Εδώ και αρκετούς μήνες, οι μέτοχοι της Tesla «βασανίζονταν» από τον ρόλο του Έλον Μασκ στην κυβέρνηση του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ.

Σήμερα, οποιαδήποτε ανακούφιση έφερε η επίσημη αποχώρησή του από την κυβέρνηση την περασμένη εβδομάδα μετατράπηκε γρήγορα σε φόβο, καθώς ο διευθύνων σύμβουλος της αμερικανικής κατασκευάστριας ηλεκτρικών οχημάτων αντάλλαξε βαριές κουβέντες με τον πρώην «προϊστάμενό» του.

1

Η μετοχή της Tesla σημείωσε κατακόρυφη πτώση 14% την Πέμπτη, μετά από μια ρήξη σχετικά με την προτεινόμενη φορολογική νομοθεσία του Τραμπ που εξελίχθηκε σε μια δημόσια διαμάχη, με τον πρόεδρο να απειλεί να τερματίσει τις κυβερνητικές συμβάσεις και τις επιδοτήσεις για την Tesla και την Space Exploration Technologies του Μασκ.

Η πτώση αυτή οδήγησε σε απώλειες 153 δισεκατομμυρίων δολαρίων από την αξία της Tesla, στην μεγαλύτερη ημερήσια πτώση που έχει καταγραφεί ποτέ, ενώ απέφερε στους short sellers κέρδη 4 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με στοιχεία της S3 Partners.

Με την πτώση της Πέμπτης, η μετοχή έχει υποχωρήσει κατά 41% από το ιστορικό υψηλό της τον Δεκέμβριο.

Ωστόσο, σήμερα Παρασκευή, η μετοχή δείχνει κάποια σημάδια ανάκαμψης, σημειώνοντας άνοδο 4,7% στις 4:01 π.μ. στη Νέα Υόρκη.

Ο αισιόδοξος αναλυτής της Wedbush Securities, Daniel Ives, σημειώνει ότι η διαμάχη δεν αλλάζει την άποψή του για τη μετοχή, αλλά «σαφώς βάζει σε κίνδυνο το κανονιστικό πλαίσιο του Τραμπ στο μέλλον».

Παρότι οι μέτοχοι της Tesla δεν είναι άγνωστοι στις ταραχώδεις διακυμάνσεις, η πτώση της Πέμπτης έδειξε πόσο έντονη είναι η επιρροή του Μασκ στη μετοχή της κολοσσιαίας εταιρείας του.

Και παρότι η πτώση ενδέχεται τελικά να παρουσιάσει μια ευκαιρία, ορισμένοι παρατηρητές της αγοράς λένε ότι είναι πολύ επικίνδυνο να προσπαθήσει κανείς να πιάσει ένα «μαχαίρι που πέφτει».

Σημειώνεται ότι η μετοχή της Tesla είχε εκτοξευτεί μετά την εκλογική νίκη του Τραμπ, την οποία πολλοί ανέμεναν ότι θα ήταν «ευλογία» για την εταιρεία, δεδομένης της εγγύτητας του Μασκ με τον τότε εκλεγμένο πρόεδρο.

Στο παρασκήνιο, ωστόσο, οι προοπτικές για την ισχυρή επιχείρηση ηλεκτρικών οχημάτων εξασθενούσε, ενώ η εμπλοκή του Μασκ σε πολιτικές αντιπαραθέσεις τόσο στις ΗΠΑ όσο και στο εξωτερικό, απώθησε ορισμένους αγοραστές, πυροδοτώντας παράλληλα διαμαρτυρίες εναντίον της εταιρείας.

Τι λέει η Wall Street

Γουέιν Κάουφμαν, επικεφαλής αναλυτής αγοράς στην Phoenix Financial Services

«Όλο αυτό είναι χαζό. Οι άνθρωποι σε τέτοιες θέσεις θα έπρεπε να ξέρουν καλύτερα από το να συμπεριφέρονται σαν παιδιά γυμνασίου. Αυτό που το κάνει ιδιαίτερα δύσκολο για την Tesla είναι ότι δεν μπορείς να διαχωρίσεις την αξία της εταιρείας από τον ίδιο. Η Tesla πάντα συνδέονταν με τον Μασκ. Όταν έμοιαζε με οραματιστή, η μετοχή ανέκαμψε. Όταν ανέλαβε το DOGE, η μετοχή διαλύθηκε. Όταν έφυγε από το DOGE, η μετοχή ανέκαμψε. Κανείς δεν ξέρει τι θα συμβεί στη συνέχεια. Ωστόσο, αν υπήρχε τεράστια εγγενής αξία στην Tesla, δεν θα κατρακυλούσε. Δεν έχει κάνει ποτέ συναλλαγές με θεμελιώδη μεγέθη».

