«Ενώ ο χαρακτηριστικός εποχιακός κύκλος —ανοιξιάτικα υψηλά που ακολουθείται από μια καλοκαιρινή φάση εξασθένησης— παραμένει σταθερός, το εύρος του ποικίλλει ανάλογα με την κατηγορία του πλοίου στα μέσα του 2025. Τα τμήματα Capesize και Handysize είναι ουσιαστικά σύμφωνα με τις ιστορικές μέσες τιμές, ενώ οι ναύλοι Kamsarmax, Panamax και Supramax κυμαίνονται 9-10% κάτω από τις εποχιακές διάμεσες τιμές τους και 25-32% κάτω από τους καλοκαιρινούς μέσους όρους τους».

Στα συμπεράσματα αυτά καταλήγει η εβδομαδιαία ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv, και στη συνέχεια επισημαίνεται ότι αυτές οι αποκλίσεις πιθανότατα αντικατοπτρίζουν τις υποτονικές ροές εμπορευμάτων και τις πιο επιφυλακτικές ναυλώσεις κατά το πρώτο εξάμηνο του Ιουλίου 2025.

1

Αυτό το υποτονικό καλοκαιρινό περιβάλλον εμπορευματικών μεταφορών σηματοδοτεί μια ευρύτερη μετατόπιση στη δυναμική της ζήτησης ξηρού φορτίου χύδην ή απλώς μια προσωρινή ανάπαυλα στα μέσα του έτους, αναρωτιούνται οι αναλυτές.

Η ανάλυση των ημερήσιων δεδομένων Baltic Exchange Time Charter Equivalent (TCE) από τον Ιανουάριο του 2018 έως τις 10 Ιουλίου 2025 αποκαλύπτει επίμονους εποχικούς κύκλους σε όλες τις κύριες κατηγορίες πλοίων ξηρού φορτίου χύδην – Capesize, Kamsarmax, Panamax, Supramax και Handysize, επισημαίνουν οι αναλυτές της Xclusiv και τονίζουν:

«Για να μετρήσουμε πώς συγκρίνεται η περίοδος Ιουνίου-Ιουλίου 2025 με την προηγούμενη απόδοση στα μέσα του καλοκαιριού, συγκεντρώσαμε όλες τις ημερήσιες τιμές για τον Ιούνιο και τον Ιούλιο κάθε έτους από το 2018 έως το 2024, υπολογίζοντας τόσο τον μακροπρόθεσμο μέσο όρο όσο και τη μεση τιμή.

Στη συνέχεια, συγκρίναμε αυτά τα σημεία αναφοράς με τα στοιχεία Ιουνίου-Ιουλίου 2025 (ολόκληρος ο Ιούνιος συν τις πρώτες δέκα ημέρες του Ιουλίου).

Για τα πλοία Capesize, τα οποία συνήθως παρουσιάζουν κορυφώσεις στα τέλη του χειμώνα που συνδέονται με την ανανέωση του κινεζικού χάλυβα και ένα σταθεροποίηση το καλοκαίρι, ο ιστορικός μέσος όρος TCE Ιουνίου-Ιουλίου είναι 21.740 δολάρια την ημέρα και η ενδιάμεση τιμή είναι 22.444 δολάρια την ημέρα.

Στο χρονικό διάστημα Ιουνίου-Ιουλίου 2025, οι τιμές Capesize ήταν κατά μέσο όρο 21.613 δολάρια την ημέρα – μόλις 0,6% κάτω από τον επταετή μέσο όρο – και κατέγραψαν μεση τιμή 22.592 δολαρίων την ημέρα, περίπου 0,7% πάνω από τον ιστορικό διάμεσο. Αυτή η ελάχιστη απόκλιση δείχνει ότι τα φορτία Capesize έχουν ακολουθήσει πιστά το συνηθισμένο μοτίβο των μέσων του καλοκαιριού φέτος.

