• Ναυτιλία

    Στα $48 δισ. η αξία των εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών το 2023 – Η Dorian LPG του Τζον Χατζηπατέρα 2η στον κόσμο σε αύξηση κεφαλαιοποίησης

    Από αριστερά: Τζον Κ. Χατζηπατέρας, Γιάννης Αλαφούζος, Αριστείδης Πίττας, Σταμάτης Τσαντάνης


    Την μεγαλύτερη αύξηση στην κεφαλαιοποίηση των εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών, το προηγούμενο έτος 2023, την κατέγραψε η Avance Gas Holdings Ltd, κατά 208,3%.

    Πρόκειται για εταιρεία της Νορβηγίας στην οποία συμμετέχει η οικογένεια Φρέντρικσεν. Η εταιρεία διαχειρίζεται 15 πλοία, ενώ ναυπηγεί τέσσερα πλοία μεταφοράς LPG.

    Την αμέσως μεγαλύτερη αύξηση στην κεφαλαιοποίηση, την είχε η εταιρεία του Τζον Κ. Χατζηπατέρα, Dorian LPG, κατά 171,4%, που διαμόρφωσε στις 29 Δεκεμβρίου 2023 κεφαλαιοποίηση 1,781 δισ. δολαρίων.

    Πέμπτη στον κόσμο και δεύτερη ανάμεσα στις ελληνόκτητες ναυτιλιακές εταιρείες σε κεφαλαιοποίηση ήρθε η Avance Gas Holdingsμε αύξηση κατά 95%, που η αξία των μετοχών της διαμορφώθηκε στο τέλος του προηγούμενου έτους στα 871 εκατ. δολάρια.

    Έκτη στον κόσμο και τρίτη μεταξύ των ελληνόκτητων εταιρειών ήταν η Euroseas, του Αριστείδη Πίττα, με αύξηση κατά 83,7% και 217 εκατ. δολάρια κεφαλαιοποίηση.

    Ένατη ακολουθεί η Seanergy του Σταμάτη Τσαντάνη, με αύξηση 61,00% και 154 εκατ. δολάρια κεφαλαιοποίηση.

    Στην 12η θέση στον κόσμο, όσον αφορά στην αύξηση της κεφαλαιοποίησης ήρθε η Danaos Corporation, του Γιάννη Κούστα, που σημείωσε αύξηση κατά 47,5% και η αξία των μετοχών της διαμορφώθηκε στο 1,444 δισ. δολάρια.

    Επισημαίνεται ότι ο κλάδος των εταιρειών της μεταφοράς gas είχε την μεγαλύτερη αύξηση της κεφαλαιοποίησης κατά 118,2%, ακολούθησε ο κλάδος των εταιρειών διαχείρισης δεξαμενοπλοίων, με αύξηση 50,1%, των Containerships με 21,7% και ο κλάδος των Dry Bulk, με 20.8%.

    Το σύνολο της κεφαλαιοποίησης των εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών στο Αμερικάνικο Χρηματιστήριο NYSE, αυξήθηκε κατά 52,1%.

    Από τις 2 Ιανουαρίου έως και την Παρασκευή 19 Ιανουαρίου του 2024, υπάρχουν διαφοροποιήσεις στις τιμές των μετοχών των εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών. Για παράδειγμα, η μετοχή της Capital, από 14,20 δολάρια έφτασε τα 18,10 δολάρια, η μετοχή της Tsakos Energy Navigation, από 22,22 δολάρια, διαμορφώθηκε στα 24,32 δολάρια.

    Η εντυπωσιακή αύξηση των μετοχών της Dorian LPG, του Τζον Κ. Χατζηπατέρα, οφείλεται στις μεταφορικές ανάγκες που δημιουργήθηκαν στις αγορές για LPG, εξαιτίας των γεωστρατηγικών ανακατατάξεων που συνέβησαν από την εισβολή των Ρώσων στην Ουκρανία και τις πολεμικές συρράξεις στη Γάζα.

    Η Dorian, πρόσφατα, έδωσε παραγγελία στο νοτιοκορεατικό ναυπηγείο Hanwha Ocean (πρώην DSME) για την κατασκευή ενός πλοίου μεταφοράς αμμωνίας το οποίο θα διαθέτει μεταφορική ικανότητα 93.000 κ.μ. Το κόστος ναυπήγησης του πλοίου ανέρχεται σε 125 εκατ. δολάρια, ενώ η παράδοσή του εκτιμάται θα γίνει το 2026.

