• Ναυτιλία

    Αν δεν αποδεσμευτεί το Pega, δεν θα απελευθερωθούν τα δύο ελληνόκτητα πλοία από το Ιράν!

    Ιράν: Διπλωματικός πυρετός για την απελευθέρωση των ναυτικών των ελληνικών τάνκερ - Τι λέει ο πατέρας Έλληνα ναυτικού


    Τα μηνύματα που έρχονται στην Αθήνα, μέσω διπλωματικών αποστολών, είναι ξεκάθαρα: «Αν δεν αποδεσμευτεί το δεξαμενόπλοιο Pega που έχει μετονομαστεί σε Lana – που είναι αγκυροβολημένο και ακινητοποιημένο στην Κάρυστο από τα μέσα Απριλίου- και δεν επιστραφεί το ιρανικό πετρέλαιο στους πλοιοκτήτες και μεταφορείς, δεν πρόκειται να απελευθερωθούν τα δύο ελληνόκτητα πλοία!».

    Παρά τα διαβήματα που έχουν γίνει από το υπουργείο Εξωτερικών της Ελλάδας, οι πλοίαρχοι των δύο πλοίων πήραν εντολή – υπό την απειλή των όπλων των Ιρανών Φρουρών της Επανάστασης – να οδηγήσουν τα πλοία στο λιμάνι του Μπαντάρ Αμπάς.

    Υπενθυμίζεται ότι το δεξαμενόπλοιο Prudent Warrior, χωρητικότητας 150.000 dwt, που ναυπηγήθηκε το 2017, του Σπύρου Πολέμη, όσο και το Delta Poseidon, χωρητικότητας 157.400 dwt, κατασκευής 2011, του Διαμαντή Διαμαντίδη, έχουν καταληφθεί από Ιρανούς στρατιώτες, ως “αντίποινα για την ακινητοποίηση του ρωσικου δεξαμενόπλοιου Pega στην Κάρυστο, στα μέσα Απριλίου”.

    Το ευχάριστο είναι όλοι οι ναυτικοί είναι “καλά στην υγεία τους”, όπως διαβεβαιώνουν οι πλοιοκτήτριες εταιρείες και το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.

    Στο Prudent Warrior επιβαίνουν επτά Έλληνες ναυτικοί, ένας Ελληνοκύπριος και 15 Φιλιππινέζοι, ενώ στο Delta Poseidon επιβαίνουν δύο Έλληνες ναυτικοί και 21 Φιλιππινέζοι.

    Παρά τις συνεχείς διπλωματικές ενέργειες και επαφές του υπουργείου Εξωτερικών, δεν υπάρχουν ενδείξεις για απελευθέρωση των δύο πλοίων. Αντίθετα, σύμφωνα με ναυτιλιακές πηγές, οι συζητήσεις βρίσκονται σε αδιέξοδο και τα μηνύματα που παίρνει η Αθήνα είναι “για διπλή απελευθέρωση των πλοίων σε Ιράν και Κάρυστο”.

    Διπλωματικές πηγές του Ιράν αναφέρουν ότι «η Ισλαμική Δημοκρατία εξέφρασε τη βαθιά της ανησυχία για τη συνεχιζόμενη παραβίαση των διεθνών νόμων και των διεθνών ναυτιλιακών συμβάσεων από την κυβέρνηση των ΗΠΑ». Οι ραγδαίες εξελίξεις στη ναυσιπλοΐα στον Περσικό κόλπο ξεκίνησαν μετά την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να μεταφέρει το ιρανικό πετρέλαιο του Pega που είναι “υπό κράτηση στην Κάρυστο” μέσω δύο ελληνόκτητων δεξαμενοπλοίων στις ΗΠΑ. Το Pega μετέφερε 115.000 τόνους ιρανικού πετρελαίου.

    Το ιρανικό πρακτορείο ειδήσεων επικαλέστηκε τον Οργανισμό Λιμένων και Ναυτιλίας του Ιράν ότι το δεξαμενόπλοιο – με το όνομα Pegas – είχε αναζητήσει καταφύγιο κατά μήκος των ελληνικών ακτών μετά από τεχνικά προβλήματα και κακές καιρικές συνθήκες, προσθέτοντας ότι η κατάσχεση του φορτίου του ήταν «ένα ξεκάθαρο παράδειγμα πειρατείας».

    Την περασμένη Τετάρτη, οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις σε αυτό που περιέγραψαν ως δίκτυο λαθρεμπορίου πετρελαίου και νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες που υποστηρίζεται από τη Ρωσία και το Σώμα των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης του Ιράν (IRGC).

