«Ο Ωκεανός μας, η Υποχρέωσή μας, η Ευκαιρία μας» είναι το θέμα της Παγκόσμιας Ημέρας Ναυτιλίας του ΙΜΟ για το 2025, το οποίο θα κορυφωθεί με τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Ναυτιλίας στις 25 Σεπτεμβρίου 2025.

Ο Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ, Αρσένιο Ντομίνγκεζ, επιστρέφει στο σχολείο για να μιλήσει με τα παιδιά σχετικά με τη σημασία της προστασίας των ωκεανών και να εγκαινιάσει το θέμα της Παγκόσμιας Ημέρας Ναυτιλίας για το 2025: «Ο Ωκεανός μας, η Υποχρέωσή μας, η Ευκαιρία μας».

1

Το θέμα της Παγκόσμιας Ημέρας Ναυτιλίας για το 2025 «Ο Ωκεανός μας, η Υποχρέωσή μας, η Ευκαιρία μας» αντικατοπτρίζει τον ζωτικό ρόλο του ωκεανού στην παγκόσμια οικονομία, με περισσότερο από το 80% του παγκόσμιου εμπορίου να μεταφέρεται δια θαλάσσης.

Ο ωκεανός αποτελεί πηγή θέσεων εργασίας και τροφής για εκατομμύρια ανθρώπους, σπίτι για αμέτρητα θαλάσσια είδη και ρυθμιστή του κλίματος του πλανήτη, μετριάζοντας τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.

Ως ο μεγαλύτερος τομέας που δραστηριοποιείται στον ωκεάνιο χώρο, η ναυτιλία έχει να διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στην προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και στη διαχείριση των ωκεάνιων πόρων.

Η μακροχρόνια δέσμευση του ΙΜΟ σε αυτό το ζήτημα είναι εμφανής στο ισχυρό παγκόσμιο κανονιστικό πλαίσιο που υποστηρίζει καθαρότερες και ασφαλέστερες θάλασσες, καθώς διαθέτει ένα αυξανόμενο χαρτοφυλάκιο πρωτοβουλιών τεχνικής βοήθειας για την υποστήριξη της προστασίας των ωκεανών σε 176 κράτη μέλη.

Το θέμα δίνει έμφαση στη σύνδεση με ευρύτερες παγκόσμιες προσπάθειες για την προστασία των ωκεανών, συμπεριλαμβανομένης της σύναψης της Συμφωνίας των Ηνωμένων Εθνών για τη Διατήρηση και τη Βιώσιμη Χρήση της Θαλάσσιας Βιοποικιλότητας σε Περιοχές πέραν της Εθνικής Δικαιοδοσίας (Συμφωνία BBNJ), της διαπραγμάτευσης ενός νέου μέσου για την αντιμετώπιση της ρύπανσης από πλαστικά και της τρίτης Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για τους Ωκεανούς τον Ιούνιο του 2025.

Το θέμα θα επιτρέψει σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη να αναδείξουν τη βαθιά διασύνδεση της ναυτιλίας και του ΙΜΟ στον ωκεάνιο χώρο, τονίζοντας τη σημασία της συνεργασίας και του συντονισμού για τη διασφάλιση της βιώσιμης και ασφαλούς χρήσης των ωκεάνιων πόρων.

Η Παγκόσμια Ημέρα Ναυτιλίας θα εορταστεί στην έδρα του ΙΜΟ στις 25 Σεπτεμβρίου 2025.

Το βράδυ της Παγκόσμιας Ημέρας Ναυτιλίας, η έδρα του ΙΜΟ λουσμένη σε μπλε φως για την προώθηση του φετινού θέματος.

Ο ΙΜΟ καλεί τα κράτη μέλη, τους διακυβερνητικούς οργανισμούς σε συνεργασία με τον ΙΜΟ και τις μη κυβερνητικές οργανώσεις με συμβουλευτικό καθεστώς στον ΙΜΟ να φωτίσουν ορόσημα.

Η παράλληλη εκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Ναυτιλίας θα γιορταστεί στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα στις 29 Σεπτεμβρίου και την 1η Οκτωβρίου 2025.

Επί πολλές δεκαετίες, ο ΙΜΟ έχει αναπτύξει και υιοθετήσει υποχρεωτικούς κανόνες, συστάσεις και κατευθυντήριες γραμμές για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος από τυχόν αρνητικές επιπτώσεις της ναυτιλίας.

Σε αυτούς περιλαμβάνονται δεσμευτικές συνθήκες που εφαρμόζονται στα πλοία παγκοσμίως. Η Διεθνής Σύμβαση για την Πρόληψη της Ρύπανσης από Πλοία (MARPOL), η οποία υιοθετήθηκε για πρώτη φορά το 1973, καλύπτει τη ρύπανση από πετρέλαιο, επικίνδυνες χημικές ουσίες, συσκευασμένα προϊόντα, λύματα και απορρίμματα, καθώς και επιβλαβείς εκπομπές από πλοία.

Άλλες συνθήκες που σχετίζονται με το θαλάσσιο περιβάλλον καλύπτουν: την απόρριψη αποβλήτων στη θάλασσα (Σύμβαση και Πρωτόκολλο του Λονδίνου), τη διαχείριση του υδάτινου έρματος των πλοίων για την πρόληψη της εξάπλωσης δυνητικά χωροκατακτητικών υδρόβιων ειδών (Σύμβαση Διαχείρισης Υδάτινου Έρματος), τον έλεγχο των συστημάτων αντιρρύπανσης· και την ετοιμότητα και την αντιμετώπιση διαρροών πετρελαίου ή χημικών ουσιών.

Αυτοί οι διεθνείς κανονισμοί υποστηρίζονται από προγράμματα τεχνικής βοήθειας και έργα που υποστηρίζουν τα κράτη μέλη στην αντιμετώπιση συγκεκριμένων προκλήσεων, όπως τα θαλάσσια πλαστικά απορρίμματα, οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία και η εξάπλωση χωροκατακτητικών υδρόβιων ειδών μέσω του υδάτινου έρματος και της βιορύπανσης.

Το έργο του ΙΜΟ σε αυτούς τους τομείς υποστηρίζει άμεσα την Ατζέντα του ΟΗΕ για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη 2030 και τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ), και ιδίως:

· Στόχος Βιώσιμης Ανάπτυξης 14 για τη ζωή κάτω από το νερό

· Στόχος Βιώσιμης Ανάπτυξης 13 για τη δράση για το κλίμα

· Στόχος Βιώσιμης Ανάπτυξης 9 για τη βιομηχανία, την καινοτομία και τις υποδομές και

· Στόχος Βιώσιμης Ανάπτυξης 17 σχετικά με τις συνεργασίες.

Διαβάστε επίσης: 

Δραματικά μειωμένα τα κέρδη για την ΖΙΜ

Κύθηρα: Διάσωση 52 αλλοδαπών – Μεταφέρθηκαν στο Γύθειο

Συνάντηση Π. Αναστασόπουλου και του Ναυτικού Διοικητή Ιονίου για θέματα ασφαλείας του λιμένα Πατρών