F

Ναυτιλία

Τι δείχνουν οι δείκτες για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου

  • Έλλη Πατέρα
ναυλαγορά ναυτιλία


Με θετικό πρόσημο κινήθηκε η ναυλαγορά στην πλειονότητα των πλοίων ξηρού φορτίου την εβδομάδα 17-21 Ιουνίου 2019. 

Σύμφωνα με ναυτιλιακούς αναλυτές, αυξημένη ζήτηση σε ταξίδια από την Βραζιλία παρατηρήθηκε την εβδομάδα που πέρασε στην ναυλαγορά των πλοίων τύπου CAPESIZE,  ενώ οι νέες πληροφορίες που ανέφεραν ότι οι Vale θα ξεκινήσουν σύντομα και πάλι την παραγωγή σιδηρομεταλλεύματος από το ορυχείο Brucutu.

Τα παραπάνω σε συνδυασμό με την στενή διαθέσιμη χωρητικότητα που παρατηρείται δυνάμωσαν την αγορά των παραγώγων(FFAs) ενισχύοντας έτσι και τους ναύλους όπου και σε ημερομηνίες Ιουλίου κυμάνθηκαν σε επίπεδα μεταξύ $17.50-18.25 ανά τόνο. Ως εκ τούτου, ο δείκτης C3 στην διαδρομή από την Βραζιλία προς την Κίνα την Παρασκευή διαμορφώθηκε στα $18.464 ανά τόνο με συνολικά κέρδη σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα της τάξεως των $1.323 ανά τόνο.

Επίσης, στο Βόρειο Ατλαντικό τα υψηλά επίπεδα κινητικότητας της αγοράς που παρατηρήθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα συνεχίστηκαν αφού αυξήθηκε ο όγκος των νέων απαιτήσεων σε ταξίδια προς την Άπω Ανατολή όπως επίσης και σε υπερατλαντικά ταξίδια με αποτέλεσμα ο δείκτης C9 από την Μεσόγειο/Ευρώπη προς την Άπω Ανατολή να κλείσει ενισχυμένος κατά $5,250 σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα στα $33,305 ημερησίως.

Αντίθετα, στον Ειρηνικό, η αγορά κινήθηκε σε υποτονικούς ρυθμούς με τους ναύλους να παρουσιάζουν έντονες διακυμάνσεις και να κυμαίνονται σε επίπεδα μεταξύ $7.40-7.45 ανά τόνο, ενώ δείκτης C5 από τη Δυτική Αυστραλία προς την Κίνα την Παρασκευή διαμορφώθηκε $7.45 ανά τόνο οριακά ενισχυμένος σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.

Τέλος, ο δείκτης BCI διαμορφώθηκε στις 2.278 μονάδες με εβδομαδιαία άνοδο της τάξεως των 478 μονάδων σε σχέση με το αντίστοιχο κλείσιμο της προηγούμενης εβδομάδας και με τον μέσο όρο στις πέντε βασικές διαδρομές χρονοναύλωσης να παρουσιάζει εβδομαδιαία κέρδη της τάξεως των $ 3,744 και διαμορφώθηκε στα $ 17,947 ημερησίως.

PANAMAXES/KAMSARMAXES 

Σε γενικές γραμμές η ναυλαγορά του Ατλαντικού την εβδομάδα που πέρασε ήταν γεμάτη προκλήσεις. Στα βόρεια, η εβδομάδα αρχικά κύλισε σε υποτονικό κλίμα με λίγα διαθέσιμα φορτία οδηγώντας και τους ναύλους σε χαμηλότερα επίπεδα.

Παρόλα αυτά, η διαθέσιμη χωρητικότητα κατά την διάρκεια της εβδομάδας μειώθηκε καθώς τα περισσότερα διαθέσιμα prompt πλοία απορροφήθηκαν δυσκολεύοντας έτσι και τους ναυλωτές να καλύψουν κάποιες απαιτήσεις. Πάραυτα, τα επίπεδα των ναύλων δεν βελτιώθηκαν και σε υπερατλαντικά ταξίδια από τον Κόλπο της Αμερικής, ανατολικές ακτές της Αμερικής καθώς και βόρειες ακτές της Νοτίου Αμερικής, οι ναύλοι σε kamsarmaxes υποχώρησαν σε επίπεδα μεταξύ $8.5-9k ημερησίως.

Από την Βαλτική σε ταξίδια προς την Άπω Ανατολή οι ναυλώσεις ολοκληρώθηκαν κοντά στα $20k ημερησίως. Στο μεταξύ, η αγορά της Νοτίου Αμερικής παρουσίασε σημαντικές απώλειες καθώς αναμένεται ακόμη μεγάλος αριθμός πλοίων με έρμα ενώ το κλίμα της αγοράς ήταν αρνητικό αφού αρκετοί operators κάλυψαν τις απαιτήσεις τους με δικό τους τονάζ επηρεάζοντας έτσι και τους ναύλους που παρουσίασαν ύφεση.

Παρόλα αυτά, κατά την διάρκεια της εβδομάδας ο όγκος των φορτίων αυξήθηκε όμως οι ναύλοι για παράδειγμα σε kamsarmaxes σε ταξίδια προς την Άπω Ανατολή σε ημερομηνίες μέσα Ιουλίου υποχώρησαν από τα επίπεδα των $15.5k +$550k (ballast bonus) της προηγούμενης εβδομάδας, κοντά στα $14.5k + $450k.

Παράλληλα, στον Ειρηνικό, οι ναύλοι συνέχισαν να κινούνται πτωτικά καθώς παρόλο που ο όγκος των νέων φορτίων ήταν αξιοπρεπής το διαθέσιμο spot/prompt τονάζ ήταν αρκετά αυξημένο με αποτέλεσμα και οι προσφορές των ναυλωτών να υποχωρήσουν.

