Ναυτιλία

Αντώνης Μαλαξιανάκης: Η Harbor Lab διασφαλίζει τη διαφάνεια στα λιμανιάτικα κόστη

Αντώνης Μαλαξιανάκης, CEO Harbor Lab

Αντώνης Μαλαξιανάκης, CEO Harbor Lab


Με ένα καινοτόμο λογισμικό που βοηθά τις ναυτιλιακές να μειώσουν τα λιμανιάτικα κόστη (DAs) η ελληνική startup Harbor Lab βάζει το δικό της στίγμα στην τεχνολογική εξέλιξη της ναυτιλίας.

Πρόκειται για τη μοναδική εταιρεία παγκοσμίως που διαθέτει το συγκεκριμένο software που αυτοματοποιεί τη διαδικασία ελέγχου των DAs και κατάφερε μέσα σε δύο χρόνια, εν μέσω πανδημίας, να παρουσιάσει σημαντική ανάπτυξη κερδίζοντας την εμπιστοσύνη των πλοιοκτητών.

Δημιουργώντας ένα άκρως φιλικό εργασιακό περιβάλλον – η μοναδική εταιρεία του ναυτιλιακού κλάδου με πιστοποίηση Best Places to Work- , ο Αντώνης Μαλαξιανάκης, ιδρυτής και CEO της εταιρείας και η ισχυρή ομάδα του έχουν στόχο, μεταξύ άλλων, να φτιάξουν ένα wikipedia με όλες τις πληροφορίες για τα λιμάνια διεθνώς.

Ποιο είναι το αντικείμενο της εταιρείας και σε ποιους απευθύνεται;

H Ηarbor Lab έχει λανσάρει ένα λογισμικό το οποίο φτιάχτηκε για να αυτοματοποιήσει τον έλεγχο των λιμανιάτικων εξόδων (disbursements accounting-DA) των ναυτιλιακών εταιρειών.

Απευθύνεται σε οποιονδήποτε έχει βαπόρι, στους port agents και στους ανθρώπους που πουλάνε υπηρεσίες στα λιμάνια.
Μέσα στη δική μας πλατφόρμα υπάρχουν ουσιαστικά δύο πλευρές. Η μία είναι οι πλοιοκτήτες, οι διαχειριστές πλοίων και η άλλη οι port agents οι οποίοι διεκπεραιώνουν τις διαδικασίες ενός πλοίου στο λιμάνι, και όλοι οι πάροχοι υπηρεσιών του λιμανιού, όπως ρυμουλκαδόροι, οι εταιρείες πιλότων κλπ.

Πώς προέκυψε η ιδέα αυτή;

Πρόκειται για μία ιδέα που προέκυψε από δική μου, προσωπική ανάγκη την εποχή που εργαζόμουν σε ναυτιλιακές εταιρίες.

Ξεκίνησα τη σταδιοδρομία μου στη ναυτιλία το 2013, σαν εκπαιδευόμενος στη Τhenamaris, στο τμήμα πετρελαίου, αρχικά στο γραφείο ανεφοδιασμού και στη συνέχεια στα Έξοδα πρακτόρων (Disbursements), που αποτελούσαν τότε το μεγαλύτερο έξοδο της εταιρείας καθώς οι τιμές των καυσίμων δεν ήταν εκείνη την εποχή σε τόσο υψηλά επίπεδα. Η ναυτιλιακή δραστηριοποιούνταν στη spot αγορά που σημαίνει ότι πλήρωνε τα λιμανιάτικα έξοδα.

Τότε φτιάξαμε ένα software που να απλοποιεί τη διαδικασία ελέγχου των disbursements. Συνήθως ένας άνθρωπος μπορούσε να ελέγχει οκτώ βαπόρια και μέσω του λογισμικού μπορούσε πλέον να διαχειριστεί τα διπλάσια.

Απέκτησα την εμπειρία γιατί μου δόθηκε η δυνατότητα από τον Γιάννη Μαρτίνο, ο οποίος από τότε είχε διαφορετικό όραμα για τη ναυτιλία και μιλούσε για την τεχνολογία στη ναυτιλία σε μία εποχή κατά την οποία το συγκεκριμένο πεδίο δεν ήταν ακόμη δημοφιλές όπως σήμερα. Μας έδωσε λοιπόν τη δυνατότητα να φτιάξουμε εσωτερικά στην εταιρεία μία πλατφόρμα για να διαχειριστούμε τα disbursements.

