• Business

    Σούπερ μάρκετ: Στα «χέρια λίγων και ισχυρών» το λιανεμπόριο τροφίμων – Τι έδειξαν τα αποτελέσματα του 2019

    • NewsRoom


    Ολοένα και μεγαλύτερη θέση στο εγχώριο λιανεμπόριο κατακτούν τα μεγάλα σούπερ μάρκετ.

    Μια τάση που συνεχίσθηκε και την περσινή χρονιά, όπου οι κυρίαρχες δυνάμεις του κλάδου κατάφεραν να ενισχύσουν την παρουσία τους, κυρίως σε βάρος των μικρότερων παικτών, που αδυνατούν να ακολουθήσουν τον ανταγωνισμό.

    Ανάλογη πορεία διαγράφουν και φέτος παρά την πανδημία, η οποία, όχι μόνο δεν εμπόδισε, αλλά αντίθετα εκτόξευσε τη ζήτηση στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων. Το ευρύ δίκτυο καταστημάτων, η ποικιλία προϊόντων και υπηρεσιών και κυρίως η επιθετική πολιτική προσφορών που εφαρμόζουν σταθερά τα τελευταία χρόνια τους αποτελούν «μαγνήτη» για τους καταναλωτές, οι οποίοι αναζητούν όλο και περισσότερο την καλύτερη και πιο οικονομική λύση για να καλύψουν τις ανάγκες τους.

    Εταιρεία  Πωλήσεις Μεταβολή (2019/2018)  ΕΒΙΤDA Κέρδη μετά από φόρους  Μερίδιο*  Καταστήματα Εργαζόμενοι
    Σκλαβενίτης 3.279.972 8,9% 174.416 (18.795) 30% 497 27.679
    ΑΒ Βασιλόπουλος 1.947.871 -1,93% 170.400 19.989 18%-20% 510 14.550
    METRO – My Market  1.259.646 5,8% 44.900 9.501 11%-13% 274 10.825 
    Μασούτης 829.817 7,7% 57.400 8.262 7% -9% 331 9.612
    Γαλαξίας 450.131 0,03% 13.057 9.583 4%-6% 159 4.707
    Κρητικός  317.040 2,15% 15.701 1.857 2,5%-3% 331  2.252

    Η «ακτινογραφία» των μεγάλων σουπερ μάρκετ (με στοιχεία 2019) (ποσά σε 000 ευρώ)
    *Εκτιμήσεις

    Το mononews.gr συγκέντρωσε και παρουσιάζει τα βασικά οικονομικά μεγέθη των έξι μεγαλύτερων σούπερ μάρκετ για τη χρήση του 2019 (βλ. πίνακα), καθώς και τα επενδυτικά πλάνα που δρομολογούν για τα επόμενα χρόνια.

    Σκλαβενίτης

    Κατά περίπου 300 εκατ. ευρώ ή κατά περίπου 9% σε ποσοστό αύξησε τον κύκλο εργασιών την περσινή χρονιά ο όμιλος Σκλαβενίτης. Ο μεγαλύτερος λιανέμπορος της χώρας, με τους περίπου 30.000 εργαζομένους, βελτίωσε την απόδοσή του, δείχνοντας πως μπορεί να «κερδίσει το στοίχημα διάσωσης του Μαρινόπουλου», που ανέλαβε πριν τέσσερα χρόνια.

    Η ανάπτυξη συνεχίζεται και φέτος, με τις πωλήσεις να «τρέχουν» με διψήφιους ρυθμούς, πολύ μεγαλύτερους από την υπόλοιπη αγορά, ενώ, σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στη διοίκηση, αναμένεται περαιτέρω βελτίωση και σε επίπεδο κερδοφορίας.

    Μέσα στο 2020, αναμένεται να ξεκινήσει και το ηλεκτρονικό κατάστημα sklavenitis.gr, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο την παρουσία του ομίλου στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Μελανό σημείο και ταυτόχρονα πηγή προβληματισμού εξακολουθούν να αποτελούν οι υπέρογκες υποχρεώσεις που βαραίνουν τον όμιλο, οι οποίες πέρυσι άγγιξαν τα 3,1 δισ. ευρώ, σχεδόν όσες και οι περσινές πωλήσεις (3,28 δισ. ευρώ).

    ΑΒ Βασιλόπουλος

    Πλησίασε, αλλά δεν έσπασε το «φράγμα» των 2 δισ. ευρώ η ΑΒ Βασιλόπουλος. Η θυγατρική του ολλανδικού ομίλου Ahold Delhaize, η οποία στοχεύει να γίνει και πάλι «νούμερο ένα επιλογή στην καρδιά και στην επιλογή των καταναλωτών», κατάφερε να μειώσει τις λειτουργικές δαπάνες (-4%), ωστόσο δεν μπόρεσε να αποφύγει τις απώλειες σε επίπεδο πωλήσεων και κερδοφορίας.

    Η εταιρεία ετοιμάζεται να επενδύσει 250 εκατ. ευρώ τη νέα χρονιά για την επέκταση και αναβάθμιση των καταστημάτων, καθώς και για την προσφορά των καλύτερων και πιο οικονομικών τιμών, ανταποκρινόμενη στις σύγχρονες ανάγκες των καταναλωτών.