    Υπενθυμίζεται ότι στο τρίτο τρίμηνο του περασμένου έτους, τα έσοδα της εταιρείας διαμορφώθηκαν σε 144,7 εκατομμύρια δολάρια και τα ημερήσια έσοδα ανά πλοίο ήταν 65.128 δολάρια.

    Το καθαρό εισόδημα ήταν 76,5 εκατομμύρια δολάρια ή 1,89 δολάρια ανά μετοχή και το προσαρμοσμένο καθαρό εισόδημα ήταν 75 εκατ. δολάρια ή 1,85 δολάρια προσαρμοσμένα κέρδη ανά μετοχή.

    Επίσης, το προσαρμοσμένο EBITDA διαμορφώθηκε σε 104,6 εκατομμύρια δολάρια. Το δηλωμένο μέρισμα σε μετρητά ανέρχεται σε 40,6 εκατομμυρίων δολαρίων.

    Ο Ιωάννης Κ. Χατζηπατέρας είναι πρόεδρος και διευθύνων Σύμβουλος.

    Ο Τζον Χατζηπατέρας που γεννήθηκε το 1950, ασχολείται ενεργά με τη διοίκηση ναυτιλιακών εταιρειών από το 1972. Από το 1972 έως το 1992, ο Γιάννης Χατζηπατέρας ήταν Διευθύνων Σύμβουλος της Peninsular Maritime Ltd., στο Λονδίνο και στη συνέχεια διετέλεσε Πρόεδρος της Eagle Ocean.

    Έχει διατελέσει μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας, του Συμβουλίου της Intertanko και είναι μέλος του Baltic Exchange από το 1972 και του Αμερικανικού Γραφείου Ναυτιλίας από το 2011.

    Επίσης, υπήρξε μέλος του Συμβουλίου της Σχολής Γλώσσας και Γλωσσολογίας του Πανεπιστημίου Georgetown και είναι διαχειριστής του Kidscape, ενός κορυφαίου φιλανθρωπικού οργανισμού του Ηνωμένου Βασιλείου.

    Διετέλεσε Διευθυντής της SEACOR Holdings Inc., ενός παγκόσμιου παρόχου εξοπλισμού θαλάσσιων μεταφορών και υπηρεσιών logistics, από το 2000 έως το 2013.

    Με την εταιρεία ασχολείται ενεργά και ο γιος του Τζον, Αλέξανδρος Χατζηπατέρας, ο οποίος υπηρετεί ως Ανώτερος Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος της Dorian LPG (ΗΠΑ) LLC και Διευθύνων Σύμβουλος Dorian LPG Management (Αθήνα) από τον Ιούλιο του 2022 και Γραμματέας της Dorian LPG (USA) LLC από τον Ιούλιο του 2013. Στο παρελθόν έχει διατελέσει Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος Επιχειρηματικής Ανάπτυξης.

    Οι κύριοι τομείς εστίασης του Άλεξ Χατζηπατέρα είναι η εμπορική στρατηγική, οι πωλήσεις και οι αγορές και η διαχείριση των εργασιών της εταιρείας στην Ελλάδα.

    Από την ένταξή του στην Eagle Ocean το 2006, ο Α. Χατζηπατέρας έχει συμμετάσχει στη διαχείριση του προγράμματος νεότευκτων Aframax και VLGC στα ναυπηγεία Sumitomo Shipyard στην Ιαπωνία και Hyundai Heavy Industries στη Νότια Κορέα και επίσης έχει συμμετάσχει σε ναυλώσεις aframax spot.

    Από τον Νοέμβριο του 2016, υπηρετεί ως Διευθυντής στην Επιτροπή Μελών του UK P&I Club. Ο Α. Χατζηπατέρας έχει συνεργαστεί στενά με μεγάλες εταιρείες πετρελαιοειδών για να εξασφαλίσει έγκριση για μελλοντικές ευκαιρίες ναύλωσης και επιχειρηματικής ανάπτυξης νεότευκτων.

    Πριν από την ένταξή του στην Eagle Ocean, ο Α. Χατζηπατέρας εργάστηκε ως Διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης στη Avenue A / Razorfish, μιας κορυφαίας εταιρείας ψηφιακών συμβούλων και διαφημίσεων με έδρα το Σαν Φρανσίσκο.

    Ο Α. Χατζηπατέρας αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο Georgetown με Bachelor of Arts στην Ιστορία και είναι κάτοχος EMBA από το HEC Paris.

