«Η εκτόξευση των επιδοτήσεων για τις άγονες γραμμές στην ελληνική ακτοπλοΐα δεν είναι συγκυριακό φαινόμενο αλλά αποτέλεσμα μιας συνειδητής στρατηγικής, που έχει μετατρέψει τις άγονες γραμμές από εργαλείο κοινωνικής συνοχής και επιβίωσης των νησιωτών σε μηχανισμό κατασπατάλησης δημόσιου χρήματος, εξυπηρετώντας πολιτικά και επιχειρηματικά συμφέροντα», αναφέρει σε ερώτηση της που κατέθεσε στη Βουλή, η Θεοδώρα Τζάκρη για το θέμα των αγόνων γραμμών.

Η Θεοδώρα Τζάκρη, επισημαίνει προς το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ότι τα ποσά των επιδοτήσεων τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί ανεξέλεγκτα, χωρίς διαφάνεια, επαρκή ανταγωνισμό και αξιοκρατία στις διαδικασίες ανάθεσης, με τον όρο «άγονη γραμμή» έχει απωλέσει πλέον σε πολλές περιπτώσεις την πραγματική του σημασία και η χρησιμοποίησή του να εξυπηρετεί μικροπολιτικές σκοπιμότητες.

1

Αναλυτικότερα, οι βουλευτές του Κινήματος Δημοκρατίας κκ Θεοδώρα Τζάκρη, Κυριακή Μάλαμα, Γιώτα Πούλου, Δρ. Μιχαήλ Χουρδάκης και Ραλλία Χρηστίδου, κατέθεσαν Ερώτηση προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με την οποία ζητούν απαντήσεις στα εξής ερωτήματα:

Υπάρχει απολογισμός της αποτελεσματικότητας των επιδοτούμενων γραμμών σε σχέση με τον σκοπό εξυπηρέτησης του δημόσιου συμφέροντος, πότε και από ποιους συντάχθηκε; Υπάρχει έστω και μια γραμμή προηγουμένων ετών που κρίθηκε ως μη εκπληρούσα τον σκοπό της επιδότησης;

Ποιοι είναι οι λόγοι κατακόρυφης αύξησης του αριθμού των γραμμών δημόσιας σύμβασης (από 74 το 2023 σε 122 το 2025) και των αντίστοιχων κονδυλίων επιδότησης; Ποια η μελέτη σκοπιμότητας και από ποιους συντάχτηκε;

Με βάση ποια κριτήρια χαρακτηρίζονται ως «άγονη γραμμή», δρομολόγια όπως το «Θεσσαλονίκη – Σποράδες», ενώ λειτουργούν αποκλειστικά το καλοκαίρι και εμφανίζουν υψηλή πληρότητα; Ποια τα αποτελέσματα της περσινής πανομοιότυπης ανάθεσης που (όφειλε να προσκομίσει η εταιρία) που δικαιολόγησαν την επανάληψη της επιδότησης φέτος; Ποιος συνέταξε και με ποια κριτήρια τις απαιτούμενες τεχνικές προδιαγραφές του διαγωνισμού και για ποιο λόγο έγινε η ανάθεση στις 25/6 προ της λήξης αυτού (10/7) και ενώ δεν είχε ολοκληρωθεί η προθεσμία κατάθεσης προσφορών και δεν υπάρχουν φυσικά στη διαύγεια πράξεις αποσφράγισης;

Σε πόσες από τις ανατεθείσες γραμμές για την περίοδο 2024-2025 που μετά από τόσες παλινωδίες τελικώς έγινε κατακύρωση τον περασμένο μόλις μήνα υπήρξε δεύτερη προσφορά; Υπάρχει και ποιο είναι το κριτήριο που χρησιμοποίησε το Υπουργείο για να κρίνει τις κατακυρωμένες αναθέσεις ως οικονομικά συμφέρουσες; Πώς απαντά το Υπουργείο στις παρατηρήσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού περί στρεβλώσεων στον ανταγωνισμό, φωτογραφικών προκηρύξεων και ανύπαρκτης ανταγωνιστικής διαδικασίας;

Γιατί δεν δημοσιεύεται στις πλατφόρμες έκδοσης εισιτηρίων στοιχεία για τις γραμμές που είναι επιδοτούμενες, καθώς και το ύψος της σχετικής επιδότησης ανά δρομολόγιο;

Υπάρχει ή μελετάται σχέδιο στρατηγικού σχεδιασμού για την ακτοπλοΐα, με αξιολόγηση των πραγματικών αναγκών, με όρους διαφάνειας και με δίκαιη κατανομή των επιδοτήσεων;

Διαβάστε επίσης:

VesselsValue: Πώς διαμορφώθηκαν οι τιμές στις αγοραπωλησίες πλοίων – Οι κινήσεις της εβδομάδας

Maran Tankers (Μαρία Αγγελικούση): Πούλησε δύο πλοία, διαχειρίζεται 51 και ναυπηγεί άλλα 11

Η Hanwha επενδύει 5 δισ. δολάρια σε ναυπηγείο των ΗΠΑ