Με ένα «ευρηματικό διπαράλληλο» η υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου, Μαρίνα Χατζημανώλη, χαράσσει την ρότα της Μεγαλονήσου προς τις κορυφαίες θέσεις της παγκόσμιας ναυτιλιακής κατάταξης.

Το έχω ξαναγράψει: η «προσφυγοπούλα» από την Αμμόχωστο είναι η μεγάλη έκπληξη της κυβέρνησης του Νίκου Χριστοδουλίδη.

1

Αποτελεσματική, καινοτόμος, τολμηρή, αεικίνητη, πρωτοπόρος, που εκτός από τα ναυτιλιακά συμφέροντα της Κύπρου, υπηρετεί με υποδειγματικό τρόπο και με σεμνότητα, την διαφάνεια και την εξωστρέφεια.

Ταυτόχρονα, αναδεικνύει τις ικανότητες, τις δεξιότητες και τις δυνατότητες της γυναίκας ως ηγετικής δύναμης στον κλάδο της ναυτιλίας

Ο ποιητής Λεωνίδας Μαλένης, έγραψε ότι η Κύπρος, είναι «το χρυσοπράσινο φύλλο, ριγμένο στο πέλαγος». Πραγματικά, το καράβι της Κύπρου, είναι καλοτάξιδο και έχει αγκυροβολήσει πλέον στην τρίτη θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, μετά την Μάλτα και την Ελλάδα.

Η Μαρίνα Χατζημανώλη, επισημαίνει ότι με την ενίσχυση και την προβολή των πλεονεκτημάτων που παρέχει η νηολόγηση πλοίων, η Κυπριακή σημαία αυξήθηκε κατά 20% τα τελευταία δύο χρόνια.

Υπογραμμίζει επίσης ότι στόχος της, είναι η πλήρης μετάβαση σε ψηφιακές υπηρεσίες χωρίς έντυπα, μέσω ενός σύγχρονου συστήματος που μειώνει το χρόνο εξυπηρέτησης και ενισχύει την αποτελεσματικότητα, και με αυτόν τον τρόπο θα αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα της Κυπριακής ναυτιλίας

Στέλνει και ένα μήνυμα προς ολόκληρο τον κλάδο της ναυτιλίας ότι η ισότητα, η συνεργασία και η συμπερίληψη γυναικών στη στεριά και στη θάλασσα είναι κρίσιμες για το μέλλον της ναυτιλίας.

Εργάζεται για να έχουν οι νέοι και οι νέες της Κύπρου την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά τα ναυτικά και ναυτιλιακά επαγγέλματα, να κατανοήσουν τις πραγματικές συνθήκες ζωής και εργασίας στη θάλασσα και στη στεριά και να ενημερωθούν άμεσα για τις προοπτικές που προσφέρει ο κλάδος.

Τονίζει με έμφαση ότι οι εταιρείες αλλά και οι διοικήσεις τους οφείλουν να επενδύουν στην ευημερία των ανθρώπων τους, όχι μόνο ως ηθική υποχρέωση αλλά και ως όφελος για την ίδια την επιχείρηση.

Αναγνωρίζει τον διεθνή χαρακτήρα της ναυτιλίας και υποστηρίζει σταθερά την υιοθέτηση παγκόσμιων κανόνων και κανονισμών, διασφαλίζοντας έτσι ισότιμους όρους ανταγωνισμού.

Ωστόσο, επισημαίνει ότι οι κανόνες και κανονισμοί πρέπει να είναι ρεαλιστικοί, πρακτικοί και εφαρμόσιμοι και για να είναι πραγματικά παγκόσμιοι, πρέπει να συμφωνηθούν με την ευρύτερη δυνατή συναίνεση.