    Πρόσφατα, έθεσε σε πιλοτική λειτουργία το πρώτο κατάστημα αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση των παραγγελιών του e-shop (dark store), μια τεράστια επένδυση, που στοχεύει στην ενδυνάμωσή της στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου.

    METRO Cash & Carry

    Ανοδικά, τέσσερα χρόνια μετά την εξαγορά του «Βερόπουλου», συνεχίζει να κινείται ο όμιλος METRO. Η εταιρεία της οικογένειας Παντελιάδη πέτυχε να αυξήσει κατά 5,8% τις πωλήσεις της, φθάνοντας στα 1,25 δισ. ευρώ, ενώ σε υψηλά επίπεδα διατηρήθηκε η καθαρή κερδοφορία (9,5 εκατ. ευρώ).

    Η διοίκηση δηλώνει αποφασισμένη να συνεχίσει τη λειτουργία νέων καταστημάτων, αφήνοντας παράλληλα ανοιχτό το ενδεχόμενο νέων εξαγορών που θα ταιριάζουν στο προφίλ και τη φιλοσοφία του ομίλου. Πρόσφατα, ανακοίνωσε τη δημιουργία πανελλαδικού δικτύου φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων μέσα στην επόμενη διετία, το οποίο θα αποτελείται από 320 φορτιστές σε 160 καταστήματα My market και METRO Cash & Carry σε όλη την Ελλάδα.

    Μασούτης

    Με αύξηση 7,7% του κύκλου εργασιών ολοκλήρωσε την περσινή χρονιά η «Μασούτης». Η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα που διαθέτει πλέον παρουσία και στην Αττική –μετά την εξαγορά της Προμηθευτικής– εμφάνισε τζίρο 829,8 εκατ. ευρώ και EBITDA 57,4 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη υποχώρησαν στα 8,262 εκατ. ευρώ από 13,64 εκατ. ευρώ το 2018.

    Ιδιαίτερα έμφαση δίνει στην πολιτική των τιμών, προκειμένου να διατηρήσει και να βελτιώσει την ανταγωνιστικότητα της, ενώ με αθόρυβο, αλλά σταθερό τρόπο, φροντίζει να επεκτείνεται σε περισσότερες περιοχές της χώρας (στην επόμενη διετία σχεδιάζει να διαθέσει 40 εκατ. ευρώ για την ανακαίνιση και επέκταση του δικτύου της).

    Επόμενος «σταθμός» για την εταιρεία της οικογένειας Μασούτη είναι η Πάτρα, όπου αναμένεται να ανοίξει τρία καινούργια καταστήματα μέχρι το τέλος του χρόνου.

    Πέντε Α.Ε – Γαλαξίας

    Αμετάβλητος στα επίπεδα των 450 εκατ. ευρώ παρέμεινε ο κύκλος εργασιών της «Γαλαξίας» για την χρήση του 2019. Αντίθετα, ελαφρά αύξηση (2,69%) σημείωσαν τα καθαρά λειτουργικά κέρδη, τα οποία ξεπέρασαν οριακά τα 9 εκατ. ευρώ.

    Η εταιρεία, η οποία αριθμεί σήμερα 195 μετόχους που στη πλειονότητά τους εργάζονται στην εταιρεία επιχειρεί τα τελευταία χρόνια να δώσει νέα ώθηση στην ανάπτυξή της, μέσα από μια σειρά πρωτοβουλιών, όπως για παράδειγμα της προσωποποιημένης κάρτας πιστότητας που στηρίζεται στην χρήση της τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ).

    Παράλληλα, ετοιμάζεται να προσθέσει φέτος άλλα τρία νέα ιδιόκτητα καταστήματα (Ξυλόκαστρο, Πάτρα, Αχαρνές), ενώ δρομολογεί και τη σταδιακή ανακαίνιση του συνόλου του δικτύου της.

    ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός

    Κοντά στα 40 εκατ. ευρώ επιπλέον τζίρο προσέθεσε πέρυσι η αλυσίδα σούπερ μάρκετ ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, φθάνοντας στα 350 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ποσοστιαία αύξηση 12,8%, η οποία προήλθε σε μεγάλο βαθμό από τα νέα καταστήματα που εντάχθηκαν στο δίκτυο (28).

    Προτεραιότητα για την εταιρεία, η οποία καταγράφει ραγδαία ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια χάρη στο μπαράζ εξαγορών τοπικών αλυσίδων αποτελεί η δημιουργία νέων καταστημάτων, κυρίως σε περιοχές όπου έχει μικρή ή καθόλου παρουσία (π.χ. νησιά του Αιγαίου), αλλά και ο εκσυγχρονισμός των υφιστάμενων.

    Ήδη, στο πρώτο εξάμηνο της φετινής χρονιάς προστέθηκαν στο δίκτυό της 7 νέα καταστήματα, 5 εταιρικά και 2 franchise.

    Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση



    ΣΧΟΛΙΑ