• Business

    Στο δόκανο του ΣτΕ έχουν πιαστεί οδικά έργα αξίας 830 εκατ. ευρώ

    Από αριστερά: Γιώργος Περιστέρης (Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ)-Κωνσταντίνος Μιτζάλης (Διευθύνων Σύμβουλος ΑΒΑΞ)-Αλέξανδρος Εξάρχου (Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Intrakat)-Ευάγγελος Μυτιληναίος (Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Mytlineos)-Χρήστος Σταϊκουρας (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών)

    Από αριστερά: Γιώργος Περιστέρης (Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ)-Κωνσταντίνος Μιτζάλης (Διευθύνων Σύμβουλος ΑΒΑΞ)-Αλέξανδρος Εξάρχου (Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Intrakat)-Ευάγγελος Μυτιληναίος (Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Mytlineos)-Χρήστος Σταϊκουρας (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών)


    Στο δόκανο των προσφυγών των τοπικών κοινοτήτων στο ΣτΕ από τις τοπικές κοινότητες έχουν πιαστεί δύο οδικά έργα συνολικής αξίας 830 εκατ. Ευρώ, στα οποία υπάρχει ανάδοχος.

    Πρόκειται για δύο έργα πνοής για την πρωτεύουσα και τη συμπρωτεύουσα, τα οποία είναι η επέκταση της Αττικής Οδού στη Λεωφόρο Κύμης με ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-Intrakat και το Flyover της Θεσσαλονίκης με ανάδοχο το σχήμα Mytilineos-ΑΒΑΞ.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι και τα δύο έργα έχουν δημοπρατηθεί επιτυχώς από το 2022 αλλά λόγω αντιδράσεων των Δήμων και των τοπικών φορέων, δεν έχουν τυπικά ξεκινήσει και θα παραμείνουν στον «πάγο» έως ότου το ΣτΕ λάβει τις τελικές αποφάσεις.

    Το παραπάνω γεγονός, εκτός από την καθυστέρηση που δημιουργεί για την ολοκλήρωση των έργων πνοής θα έχει διπλό αποτέλεσμα.

    Το πρώτο είναι τα αιτήματα των αναδόχων προς το Ελληνικό Δημόσιο για την καταβολή αποζημιώσεων, καθώς η καθυστέρηση εκκίνησης των έργων λόγω του ΣτΕ βαρύνει τις αναθέτουσες αρχές.

    Αξίζει να αναφερθεί ότι για να εκδικαστεί μία υπόθεση από το ΣτΕ, να βγει η απόφαση και να καθαρογραφεί χρειάζονται τουλάχιστον έξι μήνες.

    Γεγονός και το οποίο σημαίνει ότι θα πρέπει να περιμένουμε έως το φθινόπωρο ή ακόμα και τα τέλη του έτους για να μάθουμε τι μέλλει γενέσθαι με τα έργα και πόσους μήνες καθυστερήσεων θα «γράφουν» οι κατασκευαστές όταν θα ζητούν να αποζημιωθούν.

    Επίσης, εφόσον οι προσφυγές των κατοίκων και των Δήμων για τα δύο έργα εγκριθούν από το ΣτΕ, δημιουργείται ένα δεδικασμένο αβεβαιότητας για τα μεγάλα έργα που προγραμματίζει να δημοπρατήσει στο μέλλον το υπουργείο υποδομών και μεταφορών.

    Λεωφόρος Κύμης: Γιατί κολλάει στο ΣτΕ

    Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί μία από τις τέσσερις απαραίτητες επεκτάσεις της Αττικής Οδού και δημοπρατήθηκε ως δημόσιο έργο το Φεβρουάριο του 2022 με το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-Intrakat να δίνει την καλύτερη προσφορά με έκπτωση 5,3% επικρατώντας του Ομίλου ΑΒΑΞ που ήταν το αντίπαλο δέος.

