ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Mητσοτάκης: Η πόρτα μου είναι ανοιχτή για τους αγρότες – Ο διάλογος να γίνει με τους δρόμους ανοιχτούς
Σε εξέλιξη βρίσκονται τα έργα του Υπερταμείου, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος του οργανισμού, Παναγιώτης Σταμπουλίδης. Ειδικότερα όπως επισήμανε ήδη προχωρά το μεγάλο Government Park στο Πάρκο Λεντάκη, ενώ στη Θεσσαλονίκη το logistics center στον Γκόνο εισέρχεται στη Β’ φάση. Παράλληλα, υλοποιούνται αναβαθμίσεις σε λιμάνια όπως της Αλεξανδρούπολης και του Βόλου, ενδεικτικά της δυναμικής που έχει αποκτήσει το πρόγραμμα. Να θυμίσουμε πως σε εξέλιξη βρίσκεται και ο διαγωνισμός για το νέο Σωφρονιστικό Συγκρότημα στον Ασπρόπυργο.
Η σημασία των ώριμων μελετών και η επίδοση της Ελλάδας στο RRF
Κεντρικό «μάθημα» της μέχρι τώρα πορείας του RRF, όπως υπογραμμίζει ο κ. Σταμπουλίδης, είναι ότι η επιτυχία ενός έργου εξαρτάται σχεδόν αποκλειστικά από το επίπεδο προετοιμασίας του. Όπως επισήμανε ο ίδιος, όπου υπήρχαν ώριμες μελέτες, η αγορά ανταποκρίθηκε άμεσα και αποτελεσματικά, επιτρέποντας στην Ελλάδα να πετυχαίνει σταθερά τους τριμηνιαίους στόχους που έχει θέσει το Ταμείο Ανάκαμψης.
«Αν είχαμε όμως ώριμες μελέτες από δήμους, περιφέρειες και το κεντρικό κράτος, δεν θα δίναμε καθημερινό αγώνα για να προλάβουμε τα 18 δις. του Ταμείου Ανάκαμψης ή δεν θα κάναμε τα έργα-γέφυρες στο ΕΣΠΑ, που έχουν καταντήσει αστεία», ανέφερε.
Η επιλογή της χώρας να κατευθύνει μεγάλο μέρος των πόρων του RRF σε υποδομές –σε αντίθεση με τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες– αποδεικνύεται, όπως σημειώνει, ιδιαίτερα επιτυχημένη.
Για παράδειγμα μέχρι το 2026 θα έχουν παραδοθεί 156 νέα Κέντρα Υγείας και πλήθος έργων που ενισχύουν την ανθεκτικότητα και τη λειτουργικότητα της χώρας.
Υπογράμμισε, ακόμη, τον στόχο του νέου Ελληνικού Ταμείου Καινοτομίας και Υποδομών να πολλαπλασιαστεί μέσω ιδιωτικών επενδύσεων, το αρχικό κεφάλαιο των 350 εκατ. ευρώ.
Ενώ στάθηκε στη συνεισφορά του Υπερταμείου στην ελληνική οικονομία το 2025 που έφτασε το ποσό των 14 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Τα έργα του Υπερταμείου
Ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος παρουσίασε την εξέλιξη του νέου κύκλου έργων που βρίσκονται ήδη σε ώριμο στάδιο ή έχουν ξεκινήσει να υλοποιούνται. Στην Αθήνα, προχωρά το μεγάλο έργο του Πάρκου Λεντάκη, όπου προβλέπεται η δημιουργία ενός σύγχρονου Government Park που θα συγκεντρώσει σημαντικό τμήμα της δημόσιας διοίκησης, αποσυμφορώντας το κέντρο και βελτιώνοντας την καθημερινή λειτουργία των υπηρεσιών.
