηχανίας από την οπτική γωνία ενός προμηθευτή πρώτης βαθμίδας».

    Μετάβαση στο υδρογόνο

    Η Rolls-Royce βρίσκεται επίσης σε ένα σταυροδρόμι όσον αφορά στην προσέγγισή των πτήσεων μετά την κηροζίνη.

    Η εταιρεία είχε επικεντρώσει τις προσπάθειές της για μηδενικές εκπομπές ρύπων στην ηλεκτρική ενέργεια, τρέχοντας το έργο E-Fan X με την Airbus SE το οποίο “πάγωσε” κατά τη διάρκεια της πανδημίας και διεκδικώντας ένα παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας με το πλήρως ηλεκτρικό τζετ Spirit of Innovation. Στην αεροπορική έκθεση του Farnborough τον περασμένο μήνα, ωστόσο, αποκάλυψε σχέδια για δοκιμή κινητήρων υδρογόνου σε μικρά αεροσκάφη και στόχος είναι να προσφέρει τέτοια πρόωση το 2035.

    Ο Erginbilgic υποστηρίζει ότι τα χρόνια του στην BP τον έχουν προετοιμάσει για τις προκλήσεις της στροφής προς τα ταξίδια χωρίς άνθρακα, ενώ στην GIP η πλειονότητα των πρόσφατων επενδύσεων αφορούσε την ενέργεια και τις μεταφορές.

    Για όποιον είναι επιφυλακτικός σχετικά με τα πράσινα διαπιστευτήριά του, ο Erginbilgic επιμένει ότι δεν βλέπει την απομάκρυνση των παλαιότερων τεχνολογιών ως απειλή αλλά ως πιθανή πηγή κερδών για τις αεροδιαστημικές εταιρείες.

    Διαβάστε ακόμη:

    Βρετανία: Το συνδικάτο Unite απέρριψε την πρόταση της Rolls Royce για τις επιπλέον 2.000 στερλίνες σε εργαζόμενους



    ΣΧΟΛΙΑ