• Ναυτιλία

    Τι δείχνουν οι δείκτες για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου

    • Έλλη Πατέρα
    Capesize bulker

    Capesize bulker


    Βελτίωση παρουσίασε σε γενικές γραμμές η ναυλαγορά των πλοίων ξηρού φορτίου την εβδομάδα 6-10 Μαΐου 2019.

    Σύμφωνα με ναυτιλιακούς αναλυτές, ευμετάβλητη εικόνα παρουσίασε η ναυλαγορά του Βόρειου Ατλαντικού στα πλοία τύπου CAPESIZE, αφού οι ναύλοι αρχικά υποχώρησαν όμως στην συνέχεια κατάφεραν να ανακάμψουν. Παρόλα αυτά, οι απαιτήσεις σε υπερατλαντικά ταξίδια παρέμειναν περιορισμένες ενώ παράλληλα η διαθέσιμη χωρητικότητα άρχισε και πάλι να αυξάνεται.

    Παρόμοια εικόνα παρουσίασε και η αγορά της Βραζιλίας καθώς οι ναύλοι αρχικά διαπραγματεύονταν σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα όμως στην συνέχεια ανέκαμψαν καθώς ο αριθμός των πλοίων με άφιξη σε ημερομηνίες Μαΐου μειώθηκε με αποτέλεσμα και οι προσφορές των ναυλωτών να βελτιωθούν.

    Ως εκ τούτου, ο δείκτης C9 από την Ευρώπη/Μεσόγειο προς την Άπω Ανατολή παρουσίασε εβδομαδιαία κέρδη της τάξεως των $ 3,009 και διαμορφώθηκε στα $ 25,045 ημερησίως και ο C3 μέχρι το τέλος της εβδομάδας ενισχύθηκε κατά $0.186 ανά τόνο και διαμορφώθηκε στα $15.836 ανά τόνο.

    Στον Ειρηνικό το κλίμα της ναυλαγοράς ήταν θετικό αν και λόγω των αργιών στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιαπωνία την Δευτέρα, οι ρυθμοί ήταν αργοί. Παρόλα αυτά, κατά την διάρκεια της εβδομάδας παρατηρήθηκε νέα ροή απαιτήσεων με τον όγκο των διαπραγματεύσεων όμως να παραμένει περιορισμένος, ενώ αντίθετα η διαθέσιμη χωρητικότητα για τις επόμενες δέκα μέρες παρά την συμφόρηση που παρατηρείται σε λιμάνια της Δυτικής Αυστραλίας, φαίνεται να έχει περιοριστεί οπότε αναμένεται και οι ναύλοι να ενισχυθούν.

    Ο δείκτης C5 στο κλείσιμο παρουσίασε εβδομαδιαία άνοδο της τάξεως των $0.109 ανά τόνο και διαμορφώθηκε στα $6.691 ανά τόνο. Τέλος, ο δείκτης BCI στο κλείσιμο διαμορφώθηκε στις 1371 μονάδες με εβδομαδιαία άνοδο της τάξεως των 81 μονάδων σε σχέση με το αντίστοιχο κλείσιμο της προηγούμενης εβδομάδας και με τον δείκτη του μέσου όρου στις πέντε βασικές διαδρομές χρονοναύλωσης να διαμορφώνεται στις $ 11,621 ημερησίως με εβδομαδιαία κέρδη της τάξεως των $ 439.

    PANAMAXES/KAMSARMAXES

    Στον Ειρηνικό το κλίμα της αγοράς ήταν θετικό αν και προς το τέλος της εβδομάδας παρουσίασε σημάδια ύφεσης. Συγκεκριμένα, κατά την διάρκεια της εβδομάδας παρατηρήθηκε αύξηση της κινητικότητας με κύριο μοχλό όμως να παραμένουν τα φορτία άνθρακα από την Αυστραλία. Επίσης δραστήρια ήταν και η αγορά της Ινδονησίας με υγιή όγκο φορτίων αλλά κυρίως σε μικρά ταξίδια και με κατεύθυνση προς την Κίνα παρά την Ινδία.

    Παράλληλα αυξημένο ενδιαφέρον παρατήθηκε από τους πλοιοκτήτες σε ταξίδια προς την Ινδία προκειμένου αργότερα να προσπαθήσουν να ναυλώσουν τα πλοία τους με κατεύθυνση προς την Νότιο Αμερική αφού η αγορά εκεί παραμένει ενεργή.

    Από την άλλη, έλλειψη σε φορτία σιτηρών παρατηρήθηκε από την περιοχή του Βόρειου Ειρηνικού με το διαθέσιμο τονάζ να έχει αρχίσει να αυξάνεται. Ενδεικτικά, σε κυκλικά ταξίδια Βόρειου Ειρηνικού οι ναύλοι στα kamsarmaxes κυμάνθηκαν μεταξύ $8.5-9k ημερησίως και σε ταξίδια από την Αυστραλία προς την Ινδία σε πλοία διαθέσιμα στην Βόρειο Κίνα περίπου στα $9k ημερησίως, ενώ σε κυκλικά ταξίδια Ινδονησίας κοντά στα $9.5k ημερησίως.

