Ναυτιλία

Άρθρο-εγκώμιο της Handelsblatt: Είναι το λιμάνι του Πειραιά, το νέο Αμβούργο;

  • NewsRoom

Λιμάνι Πειραιά


Νέο αφιέρωμα κάνει η γερμανική εφημερίδα Handelsblatt στην Ελλάδα και αυτή τη φορά στρέφει το βλέμμα της προς το λιμάνι του Πειραιά, εκτιμώντας ότι οι εξελίξεις θα έχουν εκπληκτικά οφέλη για την περιοχή.

Με τίτλο «Πειραιάς, το νέο Αμβούργο;», η γερμανική εφημερίδα προσπαθεί να καταδείξει τις σημαντικές εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα στο λιμάνι του Πειραιά, το οποίο εκτιμά ότι θα φτάσει να ξεπεράσει εκείνο του Αμβούργου.

Το ρεπορτάζ αναφέρεται αναλυτικά στα σχέδια της κυβέρνησης Μητσοτάκη γενικότερα, τόσο για το λιμάνι του Πειραιά, όσο και για τα υπόλοιπα, κομβικά λιμάνια της χώρας.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο σχετικό κείμενο, «Κρίση; Όχι στο λιμάνι του Πειραιά. Ενώ η Ελλάδα από το 2008 έχασε το ένα τέταρτο της οικονομικής ισχύος της και πολλές φορές βρέθηκε στο χείλος της χρεοκοπίας, η κίνηση των εμπορευματοκιβωτίων στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας κατά την τελευταία δεκαετία δεκαπλασιάστηκε- μια άνευ προηγουμένου ελληνική ιστορία επιτυχίας. Τώρα, η νέα συντηρητική-φιλελεύθερη κυβέρνηση θέλει να ιδιωτικοποιήσει περισσότερα λιμάνια. Το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών είναι μεγάλο».

Το εκτενές κείμενο συνεχίζει αναφέροντας ότι «Τα πράγματα κυλούσαν αργά στο λιμάνι του Πειραιά μέχρι το 2008 (…) Mετά, ήρθαν οι Κινέζοι», αναφερόμενη στην έλευση της Cosco στην Ελλάδα και την εξαγορά του 51% των μετοχών του ΟΛΠ το 2016. «Η Cosco ξύπνησε το υπνωτισμένο λιμάνι. Το πρώτο εξάμηνο του 2019, ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε σε σχεδόν τρία εκατομμύρια μονάδες. Τον Ιούλιο, ο Πειραιάς ξεπέρασε την ισπανική Βαλένθια και έγινε το μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο», σχολιάζει το ρεπορτάζ.

Η γερμανική εφημερίδα, μάλιστα, επισημαίνει ότι, στην Ευρώπη, ο Πειραιάς βρίσκεται στην πέμπτη θέση, ενώ ταυτόχρονα κατέχει και την 32η θέση παγκοσμίως.

Στη διαπίστωση αυτή, προστίθεται το σχόλιο ότι αυτά τα ρεκόρ, συνδυασμένα με τη γεωγραφική του θέση του λιμένα του Πειραιά, τον καθιστούν στρατηγικό κόμβο για το νέο κινεζικό δρόμο του μεταξιού, «με τον οποίο ο Κινέζος πρόεδρος, Σι Ζινπίνγκ επιθυμεί να κατακτήσει τις ευρωπαϊκές αγορές και να κερδίσει πολιτική επιρροή».

Η εφημερίδα προσθέτει ακόμη ότι ο Πειραιάς «θα μπορούσε, ακόμη, να επωφεληθεί από τον προστατευτισμό του προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ: Όσο πιο δύσκολο γίνεται για τους Κινέζους να αποκτήσουν πρόσβαση στην αμερικανική αγορά, τόσο πιο σημαντική είναι γι’ αυτούς η ευρωπαϊκή αγορά», υπενθυμίζοντας ταυτόχρονα ότι το ελληνικό λιμάνι αποτέλεσε το ταχύτερα αναπτυσσόμενο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο την τελευταία δεκαετία.

Το ρεπορτάζ αναφέρεται και στα επενδυτική σχέδια της κινεζικής Cosco, τα οποία, όπως σχολιάζει, εξακολουθούν να είναι μεγαλεπήβολα. Συγκεκριμένα, το κείμενο αναφέρει ότι η Cosco «θέλει να επενδύσει 800 εκατ. ευρώ για την επέκταση του λιμανιού και άλλα 300 εκατ. προβλέπονται για τη δημιουργία τέταρτης προβλήτας εμπορευματοκιβωτίων. Όταν οι νέες δυνατότητες χωρητικότητας αξιοποιηθούν πλήρως, ο Πειραιάς, αναφορικά με τον κύκλο εργασιών, αναμένεται να ξεπεράσει το λιμάνι του Αμβούργου και της Βρέμης και να βρεθεί μετά το Ρότερνταμ και την Αμβέρσα, στην τρίτη θέση στην Ευρώπη».

Την ίδια ώρα, στο κείμενο υπογραμμίζεται και η βαρύνουσα σημασία του σκέλους, που αφορά στο επιβατικό κομμάτι και τα κρουαζιερόπλοια. Σημειώνεται ότι, στην κατάταξη των επιβατικών λιμανιών, ο Πειραιάς είναι ήδη πρώτος.

Το ίδιο ρεπορτάζ εστιάζει και στους στόχους της κυβέρνησης Μητσοτάκη σχετικά, τόσο με το εν λόγω λιμάνι, όσο και με τα υπόλοιπα σημαντικά λιμάνια της χώρας. Όπως αναφέρει το δημοσίευμα ενδεικτικά, «το πρότζεκτ πρότυπο για το λιμάνι του Πειραιά ανοίγει την όρεξη των Ελλήνων για περισσότερα. Ο Μητσοτάκης θέλει να ιδιωτικοποιήσει ή να θέσει υπό ιδιωτική διαχείριση άλλα δέκα λιμάνια».

Στο κείμενο γίνεται, συγκεκριμένα, αναφορά στα λιμάνια της Καβάλας, του Ηρακλείου, του Βόλου, της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας, ενώ ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στον αναβαθμισμένο ρόλο του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης.

Το ρεπορτάζ σχολιάζει: «Το πιο περιζήτητο λιμάνι είναι της Αλεξανδρούπολης. Γι’ αυτό θα πρέπει να ιδιωτικοποιηθεί πρώτο. Είναι ελκυστικό λιμάνι, λόγω της εγγύτητας με την Εγνατία Οδό, που διασχίζει τη βόρεια Ελλάδα, και ενώνει την Κων/πολη με την Αδριατική. Ένα άλλο πλεονέκτημα είναι οι σιδηροδρομικές συνδέσεις, που από εδώ, μέσω των Βαλκανίων, οδηγούν στην Ανατολική Ευρώπη».

Το κείμενο, μάλιστα, προβλέπει ότι θα υπάρξει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον σε ό,τι αφορά στην ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, εκτιμώντας ότι το μεγαλύτερο κομμάτι αυτού θα προέλθει από τις ΗΠΑ. Παράλληλα, η εφημερίδα χαρακτηρίζει κρίσιμο τον ρόλο που θα διαδραματίσει στο άμεσο μέλλον η Αλεξανδρούπολη, σε ό,τι αφορά στην ιδιότητά της ως ενεργειακός κόμβος υγροποιημένου φυσικού αερίου.