• Ναυτιλία

    Εξετάζεται και το ακραίο σενάριο να υιοθετηθεί «μοντέλο Αδριατικής» στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες των νησιών

    • Του Λάμπρου Καραγεώργου
    Γιάννης Πλακιωτάκης

    Ο υπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης


    Όλα τα σενάρια είναι στο τραπέζι, αναφορικά με το καθεστώς που θα ισχύσει στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες και την διακίνηση επιβατών από και προς τα νησιά.

    Ο Υπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης εξετάζει, με το επιτελείο του και την κυβέρνηση, συνολικά όλα τα σχέδια και δεν αποκλείει ακόμη και το ακραίο σενάριο να ισχύσει τελικά ότι και στις γραμμές της Αδριατικής, δηλαδή τα πλοία να μεταφέρουν μόνο φορτηγά και καθόλου επιβάτες. Αυτό, βέβαια, αν οι συνθήκες εξάπλωσης του ιού το επιβάλλουν.

    Βέβαια, θα πρέπει να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα με την εξυπηρέτηση των κατοίκων των μικρότερων, κυρίως, νησιών σε περιπτώσεις μεγάλων αναγκών (υγείας, κ.λ.π.)

    Ένα άλλο σενάριο που εξετάζεται είναι να επιτρέπεται με τα πλοία η διακίνηση μόνο των μόνιμων κατοίκων των νησιών, ωστόσο εδώ αναπτύσσεται από το Υπουργείο ένα προβληματισμός, που αφορά στο κατά πόσο μπορείς να απαγορεύσεις την διακίνηση όσων έχουν εξοχικό στα νησιά.

    Ο φόβος των εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης των νησιών, έτσι όπως εκφράζεται με επιστολές τους προς τον κ. Πλακιωτάκη, εδράζεται σε μια ενδεχόμενη αύξηση του πληθυσμού των νησιών από τους «έχοντες» σπίτια, εξέλιξη που θα διασπείρει πιο γρήγορα τον κορονοϊό στα νησιά, τα οποία έχουν βέβαια και ελλιπείς υγειονομικές υποδομές.

    Πάντως, όπως αναφέρουν ακτοπλοϊκοί παράγοντες, η επιβατική κίνηση στα νησιά έχει μειωθεί σημαντικά, με δεδομένο και το γεγονός ότι δεν λειτουργούν τα ξενοδοχεία. Εξαίρεση παρατηρήθηκε τις πρώτες ημέρες μετά το κλείσιμο των σχολείων και πανεπιστημίων, καθώς πολλοί φοιτητές επέστρεψαν στα νησιά τους.

    Ωστόσο, από την άλλη, παρατηρείται, σε ορισμένα νησιά, αύξηση της μεταφορικής κίνησης φορτηγών, καθώς φαίνεται ότι οι νησιώτες επιχειρηματίες στοκάρουν προϊόντα από τον φόβο ελλείψεων.

    Ένα άλλο σημείο προβληματισμού είναι το πώς θα κατανεμηθούν τα δρομολόγια των πλοίων, καθώς μία συρρίκνωσή τους μπορεί να σημαίνει μεγάλος αριθμός επιβατών σε ένα πλοίο, ενώ, αν τα δρομολόγια παραμένουν αρκετά, τότε κάθε πλοίο θα έχει μικρότερο αριθμό επιβατών, γεγονός πιο ασφαλές για την υγεία των επιβατών.

    Σε κάθε περίπτωση, όπως έγραψε το mononews.gr, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης αναμένεται να προωθήσει άμεσα «νομοθετική πρωτοβουλία», με την οποία θα «λαμβάνονται μέτρα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που παρατηρούνται κυρίως στην ακτοπλοΐα, με σκοπό να διατηρηθεί η αναγκαία σύνδεση των νησιών με την ενδοχώρα και την εν γένει ομαλή δραστηριοποίηση των πλοίων υπό ελληνική σημαία».

    Στα μέτρα που εξετάζονται περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η δυνατότητα τροποποιήσεων στα δρομολόγια, η ακύρωση κάποιων, η αναστολή άλλων, η λήψη μέτρων για τους ναυτικούς, ακόμη και η οικονομική ενίσχυση των ακτοπλοϊκών εταιρειών μέσω των κονδυλίων για τις άγονες γραμμές, όπως επίσης και μέτρα προστασίας της υγείας επιβατών και πληρωμάτων.

    Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), κ. Μιχάλη Σακέλλη, η επιβατική κίνηση στην επικείμενη θερινή περίοδο αναμένεται να είναι χειρότερη από την κίνηση της χειμερινής περιόδου, η οποία φέτος είναι και 20% χαμηλότερη από ότι πέρυσι. Η κρίση είναι μεγάλη και δεν αποκλείεται κάποιες ακτοπλοϊκές εταιρείες να αντιμετωπίσουν και πρόβλημα βιωσιμότητας, όπως εκτιμούν στο Υπουργείο Ναυτιλίας.



    ΣΧΟΛΙΑ