Ναυτιλία

Τα κέρδη για τη ναυτιλία από την προσάραξη του Ever Given στη διώρυγα του Σουέζ


«Κέρδη» μετράει ήδη η ναυτιλιακή βιομηχανία, αφού η συμφόρηση του θαλάσσιου εμπορίου που απέφερε η προσάραξη του τεράστιου containership Ever Given, στη νότια πλευρά της διώρυγας του Σουέζ, θα ενισχύσει την ναυλαγορά, σε όλους τους τύπους των πλοίων.

Μπορεί το πιο δύσκολο σκέλος της επιχείρησης απεγκλωβισμού του μήκους 400 μέτρων πλοίου, από τους ειδικούς της Ολλανδικής εταιρείας Smit, να μεταφερθεί δηλαδή κατά 100 μέτρα από το σημείο πρόσκρουσης, να ολοκληρώθηκε με επιτυχία, αλλά η συνέχεια της επιχείρησης που χαρακτηρίζεται δύσκολη, και οι καθυστερήσεις που έχει δημιουργήσει, αναμένεται να δώσουν ώθηση στους ναύλους των πλοίων, καθώς η συμφόρηση που θα δημιουργηθεί στα λιμάνια τους επόμενους μήνες, αλλά και τα χαμένα «τονομίλια» από την αλλαγή πλεύσης πολλών πλοίων, μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας στο νότιο άκρο της Αφρικής, θα στερήσουν από την αγορά προσφερόμενη χωρητικότητα, κυρίως στα containerships και μετά στα bulk carriers, με αποτέλεσμα οι ναύλοι να ενισχυθούν στο άμεσο μέλλον.

Τα υψηλότερα κέρδη, αναμένεται να εισπράξει η αγορά των containerships που ήδη τους τελευταίους μήνες μετράει έσοδα σε ιστορικά υψηλά από το 2008 και μετά.

Υπενθυμίζεται ότι ο επικεφαλής της Danaos δρ. Ιωάννης Κούστας, μιας εταιρείας με έναν στόλο με περισσότερα από 50 πλοία τα οποία ναυλώνει στις μεγάλες εταιρείες liners, δήλωνε πριν από μερικούς μήνες, με αφορμή τα αποτελέσματα της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματιστηριακή αγορά, ότι ο ίδιος δεν θυμάται να έχει δει τόσο μεγάλη αύξηση ναύλων, όσο αυτή που καταγράφηκε στα containerships το τελευταίο τρίμηνο του 2020. Είχε μάλιστα προβλέψει ότι η κατάσταση αυτή θα διατηρηθεί, με αποτέλεσμα τα έσοδα της εταιρείας για το 2021 να αναμένονται περισσότερα κατά 200 εκατ. δολάρια σε σχέση με την περσινή χρονιά. Και όλα αυτά πριν το ατύχημα του Σουέζ, μέσω του οποίου διακινείται περίπου το 10% του θαλάσσιου εμπορίου ετησίως.

Τι λένε οι liners

Για επιπλοκές στην παγκόσμια μεταφορική αλυσίδα κάνει λόγο σε επιστολή της προς όλους τους πελάτες της, η μεγαλύτερη εταιρεία liners στο κόσμο, η Δανέζικη Maersk. Ο αντίκτυπος της προσάραξης του γιγαντιαίου containership στο νότιο άκρο της Διώρυγας θα επιφέρει συνωστισμό πλοίων έξω από τα λιμάνια, τα οποία δεν μπορούν να λειτουργήσουν σε fool speed λόγω των περιορισμών που έχει επιφέρει η πανδημία, με αποτέλεσμα η προσφερόμενη από τις ναυτιλιακές εταιρείες χωρητικότητα στην αγορά, να μειωθεί χαρακτηριστικά, δίνοντας νέα ώθηση στους ναύλους.

«Για κάθε μέρα που η διώρυγα παραμένει κλειστή, οι επιπτώσεις στην παγκόσμια προσφερόμενη χωρητικότητα θα συνεχίζουν να αυξάνονται. Επίσης προκαλούνται και μια σειρά από περαιτέρω διαταραχές και καθυστερήσεις στην παγκόσμια ναυτιλία που θα μπορούσαν να χρειαστούν μήνες για να αποκατασταθούν, ακόμη και μετά το άνοιγμα της», επισημαίνει η Maersk και προσθέτει ότι: «Για το άμεσο μέλλον, αναμένουμε επίσης υψηλότερα ναύλα αφού τα πλοία θα καθυστερήσουν αυτήν την εβδομάδα και θα λείπουν από το σύστημα.»