Υπενθυμίζεται πως η διαγωνιστική διαδικασία για το έργο προϋπολογισμού 617,18 εκατ. ευρώ, περνά στο επόμενο στάδιο. Οι τέσσερις ενδιαφερόμενοι – Άβαξ, Aktor, Metlen και ΓΕΚ Τέρνα – έλαβαν πρόσκληση από το ΤΑΙΠΕΔ για το δεύτερο στάδιο του ανταγωνιστικού διαλόγου, που περιλαμβάνει τη δημοσιοποίηση των τευχών της Σύμβασης ΣΔΙΤ και την υποβολή γραπτών σχολίων.
Παράλληλα, στη Θεσσαλονίκη έχει ολοκληρωθεί η ωρίμανση για το νέο logistics center στον Γκόνο, το οποίο θα αποτελέσει κρίσιμο κόμβο για τη Βόρεια Ελλάδα.
Ο διαγωνισμός προχωράει και μπαίνει πλέον στη Β’ φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου. Αυτό σημαίνει ότι οι δύο υποψήφιοι που παραμένουν –η συμμαχία Goldair–ΑΚΤΩΡ–Trade Estates και ο όμιλος Σαββίδη/ΟΛΘ– θα κληθούν να συζητήσουν με το ΤΑΙΠΕΔ και τη ΓΑΙΑΟΣΕ όλες τις τεχνικές, οικονομικές και νομικές λεπτομέρειες του έργου, ώστε να διαμορφωθεί το τελικό πλαίσιο της παραχώρησης.
Μετά τον διάλογο, θα υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές, από τις οποίες θα προκύψει ο ανάδοχος που θα αναλάβει τη χρηματοδότηση, ανάπτυξη και λειτουργία του Επιχειρηματικού Πάρκου για τουλάχιστον 30 χρόνια. Ουσιαστικά, ο διαγωνισμός βρίσκεται στο σημείο που καθορίζονται οι κρίσιμες προϋποθέσεις του έργου πριν την τελική “μονομαχία” των δύο σχημάτων.
Επιπλέον, έργα όπως η επέκταση και ο εκσυγχρονισμός του λιμένα Αλεξανδρούπολης, αξίας 22 εκατ. ευρώ, αλλά και η αποκατάσταση των ζημιών στο λιμάνι του Βόλου, αποτελούν απτά δείγματα αυτής της νέας πολιτικής.
Όπως είπε, στο τέλος του μήνα θα παραδοθεί αποκατεστημένο το λιμάνι του Βόλου, μετά τις καταστροφές του Daniel. «Για να μην πάνε, όμως, χαμένα τα 8 εκατ. της επένδυσης, θα πρέπει η τοπική αυτοδιοίκηση, να προχωρήσει σε έργα που θα αντέχουν στην επόμενη πλημμύρα», σημείωσε.
Παραχωρήσεις
Ιδιαίτερη σημασία έχει και η νέα φιλοσοφία του Υπερταμείου ως προς την αξιοποίηση των εσόδων από παραχωρήσεις. Για πρώτη φορά, το 50% των εσόδων αυτών μένει στη χώρα και επανεπενδύεται σε υποδομές που είχαν για χρόνια ανάγκη αναβάθμισης.
Τέλος, υπογράμμισε πως έχει έρθει η ώρα για την επόμενη φάση τόσο της Αττικής Οδού, καθώς σήμερα το πλήθος των οχημάτων έχει ήδη υπερβεί τις δυνατότητες του άξονα.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Σταμπουλίδης στην ολοκλήρωση της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, ενός έργου που παρέμενε σε εκκρεμότητα επί μία δεκαετία. Η Εγνατία, ένας δρόμος που διασχίζει τέσσερις διαφορετικές κλιματικές ζώνες, απαιτεί υποδομές προσαρμοσμένες στις ιδιαιτερότητές της, κάτι που η νέα σύμβαση υπόσχεται να εξασφαλίσει. «Οι παραχωρήσεις πέτυχαν», τονίζει, προσθέτοντας ότι η χώρα εισέρχεται πλέον σε μια νέα φάση, όπου το ζητούμενο δεν είναι μόνο η κατασκευή, αλλά και η βιώσιμη διαχείριση των υποδομών.