Ο Άνταμ Σαρχάν, διευθύνων σύμβουλος της 50 Park Investments

«Προφανώς ο Έλον και ο Τραμπ δεν είναι πλέον σύμμαχοι. Δεν γνωρίζουμε τις συνέπειες αυτού, και γι’ αυτό οι επενδυτές μπήκαν στη διαδικασία πώλησης. Εάν αυτό κλιμακωθεί, νομίζω ότι έχει πραγματικά τη δυνατότητα να βλάψει τα κέρδη της Tesla. Αυτές είναι δύο από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες στον πλανήτη, και αν υπάρξει μια μάχη εγωισμών, ο Τραμπ θα βγει νικητής. Ο αντίκτυπος για τη μετοχή είναι άγνωστος. Είναι καθαρός τζόγος σε αυτό το σημείο, και αυτό πριν φτάσουμε στο πώς η Tesla ήταν ήδη αρκετά ακριβή. Πιθανότατα γίνεται πιο ελκυστική καθώς πουλάει, αλλά δεν μπορώ συνειδητά να πω ότι είναι φθηνή».

Ο Ρος Γκέρμπερ, διευθύνων σύμβουλος της Gerber Kawasaki Wealth and Investment Management

«Αυτό είναι μια καταστροφή για τον Μασκ. Δεν ξέρω αν μπορώ να το παρουσιάσω θετικά, καθώς έρχεται σε αντίθεση με κάθε έξυπνη συμπεριφορά επιχειρηματία. Το διοικητικό συμβούλιο δεν πρόκειται να κάνει τίποτα, κανείς δεν πρόκειται να προστατεύσει τους μετόχους της Tesla και ο τρόπος να προστατευτούν είναι πουλώντας μετοχές, και προσωπικά πούλησα μερικές μετοχές της Tesla σήμερα».

Από την άλλη, κάποιοι αναλυτές έχουν πιο ισορροπημένες και λογικές απόψεις.

Ο Ντέιβ Μάζα, διευθύνων σύμβουλος της Roundhill Financial

«Προφανώς, βραχυπρόθεσμα βρίσκεται σε πτωτική πορεία. Εισάγει ένα πρόσθετο επίπεδο πολυπλοκότητας που το όνομα Μασκ δεν παίζει κάποιον ρόλο αυτή τη στιγμή. Οι άνθρωποι έχουν αγνοήσει τα προβλήματα με τις πωλήσεις αυτοκινήτων επειδή έρχονται τα ρομποτικά ταξί και είναι πρόθυμοι να δώσουν μεγάλη σημασία σε αυτό. Τώρα, αν πρόκειται να στοχοποιηθούν όπως και  ο Μασκ προσωπικά, τότε θα μειωθεί σημαντικά η ασφάλεια των επενδυτών».

Ο Τομ Όρλικ, επικεφαλής οικονομολόγος της Bloomberg Economics

«Η επίθεση κατά των εταιρειών του Μασκ θα έθετε σε κίνδυνο την ηγεσία των ΗΠΑ στον τομέα της τεχνολογίας. Από τους δορυφόρους της SpaceX μέχρι την τεχνητή νοημοσύνη Grok και το ηλεκτρικό όχημα Tesla, οι εταιρείες του Μασκ έχουν δώσει στις ΗΠΑ ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε στρατηγικούς τομείς. Αυτό θα ήταν κάτι πολύ σημαντικό για να το εγκαταλείψουν οι ΗΠΑ».

Διαβάστε επίσης: 

Μασκ: «Ο Τραμπ ήταν στις λίστες Επστάιν, γι’αυτό δεν δημοσιεύθηκαν» – Κάνει γκάλοπ για νέο κόμμα! – Στο -14% η Tesla

JP Morgan: Η Tesla κινδυνεύει να χάσει 1,2 δισ. δολάρια ετησίως λόγω του φορολογικού νομοσχέδιου του Τραμπ

HSBC: Αποχωρεί μετά από οκτώ χρόνια ο πρόεδρος Μαρκ Τάκερ – Πού επιστρέφει