Aργότερα συνέχισα την καριέρα μου στη Star Bulk του Πέτρου Παππά στον ίδιο αντικείμενο, τον έλεγχο εξόδων που προκύπτουν στο λιμάνι, κυρίως για τα τάνκερ.

Εκεί ουσιαστικά συνειδητοποίησα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει μία ναυτιλιακή με μεγάλο στόλο όταν δεν έχει software. Μιλώντας με φίλους και συναδέλφους από άλλες ναυτιλιακές αντιλήφθηκα ότι είχαν την ίδια άποψη.

Στα μέσα του 2018, άρχισα να σχεδιάζω το λογισμικό που θα μπορούσα να δημιουργήσω για να κάνω streamline όλες τις διαδικασίες της συγκεκριμένης εργασίας.

Αργότερα, με τη βοήθεια ενός προγραμματιστή λογισμικού οι σκέψεις αυτές πήραν πιο επαγγελματική μορφή και σταδιακά ξεκίνησα τη Harbor Lab.

Βρήκατε εύκολα χρηματοδότηση;

Εξασφάλισα εύκολα τα πρώτα κεφάλαια από angel investrors, ένας από τον οποίους ήταν ο Γιάννης Μαρτίνος.

Πόσο δύσκολη ήταν η υλοποίηση της;

Η υλοποίηση δεν ήταν δύσκολη λόγω της προϋπηρεσίας μου και της εμπειρίας που είχα στο συγκεκριμένο αντικείμενο. Το δύσκολο ήταν να βρούμε τον πρώτο μας developer. To λογισμικό μας ήταν διαθέσιμο τον Μάρτιο του 2020.

Στόχος μας ήταν να εξασφαλίσουμε 20 πλοία που θα χρησιμοποιούν την πλατφόρμα μέχρι τέλος του έτους, νούμερο που ξεπεράσαμε κατά πολύ.

Σημαντικός παράγοντας γι’ αυτό ήταν η στήριξη από την οικογένεια Παππά που έγινε ο πρώτος μας πελάτης.

Υπάρχει αντίστοιχο λογισμικό στο εξωτερικό;

Όσον αφορά το software που αναπτύξαμε είμαστε μονοπώλιο. Υπάρχουν δύο εταιρείες με έδρα την Ινδία οι οποίες δεν διαθέτουν ακριβώς τις ίδιες υπηρεσίες με εμάς, αλλά κάνουν outsource όλο το κομμάτι του ελέγχου των εξόδων που προκύπτουν σε κάθε λιμάνι και το διαχειρίζονται. Δεν είναι, ωστόσο, digital εταιρείες.
Για να καταλάβετε οι ανταγωνιστές μας χρειάζονται έναν άνθρωπο ανά έξι βαπόρια που διαχειρίζονται, ενώ εμείς έναν άνθρωπο ανά 40-50 πλοία.

Η μοναδικότητα μας είναι η ομάδα των port analysts που έχουμε, με γνώσεις μαθηματικών και ναυτιλίας. Μιλάμε απευθείας με τα λιμάνια, μαθαίνουμε τα επίσημα κόστη, πώς υπολογίζεται κάθε έξοδο σε κάθε λιμάνι, terminal και κάθε θέση ελλιμενισμού.

Περνάμε τα στοιχεία και γράφουμε σε κώδικα πώς υπολογίζεται κάθε έξοδο, οπότε ο πράκτορας που αναλαμβάνει μία εργασία από τη ναυτιλιακή κάνει login στην πλατφόρμα και συμπληρώνει το εξοδολόγιο του. Ο δικός μας αλγόριθμος ελέγχει τα έξοδα του πράκτορα και στη συνέχεια ενημερώνουμε τη ναυτιλιακή αν αυτός την έχει υπερχρεώσει, αν είναι σωστά τα στοιχεία ή ακόμη και αν δεν υπάρχουν κάποια από αυτά τα έξοδα στο συγκεκριμένο λιμάνι.

Οπότε λειτουργούμε ως ένας πυλώνας διαφάνειας που προστατεύει τις ναυτιλιακές εταιρείες από υπερχρεώσεις.

