array(0) {
}
        
    
Menu
-0.71%
Τζίρος: 24.34 εκατ.

Υπερταμείο: Νέος Διευθύνων Σύμβουλος στην ΑΕΔΙΚ, ο Αθανάσιος Μπίκας

Sports

Champions League: Ιστορικό, τηλεοπτικό άνοιγμα της UEFA – Θα δώσει τα δικαιώματα σε Netflix και Amazon;

Αλεκσάντερ Τσέφεριν, πρόεδρος της UEFA
Comments

Η UEFA ετοιμάζεται να ανατρέψει πλήρως τον τρόπο με τον οποίο εκχωρεί τα τηλεοπτικά δικαιώματα του κορυφαίου προϊόντος της, του Champions League, βάζοντας στο παιχνίδι τους παγκόσμιους κολοσσούς του streaming, όπως το Netflix και η Amazon.

Η αποκάλυψη του Bloomberg έρχεται να ταράξει τα νερά ενός οικοσυστήματος που στηριζόταν εδώ και δεκαετίες σε εθνικές συμφωνίες με τηλεοπτικούς σταθμούς και παραδοσιακούς παρόχους, δημιουργώντας ένα πολύπλοκο πλέγμα συμβολαίων που εξασφάλιζε μεν δισεκατομμύρια έσοδα για την ευρωπαϊκή ομοσπονδία, αλλά παράλληλα περιόριζε την προοπτική μιας ενιαίας, παγκόσμιας στρατηγικής.

1

Νέο, πιο συγκεντρωτικό μοντέλο

Μέχρι σήμερα, κάθε χώρα αποτελούσε ξεχωριστό πεδίο μάχης. Κανάλια, πλατφόρμες και εταιρείες πλήρωναν τεράστια ποσά για να εξασφαλίσουν τοπικά δικαιώματα. Πάνω από 100 διαφορετικοί ραδιοτηλεοπτικοί φορείς σε όλο τον κόσμο κατέχουν κομμάτια του Champions League. Το αποτέλεσμα; Πολυπλοκότητα, κατακερματισμός και συχνά άνιση αξιοποίηση του προϊόντος.

Τώρα η UEFA δείχνει έτοιμη να αλλάξει σελίδα, δίνοντας τη δυνατότητα σε παρόχους να υποβάλουν προσφορές για πολλαπλές αγορές ταυτόχρονα, ακόμη και για παγκόσμια μετάδοση.

Η αλλαγή αυτή δεν είναι απλώς τεχνικό ζήτημα. Σηματοδοτεί την πρόθεση της UEFA να κινηθεί προς ένα πιο συγκεντρωτικό μοντέλο, προσαρμοσμένο στη λογική των streaming υπηρεσιών, οι οποίες δεν λειτουργούν με σύνορα αλλά με ένα παγκόσμιο κοινό εκατοντάδων εκατομμυρίων χρηστών. Αν, για παράδειγμα, το Netflix εξασφαλίσει τα δικαιώματα ενός πακέτου, θα μπορεί να προβάλλει αγώνες του Champions League σε όλες τις χώρες που έχει παρουσία – κάτι που μέχρι σήμερα φάνταζε αδιανόητο.

Η ώθηση από την αγορά και τα μεγάλα deals

Η συζήτηση για μια τέτοια ριζική αλλαγή δεν έγινε στο κενό. Τα τελευταία χρόνια οι streaming πλατφόρμες έχουν μπει δυναμικά στον αθλητισμό. Η Amazon έχει εξασφαλίσει αγώνες της Premier League και του Champions League σε επιλεγμένες αγορές, το Netflix πειραματίστηκε με events υψηλού προφίλ όπως αγώνες μποξ ή το NFL, ενώ η DAZN έχει ήδη δημιουργήσει το δικό της success story σε πολλές χώρες.

Το μεγάλο σημείο αναφοράς, ωστόσο, είναι η συμφωνία που υπέγραψε η UEFA με την Paramount το 2022. Ένα πολυετές deal ύψους 1,5 δισ. δολαρίων (περίπου 1,4 δισ. ευρώ) για τη μετάδοση του Champions League στις ΗΠΑ μέχρι το 2030. Η επιτυχία αυτής της συμφωνίας, που θεωρείται πρότυπο για τη σταθερότητα και το ύψος των εσόδων που αποφέρει, έχει πείσει την UEFA ότι ήρθε η ώρα να στραφεί σε πιο μακροχρόνιες και πιο εκτεταμένες συμβάσεις.

Η league phase αλλάζει το προϊόν

Παράλληλα, η ίδια η διοργάνωση του Champions League αλλάζει. Από την περασμένη σεζόν, η νέα league phase (που λανσαρίστηκε επίσης και σε Europa League και Conference League) έφερε αύξηση των αγώνων, περισσότερες βραδιές ποδοσφαίρου και ένα πιο πλούσιο τηλεοπτικό προϊόν. Σύμφωνα με αναλύσεις, τα έσοδα από τα τηλεοπτικά δικαιώματα αυξήθηκαν κατά 18% στις έξι μεγαλύτερες αγορές, χάρη στον αυξημένο αριθμό παιχνιδιών και στο ενδιαφέρον που δημιουργούν τα επιπλέον ντέρμπι. Η UEFA, λοιπόν, έχει πλέον ένα «βαρύτερο» προϊόν στα χέρια της, που μπορεί να αποφέρει ακόμη περισσότερα σε μια παγκόσμια συμφωνία.