Μαρίνα Χατζημανώλη, υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου
Μαρίνα Χατζημανώλη, υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου

Αναλυτικά, η συνέντευξη της υφυπουργού Ναυτιλίας της Κύπρου:

Η αύξηση του Κυπριακού Νηολογίου είναι ένα γεγονός που είναι σε εξέλιξη στη διάρκεια της θητεία σας. Ποιες ήταν οι ενέργειες που λάβατε, ώστε να προσελκύσετε ναυτιλιακές εταιρείες και να υψώσουν την Κυπριακή σημαία;

Η ποιοτική αύξηση του Κυπριακού νηολογίου πλοίου τέθηκε εξαρχής ως ένας από τους πρωταρχικούς στόχους, από την ανάληψη των καθηκόντων μου, καθώς ήταν και παραμένει να είναι προτεραιότητα για την Κυπριακή κυβέρνηση. Μέσω της υλοποίησης ενός στοχευμένου στρατηγικού σχεδίου, το οποίο είχε ως κεντρικό άξονα την ενίσχυση και την προβολή των πλεονεκτημάτων που παρέχει η νηολόγηση πλοίων με την Κυπριακή σημαία, πετύχαμε αύξηση του νηολογίου κατά 20% τα τελευταία δύο χρόνια.

Οι ναυτιλιακές εταιρείες και οι πλοιοκτήτες απαιτούν μια ποιοτική, αξιόπιστη και σύγχρονη σημαία για τα πλοία τους, στοιχεία τα οποία διαθέτει το Κυπριακό νηολόγιο πλοίων. Οι προσωπικές επαφές, η άμεση επίλυση προβλημάτων, η κατανόηση των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η παγκόσμια ναυτιλία, καθώς και η θέση που κατέχει η Κύπρος στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη, είναι πλεονεκτήματα που η πλοιοκτητική κοινότητα έχει εκτιμήσει, και για αυτό το λόγο μας εμπιστεύεται.

Ποιο είναι το συγκριτικό πλεονέκτημα του Κυπριακού Νηολογίου, έναντι των άλλων Νηολογίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των τρίτων χωρών;

Έχω αναφέρει πιο πάνω, ορισμένα από τα πλεονεκτήματα που παρέχει το Κυπριακό νηολόγιο, τα οποία σε συνδυασμό με την τεχνογνωσία και το καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό, το ελκυστικό και απλό σύστημα φόρου χωρητικότητας, την παροχή της υπηρεσίας 24/7 έκτακτης ανάγκης και τα μηδενικά τέλη νηολόγησης και υποθήκης συνθέτουν ένα πολύ ανταγωνιστικό πλαίσιο υπηρεσιών και πλεονεκτημάτων που παρέχει το Κυπριακό Νηολόγιο πλοίων.

Θα ήθελα ωστόσο να υπογραμμίσω, ότι ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός ότι η Κύπρος είναι ένα Κυρίαρχο Κράτος Σημαίας, μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο είναι ικανό να παρέχει τόσο την ασφάλεια αλλά και τη στήριξη που χρειάζονται οι ναυτιλιακές εταιρείες, σε κανονικές αλλά κυρίως σε δύσκολες συνθήκες, όπως ήταν η περίοδος της πανδημίας, αλλά και αυτές που προκύπτουν από τις γεωπολιτικές εξελίξεις.

Πλέον ποιος είναι ο προσωπικός σας στόχος για την αναβάθμιση των υπηρεσιών του υφυπουργείου Ναυτιλίας και την ανάπτυξη της Κυπριακής σημαίας;

Πρωταρχικός μου στόχος από την ημέρα ανάληψης των καθηκόντων μου, είναι η ουσιώδης ενίσχυση και θωράκιση της Κυπριακής ναυτιλίας. Ενός τομέα, ο οποίος συμβάλει πέραν του 7% στο ΑΕΠ της Κύπρου.

Εάν πρέπει να αναφέρω ένα στόχο, αυτός είναι η ολοκλήρωση της ψηφιοποίησης των παρεχόμενων υπηρεσιών του Υφυπουργείου Ναυτιλίας. Στόχος είναι η πλήρης μετάβαση σε ψηφιακές υπηρεσίες χωρίς έντυπα, μέσω ενός σύγχρονου συστήματος που μειώνει το χρόνο εξυπηρέτησης και ενισχύει την αποτελεσματικότητα, και με αυτόν τον τρόπο αυξάνει την ανταγωνιστικότητα της Κυπριακής ναυτιλίας. Ήδη έχουν τεθεί σε λειτουργία οι πρώτες υπηρεσίες, όπως η εγγραφή χρηστών στο CYSh1P, το eLibrary και το eHelpDesk, ενώ το Σεπτέμβριο ακολούθησε η λειτουργία βασικών υπηρεσιών για την εκπαίδευση και πιστοποίηση ναυτικών και το Σύστημα Φόρου Χωρητικότητας. Ορισμένα πιο σύνθετα τμήματα, όπως είναι οι πράξεις νηολογίου, θα ακολουθήσουν.