    Η επέκταση αυτή έχει «κολλήσει» στις αντιδράσεις του Δήμου Νέου Ηρακλείου, ο οποίος ζητά η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης να γίνει με «σκεπαστό» το κομμάτι της συνέχειας της λεωφόρου που θα διέρχεται από το Ηράκλειο. Με αυτό τον τρόπο επιδιώκεται να αποφευχθεί, όπως υποστηρίζεται, η διχοτόμηση της πόλης στο τμήμα αυτό.

    Ο Δήμος Νέου Ηρακλείου Αττικής έχει προσφύγει στο ΣτΕ για το παραπάνω ζήτημα, και, όπως έχει ήδη γράψει το mononews έχει ενισχύσει τη θέση του καθώς έχει αποκαλύψει ότι δεν υπάρχουν κυκλοφοριακές μελέτες, ενώ οι περιβαλλοντικές μελέτες για τον οδικό άξονα έχουν λήξει εδώ και δύο δεκαετίες και χρειάζεται να ανανεωθούν.

    Η προσφυγή αναμένεται να εκδικαστεί εντός της τρέχουσας εβδομάδας (σ.σ. 23 Απριλίου) και στην καλύτερη των περιπτώσεων η σχετικά απόφαση που θα καθορίζει τη μοίρα του έργου αναμένεται στα τέλη του Οκτωβρίου.

    Υπενθυμίζεται ότι το εν λόγω έργο βρέθηκε στα φώτα της δημοσιότητας στα τέλη του Νοεμβρίου του 2023 καθώς αποκαλύφθηκε ότι παρόλο που έχει δημοπρατηθεί και υπάρχει ανάδοχος, αναζητείται η χρηματοδότησή του. Αυτό συμβαίνει καθώς απεντάχθηκε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) τον Ιούλιο του 2023 και μετακινήθηκε στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ).

    Μάλιστα το υπουργείο σε σχετική ανακοίνωση ξεκαθάρισε ότι η εξέλιξη αυτή «επουδενί σημαίνει ότι έχει αποφασιστεί ή υπάρχει η παραμικρή πρόθεση κατάργησης του συγκεκριμένου έργου, η υλοποίηση του οποίου συνεχίζει να αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης».

    Εν τούτοις, η αδυναμία χρηματοδότησης, η οποία προκύπτει και από τις άμεσες ανάγκες για έργα συντήρησης και αποκατάστασης υποδομών, όπως για παράδειγμα τους διαγωνισμούς στη Θεσσαλία, μπορεί να συνεπάγεται έναν ακόμη γύρο καθυστερήσεων.

    Εν ολίγοις γίνεται λόγος για ένα «κολλημένο» έργο παρά το γεγονός ότι υπάρχει ανάδοχος.

    Το εν λόγω έργο αφορά στην ολοκλήρωση του τμήματος 3,8 χιλιομέτρων της Λεωφόρου Κύμης χωρίς διόδια και είναι η πρώτη από τις δρομολογούμενες επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Αυτό θα έχει ως σημείο εκκίνησης την Αττική Οδό και θα καταλήγει στον Α/Κ της Ε.Ο. Νο 1 (Καλυφτάκη).

    Εάν λάβουμε υπόψη την προαίρεση αξίας 32,5 εκατ. Ευρώ, τότε το συνολικό μήκος της επέκτασης ανέρχεται στα 4,2 χιλιόμετρα.

    Το Flyover Θεσσαλονίκης

    Το Flyover της Θεσσαλονίκης βρέθηκε πρόσφατα στο επίκεντρο της δημοσιότητας, καθώς το ΣτΕ έλαβε στις 8 Απριλίου την απόφαση για την αναστολή των εργασιών της κοινοπραξίας των Mytilineos-ΑΒΑΞ και είναι ζήτημα ημερών να βγει η απόφαση του ΣτΕ για τα ασφαλιστικά μέτρα.