Το πρόγραμμα «Αιγίς»
Σημαντική πρόοδος καταγράφεται και στον τομέα της πολιτικής προστασίας, όπου η Ελλάδα υλοποιεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα εξοπλισμού που έχει πραγματοποιηθεί ποτέ, συνολικού ύψους άνω του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ. Μέχρι το 2026 θα έχει παραδοθεί πλήθος νέων μέσων, από ελικόπτερα και αεροσκάφη έως καινοτόμα συστήματα παρακολούθησης όπως το πρόγραμμα «Αρτεμίς». Σύμφωνα με τον κ. Σταμπουλίδη, παραδείγματα όπως τα αντιπλημμυρικά έργα στη Φυλή, τα οποία άντεξαν στις πρόσφατες έντονες βροχοπτώσεις, αποδεικνύουν ότι όταν ο σχεδιασμός είναι σωστός, το αποτέλεσμα δικαιώνει την προσπάθεια.
Το ΟΑΚΑ και το κόστος της «αμέλειας»
Η περίπτωση του ΟΑΚΑ αναδεικνύει, σύμφωνα με τον κ. Σταμπουλίδη, την αξία της προληπτικής συντήρησης. Η απουσία ενός σταθερού σχεδίου επί δεκαετίες οδήγησε στην ανάγκη μιας ανακατασκευής κόστους 135 εκατ. ευρώ, η οποία ωστόσο θα ολοκληρωθεί εντός δέκα μηνών. Το παράδειγμα αυτό λειτουργεί ως υπενθύμιση ότι η συντήρηση δεν είναι δαπάνη, αλλά επένδυση που αποτρέπει πολύ μεγαλύτερα κόστη στο μέλλον.
Ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος του Υπερταμείου στάθηκε ιδιαίτερα στο ζήτημα της ασυνέχειας μεταξύ κεντρικού, περιφερειακού και τοπικού σχεδιασμού. Η διάσπαση αυτή δημιουργεί καθυστερήσεις και αντιφάσεις που τελικά υπονομεύουν την αποτελεσματικότητα των δημόσιων παρεμβάσεων. Η φιλοσοφία του RRF, που αντιμετωπίζει τα έργα ως εθνικά και όχι τοπικά, αλλά και το νέο ΕΣΠΑ, μπορούν –όπως εκτιμά– να συμβάλουν καθοριστικά στη βελτίωση του συντονισμού και της απορρόφησης.
Κλείνοντας, ο κ. Σταμπουλίδης τόνισε ότι η ελληνική δημόσια διοίκηση έχει προχωρήσει ουσιαστικά, παρά τα στερεότυπα που επιμένουν. «Το κράτος είναι πιο ώριμο από όσο πιστεύουμε. Αυτό που λείπει είναι η συνέπεια και η συνέχεια στις στρατηγικές. Δεν γίνεται να αλλάζει ο σχεδιασμός κάθε φορά που αλλάζει υπουργός ή δήμαρχος», σημείωσε, υπογραμμίζοντας την ανάγκη ενός ενιαίου, διακομματικά δεσμευτικού εθνικού σχεδίου.
Διαβάστε επίσης:
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Sotheby’s: Άλλη μια Hermès της Jane Birkin πωλήθηκε για 2,9 εκατομμύρια
- Dolce & Gabbana, Versace, Prada, Gucci και άλλοι 9 οίκοι υπό έρευνα για παραβάσεις εργατικού δικαίου
- Χριστιάννα Β. Βαρδινογιάννη: Η Ελπίδα δυνατή τα Χριστούγεννα
- Montblanc: Το παλάτι των Βερσαλλιών γίνεται πένα υψηλής κομψότητας