    Η Okeanis Eco Tankers Corp., του Γιάννη και Αριστείδη Αλαφούζου, διαμόρφωσε στο 9μηνο, τα συνολικά προσαρμοσμένα κέρδη και τα προσαρμοσμένα κέρδη ανά μετοχή για την ανασκοπούμενη περίοδο σε 20,2 εκατομμύρια δολάρια ή 0,63 δολάρια.

    Ο ημερήσιος ναύλος σε όλο τον στόλο, ήταν 48.900 δολάρια ανά ημέρα λειτουργίας. Οι τιμές των VLCC και Suezmax ήταν 57.900 δολάρια και 35.300 δολάρια ανά ημέρα λειτουργίας, αντίστοιχα. Τα ημερήσια λειτουργικά έξοδα πλοίων ήταν 9.350 δολάρια ανά ημερολογιακή ημέρα, συμπεριλαμβανομένων των δαπανών διαχείρισης.

    Το τέταρτο τρίμηνο του 2023 μέχρι το τέλος του 2023, το 90% των διαθέσιμων ημερών με spot VLCC είχε ναυλωθεί με μέση τιμή TCE 40.900 δολάρια ανά ημέρα και το 49% των διαθέσιμων ημερών με spot Suezmax είχε ναυλωθεί με μέση τιμή TCE 56.600 δολάρια ανά ημέρα.

    Η εταιρεία κατέβαλε ποσό περίπου 48,3 εκατομμυρίων δολαρίων ή 1,50 δολαρίων ανά μετοχή τον Σεπτέμβριο του 2023 ως επιστροφή καταβεβλημένου κεφαλαίου.

    Στις 18 Ιουλίου 2023, η εταιρεία δήλωσε την επιλογή της να αγοράσει πάλι το σκάφος Suezmax Milos, από τον χρηματοδότη της πώλησης και μίσθωσης τον Φεβρουάριο του 2024. Η εταιρεία σκοπεύει να χρηματοδοτήσει τη συναλλαγή μέσω εσόδων από νέα δανειακή διευκόλυνση για το πλοίο.

    Στις 11 Σεπτεμβρίου 2023, η εταιρεία υπέγραψε νέα πιστωτική διευκόλυνση ύψους 84 εκατομμυρίων δολαρίων με την Credit Agricole Corporate and Investment Bank, για να αναχρηματοδοτήσει το υπάρχον χρέος της για τα πλοία Suezmax, Nissos Sikinos και Nissos Sifnos.

    Διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας είναι ο Αριστείδης Ι. Αλαφούζος και για την θετική εξέλιξη της εταιρείας, σχολίασε: «Μαζί με την υπόλοιπη ομάδα της εταιρείας, χτίζουμε μια εταιρεία δεξαμενόπλοιων υψηλών επιδόσεων σε μια περίοδο υψηλής αστάθειας και κατά καιρούς έντονα αντίξοων συνθηκών της αγοράς.

    Είμαι εξαιρετικά περήφανος για όσα έχουμε πετύχει και είμαι πολύ ικανοποιημένος από την εμπιστοσύνη που μου έδειξε το διοικητικό συμβούλιο. Είμαι βέβαιος ότι τα χρόνια μου ως chief operations officer μου δίδαξαν ανεκτίμητα μαθήματα τα οποία θα χρησιμοποιήσω στην υπηρεσία της εταιρείας και των μετόχων μας.»

    Ο Αριστείδης Αλαφούζος υπηρέτησε ως Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΕΤ από τον Δεκέμβριο του 2022 και προηγουμένως κατείχε τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου από το 2018.

    Ο Αριστείδης Αλαφούζος εργάστηκε στο παρελθόν στην οικογενειακή εταιρεία Kyklades Maritime Corporation για οκτώ χρόνια και ασχολείται με ναυλώσεις και πωλήσεις πλοίων. Είναι πτυχιούχος Διεθνών Σχέσεων από το Πανεπιστήμιο της Βοστώνης και M.Sc. Shipping Trade and Finance από το Bayes Business School, παλαιότερα γνωστό ως Cass Business School του City University στο Λονδίνο. Είναι μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Gard P. & I. LTD από το 2019.

    Ο Ιωάννης Αλαφούζος ήταν μέχρι πρόσφατα, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Okeanis Eco Tankers. Ο Ιωάννης Αλαφούζος ξεκίνησε την καριέρα του στη ναυτιλία το 1981 και έχει πάνω από 40 χρόνια εμπειρίας σε όλους τους τομείς του κλάδου. Ο Ιωάννης Αλαφούζος ίδρυσε την εταιρεία δεξαμενόπλοιων Kyklades Maritime Corporation και υπήρξε ο βασικός συντελεστής της ανάπτυξης της εταιρείας.

