• Ναυτιλία

    Η Ευρώπη, μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG – H εκτίναξη των ναύλων


    Αποτέλεσμα της στρατιωτικής σύγκρουσης στην Ουκρανία και των επακόλουθων κυρώσεων που επιβλήθηκαν από τη Δύση κατά της Ρωσίας είναι ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση το 2022 έγινε ο κύριος εισαγωγέας LNG ξεπερνώντας τόσο την Κίνα όσο και την Ιαπωνία.

    Επισημαίνεται επίσης ότι κατά το προηγούμενο έτος, οι εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) αυξήθηκαν κατά 5,2% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, φτάνοντας τους 404,9 εκατ. τόνους.

    Ο μεγαλύτερος εξαγωγέας στον κόσμο έγινε η Αυστραλία, η οποία για πρώτη φορά ξεπέρασε το Κατάρ, ενώ οι σημαντικότεροι αναδυόμενοι εξαγωγείς είναι η Ρωσία και κυρίως οι Ηνωμένες Πολιτείες.

    Σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες, ο στόλος των δεξαμενόπλοιων LNG που βρίσκονται σε λειτουργία αποτελείται από περίπου 652 μονάδες, που διαθέτουν 99,62 εκατομμύρια κυβικά μέτρα χωρητικότητας.

    Από αυτές, 562 μονάδες (86% του συνόλου) είναι μονάδες τυπικού μεγέθους στην περιοχή 120.000 – 199.999 κυβικών μέτρων, μόνο 45 έχουν παροχή μικρότερο από 120.000 κυβικά μέτρα (μικρό μέγεθος) και μόνο 45 είναι μεγαλύτερες από 200.000 κυβικά μέτρα (το λεγόμενο Q-Flex / Q-Max).

    Περίπου το 21% των πλοίων μεταφοράς LNG που λειτουργούν αυτή τη στιγμή ανήκει σε Ιάπωνες πλοιοκτήτες, περίπου το 16% ανήκει σε ελληνικά συμφέροντα, το 11% είναι κινεζικής ιδιοκτησίας, το 9% ανήκει σε χώρες του Περσικού Κόλπου και το 7% ανήκει στη ναυτιλία της Νότιας Κορέας.

    Το 2021 σημειώθηκε ρεκόρ νέων παραδόσεων πλοίων δεξαμενόπλοιων LNG (54 νεότευκτα με 9,12 κυβικά μέτρα χωρητικότητας) ενώ το 2022 έφτασαν στην αγορά 29 πλοία (ίσο με 4,52 εκατομμύρια κυβικά μέτρα). Το βιβλίο παραγγελιών για νέα πλοία παραμένει πολύ υψηλό την τριετία 2023 – 2026 (σχεδόν 200 νέα πλοία).

    Οι ναύλοι στην αγορά spot έχουν παρουσιάσει μεγάλη αστάθεια τα τελευταία χρόνια. Στη γραμμή Αυστραλίας – Ιαπωνίας αυξήθηκαν από 11.000 δολάρια την ημέρα τον Μάρτιο του 2021 σε 430.000 δολάρια τον Νοέμβριο του 2021, πριν επιστρέψουν στα 31.000 δολάρια τον Φεβρουάριο του 2022 μέχρι να εντοπιστούν πάνω από 500.000 δολάρια την ημέρα τον περασμένο Νοέμβριο.

    Οι ναυλώσεις μακράς διάρκειας 15 ετών ανήλθαν πρόσφατα σε 120.000 δολάρια την ημέρα, ενώ μια χρονική ναύλωση 1 έτους αξίζει 150.000 δολάρια την ημέρα.

    Μέχρι τον περασμένο Δεκέμβριο η τιμή μιας ναυπήγησης «τυποποιημένου» δεξαμενόπλοιου LNG ήταν περίπου 215 εκατομμύρια δολάρια, ενώ ένα παρόμοιο πλοίο ηλικίας 5 ετών άξιζε 180 εκατομμύρια δολάρια.

    Μεταξύ Ιανουαρίου και Δεκεμβρίου του περασμένου έτους, τα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου που αποστέλλονται από την Αυστραλία αυξήθηκαν κατά 0,4% (σε 81,3 εκατομμύρια), κατά 1,6% από το Κατάρ (79,9 εκατομμύρια), από τις Ηνωμένες Πολιτείες κατά 9,7% (79,5 εκατομμύρια) και από τη Ρωσία κατά 8,8% (32,9 εκατ.).

    Οι εισαγωγές στην Ευρώπη το ίδιο δωδεκάμηνο αυξήθηκαν κατά 68,9% (φτάνοντας τους 100,9 εκατ. τόνους), κατά 75,4% στο Ηνωμένο Βασίλειο (+75,4%) ενώ η Κίνα εισήγαγε 64,5 εκατ. τόνους (-18,5%).

    Διαβάστε επίσης:

    Συμφωνία του υπουργείου Ναυτιλίας με τη Διεθνή Ένωση Αλληλασφαλιστικών Οργανισμών (P & I Clubs)



    ΣΧΟΛΙΑ