Σας απασχολεί η προσέλκυση και Κυπρίων ναυτικών στη θάλασσα και αν ναι, ποιες ενέργειες έχετε υλοποιήσει;

Τα ναυτικά και ναυτιλιακά επαγγέλματα, για διάφορους λόγους, δεν βρίσκονται μεταξύ των πρώτων επιλογών των Κύπριων μαθητών και σίγουρα αυτό μας απασχολεί, γιατί πιστεύουμε ότι είναι επαγγέλματα τα οποία προσφέρουν προοπτικές άμεσης εργοδότησης, αλλά και η βιομηχανία της ναυτιλίας έχει άμεση ανάγκη για νέους με συγκεκριμένη εκπαίδευση.

Στο πλαίσιο αυτό, ακολουθούμε μια στοχευμένη προσέγγιση προς τους νέους, μέσα από παρουσιάσεις στα σχολεία, ενημερωτικές ημερίδες, διαδραστικά εργαστήρια, καθώς και μέσα από δράσεις όπως το Φεστιβάλ «ΘΑΛΑΣΣΑ». Στόχος μας είναι οι νέοι και οι νέες της Κύπρου να έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά τα ναυτικά και ναυτιλιακά επαγγέλματα, να κατανοήσουν τις πραγματικές συνθήκες ζωής και εργασίας στη θάλασσα και στη στεριά και να ενημερωθούν άμεσα για τις προοπτικές που προσφέρει ο κλάδος.

Αναγνωρίζουμε ότι η επίτευξη αυτού του στόχου απαιτεί χρόνο, συνέπεια και συστηματική προσπάθεια. Αφορά όχι μόνο τους νέους μας, αλλά και τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των επαγγελματικών επιλογών της νέας γενιάς.

Ποιες είναι οι προοπτικές της επιβατικής σύνδεσης της Κύπρου με την Ελλάδας; Υπάρχει σχεδιασμός για επέκταση της σε Ρόδο και Χάϊφα;

Η λειτουργία της επιβατικής θαλάσσιας σύνδεσης Κύπρου–Ελλάδας καταδεικνύει περίτρανα το κενό που υπήρχε στον τομέα αυτό. Η ιδιαίτερα αυξημένη ανταπόκριση του κοινού επιβεβαιώνει ότι πρόκειται για μια υπηρεσία που ανταποκρίνεται σε πραγματική ανάγκη και έχει αγκαλιαστεί από το επιβατικό κοινό.

Οι μέχρι τώρα προβλέψεις και τα διαθέσιμα στοιχεία αναφορικά με τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της γραμμής είναι θετικά, γεγονός που μας επιτρέπει να είμαστε αισιόδοξοι για τις προοπτικές της. Να αναφέρουμε, ότι η υπηρεσία αυτή επιδοτείται προς το παρόν από το κράτος και μετά τη λήξη της επιδότησης θα πρέπει να εκδηλωθεί ενδιαφέρον από τον ιδιωτικό τομέα, ώστε να συνεχιστεί απρόσκοπτα η θαλάσσια συνδεσιμότητα Κύπρου–Ελλάδας σε μόνιμη βάση.

Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας θα χαιρετίσει κάθε προσπάθεια που στοχεύει είτε στη μόνιμη λειτουργία του επιβατικού δρομολογίου Κύπρου–Ελλάδας, είτε στη σύνδεση της Κύπρου με άλλα γειτονικά λιμάνια. Παρ’ όλα αυτά, η μόνιμη προσθήκη οποιουδήποτε θαλάσσιου επιβατικού δρομολογίου από και προς την Κύπρο αποτελεί ιδιωτική επιχειρηματική πρωτοβουλία και θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες, όπως η πραγματική ζήτηση της γραμμής, η συχνότητα των δρομολογίων και, κυρίως, η οικονομική βιωσιμότητα της γραμμής.