Επίσης, η αγορά του Βόρειου Ειρηνικού συγκριτικά με τα νότια ήταν πιο αδύναμη καθώς παρατηρήθηκε έλλειψη φορτίων από την περιοχή όπως επίσης και από την Αυστραλία με αποτέλεσμα μερικά πλοία να αναγκαστούν να ταξιδέψουν με έρμα προς τα νότια προκειμένου να βρουν απασχόληση.

Τέλος, η αγορά της Ινδονησίας παρουσίασε την μεγαλύτερη κινητικότητα αφού οι ναύλοι κινήθηκαν σε πιο σταθερά επίπεδα. Ενδεικτικά, σε panamaxes διαθέσιμα στην Νότιο Κίνα οι ναυλώσεις σε ταξίδια από την Ινδονησία προς την Νότιο Κίνα κυμάνθηκαν στα επίπεδα των $9k ημερησίως και σε kamsarmaxes στα επίπεδα των $10k ημερησίως. Ο δείκτης BPI την Παρασκευή 21/6/2019 έκλεισε με αρνητικό πρόσημο στις 1096 μονάδες.

ναυτιλία ναυλαγορά

SUPRAMAXES/ULTRAMAXES 

Στον Ειρηνικό η εικόνα της αγοράς ήταν θετική με τους δείκτες να παρουσιάζουν ανοδικές τάσεις ενώ τα παράγωγα (FFAs) ενισχύθηκαν βοηθώντας το γενικότερο κλίμα.

Στο Βόρειο Ειρηνικό, οι απαιτήσεις αυξήθηκαν όμως δεν ήταν αρκετές ούτως ώστε η υπερπροσφορά του διαθέσιμου τονάζ να απορροφηθεί. Επίσης, ενεργή ήταν και η αγορά σε ταξίδια από την Ινδονησία προς την Κίνα με φορτία άνθρακα αφού ενδεικτικά οι ναυλώσεις σε supramaxes 58k dwt διαθέσιμα στη Νότια Κίνα ολοκληρώθηκαν άνω των 7.5k ημερησίως ενώ στα ultramaxes πλησίασαν τα επίπεδα των $9k ημερησίως.

Παράλληλα,  η αγορά του Κόλπου της Αμερικής ήταν λίγο πιο δραστήρια αφού σε σχέση με προηγούμενες συμφωνίες οι ναυλώσεις σε ημερομηνίες Ιουνίου κυμάνθηκαν σε οριακά υψηλότερα επίπεδα. Στην Ευρώπη τώρα, η ζήτηση παρουσίασε μικρή αύξηση με την διαθέσιμη χωρητικότητα κατά την διάρκεια της εβδομάδας να μειώνεται ενώ σε ταξίδια με φορτία scrap οι ναύλοι παρέμειναν περίπου στα $8.5k.

Από την άλλη, η αγορά της Μεσογείου ενισχύθηκε αρκετά με αποτέλεσμα και τα επίπεδα των ναύλων να βελτιωθούν ενώ παράλληλα, η αγορά της Νοτίου Αμερικής στα supramaxes  παρέμεινε αμετάβλητη.

Αντίθετα στα ultramaxes, ειδικά σε ταξίδια προς την Άπω Ανατολή παρουσίασε ύφεση δηλαδή περίπου στα $14k + $400k (ballast bonus).  Ο δείκτης BSI την Παρασκευή 21/6/2019 έκλεισε με θετικό πρόσημο στις 751  μονάδες. 

HANDYSIZE 

Ανοδικά κινήθηκε ο Κόλπος της Αμερικής ύστερα από την υποτονική εικόνα που παρουσίασε για μεγάλο διάστημα, καθώς οι ναύλοι ειδικά σε μεγαλύτερης χωρητικότητας πλοία, ενισχύθηκαν ενώ αναμένεται να συνεχίσουν να βελτιώνονται αφού έμειναν λίγα διαθέσιμα πλοία που μπορούν να φορτώσουν μέχρι τα τέλη Ιουνίου.

Στο μεταξύ, εν αναμονή της νέας συγκομιδής σιτηρών, ανοδικά άρχισε να κινείται και η αγορά της Μαύρης Θάλασσας, με αποτέλεσμα οι ναύλοι να ενισχυθούν. Ενδεικτικά, πληροφορίες ανέφεραν την ναύλωση πλοίου χωρητικότητας 35,000 dwt από την Μαύρη Θάλασσα (dop) προς την Ευρώπη στα $7,250 ημερησίως, ενώ πλοίο χωρητικότητας 33,000 dwt με παράδοση στο Τσανακαλέ σε ταξίδι προς το Ισραήλ συμφώνησε στα $6.5k ημερησίως.

Από την άλλη, η αγορά της Νοτίου Αμερικής φαίνεται να κινήθηκε πιο υποτονικά με αποτέλεσμα οι αναφορές σε σχετικές ναυλώσεις να είναι περιορισμένες. Αντίθετα, στην αγορά του Ειρηνικού το κλίμα παρέμεινε αμετάβλητο με το διαθέσιμο τονάζ νότια αλλά και βόρεια της περιοχής να είναι υψηλότερο σε σύγκριση με τον αριθμό των φορτίων.

Παρόλα αυτά, σε κάποιες ειδικές περιπτώσεις όπως για παράδειγμα σε πλοία άνω των 38k dwt ολοκληρώθηκαν συμφωνίες σε αρκετά υγιή επίπεδα, επίπεδα καλύτερα ακόμη και από εκείνα των supramaxes. Ο δείκτης BΗSI  την Παρασκευή 21/6/2019 έκλεισε με θετικό πρόσημο στις 440 μονάδες.


ΣΧΟΛΙΑ