• Ναυτιλία

    KPMG: Οι Έλληνες εφοπλιστές με τους μεγαλύτερους στόλους – Ποιοι έχουν παραγγείλει τα περισσότερα πλοία

    • NewsRoom
    Μαρία Αγγελικούση, Αγγελική Φράγκου, Γιώργος Προκοπίου (επάνω), Πέτρος Παππάς, Κωστής Κωνσταντακόπουλου, Γιώργος Οικονόμου

    Μαρία Αγγελικούση, Αγγελική Φράγκου, Γιώργος Προκοπίου (επάνω), Πέτρος Παππάς, Κωστής Κωνσταντακόπουλου, Γιώργος Οικονόμου


    Η Ελλάδα κατατάσσεται σταθερά ως ο παγκόσμιος ηγέτης της ναυτιλίας σε βασικές μετρήσεις, αντιπροσωπεύοντας το 17,4% του παγκόσμιου στόλου βάσει χωρητικότητας, όπως προκύπτει από την έρευνα της KPMG για την ελληνική ναυτιλία.

    Ο μέσος όρος ηλικίας των ελληνόκτητων πλοίων είναι χαμηλότερος από τον παγκόσμιο μέσο όρο και ενώ η Ελλάδα βρίσκεται πάνω από την Κίνα και την Ιαπωνία σε ελεγχόμενο DWT, εξέπεμψε λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από τις δύο χώρες (στοιχεία UNCTAD – 2022).

    Οι στόχοι της έρευνας είναι η περιγραφή των πτυχών του θαλάσσιου εμπορίου, η κατανόηση του ρόλου και της θέσης των Ελλήνων πλοιοκτητών στην παγκόσμια αγορά και η πρόβλεψη ανάπτυξης του κλάδου με βάση τους δείκτες των ναύλων.

    Σύμφωνα με την έρευνα της KPMG Greece, 16 ναυτιλιακές εταιρείες ελέγχουν το 25% του συνολικού ελληνικού στόλου με βάση των αριθμό των πλοίων:

    O Όμιλος Αγγελικούση με επικεφαλής την Μαρία Αγγελικούση με 140 πλοία, η Navios Holdings της Αγγελική Φράγκου με 134 πλοία και ο η Dynacom του Γιώργου Προκοπίου με 126 πλοία.

    Ακολουθεί στην 4η θέση η Star Bulk Carriers του Πέτρου Παππά με 111 πλοία, η Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου με 109 πλοία και η Cardiff Marine του Γιώργου Οικονόμου με 105 πλοία.

    Η Thenamaris του Νικόλα Μαρτίνου έχει στόλο με 89 πλοία, η Tsakos Group των Παναγιώτη και Νίκου Τσάκου και η Laskaridis Shipping του Πάνου Λασκαρίδη ακολουθούν με 83 πλοία έκαστη.

    Η Alpha Tankers της Άννα Αγγελικούση έχει 81 πλοία, η Eastmed του Θανάση Μαρτίνου 80 και η Minerva Marine του Ανδρέα Μαρτίνου 77 πλοία.

    Με βάση τη χωρητικότητα του στόλου τους, Όμιλος Αγγελικούση παραμένει στην πρώτη θέση με 26,6 εκατ. dwt και ακολουθούν: Η Dynacom με 16,2 εκατομμύρια dwt, η Cardiff Marine με 14,3 εκατομμύρια dwt, η Navios Holdings με 14,2 εκατομμύρια, η Star Bulk Carriers με 12,4 εκατομμύρια dwt, η Alpha Tankers με 11,1 εκατ. dwt, η Thenamaris με 10,4 εκατ. dwt.

    O στόλος της Tsakos Group έχει χωρητικότητας 9,3 εκατ. dwt, της Marmaras Navigation του Διαμαντής Διαμαντίδης 9,1 εκατ. dwt, της Minerva Marine 9,05 εκατ. dwt, της Costamare Shipping 8,6 εκατ., της Capital Maritime του Βαγγέλη Μαρινάκη 8,5 εκατ. dwt, της Danaos  6,2 εκατ., της Chartworld Shipping του Λου Κολλάκη 5,8 εκατ. dwt και της Eastmed 5,8 εκατ. τόνους.

    Σύμφωνα με την έρευνα της KPMG, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν υπό παραγγελία 519 πλοία, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν μέχρι τις 31/3/2024.

