ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Απρόσμενη ώθηση καταγράφεται στη διεθνή ναυτιλιακή αγορά μετά τη συμφωνία-ανάσα ανάμεσα στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα για προσωρινή αναστολή των τιμολόγησης δασμών, γεγονός που αναμένεται να μεταφραστεί σε αυξημένη εμπορική δραστηριότητα στον Ειρηνικό, σύμφωνα με το Bloomberg.
Η 90ήμερη παύση επιβολής αυξημένων δασμών μεταξύ των δύο υπερδυνάμεων προκαλεί ένα κύμα «εμπροσθοβαρών» αποστολών, καθώς εισαγωγείς και εξαγωγείς σπεύδουν να επωφεληθούν από τη μείωση των εμποδίων στο διμερές εμπόριο. Οι αμερικανικοί δασμοί σε κινεζικά προϊόντα μειώθηκαν στο 30% από το προηγούμενο 145%, ενώ οι αντίστοιχοι κινεζικοί δασμοί έπεσαν από το 125% στο 10%.
Η αυξημένη κινητικότητα ήδη μεταφράζεται σε υψηλότερες κρατήσεις για τους ναυτιλιακούς κολοσσούς. Η δανέζικη Maersk ανακοίνωσε άμεση αύξηση των κρατήσεων λίγες μόνο ώρες μετά τη συμφωνία, ενώ η γερμανική Hapag-Lloyd κάνει λόγο για «τεράστια αύξηση» του όγκου των φορτίων από Κίνα προς ΗΠΑ – πάνω από 50% σε σχέση με τις προηγούμενες εβδομάδες, σύμφωνα με τον CEO της εταιρείας Ρολφ Χάμπεν Γιάνσεν.
Η επίδραση είναι αισθητή και στις τιμές των ναύλων. Σύμφωνα με τον Drewry World Container Index, το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ 40 ποδών από τη Σαγκάη στο Λος Άντζελες αυξήθηκε κατά 16% την τελευταία εβδομάδα, φτάνοντας τα 3.136 δολάρια, ενώ η αντίστοιχη τιμή για τη διαδρομή Σαγκάη–Νέα Υόρκη κατέγραψε άνοδο 19%, αγγίζοντας τα 4.350 δολάρια – οι μεγαλύτερες εβδομαδιαίες αυξήσεις από τον Δεκέμβριο.
Η CMA CGM, τρίτος μεγαλύτερος μεταφορέας εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως, βλέπει θετικά τη συμφωνία, με τον διευθύνοντα σύμβουλο Ροντόλφ Σααντέ να την χαρακτηρίζει «καλή είδηση» και να αναφέρει ότι η εταιρεία είχε χάσει έως και το 50% του όγκου φορτίων προς τις ΗΠΑ από την έναρξη του εμπορικού πολέμου.
Ωστόσο, η αύξηση της ζήτησης δεν έρχεται χωρίς κινδύνους. Οι αναλυτές της HSBC προειδοποιούν για πιθανές συμφόρηση στα λιμάνια, υπενθυμίζοντας τα προβλήματα που είχαν προκύψει κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Την ίδια ώρα, κινεζικά λιμάνια όπως αυτά που διαχειρίζονται οι Cosco Shipping Ports, China Merchants και η Shanghai International Port Group αναμένεται να επωφεληθούν, κερδίζοντας μερίδιο αγοράς και κλείνοντας τη διαφορά κόστους με ανταγωνιστικά εμπορικά hubs.
Αναλυτές, όπως ο Kenneth Loh του Bloomberg Intelligence, εκτιμούν πως η περίοδος χάριτος μπορεί να οδηγήσει σε προσωρινή αύξηση των εσόδων για ναυτιλιακές όπως οι Cosco Shipping, Maersk και Mitsui OSK Lines, ιδιαίτερα αν η κορύφωση της ζήτησης συμπέσει με την παραδοσιακά έντονη εμπορική περίοδο του Αυγούστου.
Η Citigroup επισημαίνει ότι το τέλος της εκεχειρίας ενδέχεται να συμπέσει με την αιχμή της ναυτιλιακής περιόδου, κάτι που θα μπορούσε να εντείνει περαιτέρω τη ζήτηση, δεδομένου ότι η Κίνα καλύπτει περίπου το 40% των αμερικανικών εισαγωγών σε εμπορευματοκιβώτια.
Παρά τη θετική συγκυρία, οι εκτιμήσεις για μακροπρόθεσμα οφέλη παραμένουν επιφυλακτικές. Ο Axel Styrman της Kepler Cheuvreux προειδοποιεί πως η «βιασύνη» στις αποστολές μπορεί να μη μεταφραστεί σε ουσιαστική ενίσχυση των κερδών για το δεύτερο τρίμηνο, ενώ ο Andy Chu της Deutsche Bank υπογραμμίζει ότι ο κλάδος ναυτιλίας αντιμετωπίζει τον κίνδυνο υπερπροσφοράς.
Οι προοπτικές για το δεύτερο εξάμηνο του 2025 παραμένουν αβέβαιες, με αναλυτές να βλέπουν πιθανή μείωση της ζήτησης αλλά και αλλαγές στις θαλάσσιες διαδρομές – κυρίως λόγω πιθανής εξομάλυνσης της κατάστασης στην Ερυθρά Θάλασσα που θα μπορούσε να επαναφέρει πλοία στην παραδοσιακή πορεία μέσω Σουέζ, επηρεάζοντας αρνητικά τη ζήτηση χωρητικότητας.
Διαβάστε επίσης
Τραμπ για Ουκρανία: Ενδέχεται να τηλεφωνήσω στον Πούτιν, νομίζω θα το λύσουμε
Xerox: Ανακοινώνει τη νέα ηγετική ομάδα μετά την εξαγορά ύψους $1,5 δισ. της Lexmark
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Fitch: Σήμα για αναβάθμιση της Ελλάδας, αναθεώρησε σε «θετικό» το outlook, διατήρησε το BBB-
- Οι δασμοί της νέας «δημιουργικής καταστροφής» και της προεκλογικής συνέπειας του Τραμπ
- Το δείπνο των «γαλάζιων» στου «Κατσόγιαννου», το δόγμα της Ντόρας, με ποιον βουλευτή είναι έξαλλος ο Κ.Μ., ο Δένδιας και οι δωρεές και η ερώτηση που δεν απαντά ο «Ψηλός»
- Power Game στο OPEN του Ιβάν Σαββίδη, τι γίνεται με Ζούλα, Πορτοσάλτε, οι κινήσεις Μαρινάκη και που θα μοιράσει λεφτά ο ΕΚΚΟΜΕΔ