Ποιες είναι οι σχέσεις του υφυπουργείου σας με το αντίστοιχο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στην Ελλάδα;

Ο τομέας της ναυτιλίας αποτελεί αναμφισβήτητα σημαντικό πυλώνα ανάπτυξης της οικονομίας τόσο για την Ελλάδα όσο και για την Κύπρο, δύο ναυτιλιακά κράτη με παράδοση, τα οποία συνδέουν μακραίωνοι ιστορικοί δεσμοί που εδράζονται σε κοινές αξίες και αρχές. Επομένως, η συνεργασία δεν θα μπορούσε να είναι το λιγότερο από άριστη σε όλα τα επίπεδα.

Οι δύο χώρες είναι μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και του Συμβουλίου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και στα πλαίσια αυτά, ο συντονισμός και οι συνέργειες είναι απαραίτητα στοιχεία στην προσπάθεια διαφύλαξης της βιωσιμότητας της παγκόσμιας ναυτιλίας.

Ποιες θεωρείτε ότι είναι οι κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες όταν επιδιώκουν μια καριέρα σε έναν παραδοσιακά ανδροκρατούμενο χώρο όπως η ναυτιλία, είτε στη στεριά είτε στο πλοίο;

Οι κύριες προκλήσεις έχουν τις ρίζες τους σε στερεότυπα δεκαετιών. Η προκατάληψη στις διαδικασίες πρόσληψης και προαγωγής, οι άκαμπτες εργασιακές δομές που δυσκολεύουν την ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και η αντίληψη ότι η ναυτιλία είναι ανδροκρατούμενος χώρος, δημιουργούν εμπόδια που συχνά αποθαρρύνουν τις γυναίκες από το να διεκδικήσουν θέσεις ευθύνης.

Ωστόσο, καμία από αυτές τις προκλήσεις δεν είναι ανυπέρβλητη. Με στοχευμένες πολιτικές, με επένδυση στην εκπαίδευση, την καθοδήγηση και τη δημιουργία πραγματικών ευκαιριών εξέλιξης, πιστεύω ακράδαντα ότι μπορούμε να αλλάξουμε την κουλτούρα της ναυτιλίας. Αυτό που θεωρώ εγώ ως σημαντικότερο είναι ότι η αλλαγή αυτή απαιτεί συλλογική προσπάθεια, τόσο από το δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα, η οποία να εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο συμπερίληψης, αλληλοσεβασμού και διαφορετικότητας.

Πώς μπορεί να επιτευχθεί μεγαλύτερη ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής σε έναν κλάδο με συχνές μετακινήσεις και υψηλές απαιτήσεις;

Είναι γεγονός ότι η ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής στη ναυτιλία αποτελεί πρόκληση, ακριβώς επειδή ο κλάδος χαρακτηρίζεται από έντονους ρυθμούς και υψηλές απαιτήσεις. Γι’ αυτό χρειάζεται μια πιο σύγχρονη προσέγγιση στη διαμόρφωση του εργασιακού περιβάλλοντος με ευέλικτες ρυθμίσεις, ξεκάθαρες πολιτικές στήριξης γονέων και αξιοποίηση της τεχνολογίας για τηλεργασία όπου είναι εφικτό. Αν δεν αντιμετωπίσουμε την ισορροπία ζωής-εργασίας ως στρατηγική προτεραιότητα, δεν θα μπορέσουμε να προσελκύσουμε νέους, ούτε γυναίκες ούτε άνδρες, σε έναν τόσο απαιτητικό κλάδο.

Ταυτόχρονα, η ισορροπία αυτή πρέπει να γίνει μέρος των ίδιων των ηγετικών προτύπων μας. Οι εταιρείες αλλά και οι διοικήσεις οφείλουν να επενδύουν στην ευημερία των ανθρώπων τους, όχι μόνο ως ηθική υποχρέωση αλλά και ως όφελος για την ίδια την επιχείρηση. Με βάση τη δική μου εμπειρία, ομάδες που αισθάνονται ότι υποστηρίζονται, αποδίδουν καλύτερα, και στελέχη που μπορούν να λειτουργούν με ευελιξία είναι πιο ανθεκτικά στις κρίσεις. Η ισορροπία δεν είναι πολυτέλεια στη ναυτιλία, είναι προϋπόθεση βιώσιμης ανάπτυξης.

