Η ελληνική ναυτιλία, με 5.691 πλοία, αντιπροσωπεύει περίπου το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας (σε όρους deadweight – dwt), καθιστώντας την Ελλάδα τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο.

Σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, παρουσιάζει τα επιτεύγματα της ελληνόκτητης ναυτιλίας και την σημαντική της προσφορά στην παγκόσμια ναυτιλία, στην Ευρώπη και στην εθνική οικονομία.

1

Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι Έλληνες πλοιοκτήτες αυξάνουν συνεχώς τις παραγγελίες τους για νέα πλοία – με τη χωρητικότητα να φτάνει τα 56,2 εκατ. dwt, έναντι 14,4 εκατ. dwt το 2021

Όπως επισημαίνεται στην ετήσια έκθεση της ΕΕΕ, κατά τη διάρκεια των τελευταίων 5 ετών, ο αριθμός των νέων πλοίων που έχουν παραγγείλει οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχει αυξηθεί κατά περισσότερο από 5 φορές.

O ελληνόκτητος στόλος είναι επίσης ο μεγαλύτερος στόλος στον κόσμο με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων και ο μεγαλύτερος στόλος εφοδιασμένος με SΟx scrubbers. Καταγράφει, επιπλέον, υψηλότερα ποσοστά χρήσης προηγμένου περιβαλλοντικού εξοπλισμού σε σχέση με τον παγκόσμιο μέσο όρο.

Ο ελληνόκτητος στόλος έχει παρουσιάσει αξιοσημείωτη ανάπτυξη, αυξάνοντας τη χωρητικότητά του κατά περισσότερο από 42% από το 2015 μέχρι σήμερα.

Η ελληνική ναυτιλία δραστηριοποιείται κυρίως στον bulk/tramp τομέα, ενώ παράλληλα είναι ο μεγαλύτερος μεταφορέας φορτίων μεταξύ τρίτων χωρών (cross-trader) στον κόσμο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2024, ελληνικά πλοία προσέγγισαν λιμάνια σε 176 χώρες ανά την υφήλιο. Ο τομέας της bulk/tramp ναυτιλίας μεταφέρει βασικά αγαθά, όπως τρόφιμα, πρώτες ύλες και ενεργειακά προϊόντα χωρίς σταθερά δρομολόγια. Αυτό συνεπάγεται ότι η ελληνική ναυτιλία διαθέτει υψηλό βαθμό ευελιξίας και ανταποκρίνεται ταχύτατα στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς.

Η ναυτιλία, τονίζει η ΕΕΕ. έχει κατορθώσει να βελτιώσει την ενεργειακή της απόδοση και να παραμείνει ο πιο φιλικός προς το περιβάλλον τρόπος μεταφοράς, χάρη στις τεράστιες επενδύσεις σε νέα πλοία και σε μετασκευές που ενσωματώνουν πράσινες καινοτομίες.

Η ναυτιλία εγγυάται την επισιτιστική και ενεργειακή ασφάλεια, καθώς και την ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας της ΕΕ, διακινώντας το 75% του εμπορίου της με τρίτες χώρες.

Οι χώρες της ΕΕ βασίζονται σε εισαγωγές για το 95% των αναγκών τους σε πετρέλαιο και πετρελαϊκά προϊόντα, το 90% των αναγκών τους σε φυσικό αέριο και το 47% των αναγκών τους σε στερεά ορυκτά καύσιμα8 .

Από τις εισαγωγές αυτές, το 89% του πετρελαίου και των πετρελαϊκών προϊόντων, το 47% του φυσικού αερίου (LNG) και το 93% των στερεών ορυκτών καυσίμων μεταφέρεται από πλοία.

 Επιπλέον, η ναυτιλία της ΕΕ αποτελεί από μόνη της έναν δυναμικό τομέα, με τον συνολικό οικονομικό της αντίκτυπο να εκτιμάται σε 127,8 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην ελληνική ναυτιλία, καθώς αντιπροσωπεύει πάνω από το 61% του ελεγχόμενου από την ΕΕ στόλου.

Η ναυτιλία είναι ο πιο εξωστρεφής τομέας της ελληνικής οικονομίας, με συνολική οικονομική επίδραση που κυμαίνεται μεταξύ 7%-8% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ) της χώρας κάθε χρόνο.

Οι εισροές στην ελληνική οικονομία έχουν ξεπεράσει τα 150 δισεκατομμύρια ευρώ την τελευταία δεκαετία. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη, οι Έλληνες εφοπλιστές επανεπενδύουν ναυτιλιακά κεφάλαια και σε άλλους τομείς, τα οποία ανέρχονται σε 1,4-1,5 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ ετησίως.

Ειδικότερα, επισημαίνεται στην έκθεση της ΕΕΕ, ποσοστό 15% των ετήσιων συναλλαγών στην εγχώρια αγορά ακινήτων αποδίδεται σε επενδύσεις πλοιοκτητών ενώ σημαντικές επενδύσεις γίνονται στους μεγαλύτερους ομίλους των κλάδων ενέργειας, τουρισμού, μέσων ενημέρωσης και αθλητισμού.

Η ναυτιλία διαδραματίζει επίσης σημαντικό ρόλο στην απασχόληση, καθώς περίπου το 10% της συνολικής μισθοδοσίας στον ιδιωτικό τομέα της χώρας σχετίζεται με τον κλάδο, ο οποίος προσφέρει σχεδόν 160.000 θέσεις εργασίας (άμεσα και έμμεσα) στην Ελλάδα. Αυτές οι θέσεις εργασίας είναι υψηλής ποιότητας και καλά αμειβόμενες, καθώς εκτιμάται ότι ο μέσος μισθός στις ναυτιλιακές εταιρείες είναι 3 φορές υψηλότερος από τον μέσο όρο του μισθού στον ιδιωτικό τομέα.

Διαβάστε επίσης

Στην οικογένεια Μελισσανίδη τα 160 στρέμματα στην Αγία Τριάδα Θεσσαλονίκης που ανήκε στο Υπερταμείο

Μελίνα Τραυλού: Πρώτη παγκοσμίως με 5.700 πλοία η ελληνική ναυτιλία

Pierfrancesco Vago: Σχεδιάζουμε τα κρουαζιερόπλοια της MSC για τις επόμενες γενιές – Ρότα προς τις μηδενικές εκπομπές ρύπων