Ο συνωστισμός στα λιμάνια λόγω lockdowns και λόγω πολέμου πόσο επηρεάζει τις εργασίες σας; Τι προβλήματα αντιμετωπίζετε;

Το lockdown δεν μας επηρέασε τόσο. Ο πόλεμος αρκετά γιατί πέρα από το τμήμα του ελέγχου των λιμανιάτικων εξόδων (DAs) διαθέτουμε εσωτερικά μία ομάδα -είμαστε οι μοναδικοί στην Ελλάδα-, που κάνει ενδελεχή έρευνα για όλους τους πράκτορες και τους παρόχους υπηρεσιών στα λιμάνια.
Δηλαδή αν έχουν παραβεί κάποιες κυρώσεις -έχουμε αφαιρέσει πολλούς Ρώσους πράκτορες από την πλατφόρμα- , αν έχουν κάνει απάτες, αν βρίσκονται σε λίστα του OFAC.

Πέρα από την προστασία των ναυτιλιακών εταιρειών από τα έξτρα έξοδα, τις προστατεύουμε και στον τομέα του cybersecurity, όπως οι περιπτώσεις phishing. Οι εταιρείες που δουλεύουν μαζί μας δεν μπορούν να πέσουν θύματα απάτης και να πληρώσουν σε λογαριασμό που δεν υπάρχει, όπως έχει συμβεί σε κάποιες περιπτώσεις.

Πώς διαμορφώνεται το πελατολόγιο σας;

Επειδή είμαστε εταιρεία της κρίσης δώσαμε έμφαση στην ανάπτυξη εργασιών στην Ελλάδα αφού δεν ήταν εφικτά τα ταξίδια στο εξωτερικό. Την πρώτη χρονιά είχαμε στόχο τα 20 πλοία και καταλήξαμε με 220, επειδή μας εμπιστεύτηκαν οι Έλληνες εφοπλιστές.

Ποια περιθώρια έχει η εταιρεία για περαιτέρω ανάπτυξη;

Ξεκινήσαμε με ένα λογισμικό και αυτή τη στιγμή έχουν τέσσερα. Φτιάχνουμε ουσιαστικά ένα οικοσύστημα με λογισμικά που αφορούν τα λιμάνια.

Στο πρώτο έχω ήδη αναφερθεί. Το δεύτερο είναι ένα δυναμικό market place κυρίως για το κομμάτι των technical managers ή των πλοίων που βρίσκονται σε χρονοναύλωση, όπου η ναυτιλιακή μπορεί βρει διάφορες πληροφορίες για πράκτορες και να διεκπεραιώσει υπηρεσίες όπως αλλαγές πληρωμάτων κ.α.
Όταν πρόκειται για μακροπρόθεσμες ναυλώσεις ο πλοιοκτήτης δεν πληρώνει λιμανιάτικα έξοδα αλλά έχει έξοδα που αφορούν το βαπόρι και τη λειτουργία του. Μέσω της πλατφόρμας μας μπορεί να ζητήσει προσφορές από πράκτορες, να διαπραγματευτεί και μετά να επιλέξει αυτόν που επιθυμεί. Με αυτόν τον τρόπο έχουν καταφέρει τα πλοία με χρονοναύλωση που δουλεύουν μέσω της πλατφόρμας μας να γλυτώσουν 20% του κόστους.

Το τρίτο λογισμικό είναι το Instant Estimator, όπως το ονομάζουμε, όπου το τμήμα ναυλώσεων μία ναυτιλιακής έχει τη δυνατότητα να εισάγει στοιχεία για το πλοίο και για το λιμάνι που θέλει να επισκεφτεί και να δει πόσα λιμανιάτικα έξοδα θα πληρώσει, κάτι το οποίο ήταν γολγοθάς τόσο για να το δημιουργήσουμε όσο και να το επικαιροποιούμε συνεχώς.

Η τιμολογιακή πολιτική των λιμανιών αλλάζει κάθε χρόνο και επίσης επηρεάζεται από πολιτικά γεγονότα. Για παράδειγμα όταν υπάρχει μία κρίση στην τούρκικη λίρα το πρώτο που αυξάνεται είναι τα λιμανιάτικα έξοδα στα Στενά του Βοσπόρου.

Έχουμε αναπτύξει καλές σχέσεις με τα λιμάνια και είμαστε από τους πρώτους που ενημερωνόμαστε όταν υπάρχει κάποια αλλαγή.

Το τέταρτο software που έχει ξεκινήσει κατά ένα μέρος του πρόσφατα, είναι το Agency Directory, είναι ουσιαστικά ένας τηλεφωνικός κατάλογος για όλους τους πράκτορες που υπάρχουν σε όλο τον κόσμο, γραμμένος μέσα στη δική μας πλατφόρμα.