Ποια είναι η μοναδική αξία ή η διαφορετική οπτική γωνία που πιστεύετε ότι φέρνουν οι γυναίκες σε ηγετικές θέσεις εντός του ναυτιλιακού τομέα, π.χ., στη διαχείριση κινδύνων, την επικοινωνία ή τη λήψη αποφάσεων;

Οι γυναίκες φέρνουν στην ηγεσία μια διαφορετική, αλλά εξίσου κρίσιμη οπτική. Συνδυάζουν στρατηγική σκέψη με ενσυναίσθηση, προσοχή στη λεπτομέρεια και ικανότητα να βλέπουν συνολικά τα προβλήματα. Στη διαχείριση κινδύνων, για παράδειγμα, η προσέγγιση που ενσωματώνει ποικίλες οπτικές βοηθά στην πρόβλεψη και αντιμετώπιση πιθανών προβλημάτων πριν εξελιχθούν σε κρίσεις.

Στην επικοινωνία και τη λήψη αποφάσεων, οι γυναίκες συχνά ενισχύουν τη συνεργασία, προωθούν τη διαφάνεια και δημιουργούν κουλτούρα εμπιστοσύνης. Αυτή η διαφορετική προσέγγιση δεν είναι απλώς θέμα ισότητας, ενισχύει την αποτελεσματικότητα, την καινοτομία και την ανθεκτικότητα των ομάδων και των οργανισμών στη ναυτιλία, καθιστώντας τον κλάδο πιο δυναμικό και βιώσιμο.

Ποιες αλλαγές έχετε παρατηρήσει στη νοοτροπία του κλάδου τα τελευταία χρόνια όσον αφορά την αποδοχή και την ανάδειξη των γυναικών;

Τα τελευταία χρόνια νιώθω ότι η νοοτροπία του ναυτιλιακού κλάδου αλλάζει πραγματικά. Οι γυναίκες πλέον γίνονται πιο ορατές σε ηγετικές θέσεις, ενώ οι εταιρείες δείχνουν μεγαλύτερη προθυμία να επενδύσουν στην εξέλιξη τους μέσω εκπαίδευσης και ευέλικτων πολιτικών εργασίας. Βλέπουμε ότι η συμμετοχή των γυναικών ενισχύει την αποτελεσματικότητα, την καινοτομία και την ανθεκτικότητα των οργανισμών, και αυτή η αλλαγή κουλτούρας γίνεται όλο και πιο αισθητή, τόσο στη στεριά όσο και στη θάλασσα.

Είναι ιδιαίτερα θετικό ότι, στο πλαίσιο της επικείμενης Προεδρίας της Κύπρου στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο Υφυπουργείο Ναυτιλίας προετοιμάζουμε μια διακήρυξη που στοχεύει στην ενίσχυση της ναυτικής εκπαίδευσης και στην προώθηση των γυναικών στη ναυτιλιακή βιομηχανία, η οποία ευελπιστούμε να υιοθετηθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Αυτό δεν αποτελεί μόνο πολιτική πρωτοβουλία αλλά και ένα μήνυμα προς ολόκληρο τον κλάδο ότι η ισότητα, η συνεργασία και η συμπερίληψη γυναικών στη στεριά και στη θάλασσα είναι κρίσιμες για το μέλλον της ναυτιλίας.

Ποια συγκεκριμένα μέτρα ή πρωτοβουλίες (π.χ., προγράμματα mentoring, δίκτυα) μπορούν να βοηθήσουν την ναυτιλιακή βιομηχανία να προσελκύσει και να διατηρήσει περισσότερες γυναίκες επαγγελματίες στη θάλασσα ή σε θέσεις στα ναυτιλιακά γραφεία;

Η ναυτιλιακή βιομηχανία μπορεί να προσελκύσει και να διατηρήσει περισσότερες γυναίκες μέσω στοχευμένων δράσεων που ενισχύουν την εκπαίδευση, την καθοδήγηση και την επαγγελματική ανάπτυξη. Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας, στο πλαίσιο της δέσμευσής του για την ισότητα των φύλων, υλοποιεί πρωτοβουλίες όπως εκστρατείες ενημέρωσης και ενθάρρυνσης γυναικών να ενταχθούν στον κλάδο και προγράμματα καθοδήγησης. Ενώ, συμμετέχει ενεργά σε μελέτες χαρτογράφησης των αναγκών, γυναικών και ανδρών στη ναυτιλία, καθώς και δίκτυα υποστήριξης.