Ο ρόλος των συμβούλων και τα επόμενα βήματα

Η νέα διαδικασία δεν οργανώνεται ερασιτεχνικά. Σύμφωνα με το Bloomberg, η UEFA έχει στο πλευρό της τη Relevent Football Partners, θυγατρική της Relevent Sports με ισχυρές βάσεις στην αμερικανική αγορά, αλλά και την UC3, τον εμπορικό βραχίονα της ίδιας της UEFA και της Ένωσης Ευρωπαϊκών Συλλόγων (ECA). Οι δύο αυτοί παίκτες έχουν αναλάβει να σχεδιάσουν και να τρέξουν τη διαδικασία για το νέο κύκλο πωλήσεων που θα αφορά την περίοδο 2027-2033.

Οι προκηρύξεις αναμένονται άμεσα, μέσα στις επόμενες εβδομάδες, με την αγορά ήδη να έχει στραμμένο το βλέμμα της στη Ζυρίχη.

Οι αντιδράσεις

Η προοπτική εισόδου του Netflix και της Amazon δεν σημαίνει ότι οι παραδοσιακοί παίκτες θα παραδοθούν αμαχητί. TNT Sports στη Βρετανία, Canal+ στη Γαλλία, Telefónica στην Ισπανία, δεκάδες μεγάλοι τηλεοπτικοί όμιλοι σε όλη την Ευρώπη εξακολουθούν να θεωρούν τα δικαιώματα του Champions League (όπως και η Cosmote TV εν Ελλάδι) «κορωνίδα» του προγράμματός τους. Για αυτούς, το στοίχημα είναι διπλό: να συνεχίσουν να παίζουν μπάλα στο κορυφαίο επίπεδο και να αποδείξουν ότι διαθέτουν όχι μόνο κεφάλαιο αλλά και τεχνογνωσία για να προσφέρουν στην UEFA την απαραίτητη προώθηση και το απαιτούμενο reach.

Ένα νέο τηλεοπτικό τοπίο γεννιέται

Η κίνηση της UEFA μπορεί να αλλάξει ριζικά την εικόνα της τηλεοπτικής αγοράς στον αθλητισμό. Το Champions League θα μπορούσε να γίνει η πρώτη κορυφαία διοργάνωση που θα μεταδίδεται παγκοσμίως από μια streaming πλατφόρμα, δημιουργώντας ένα εντελώς νέο προηγούμενο. Από την πλευρά της UEFA, το όφελος είναι προφανές: περισσότερα έσοδα, μακροχρόνια σταθερότητα, καλύτερος έλεγχος του brand. Για τις πλατφόρμες, είναι μια μοναδική ευκαιρία να αποκτήσουν περιεχόμενο που «κολλάει» τον θεατή στην οθόνη και μετατρέπει τον απλό συνδρομητή σε φανατικό πελάτη.

Η μεγάλη πρόκληση είναι αν το παγκόσμιο πακέτο μπορεί να αποδώσει περισσότερα από τα σπαστά, τοπικά συμβόλαια που έως σήμερα μεγιστοποιούσαν την αξία σε κάθε αγορά ξεχωριστά. Αν η UEFA βρει τον τρόπο να ισορροπήσει ανάμεσα στις δύο λογικές, τότε ίσως δούμε για πρώτη φορά το Champions League να παίζεται με τους όρους της νέας εποχής: χωρίς σύνορα, χωρίς αποκλεισμούς, σε ένα ενιαίο, παγκόσμιο γήπεδο…

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τεντ Λεόνσις: Ο ομογενής δισεκατομμυριούχος μετά το ΝΒΑ, θέλει να αγοράσει ομάδες μπέιζμπολ και του MLS
Ανατροπή στις τηλεοπτικές μεταδόσεις αγώνων – Τι αλλάζει παγκοσμίως
Παναθηναϊκός: Οι προθέσεις του Αλαφούζου και η σιωπή της Μαρίας Αγγελικούση που γεννά ερωτήματα
Ποιος είναι ο δισεκατομμυριούχος μιντιάρχης που αναδείχθηκε πρόεδρος στη Φενέρμπαχτσε;
Ακριβή μου… φανέλα! Όλες οι συμφωνίες χορηγίας των 20 ομάδων της Premier League
Οι πιο ακριβοπληρωμένοι αθλητές στον κόσμο για το 2025
Οι Κινέζοι παίζουν, ξανά, μπάλα στο Παγκόσμιο Κύπελλο: Το μεγάλο deal με τη FIFA για το 2026
Το πιο έξυπνο deal: Πώς η ΑΕΚ έκλεισε τον Πορτογάλο σταρ Ζοάο Μάριο
Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ: Ρεκόρ εσόδων, ζημίες και ο «λογαριασμός» της πρωτοφανούς απουσίας από τα Κύπελλα Ευρώπης
Αυτοί είναι οι πιο ακριβοπληρωμένοι προπονητές στον πλανήτη