    Ο Ιωάννης Αλαφούζος είναι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης στην Ιστορία των Οικονομικών Επιστημών. Διετέλεσε μέλος της Τεχνικής Επιτροπής ABS την περίοδο 2005-2009, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ιονικής και της Λαϊκής Τράπεζας τη δεκαετία του 1990 και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου Ελλάδος τη δεκαετία του 1980.

    Η Star Bulk, του Πέτρου Παππά, Star Bulk, τους τελευταίους μήνες αγόρασε δικές της μετοχές αξίας 380 εκατομμυρίων δολαρίων από την Oaktree Capital Management, μειώνοντας το μερίδιο του αμερικανικού επενδυτικού κολοσσού στη Star Bulk στο 7,2%.

    Οι συμφωνίες της Star Bulk επιταχύνθηκε ακόμη περισσότερο τον Δεκέμβριο, όταν η εταιρεία αποκάλυψε την πιο φιλόδοξη κίνηση εξυγίανσης μέχρι σήμερα, ανακοινώνοντας σχέδια να απορροφήσει την εισηγμένη στο χρηματιστήριο των ΗΠΑ, Eagle Bulk σε μια συμφωνία μετοχών αξίας 500 εκατομμυρίων δολαρίων.

    Η εξαγορά της Eagle Bulk, η οποία πρόκειται να δημιουργήσει μια εταιρεία με στόλο περίπου 170 πλοίων και κεφαλαιοποίηση περίπου 2,1 δισ. δολαρίων, εξακολουθεί να υπόκειται στην έγκριση των μετόχων.

    Στους υφιστάμενους μετόχους της Eagle Bulk περιλαμβάνονται οι εισηγμένες στο χρηματιστήριο των ΗΠΑ ανταγωνιστές Danaos Corp και Castor Maritime, οι οποίες κατέχουν αντίστοιχα μερίδια 17% και 15% στην Eagle Bulk.

    Μεγάλη αναδιάρθρωση του στόλου της, σχεδιάζει η Capital Product Partners L.P. του Βαγγέλη Μαρινάκη. Η εταιρεία γνωστοποίησε την ολοκλήρωση της συμφωνίας που υπογράφηκε στις 13 Νοεμβρίου με τις εταιρείες Capital Maritime & Trading Corp. και Capital GP L.L.C., η οποία προβλέπει την απόκτηση 11 νεότευκτων πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου από την Capital Maritime με συνολικό τίμημα 3,13 δισ. δολαρίων.

    Επισημαίνεται ότι με την ολοκλήρωση της συμφωνίας η CPLP υλοποίησε 11 συμφωνίες αγοράς μετοχών για την απόκτηση του 100% των μετοχών κάθε πλοιοκτήτριας εταιρείας των πλοίων.

    Αναλυτικά, η εισηγμένη στο Nasdaq εταιρεία ολοκλήρωσε την απόκτηση της πλοιοκτήτριας εταιρείας του LNG/C Amore Mio I, όπως επίσης και την εξαγορά του 100% των μετοχών των πλοιοκτητριών εταιρειών των πλοίων LNG/Cs Alkaios I, Antaios I, Athlos και Archon.

    Η Capital Product Partners L.P. αναμένει ακόμη την εξαγορά καθεμιάς από τις πλοιοκτήτριες εταιρείες των πλοίων LNG/Cs Axios II, Assos, Apostolos, Aktoras, Archimedes και Agamemnon μετά της ολοκλήρωσης της κατασκευής και παράδοσης κάθε πλοίου από το ναυπηγείο.

    Υπενθυμίζεται ότι κάθε πλοίο διαθέτει μεταφορική ικανότητα 174.000 κ.μ. και κατασκευάστηκε ή ναυπηγείται στα νοτιοκορεάτικα ναυπηγεία Hyundai Heavy Industries Co., LTD και Hyundai Samho Heavy Industries Co. Ltd

    Ο Ευάγγελος Μαρινάκης, ταυτόχρονα, όπως έχει προαναγγείλει, σχεδιάζει την πώληση 15 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων

    Βέβαια, θα επιλεγεί η χρονική εκείνη στιγμή που η εταιρεία θα αποκομίσει τα περισσότερα οικονομικά οφέλη.

    Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο VesselsValue, τα δεκαπέντε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν συνολική αγοραία αξία 626 εκατομμυρίων δολαρίων. Ωστόσο, εκτιμάται ότι μπορούν να πουληθούν άνω των 650 εκατ. δολαρίων, ίσως και να προσεγγίσουν τα 700 εκατ. δολάρια.