    Επιπροσθέτως, σε κυκλικά ταξίδια Αυστραλίας οι ναυλώσεις που αναφέρθηκαν σε kamsarmaxes κυμάνθηκαν στα υψηλά επίπεδα των $9k και περίπου στα $10.5k σε post-panamaxes διαθέσιμα στην περιοχή της Βόρειας Κίνας-Ιαπωνίας.

    Τέλος, στα panamaxes οι ναύλοι σε ταξίδια από την Ινδονησία προς την Κίνα με φορτία άνθρακα σε πλοία τύπου LME διαθέσιμα στην περιοχή της Νοτίου Κίνας κυμάνθηκαν μεταξύ $8-8.5k ημερησίως και σε kamsarmaxes κοντά στα $8.5k ημερησίως. Στον Ατλαντικό, η αγορά παρουσίασε σταδιακή άνοδο με τους ναύλους γενικά να παραμένουν σε οριακά υψηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με τις προηγούμενες ναυλώσεις.

    Στον Βόρειο Ατλαντικό η κινητικότητα ήταν αυξημένη, όμως ο όγκος των φορτίων είχε περιοριστεί μόνο σε φορτία σιτηρών και βωξίτη ενώ οι ναύλοι διατηρήθηκαν σε παρόμοια επίπεδα με προηγούμενες συμφωνίες και κυρίως σε μικρής διάρκειας κυκλικά ταξίδια Βαλτικής. Παράλληλα, αρκετά δραστήρια ήταν η αγορά της βόρειας Βραζιλίας, καθώς επίσης και του Κόλπου της Αμερικής κυρίως σε ταξίδια προς την Άπω Ανατολή.

    Στην αγορά της Νοτίου Αμερικής τα περισσότερα φορτία Μαΐου καλύφθηκαν και νέα φορτία μπήκαν στην αγορά με ημερομηνίες Ιουνίου ενώ οι ναύλοι γενικά παρέμειναν σε σταθερά επίπεδα και σε κάποιες περιπτώσεις οριακά υψηλότερα από αντίστοιχες προηγούμενες συμφωνίες.

    Ενδεικτικά, αναφέρθηκε ναύλωση σε Κινέζικης κατασκευής kamsarmax με παράδοση από τις ανατολικές ακτές της Νοτίου Αμερικής προς την Νοτιοανατολική Ασία στα $15.5k + $550k (ballast bonus). Ο δείκτης BPI την Παρασκευή 10/5/2019 έκλεισε με θετικό πρόσημο στις 1198 μονάδες.

    SUPRAMAXES/ULTRAMAXES

    Στον Ειρηνικό, η κινητικότητα της αγοράς διατηρήθηκε σε υγιή επίπεδα αν και αρχικά κινήθηκε δυναμικά αλλά σταδιακά προς το τέλος της εβδομάδας αποδυνάμωσε. Επίσης, παρατηρήθηκε αύξηση των φορτίων Βορείου Ειρηνικού καθώς επίσης και των φορτίων χάλυβα αν και ο όγκος των ναυλώσεων ήταν σχετικά χαμηλότερος σε σχέση με του Νότιου Ειρηνικού.

    Ενδεικτικά, πληροφορίες ανέφεραν την πιθανή ναύλωση ενός ultramax διαθέσιμο στην περιοχή της Κορέας-Ιαπωνίας σε ταξίδι Βόρειου Ειρηνικού με φορτίο σιτηρών στα μεσαία-υψηλά επίπεδα των $10k ημερησίως. Από την άλλη, την μερίδα του λέοντος σε κινητικότητα κατείχε η αγορά του Νότιου Ειρηνικού, καθώς η δραστηριότητα από την Αυστραλία αυξήθηκε σημαντικά με τους ναύλους στα ultramaxes σε ταξίδια από την Ανατολική Αυστραλία προς την περιοχή της Σιγκαπούρης-Ιαπωνίας με παράδοση από την μεσαία Κίνα να συζητιούνται κοντά στα $10.5k ημερησίως.

    Επίσης, δραστήρια ήταν και η αγορά της Νοτιοανατολικής Ασίας με αποτέλεσμα οι ναύλοι να ενισχυθούν. Ενδεικτικά, σε supramaxes διαθέσιμα στην Σιγκαπούρη σε ταξίδια από την Ινδονησία προς την Ανατολική Ινδία με φορτία άνθρακα οι ναύλοι κυμάνθηκαν περίπου στα $ 10,750 ημερησίως και προς την Κίνα κοντά στα $11k ημερησίως. Παράλληλα, αύξηση παρουσίασε και η ζήτηση σε χρονοναυλώσεις περιόδου με τα ιαπωνικής κατασκευής supramaxes να δέχονται προσφορές στα χαμηλά επίπεδα των $10k ημερησίως και στα οικονομικής κατανάλωσης ultramaxes κοντά στα μεσαία με υψηλά επίπεδα των $11k ημερησίως.