    Η Dynacom τρέχει ναυπηγικό πρόγραμμα με 75 παραγγελίες και ακολουθούν η Cardiff Marine με 45 παραγγελίες, η Capital Maritime με 37 παραγγελίες, η Evalend Shipping του Κρίτωνα Λεντούδη με 33 υπό κατασκευή πλοία.

    Ο Όμιλος Αγγελικούση έχει πραγματοποιήσει 23 παραγγελίες, η Navios Holdings ακολουθεί με 22 παραγγελίες και η Atlas Martime του Λέοντα Πατίτσα με 18 παραγγελίες.

    Η Thenamaris ναυπηγεί 12 πλοία, όπως και η Danaos του Γιάννη Κούστα. Ενώ από 11 πλοία έχουν παραγγείλει οι Latsco Shipping,  (οικογένεια Μαριάννας Λάτση) με 11 παραγγελίες.

    Η ναυτιλία ξεχωρίζει έντονα στο παγκόσμιο εμπόριο καθώς αντιπροσωπεύει περίπου το 90% σε χωρητικότητα και 50-60% σε αξία, ενώ ο παγκόσμιος στόλος αυξήθηκε σχεδόν κατά 40% την τελευταία δεκαετία.

    Η ανοδική πορεία στον κλάδο αναμένεται να συνεχιστεί παρά τις πολλαπλές προκλήσεις που αντιμετωπίζει, όπως γεωπολιτικές διακυμάνσεις, ανισορροπίες προσφοράς και ζήτησης, ελλείψεις σε μέσα και ανθρώπινο δυναμικό. Καθώς όμως η ανάπτυξη της ναυτιλίας σχετίζεται άμεσα με την παγκόσμια οικονομία, παράγοντες όπως οι εμπορικοί περιορισμοί, η κλιματική αλλαγή και οι γεωπολιτικές αναταραχές θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις προβλέψεις.

    Οι ναύλοι επέστρεψαν σε κανονικά επίπεδα μετά τις μετα-πανδημικές διακυμάνσεις, οι οποίες σημείωσαν τιμές ρεκόρ σε πολλές κατηγορίες φορτίου, από τις αρχές του 2024 όμως οι ναύλοι αυξήθηκαν και πάλι κυρίως λόγω των περιορισμών στις διαδρομές.

    Οι βασικές τάσεις για τον κλάδο είναι:

    • Απανθρακοποίηση και ενεργειακή μετάβαση προς καθαρότερη ενέργεια
    • Ψηφιοποίηση για βελτίωση της αποτελεσματικότητας και προσαρμογή στο μεταβαλλόμενο παγκόσμιο τοπίο
    • Δημιουργία ανθεκτικότητας «από το σχεδιασμό», για τη μακροπρόθεσμη διαχείριση του ρίσκου
    • Βελτιστοποίηση εφοδιαστικής αλυσίδας
    • Τόσο ο κλάδος της ναυτιλίας όσο και τα λιμάνια παρουσιάζουν δυναμικό χαρακτήρα μετασχηματισμού των λειτουργιών τους προκειμένου να προσαρμοστούν στις αναδυόμενες και μεταβαλλόμενες διαρκώς προκλήσεις
    • Προσαρμογή στην ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και στα νέα πρότυπα κατανάλωσης

    Οι βασικές προκλήσεις για τον κλάδο είναι:

    • Οι πολιτικές αναταραχές διαταράσσουν τις ναυτιλιακές διαδρομές και μεταβάλλουν τις αλυσίδες εφοδιασμού
    • Οι περιβαλλοντικές ανησυχίες και η πρόκληση για την επίτευξη των στόχων βιωσιμότητας
    • Ταχεία τεχνολογική αλλαγή και ικανότητα προσαρμογής
    • Έλλειψη εξειδικευμένων στελεχών λόγω των δύσκολων συνθηκών εργασίας και του αναδυόμενου ρόλου της τεχνολογίας

    Η ελληνόκτητη ναυτιλία συνολικά συνεχίζει να θέτει κανόνες στην αγορά και να είναι απαραίτητη στην παγκόσμια οικονομία.

    Διαβάστε επίσης:

    Ανακαλύψτε το αφιέρωμα «Ποσειδώνια 2024»

    Η «καρδιά» της κρουαζιέρας της Μεσογείου χτυπά στο λιμάνι του Πειραιά

     



    ΣΧΟΛΙΑ