    Ωστόσο, η εκδίκαση της απόφασης έχει μεταφερθεί για τις 22 Μαΐου με την τελική απόφαση του δικαστηρίου να εκδίδεται και να καθαρογράφεται έως τα τέλη του Νοεμβρίου.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν είναι η πρώτη φορά που υπάρχουν αντιδράσεις από την τοπική κοινωνία για το Flyover με τους κατοίκους να αντιδρούν για το κυκλοφοριακό χάος που δημιουργεί στη συμπρωτεύουσα.

    Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για την τρίτη προσφυγή για το Flyover και αυτή κατατέθηκε από Συνδέσμου Κατοίκων Οικισμού Κωνσταντινουπολιτών.

    Αποδέκτης είναι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αυτή ς καθώς ο φάκελος της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) που εξέδωσε είναι ελλιπής, διότι σε αυτόν δεν είχαν συμπεριληφθεί οι αντιδράσεις των τοπικών φορέων.

    Επιπλέον, όπως αναφέρθηκε κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου των εκπροσώπων των πολιτών και των φορέων που προσέφυγαν στο ΣτΕ, το έργο χωλαίνει σημαντικά σε μελετητικό επίπεδο, καθώς υπάρχουν ελλείψεις στη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ενώ απουσιάζουν πλήρως από το φάκελοι οι κυκλοφοριακές μελέτες, οι μελέτες οδοποιίας καθώς και η μελέτη στατικότητας.

    Μάλιστα, στο παρελθόν έχει γίνει αναφορά για το γεγονός ότι οι μελέτες αυτές θα ολοκληρωθούν εντός του Α΄Εξαμήνου του 2024, ενώ αποφασίστηκε να δοθεί η πρώτη πεντάμηνη παράταση για την ολοκλήρωση του έργου με αποτέλεσμα ο ιδιωτικός φορέας σύμπραξης (σ.σ. δηλαδή η κατασκευαστική κοινοπραξία) να μπορεί να εγείρει αιτήματα αποζημιώσεων καθώς την ευθύνη για τις καθυστερήσεις της εκκίνησης του κυρίως κατασκευαστικού έργου την έχει αναλάβει το υπουργείο υποδομών.

    Στα του έργου το Flyover Θεσσαλονίκης έχει δημοπρατηθεί ως ΣΔΙΤ και η αξία του ανέρχεται στα 478 εκατ. Ευρώ και θα έχει διάρκεια 30 ετών.

    Τα πρώτα τέσσερα έτη, θα αφορούν την κατασκευή του έργου και τα υπόλοιπα τη συντήρηση και τη λειτουργία που θα αναλάβει η ανάδοχος κοινοπραξία. Αυτο που θα δημιουργηθεί είναι μία υπερυψωμένη ταχεία λεωφόρο (Flyover) μήκους 4 χιλιομέτρων σε συνεχή γέφυρα, 9 ανισόπεδους κόμβους, 10 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες.

    Πρόκειται για ένα μη ανταποδοτικό ΣΔΙΤ, το οποίο σημαίνει ότι οι Όμιλοι Mytilineos και ΑΒΑΞ θα αμείβονται με πληρωμές διαθεσιμότητας. Επομένως, δε θα επιβαρύνεται οικονομικά ο χρήστης του οδικού άξονα, αλλά οι πληρωμές θα προκύπτουν από τον κρατικό προϋπολογισμό.

    Διαβάστε επίσης: 

    Χρηματιστήριο: Ανοδικό γύρισμα, focus σε Ελλάκτωρ, ΔΕΗ, Μυτιληναίο, Lamda

    ΑΔΜΗΕ: Ρεύμα στις διασυνδέσεις Κυκλάδων και Κρήτης το 2025 – Ακολουθούν Δωδεκάνησα και ανατολικό Αιγαίο

    Ideal Holdings: Αύξηση κερδών κατά 335% το 2023 – Στα 16,9 εκατ. ευρώ



    ΣΧΟΛΙΑ