Σύμφωνα με τους αναλυτές της Sea-Intelligence ακόμα κι αν η διώρυγα λειτουργήσει ξανά τις επόμενες ημέρες, οι επιπτώσεις από την προσάραξη του πλοίου «θα είναι αισθητές για αρκετούς μήνες, καθώς η διαταραχή στη μεταφορική αλυσίδα θα εξαπλώνεται σταδιακά».

Επίσης η έλλειψη χωρητικότητας μπορεί να φτάσει ακόμα και το 6% αν οι εταιρείες προτιμήσουν να κάνουν το γύρο της Αφρικής από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Μια χωρητικότητα που είναι δύσκολο να αντικατασταθεί εξαιτίας και των περιορισμών που υπάρχουν και στα λιμάνια, για την πανδημία.

Εφόσον μάλιστα το σύνολο των containerships που κατευθύνονται στην Ευρώπη προτιμήσουν το νότιο άκρο της Αφρικής η απόσταση του εμπορίου Ασίας-Ευρώπης θα αυξηθεί κατά περισσότερο από 30%, σύμφωνα με εκτιμήσεις της SWS Research.

Ο υπολογισμός γίνεται με βάση μια υπηρεσιακή ταχύτητα 17 κόμβων, και αναφέρει ότι ένα ταξίδι από Σιγκαπούρη για Ρότερνταμ θα καθυστερήσει 10 ημέρες (αν το πλοίο πάει από Νότια Αφρική), και για Δ. Μεσόγειο και περίπου 14 ημέρες για Ανατολική Μεσόγειο.

Χύδην φορτίο

Θετικά είναι και τα «μαντάτα» για τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (bulk carriers), για μια αγορά που όπως δηλώνει ο διευθύνων σύμβουλος της Star Bulk Πέτρος Παππας τα τελευταία 10 χρόνια χάνει χρήματα.

Περίπου 87 bulk carriers αναμένουν για να περάσουν την διώρυγα. Ωστόσο τουλάχιστον πέντε panamaxes έχουν προτιμήσει την μακρινή διαδρομή από το νότιο άκρο της Αφρικής μέχρι τώρα. Για όσα Panamax φεύγουν από τις ΗΠΑ η επιλογή αυτή τη στιγμή είναι 50% – 50% αναφέρει η BIMCO, ενώ υπογραμμίζει ότι για όσο διάστημα η διώρυγα παραμένει κλειστή οι ναύλοι θα αυξάνονται τουλάχιστον σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα.

Τέλος όσον αφορά τα δεξαμενόπλοια, σύμφωνα με την Signal του Γιάννη Μαρτίνου αυτή τη στιγμή περίπου 30 δεξαμενόπλοια, μεταφορικής ικανότητας άνω των 25.000 τόνων αναμένουν να διασχίσουν την διώρυγα. Τα περισσότερα πλοία θα αναμείνουν να ξεκαθαρίσει η κατάσταση, ενώ δεν αποκλείεται να έχουμε και ακυρώσεις συμβολαίων. Σύμφωνα με την Signal η κατάσταση αυτή θα δώσει ώθηση στην αγορά και από τις δύο πλευρές του Σουέζ, ενώ το μεγαλύτερο boost αναμένεται να έχουν τα δεξαμενόπλοια τύπου aframax στην Μαύρη Θάλασσα και τη Μεσόγειο.

Τις επόμενες μέρες και εβδομάδες, περισσότερα πλοία αναμένεται να αποφασίσουν εάν θα περιμένουν να διασχίσουν το κανάλι του Σουέζ ή πάνε μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Σημειώνουν ότι, ένα πλοίο που διασχίζει τον Ινδικό Ωκεανό θα χρειαστεί 14 ημέρες για να φτάσει στη Μάλτα μέσω του Σουέζ έναντι 33 ημερών μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.

Ever Given: «Aποκολλήθηκε» από τη Διώρυγα του Σουέζ και πλέει ξανά (video)

Signal Ocean: Από τα product tankers θα ξεκινήσει η ανάκαμψη της ναυτιλίας

Πέτρος Παππάς (Star Bulk): Τα ερωτηματικά της ναυτιλίας δίνουν ώθηση στην αγορά-Τον ανησυχεί η απληστία


ΣΧΟΛΙΑ