    Παράλληλα στον Ατλαντικό, οι ναύλοι στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας παρέμειναν αμετάβλητοι σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα και καθώς η κινητικότητα σε ταξίδια προς την Άπω Ανατολή ήταν μειωμένη λόγω έλλειψης απαιτήσεων η αγορά ήταν επικεντρωμένη σε ταξίδια εντός Ατλαντικού.

    Παράλληλα, η αγορά της Ευρώπης παρουσίασε ύφεση καθώς η διαθέσιμη χωρητικότητα αυξήθηκε και τα φορτία δεν ήταν επαρκή έτσι ώστε να υπάρξει κάποιου είδους ισορροπία. Επίσης, ατονία παρουσίασε η αγορά του Κόλπου της Αμερικής, καθώς οι απαιτήσεις σε υπερατλαντικά ταξίδια ήταν λίγες με αποτέλεσμα και τα επίπεδα των ναύλων να βρεθούν υπό πτωτική πίεση. Ενδεικτικά, αναφέρθηκε η ναύλωση πλοίου χωρητικότητας 58,000 dwt σε ταξίδι προς την κεντρική Μεσόγειο στα $11k ημερησίως.

    Άλλο πλοίο τύπου ultramax αναγκάστηκε να ταξιδέψει με έρμα προς την Βόρεια Βραζιλία προκειμένου να ναυλωθεί σε υπερατλαντικό ταξίδι. Τέλος, η αγορά της Νοτίου Αμερικής παρουσίασε πιο θετική εικόνα καθώς ο όγκος των φορτίων ήταν σε υγιή επίπεδα.

    Τα φορτία προς την Άπω Ανατολή απορρόφησαν μέρος της υπερπροσφοράς της διαθέσιμης χωρητικότητας που είχε ήδη αρχίσει να δημιουργείται. Ενδεικτικά, οι ναύλοι σε ταξίδια προς την Άπω Ανατολή στα supramaxes κυμάνθηκαν άνω των $13k + $300k ημερησίως και στα ultramaxes περίπου στα $14.4k + $440k (ballast bonus) ημερησίως. Ο δείκτης BSI την Παρασκευή 10/5/2019 έκλεισε με θετικό πρόσημο στις 779  μονάδες .

    HANDYSIZE

    Στον Ατλαντικό την εβδομάδα που πέρασε η αγορά σε μερικές περιοχές ενισχύθηκε όμως στην συνέχεια παρουσίασε και πάλι ύφεση με αποτέλεσμα οι ναύλοι να υποχωρήσουν.

    Στην περιοχή της Μεσογείου/Μαύρης Θάλασσας η αγορά ήταν δραστήρια με σταθερή ροή φορτίων όμως η διαθέσιμη χωρητικότητα ήταν αυξημένη με αποτέλεσμα οι ναύλοι να μην παρουσιάσουν κάποια ιδιαίτερη μεταβολή.

    Αμετάβλητη παρέμεινε η αγορά του Κόλπου της Αμερικής, ενώ οι ναύλοι για παράδειγμα σε υπερατλαντικά ταξίδια παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα δηλαδή περίπου $4-5k ημερησίως και με την διαθέσιμη χωρητικότητα να παραμένει υψηλή.

    Από την άλλη, στην αγορά της Νοτίου Αμερικής η κινητικότητα ήταν πιο ενισχυμένη αν και ο αριθμός των φορτίων σε ημερομηνίες Μαΐου ήταν περιορισμένος. Ενδεικτικά, πληροφορίες ανέφεραν την ναύλωση πλοίου χωρητικότητας 34,000 dwt από την Νότιο Βραζιλία προς την Βόρεια Ευρώπη στα $9k ημερησίως.

    Στον Ειρηνικό, σε σύντομο χρονικό διάστημα παρατηρήθηκε έλλειψη διαθέσιμων φορτίων με αποτέλεσμα οι ναύλοι σε αρκετές περιοχές να υποχωρήσουν. Ενδεικτικά, στα μικρότερης χωρητικότητας πλοία διαθέσιμα στην μεσαία Κίνα οι ναύλοι σε κυκλικά ταξίδια Βόρειου Ειρηνικού διαπραγματεύονταν στα επίπεδα των $6k ημερησίως, ενώ σε μεγαλύτερης χωρητικότητας πλοία μεταξύ 38-40k dwt και με καλές προδιαγραφές οι διαπραγματεύσεις κινήθηκαν μέχρι και $7.5k ημερησίως.

    Τέλος, στη Νοτιοανατολική Ασία οι ναύλοι αρχικά κινήθηκαν σε βελτιωμένα επίπεδα όμως λόγω της εξασθενημένης αγοράς στην Αυστραλία στην συνέχεια παρουσίασαν ύφεση. Ο δείκτης BΗSI την Παρασκευή 10/5/2019 έκλεισε αμετάβλητος στις 382 μονάδες.

    ναυλαγορά ναυτιλία



    ΣΧΟΛΙΑ