Επιπλέον, θεσμοθετημένα μέτρα όπως το Βραβείο Ισότητας Φύλων στην Κυπριακή Ναυτιλία και οι υποτροφίες για μεταπτυχιακές σπουδές σε γυναίκες κυπριακής υπηκοότητας ενισχύουν την επαγγελματική εξέλιξη και δημιουργούν κίνητρα για να παραμείνουν οι γυναίκες στον κλάδο. Σε συνδυασμό με ευέλικτες πολιτικές εργασίας και σαφείς διαδρομές ανέλιξης, αυτές οι δράσεις συμβάλλουν καθοριστικά στη δημιουργία ενός υποστηρικτικού, συμπεριληπτικού και βιώσιμου περιβάλλοντος για όλες τις επαγγελματίες της ναυτιλίας.

Πώς μπορούν να ενθαρρυνθούν οι νεαρές γυναίκες να επιλέξουν σπουδές και καριέρα σε τεχνικούς ή επιχειρησιακούς ρόλους που σχετίζονται με τη θάλασσα;

Είναι πολύ σημαντικό να ξεκινήσει η ενημέρωση από νωρίς, μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα σε σχολεία και πανεπιστήμια που παρουσιάζουν τη θάλασσα ως πεδίο δυνατοτήτων και καινοτομίας. Η εμπλοκή των κοριτσιών σε διαδραστικά εργαστήρια, επισκέψεις σε λιμάνια και πλοία, καθώς και σε προγράμματα STEM (Science, Technology,Engineering and Mathematics) βοηθά να βιώσουν στην πράξη τις ευκαιρίες που προσφέρει ο κλάδος.

Επιπλέον, η προβολή επιτυχημένων γυναικών σε τεχνικούς και επιχειρησιακούς ρόλους λειτουργεί ως έμπνευση, δείχνοντας ότι οι προκλήσεις μπορούν να ξεπεραστούν. Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας θα συνεχίσει να εργάζεται σε στενή συνεργασία με τη Κυπριακή αλλά και την διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία για να δημιουργήσει περισσότερες ευκαιρίες, να ενισχύσει την καθοδήγηση και να χτίσει ένα υποστηρικτικό περιβάλλον όπου οι γυναίκες θα επιλέγουν να εργαστούν στον κλάδο, συμβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη και καινοτομία της ναυτιλίας.

Ποια είναι η θέση της Κύπρου στο θέμα της απανθρακοποίησης που συζητείται στον ΙΜΟ;

Η Κύπρος αποδίδει μεγάλη σημασία στο έργο και τον ρόλο του Διεθνή Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ). Αναγνωρίζοντας το διεθνή χαρακτήρα της ναυτιλίας, υποστηρίζουμε σταθερά την υιοθέτηση παγκόσμιων κανόνων και κανονισμών, διασφαλίζοντας έτσι ισότιμους όρους ανταγωνισμού. Κανόνες και κανονισμοί που είναι ρεαλιστικοί, πρακτικοί και εφαρμόσιμοι. Για να είναι πραγματικά παγκόσμιοι, πρέπει να συμφωνηθούν με την ευρύτερη δυνατή συναίνεση.

Τα προτεινόμενα μέτρα για το Πλαίσιο Μηδενικών Εκπομπών (NZF), όπως παρουσιάστηκαν στο ΔΝΟ τον περασμένο Οκτώβριο, δίχασαν τα κράτη μέλη του Οργανισμού και τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Ένας σημαντικός αριθμός χωρών εξέφρασε σοβαρές επιφυλάξεις, ενώ η βιομηχανία ζήτησε επιτακτικά πιο λειτουργικές λύσεις. Είναι επομένως σαφές ότι το NZF όπως τέθηκε κατά τη διάρκεια της έκτακτης συνόδου της MEPC τον Οκτώβριο του 2025 δεν θα μπορούσε να αποτελέσει ένα παγκόσμιο μέτρο, με τόσα πολλά μέλη του ΙΜΟ να αντιτίθενται σε αυτό.

Δεδομένης αυτής της εξαιρετικά ασταθούς και αβέβαιης κατάστασης, πρέπει να συνεχίσουμε το διάλογο και τη συνεργασία με όλα τα κράτη μέλη του οργανισμού και τη ναυτιλιακή βιομηχανία, για την επίτευξη της καλύτερης δυνατής λύσης για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη διεθνή ναυτιλία.