Το τμήμα Kamsarmax, το οποίο συνδυάζει το εμπόριο άνθρακα και σιτηρών και συνήθως καταγράφει μέσο όρο 16.662 δολαρίων την ημέρα από τον Ιούνιο έως τον Ιούλιο (μέσος όρος 13.906 δολάρια), παρουσιάζει πιο έντονη υποτονικότητα. Στα μέσα του 2025, οι τιμές της Kamsarmax ήταν κατά μέσο όρο 12.564 δολάρια την ημέρα, περίπου 24,6% κάτω από τον ιστορικό μέσο όρο, ενώ ο μέσος όρος των 12.610 δολαρίων την ημέρα ήταν περίπου 9,3% κάτω από τον μακροπρόθεσμο μέσο όρο. Αυτή η υποαπόδοση υποδηλώνει ασθενέστερη αναπλήρωση αποθεμάτων άνθρακα και γεωργικών εξαγωγών σε σχέση με τα προηγούμενα καλοκαίρια.

Τα πλοία Panamax, κρίσιμα τόσο για τον θερμικό άνθρακα όσο και για τα σιτηρά, είχαν επταετή μέσο όρο 15.176 δολαρίων την ημέρα και μεσο όρο12.665 δολάρια. Κατά τη διάρκεια του Ιουνίου-Ιουλίου 2025, οι τιμές της Panamax ήταν κατά μέσο όρο 11.228 δολάρια την ημέρα – 26% κάτω από τον ιστορικό μέσο όρο – και ο μέσος όρος ανήλθε στα 11.274 δολάρια την ημέρα, σχεδόν 11% κάτω από τον μακροπρόθεσμο μέσο όρο. Το χάσμα υποδηλώνει μειωμένη ζήτηση για μικρές ποσότητες χύμα και μια στασιμότητα στην εξαγωγική δραστηριότητα αυτό το καλοκαίρι.

Τα πλοία Supramax, που φημίζονται για την ευελιξία τους σε μικρά φορτία, λιπάσματα και προϊόντα χάλυβα, ιστορικά κατέγραψαν μέσους όρους Ιουνίου-Ιουλίου κοντά στα 15.418 δολάρια την ημέρα με μέση τιμή τα 11.414 δολάρια. Κατά την τρέχουσα περίοδο, οι τιμές των Supramax ήταν κατά μέσο όρο 10.530 δολάρια την ημέρα – ένα έλλειμμα 31,7% έναντι του επταετούς μέσου όρου – και η μέση τιμή των 10.271 δολαρίων την ημέρα ήταν περίπου 10% χαμηλότερη από την ιστορική μέση τιμή. Η απότομη πτώση του μέσου όρου υπογραμμίζει περιστασιακές υψηλές αυξήσεις τιμών σε προηγούμενα καλοκαίρια που δεν έχουν υλοποιηθεί το 2025.

Τα πλοία Handysize εμφανίζουν τη λιγότερο δραματική εποχικότητα. Από το 2018 έως το 2024, ο μέσος όρος τιμών τους για την περίοδο Ιουνίου-Ιουλίου ήταν 14.088 δολάρια την ημέρα, με μεσο τα 10.054 δολάρια. Αντίθετα, το διάστημα Ιουνίου-Ιουλίου 2025, αυτά τα πλοία είχαν μέσο όρο τιμών 11.153 δολάρια την ημέρα – 21% κάτω από τον μακροπρόθεσμο μέσο όρο – ωστόσο κατέγραψαν διάμεσο όρο 11.224 δολαρίων την ημέρα, περισσότερο από 11% πάνω από τον ιστορικό μέσο ναύλο. Αυτή η απόκλιση μεταξύ μέσου και μεσου αντανακλά μια πιο επίπεδη κατανομή φέτος, με λιγότερες ημέρες με εξαιρετικά χαμηλό ναύλο.

 

Διαβάστε επίσης 

Ο Αδαμάντιος Πολέμης αγόρασε νεότευκτο τάνκερ με 71 εκατ. δολάρια

Στις 6 Οκτωβρίου η απονομή του «Κυπριακού βραβείου Ναυτιλίας»

Η Ναυτιλία στην Εκπαίδευση: Τρεις Μεγάλες Διακρίσεις για το YES Forum