    Η εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία Tsakos Energy Navigation (TEN), του Νίκου Τσάκου, αύξησε το βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων σε 10 πλοία. Το πρόσφατο συμβόλαιο αφορά στην κατασκευή δύο δεξαμενοπλοίων προϊόντων MR σε ένα ναυπηγείο που δεν κατονομάζεται. Ήδη, τις προηγούμενες ημέρες παρέλαβε τέσσερα δεξαμενόπλοια.

    Η ΤΕΝ, τα νέα πλοία θα είναι εξοπλισμένα με scrubber και θα παραδοθούν το πρώτο τρίμηνο του 2026. Τα δύο πλοία, είναι χωρητικότητας 50.000 dwt και η αξία τους ανέρχεται σε περίπου 47 εκατομμύρια δολάρια το καθένα.

    Η ρευστότητα

    Υπενθυμίζεται ότι αυξημένη ρευστότητα διαθέτουν οι εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντω. Μόνο έξι εταιρείες διαθέτουν ταμειακή ρευστότητα πάνω από 2 δισ. δολάρια. Η Costamare του Κωστή Κωνσταντακόπουλου, έχει στα ταμεία της, 996,9 εκατ. δολάρια, η Galsog, του Πήτερ Λιβανού , μετά την ρύθμιση των δανείων της, διαθέτει ρευστότητα 672 εκατ. δολάρια. Μικρότερη ρευστότητα 14, 3 εκατ. δολαρίων, έχει η εταιρεία του Σταμάτη Τσαντάνη.

    Στα μερίσματα, η εταιρεία του Γιάννη Κούστα, έχει δώσει στο τελευταίο 18μηνο, στους μετόχους της το ποσό των 200 εκατ.δολαρίων, ενώ η εταιρεία της Σεμίραμις Παληού, κατέβαλε μερίσματα στους μετόχους της εταιρείας αξίας 130 εκατ. δολαρίων τα τελευταία δύο χρόνια.

    Η Capital του Βαγγέλη Μαρινάκη, προχωρεί στην αγορά και ναυπήγηση έντεκα πλοίων LNG και δημιουργεί την μεγαλύτερη εισηγμένη εταιρεία πλοίων LNG, αξίας 5,8 δισ. δολαρίων.

    Επίσης, ο Γιώργος Προκοπίου, ναυπηγεί συνολικά 44 πλοία που η συνολική επένδυση ανέρχεται σε 2,5 δισ. δολάρια. Επίσης, η Αγγελική Φράγκου, ναυπηγεί 28 πλοία και ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου, 8 πλοία.

    Οι εταιρείες διαθέτουν ισχυρή δανειοληπτική ικανότητα και απόδειξη είναι η άντληση 2,8 δισ. δολαρίων από τον Πήτερ Γ. Λιβανό με την Gaslog, από 14 τράπεζες.

    Η εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία Costamare Inc. του Κωστή Β. Κωνσταντακόπουλου, θα δώσει στους κοινούς μετόχους της, το ποσό των 53,3 εκατομμυρίων δολαρίων, που αντιστοιχεί σε 0,45 δολάρια ανά μετοχή, κατά το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους.

    Το προσαρμοσμένο καθαρό εισόδημα το τρίτο τρίμηνο του 2023 διαθέσιμο σε κοινούς μετόχους, είναι ύψους 53,9 εκατομμυρίων δολαρίων ή 0,46 δολάρια ανά μετοχή. Η ρευστότητα στο τρίτο τρίμηνο διαμορφώθηκε στα 996,9 εκατ. δολάρια.

    Η εταιρεία επαναγόρασε 882.316 κοινές μετοχές, έναντι συνολικού τιμήματος 10 εκατομμυρίων δολαρίων, από το δεύτερο τρίμηνο του 2023. Τα διαθέσιμα κεφάλαια που απομένουν στο πλαίσιο του προγράμματος επαναγοράς μετοχών είναι ύψους 30 εκατομμυρίων δολαρίων για κοινές μετοχές και 150 εκατομμύρια δολάρια για προνομιούχες μετοχές.

    Διαβάστε επίσης: 

    ZIM: Με κεφαλαιοποίηση $1,87 δισ. είναι η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία του Ισραήλ και 10η στον κόσμο

    Στενή συνεργασία του Υπουργείου Ναυτιλίας με την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ελέγχου Αλιείας

    Alpha Gas (Άννα Αγγελικούση): Επενδύσεις 500 εκατ. δολαρίων σε 4 πλοία προηγμένης γενιάς



    ΣΧΟΛΙΑ