Ναυτιλία

Νοβοροσίσκ: Μειώθηκε η διακίνηση κοντέινερ όμως η MSC αύξησε τα μερίδια της κατά 7,5% και η Ruscon κατά 2.900%, καθώς και οι εταιρείες Admiral, Arkas και Akkon

λιμάνι Novorossijsk

λιμάνι Novorossijsk


H Informall BGOdessa, η οποία είναι εταιρεία αναλύσεων, ναυτιλιακών συμβούλων με έδρα την Οδησσό, δημοσίευσε μια έκθεση για το ρωσικό λιμάνι Novorossijsk, που βρίσκεται στη Μαύρη Θάλασσα και ειδικεύεται στη διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων, για να κατανοήσει τις επιπτώσεις του συνεχιζόμενου πολέμου στην Ουκρανία. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η κυκλοφορία εμπορευματοκιβωτίων έχει μειωθεί, αλλά όχι πολύ, και ότι ορισμένες εταιρείες αυξάνουν το μερίδιο αγοράς τους σε σύγκριση με αυτές που αποσύρθηκαν από τη ρωσική αγορά.

Το Novorossiysk είναι ένας από τους μεγαλύτερους κόμβους διακίνησης εμπορευμάτων στη Ρωσία, που εξυπηρετεί ολόκληρη τη χώρα και διαχειρίζεται τις εξαγωγές στη διεθνή αγορά. Το τμήμα εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού αποτελείται από τέσσερις τερματικούς σταθμούς, συμπεριλαμβανομένου ενός εσωτερικού τερματικού σταθμού που ανήκε στην APM Maersk μέχρι την πρόσφατη απόφαση του δανικού ομίλου να εγκαταλείψει τη Ρωσία.

Ο συνολικός όγκος ρωσικών εμπορευματοκιβωτίων στη Μαύρη Θάλασσα το πρώτο εξάμηνο του 2022 συρρικνώθηκε κατά 7,7% σε ετήσια βάση. Από τον Μάρτιο, ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες έχουν περιορίσει δραστικά τις δραστηριότητές τους ως απάντηση στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Ορισμένες παγκόσμιες ναυτιλιακές εταιρείες αποφάσισαν να βγουν από τη ρωσική αγορά εμπορευματοκιβωτίων, είτε αναστέλλοντας πλήρως τις μεταφορές είτε περιορίζοντας τις δραστηριότητές τους σε ορισμένες κατηγορίες εμπορευμάτων.

Οι περισσότερες από τις παγκόσμιες ναυτιλιακές εταιρείες που βρίσκονται στο λιμάνι του Νοβοροσίσκ ανακοίνωσαν την αναστολή των μεταφορών από και προς τα ρωσικά λιμάνια την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου, λίγο μετά την εισβολή στην Ουκρανία.

Η λίστα περιλαμβάνει τα MSC, Maersk, ZIM, Hapag Lloyd, CMA CGM, ONE, Evergreen και Yang Ming . Ωστόσο, μόνο λίγοι έχουν ουσιαστικά αναστείλει τις δραστηριότητές τους στο Νοβοροσίσκ.

Σύμφωνα με την Informall, η μηνιαία ποσόστωση διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων κάθε ναυτιλιακής εταιρείας άλλαξε στο λιμάνι του Novorossiysk από τον Ιανουάριο έως τον Ιούνιο του 2022, όπως αποδεικνύεται από τη σύγκριση του προπολεμικού όγκου και του τρέχοντος.

Η Maersk Line ανέστειλε τις μεταφορές από και προς τη Ρωσία τις ημέρες μετά την εισβολή στην Ουκρανία, αλλά οι επιχειρήσεις για την εκκένωση των κενών κοντέινερ που διέθετε συνεχίστηκαν. Πολλές άλλες γραμμές, από την άλλη πλευρά, συνέχισαν να εξυπηρετούν ρωσικά λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων προσαρμόζοντας τις κυρώσεις.

Για παράδειγμα, η MSC, η οποία διαχειριζόταν το 22,2% των εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού τον Ιανουάριο , ανακοίνωσε την 1η Μαρτίου ότι θα σταματήσει τις κρατήσεις για ρωσικά φορτία με εξαίρεση τα «βασικά είδη όπως τρόφιμα, ιατρικό εξοπλισμό και ανθρωπιστικά αγαθά».

Η MSC ισχυρίζεται ότι “πραγματοποίησε υπηρεσίες πλοήγησης και εσωτερικές υπηρεσίες από και προς τη Ρωσία σε πλήρη συμμόρφωση με τα διεθνή μέτρα κυρώσεων που ισχύουν γι’ αυτήν”.

Όπως δείχνουν τα δεδομένα, η MSC αύξησε σημαντικά το μερίδιο αγοράς της στο Novorossiysk κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022. Ενώ ο όγκος των ρωσικών εμπορευματοκιβωτίων στη Μαύρη Θάλασσα έχει μειωθεί από την έναρξη του πολέμου, οι αριθμοί που αναφέρει η Informal δείχνουν ότι η MSC έχει κερδίσει το 7,5 % της συνολικής διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στο Νοβοροσίσκ, προκειμένου να διακινηθεί σχεδόν το ένα τέταρτο (24,6%) όλων των ρωσικών αποστολών εμπορευματοκιβωτίων στη Μαύρη Θάλασσα το πρώτο εξάμηνο του 2022.