    Επισημαίνεται επίσης ότι το υπό ιρανική σημαία, πλέον, Pegas ήταν μεταξύ των πέντε πλοίων που μπήκαν σε “λίστα απαγορεύσεων” από την Ουάσιγκτον στις 22 Φεβρουαρίου – δύο ημέρες πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία – για κυρώσεις κατά της Promsvyazbank, μιας τράπεζας που θεωρείται κρίσιμη για τον αμυντικό τομέα της Ρωσίας.

    Ο Ρώσος πλοιοκτήτης του πλοίου Transmorflot “μπλοκαρίστηκε” στη συνέχεια στις 8 Μαΐου. Το δεξαμενόπλοιο, που μετονομάστηκε σε Lana την 1η Μαρτίου και φέρει ιρανική σημαία από την 1η Μαΐου, παρέμεινε κοντά στα ελληνικά ύδατα από τότε. Προηγουμένως έφερε την ρωσική σημαία.

    Από τα γεγονότα που ακολούθησαν δεν κατέστη σαφές εάν το φορτίο του πλοίου κατασχέθηκε επειδή ήταν ιρανικό πετρέλαιο ή λόγω των κυρώσεων στο δεξαμενόπλοιο λόγω του ρωσικού του συνδέσμου. Επισημαίνεται ότι το Ιράν και η Ρωσία αντιμετωπίζουν ξεχωριστές κυρώσεις από τις ΗΠΑ.

    Την περασμένη Τετάρτη, ο ειδικός απεσταλμένος του Προέδρου των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν για το Ιράν αναγνώρισε ότι οι προοπτικές αποκατάστασης της συμφωνίας είναι «ασθενείς στην καλύτερη περίπτωση» εν μέσω απορριπτικών ακόμη αιτημάτων της Τεχεράνης προς την Ουάσιγκτον να αφαιρέσει το IRGC από τη λίστα με τις «ξένες τρομοκρατικές οργανώσεις».

    Ωστόσο, δημοσιεύματα στον διεθνή τύπο αναφέρουν ότι οι Φρουροί της Επανάστασης του Ιράν λένε ότι κατέσχεσαν τα δύο ελληνικά πετρελαιοφόρα στον Περσικό Κόλπο λόγω «παραβιάσεων» που διαπράχθηκαν.

    «Αυτές οι ενέργειες ισοδυναμούν με πράξεις πειρατείας», ανέφερε σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Εξωτερικών, προειδοποιώντας τους Έλληνες πολίτες να αποφεύγουν να ταξιδεύουν στο Ιράν”. Τόνισε επίσης ότι είχε διαμαρτυρηθεί έντονα στον Ιρανό πρεσβευτή στην Αθήνα για τη «βίαιη» κατάληψη.

    Ο κρατικός ναυτιλιακός οργανισμός του Ιράν δήλωσε το Σάββατο ότι το πλήρωμα δύο ελληνικών δεξαμενόπλοιων που κατασχέθηκαν από το IRGC δεν έχει συλληφθεί και είναι καλά στην υγεία του, μετέδωσε το ημιεπίσημο πρακτορείο ειδήσεων Tasnim.

    «Το πλήρωμα των δύο ελληνικών δεξαμενόπλοιων δεν έχει συλληφθεί και όλα τα μέλη του πληρώματος είναι καλά στην υγεία τους και προστατεύονται και παρέχονται οι απαραίτητες υπηρεσίες κατά τη διάρκεια του πλοίου, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο», δήλωσε ο Οργανισμός Λιμένων και Ναυτιλίας του Ιράν, δήλωση που μετέδωσε η Tasnim.

    Ο Mahjoob Zweiri, καθηγητής Ιράν και Μέσης Ανατολής στο Πανεπιστήμιο του Κατάρ, είπε στο Al Jazeera ότι η Τεχεράνη προσπαθεί να στείλει ένα σαφές μήνυμα ότι δεν θα ανεχθεί την κατάσχεση των δεξαμενόπλοιων ή των αποστολών πετρελαίου της. «Νομίζω ότι το Ιράν θέλει να στείλει ένα σαφές μήνυμα, ιδιαίτερα στις Ηνωμένες Πολιτείες», πρόσθεσε.

    Διαβάστε επίσης:

    Ιράν: Διπλωματικός πυρετός για την απελευθέρωση των ναυτικών των ελληνικών τάνκερ – Τι λέει ο πατέρας Έλληνα ναυτικού

    Ιράν: Στο λιμάνι του Μπαντάρ Αμπάς μεταφέρονται τα ελληνόκτητα τάνκερ



    ΣΧΟΛΙΑ