Η Μάρθα Στιούαρτ, η πρώτη αυτοδημιούργητη γυναίκα δισεκατομμυριούχος στις ΗΠΑ, είναι το νέο όνομα στο ιδιοκτησιακό σχήμα της ουαλικής ομάδας Σουόνσι (που μετέχει εδώ και δεκαετίες στο αγγλικό πρωτάθλημα). Και δεν μπαίνει μόνη. Πατάει πάνω σε ένα ήδη εκρηκτικό μείγμα, δίπλα στον Snoop Dogg και τον άσο της Μίλαν, Λούκα Μόντριτς, σε μια επένδυση που δεν έχει να κάνει απλώς με το ποδόσφαιρο, αλλά με το brand, τη διεθνή απήχηση και –κυρίως– το χρήμα.

Η 84χρονη επιχειρηματίας βρέθηκε μάλιστα στο γήπεδο της Σουόνσι πρόσφατα, βλέποντας από κοντά τη νίκη 2-1 επί της Ρέξαμ. Πήγε ως προσκεκλημένη, έφυγε ως συνιδιοκτήτρια. Έτσι δουλεύει το παιχνίδι.

1

Ιδανικό όχημα για growth story

Η Στιούαρτ δεν είναι απλώς άλλη μία «διάσημη». Έχτισε μια αυτοκρατορία δεκαετιών στον χώρο του lifestyle, των media και του licensing, μετατρέποντας το όνομά της σε παγκόσμιο εμπορικό σήμα. Το γεγονός ότι μπαίνει σε ομάδα της Championship δεν είναι σύμπτωση. Είναι επιλογή. Και η Σουόνσι δεν πουλάει τίτλους ή τρόπαια. Πουλάει αφήγημα. Ουαλική ταυτότητα, αγγλικό πρωτάθλημα, αμερικανικό κεφάλαιο, παγκόσμια προβολή. Κοινώς, ιδανικό όχημα για growth story σε μια εποχή που οι κανονισμοί profit and sustainability δεν συγχωρούν σπατάλες αλλά επιβραβεύουν έσοδα.

Ο Snoop Dogg μπήκε πρώτος το καλοκαίρι, κουβαλώντας μαζί του ποπ κουλτούρα, social reach και μια αύρα Λος Άντζελες. Ο 40χρονος πρώην άσος της Ρεάλ Μαδρίτης και νυν της Μίλαν, Λούκα Μόντριτς ακολούθησε την άνοιξη, προσθέτοντας ποδοσφαιρικό κύρος, Champions League βαρύτητα και μια σοβαρότητα που καθησυχάζει επενδυτές και θεσμούς.

Η Στιούαρτ έρχεται να «δέσει» το πακέτο. Media, lifestyle, υψηλή επιχειρηματικότητα, αμερικανική αγορά. Δεν είναι τυχαίο τρίο. Είναι προσεκτικά δομημένο.

Η διοίκηση της Σουόνσι το λέει καθαρά: στόχος η αύξηση του προφίλ και των εσόδων, ώστε να υπάρξει μεγαλύτερο περιθώριο επενδύσεων στην ομάδα, εντός των αυστηρών οικονομικών κανόνων. Λιγότερο μεταγραφικό hype, περισσότερο corporate planning. Old school business logic, με Gen Z περιτύλιγμα.

Δυνατή στρατηγική

Παρά τη νέα είσοδο κεφαλαίου, το μήνυμα προς την αγορά είναι ξεκάθαρο. Ο Ιανουάριος δεν θα είναι «τρελός». Το ρόστερ έχει ήδη ανανεωθεί σημαντικά το καλοκαίρι και η φιλοσοφία παραμένει ανάπτυξη, όχι πανικός.

Και εδώ είναι το ζουμί. Η είσοδος της Στιούαρτ δεν αφορά το αν η Σουόνσι θα πάρει φορ τον Γενάρη. Αφορά το αν, σε δύο ή τρία χρόνια, θα είναι ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα clubs δεύτερης κατηγορίας στον πλανήτη. Με έσοδα, με πλατφόρμες, με αφήγημα.

Στο σύγχρονο ποδόσφαιρο, οι ομάδες δεν αγοράζονται μόνο για το χορτάρι. Αγοράζονται για το story. Και η Σουόνσι, με Στιούαρτ, Snoop Dogg και Μόντριτς, μόλις έγραψε άλλο ένα πολύ δυνατό κεφάλαιο.