«H απότομη μείωση των κινεζικών συμβολαίων μετά τον Μάρτιο συμπίπτει με τα νέα εμπορικά μέτρα της κυβέρνησης των ΗΠΑ για την USTR και αυτά σίγουρα μπορεί να έχουν διαμορφώσει ένα δυσμενές κλίμα, αλλά τα δεδομένα καθιστούν σαφές ότι δεν πρόκειται μόνο για την Κίνα.

Η πτώση είναι παγκόσμια, βαθιά και συγχρονισμένη σε όλες τις μεγάλες ναυπηγικές χώρες και στους δύο βασικούς τύπους πλοίων. Παράγοντες όπως η αβεβαιότητα στο παγκόσμιο εμπόριο, οι ασθενέστερες αγορές εμπορευματικών μεταφορών, οι υψηλές τιμές νέων πλοίων και ίσως ακόμη και η προσμονή κανονιστικών αλλαγών φαίνεται να οδηγούν τους πλοιοκτήτες σε προβληματισμό».

1

Σύμφωνα με την εβδομαδιαία επισκόπηση της παγκόσμιας ναυτιλίας από τον ναυλομεσιτικό οίκο Xclusiv, η εμπορική πολιτική των ΗΠΑ μπορεί να έχει προσθέσει τριβές, αλλά η συντριπτική δύναμη είναι μια ευρύτερη συρρίκνωση των επενδύσεων στη ναυτιλία παγκοσμίως.

Η επιβράδυνση για την επέκταση του στόλου το 2025, ιδίως στην Κίνα, αντανακλά πάνω απ ‘όλα την προσοχή σε ολόκληρο τον κλάδο, όχι μόνο τις αντιξοότητες της πολιτικής.

Οι αναλυτές της Xclusiv υποστηρίζουν ότι τα στοιχεία παραγγελιών για νεότευκτα πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοιων το 2024 και το 2025 καταδεικνύουν μια δραματική μεταμόρφωση στην παγκόσμια ναυπηγική δραστηριότητα.

Μετά από μια περίοδο έντονων παραγγελιών, το 2025 ακολουθεί μια συρρίκνωση, με τον αντίκτυπο να γίνεται έντονα αισθητός στα κινεζικά ναυπηγεία – αλλά και σε όλα τα κορυφαία ναυτιλιακά έθνη.

Οι αριθμοί αποκαλύπτουν όχι μόνο την μεταβαλλόμενη τάση του κλίματος στον κλάδο, αλλά και τα γεωπολιτικά και μακροοικονομικά διαδοχικά ρεύματα που επηρεάζουν τις αποφάσεις των πλοιοκτητών.

Στον τομέα του ξηρού φορτίου χύδην, οι συνολικές παγκόσμιες συμβάσεις νεότευκτων πλοίων κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 έφτασαν τα 422 πλοία, με τα κινεζικά ναυπηγεία να κυριαρχούν με 314 συμβάσεις (ένα κυρίαρχο μερίδιο 74%).

Ακολούθησαν τα ιαπωνικά ναυπηγεία με 95 συμβάσεις (23%), ενώ τα υπόλοιπα -μόλις 13 συμβάσεις- ήταν διασκορπισμένα μεταξύ διαφόρων άλλων χωρών.

Ωστόσο, μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2025, ολόκληρη η αγορά είχε πατήσει φρένο: οι παγκόσμιες συμβάσεις πλοίων χύδην μειώθηκαν σε μόνο 76.

Η Κίνα εξασφάλισε 41 από αυτές (54%), η Ιαπωνία 32 (42%) και άλλες χώρες αμελητέες 3 συμβάσεις.

Αυτό σηματοδοτεί μια πτώση 87% στις κινεζικές ναυπηγήσεις πλοίων χύδην και μια πτώση 66% για την Ιαπωνία σε ετήσια βάση. Για λόγους σαφήνειας, μόνο τον Ιούνιο του 2024 τα κινεζικά ναυπηγεία υπέγραψαν 101 συμβάσεις πλοίων χύδην – περισσότερες από τις διπλάσιες συνολικές συμβάσεις που διαχειρίστηκε η Κίνα σε όλο το πρώτο εξάμηνο του 2025. Η κατάρρευση δεν είναι απλώς στατιστική, αλλά πραγματικά εκπληκτική στον ρυθμό και το βάθος της.

Ο τομέας των δεξαμενόπλοιων σημείωσε μια παρόμοια απότομη μεταβολή. Στο πρώτο εξάμηνο του 2024, οι παγκόσμιες παραγγελίες για νέα δεξαμενόπλοια ανήλθαν σε 486, εκ των οποίων τα 360 ανατέθηκαν σε κινεζικά ναυπηγεία (και πάλι, 74%).

Ακολούθησε η Νότια Κορέα με 70 συμβόλαια (15%), ενώ τα υπόλοιπα 56 συμβόλαια ήταν διασκορπισμένα μεταξύ διαφόρων άλλων χωρών.

Μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2025, οι παγκόσμιες παραγγελίες δεξαμενόπλοιων είχαν μειωθεί κατακόρυφα στις 102, με το μερίδιο της Κίνας να μειώνεται στο 49%, αντιπροσωπεύοντας μείωση 86% σε ετήσια βάση. Αυτό δεν είναι μόνο ένα κινεζικό φαινόμενο: η όρεξη της ευρύτερης αγοράς για νέα δεξαμενόπλοια έχει μειωθεί σημαντικά, με τις συνολικές παραγγελίες να μειώνονται κατά σχεδόν 80%.

Μια πιο λεπτομερής μηνιαία ανάλυση υπογραμμίζει αυτές τις μετατοπίσεις. Στα κινεζικά ναυπηγεία πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου, οι συμβάσεις τον Ιανουάριο-Μάρτιο του 2025 ήταν μόλις 11, ακολουθούμενες από 30 τον Απρίλιο-Ιούνιο – πολύ χαμηλότερες από τους ισχυρούς μηνιαίους αριθμούς του 2024.

Η ιστορία των δεξαμενόπλοιων είναι ακόμη πιο έντονη: τα κινεζικά ναυπηγεία έλαβαν 38 συμβάσεις το πρώτο τρίμηνο του 2025, αλλά μόνο 11 το δεύτερο τρίμηνο. Αυτές δεν είναι φυσιολογικές εποχικές διακυμάνσεις. αντιπροσωπεύουν μια συνολική υποχώρηση από νέες επενδύσεις.

Σε όλες τις χώρες, τονίζουν οι αναλυτές της Xclusiv, η πτώση είναι παρόμοια, με τις νέες παραγγελίες για πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου να μειώνονται από 422 σε 76 και τις παραγγελίες για δεξαμενόπλοια από 486 σε 102 τους πρώτους έξι μήνες σε ετήσια βάση.

 

Διαβάστε επίσης 

Παραδόθηκε το Grande Shanghai, το πρώτο πλοίο από τα δέκα νέας γενιάς του ομίλου Grimaldi

Η OceanPal της Σεμίραμις Παληού θα συγκεντρώσει 18 εκατ. δολάρια ύστερα από την τιμολόγηση της δημόσιας προσφοράς της

Πούτιν: Τα ξένα πλοία που θα ελλιμενίζονται σε ρωσικά λιμάνια θα χρειάζονται την άδεια της FSB