Μέσα σε δύο χρόνια έχουμε συγκεντρώσει περίπου 2.500 πράκτορες από τους 10.000 που υπάρχουν. Στόχος μας είναι να φτιάξουμε ένα wikipedia για τα λιμάνια, όπου θα εμπεριέχονται όλες οι πληροφορίες γι’ αυτά, δηλαδή ποια πλοία μπορούν να εξυπηρετήσουν, μέχρι ποια βυθίσματα, πότε μπορούν να εφοδιαστούν με πετρέλαιο, με ποιο τρόπο, ποιοι είναι οι service providers με τους οποίους μπορεί να επικοινωνήσει απευθείας η ναυτιλιακή κλπ

Τι αλλαγές φέρνει η τεχνολογία στον κλάδο της ναυτιλίας;

Μία είναι η λέξη: αυτοματοποίηση. Αυτό θα φέρει η τεχνολογία στη ναυτιλία. Εμείς ασχολούμαστε με ένα συγκεκριμένο κομμάτι, άλλες startups και μάλιστα ελληνικές, με διαφορετικά τμήματα. Τελικά θα μπορέσουν οι εργαζόμενοι στις ναυτιλιακές να εξασφαλίσουν χρόνο από κάποιες διαδικασίες και να εστιάσουν στη βελτιστοποίηση των ταξιδιών, που αποτελεί προτεραιότητα.

Η εταιρεία έχει πιστοποίηση Great Place to Work. Τι είναι αυτό που κάνει το εργασιακό σας περιβάλλον να ξεχωρίζει;

Είμαστε η μοναδική εταιρεία που σχετίζεται με τη ναυτιλία και κατάφερε να μπει στα Best Places to Work και η τέταρτη στην Ελλάδα στο δικό μας μέγεθος. Ανοίξαμε το δρόμο και βλέπουμε ότι και άλλες ναυτιλιακές συμμετέχουν σε αυτές τις έρευνες και έχουν καταφέρει να πιστοποιηθούν.

Έχουμε μία φιλοσοφία: Lead by example, lead with empathy. Αυτό είναι το μότο μας για την εταιρεία. Αγαπάμε τα στελέχη μας, θέλουμε σταθερότητα. Να αγαπήσουν οι εργαζόμενοι την εταιρεία, να έχουν μεράκι και αυτό δεν μπορεί να γίνει από τη μία μέρα στην άλλη.

Επενδύουμε στους ανθρώπους μας είτε με σεμινάρια, είτε με μεταπτυχιακά, κάνουμε γιόγκα δύο φορές την εβδομάδα, έχουμε life coach που τους βοηθά να ισχυροποιηθούν ως άνθρωποι και κατ’ επέκταση ως επαγγελματίες. Ο μέσος όρος ηλικίας στη Harbor Lab είναι τα 27 έτη, οπότε έχουμε πολύ όρεξη. Είμαστε μία ομάδα.

Πολλοί υπάλληλοι λαμβάνουν μετοχές σαν μορφή bonus προκειμένου να νιώσουν σαν να είναι δική τους η εταιρεία.

Η εταιρεία δίνει έμφαση και στον επαγγελματικό προσανατολισμό μέσω του Harbor Lab Academy. Πώς λειτουργεί αυτό;

Προσπαθήσαμε να φέρουμε το πρακτικό κομμάτι πιο κοντά στους φοιτητές. Κατά τη διάρκεια των σπουδών μου -στατιστικά και ναυτιλιακά- διαπίστωσα ότι αν και είχα πολύ καλό θεωρητικό υπόβαθρο, πρακτικά, όταν βγήκα στην αγορά εργασίας δεν γνώριζα πολλά πράγματα.

Μέσω του Harbor Lab Academy, δεχόμαστε εδώ τους φοιτητές τους δείχνουμε τα τμήματα charter ναυτιλιακών εταιρειών, τους βάζουμε να τα μελετήσουν, να μάθουν τα claims, τα disbursements, μπαίνουμε σε βάθος, κάνουμε σεμινάριο με καπετάνιους για να μάθουν και την άλλη πλευρά των εργαζόμενων στα πλοία.

Έχουμε ήδη συνεργασία με την ΑΣΟΕΕ και με το Alba και τώρα προσπαθούμε να κάνουμε το ίδιο με το πανεπιστήμιο Πειραιά και το πανεπιστήμιο Αιγαίου.

Διαβάστε ακόμη:

Ποσειδώνια 2022: Φεστιβάλ από startup τεχνολογίας και ψηφιοποίησης της ναυτιλίας



ΣΧΟΛΙΑ