Άλλοι περιφερειακοί και εξειδικευμένοι μεταφορείς στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας επωφελήθηκαν επίσης από τη μείωση των δραστηριοτήτων παγκόσμιων ναυτιλιακών εταιρειών όπως η Maersk, η ZIM, η COSCO, η Evergreen, η ONE, η Yang Ming και η OOCL.

Οι Admiral, Arkas και Akkon έχουν αυξήσει την παρουσία τους στο Novorossiysk από την αρχή του πολέμου στην Ουκρανία, κυρίως χάρη στις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες που αποφάσισαν να βγουν από τη ρωσική αγορά εμπορευματοκιβωτίων. Οι ευρωπαϊκές κυρώσεις σε ρωσικά αγαθά και υπηρεσίες έχουν δώσει περαιτέρω ώθηση στο διμερές εμπόριο μεταξύ Τουρκίας και Ρωσίας, και η μεταφορά αγαθών σε αυτόν τον εμπορικό δρόμο διευκολύνεται σε μεγάλο βαθμό από τουρκικές και ρωσικές ναυτιλιακές εταιρείες.

«Καθώς η Ρωσία διερευνά εναλλακτικούς προορισμούς φορτίου εισαγωγής και εξαγωγής που είναι πρόθυμοι να αντισταθμίσουν τη χαμένη ευρωπαϊκή αγορά, υπάρχουν εταιρείες τακτικών γραμμών έτοιμοι να ανταποκριθούν στη ζήτηση παρά τις διεθνείς κυρώσεις στη Ρωσία», δήλωσε ο Daniil Melnychenko, αναλυτής δεδομένων στην Informall BG. «Η λίστα των εναλλακτικών ρωσικών αγορών περιλαμβάνει, για παράδειγμα, τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας (Βιετνάμ, Μαλαισία, Ινδονησία, Ταϊλάνδη), την Ινδία, το Μπαγκλαντές και το Πακιστάν, οι οποίες επί του παρόντος δεν έχουν εδραιωμένες υλικοτεχνικές συνδέσεις με τη Ρωσία».

Η μελέτη της Informall αποκαλύπτει ότι η μείωση των δραστηριοτήτων των παγκόσμιων ναυτιλιακών εταιρειών στα ρωσικά λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων έδωσε περιθώρια ανάπτυξης στις ρωσικές εγχώριες ναυτιλιακές εταιρείες που δεν συμμετείχαν προηγουμένως σε διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες. Για παράδειγμα, η Ruscon (μέρος της ρωσικής εταιρείας logistics Delo Group) εισήλθε στην αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μετά την απόκτηση του μεριδίου της Maersk στην εταιρεία διαχείρισης λιμένων Global Port Investments στη Ρωσία.

Η Ruscon έχει πρόσβαση κατά προτεραιότητα στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων NUTEP στο Novorossiysk, ο οποίος ανήκει και λειτουργεί από τον Όμιλο Delo. Η πρόσβαση στους πόρους logistics του Ομίλου Delo επέτρεψε στη Ruscon να αποκτήσει γρήγορα δυναμική στο λιμάνι του Novorossiysk, αφού οι διεθνείς αερομεταφορείς μείωσαν τον όγκο τους.

Μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουνίου 2022, η Ruscon αύξησε τον όγκο των θαλάσσιων μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων μέσω του λιμένα του Novorossiysk κατά περισσότερο από 2.900%, από μερικές εκατοντάδες TEU το μήνα σε χιλιάδες, κυρίως χάρη στις νέες υπηρεσίες της από τη Ρωσία προς την Τουρκία, την Ινδία, το Ισραήλ και την Κίνα.

«Υπάρχει πραγματική πιθανότητα η έλλειψη χωρητικότητας πλοίων στα ρωσικά λιμάνια και η έλλειψη εξοπλισμού εμπορευματοκιβωτίων να αντισταθμιστεί από ιδιόκτητους περιφερειακούς και εξειδικευμένους μεταφορείς, δηλαδή ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν ναυλωμένα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μικρού και μεσαίου μεγέθους. », δήλωσε ο Vassiliy Veselovski, Διευθύνων Σύμβουλος της Informall BG.

«Αν συγκρίνουμε την πλήρη κίνηση εμπορευματοκιβωτίων του Novorossiysk το πρώτο εξάμηνο του 2021 με το πρώτο εξάμηνο του 2022, βλέπουμε ότι η μείωση του όγκου δεν είναι τόσο δραματική όσο θα περίμενε κάποιος, είναι μόνο -11,1%.

Διαβάστε επίσης

Cleaves Securities: Χρειάζονται επιπλέον 613 τάνκερ για την ομαλή διακίνηση των προϊόντων πετρελαίου – Οι Ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου παραμένουν υψηλές



ΣΧΟΛΙΑ