Το ταχέως μεταβαλλόμενο γεωπολιτικό τοπίο δημιουργεί νέους κινδύνους και προκλήσεις για τη ναυτιλία, η οποία ήδη αντιμετωπίζει την ενεργειακή μετάβαση και την κληρονομιά της πανδημίας Covid-19, σύμφωνα με την Επιθεώρηση Ασφάλειας και Ναυτιλίας της Allianz Commercial.

«Ο κλάδος αντιμετωπίζει ένα ολοένα και πιο ασταθές και πολύπλοκο λειτουργικό περιβάλλον, που χαρακτηρίζεται από επιθέσεις κατά της ναυτιλίας, κρατήσεις πλοίων, κυρώσεις, καθώς και τις συνέπειες περιστατικών που αφορούν ζημιές σε κρίσιμα υποβρύχια καλώδια. Επιπλέον, το φαινόμενο ντόμινο του αυξανόμενου προστατευτισμού και των δασμών απειλεί να αναδιαμορφώσει τις αλυσίδες εφοδιασμού και να διαταράξει τις καθιερωμένες εμπορικές σχέσεις, εκτός από τους παραδοσιακούς κινδύνους όπως η πυρκαγιά, η σύγκρουση και η προσάραξη, οι οποίοι εξακολουθούν να αποτελούν τις κύριες αιτίες συνολικών απωλειών μεγάλων πλοίων, αν και τα κρούσματα μειώνονται (έφτασαν στο ιστορικό χαμηλό των 27 στο τέλος του 2024)», αναφέρει ενημερωτική ανάλυση του ασφαλιστικού ομίλου Allianz.

1

«Η σημασία του πολιτικού κινδύνου και των συγκρούσεων ως πιθανής αιτίας θαλάσσιων απωλειών αυξάνεται καθώς αυξάνονται οι γεωπολιτικές εντάσεις. Οι συνολικές απώλειες από παραδοσιακές αιτίες μειώνονται με την πάροδο του χρόνου, αλλά θα μπορούσαμε να βρισκόμαστε σε μια θέση όπου αυτή η θετική τάση ενδεχομένως να αντισταθμίζεται από πόλεμο και άλλες πολιτικά σχετιζόμενες εκθέσεις. Ως κλάδος, είμαστε σε καλύτερη θέση για τους παραδοσιακούς κινδύνους, αλλά υπάρχει μια ανανεωμένη εστίαση στους γεωπολιτικούς κινδύνους», δήλωσε ο Rahul Khanna, Παγκόσμιος Επικεφαλής Συμβουλευτικής για Θαλάσσιους Κινδύνους στην Allianz Commercial.

Η εμπορική σύγκρουση ΗΠΑ-Κίνας και ο αυξανόμενος σκιώδης στόλος φέρνουν αβεβαιότητα και προκλήσεις. Η Κίνα ήταν ο κύριος στόχος των προστατευτικών μέτρων της αμερικανικής κυβέρνησης, με τους δασμούς να φτάνουν το 145%, προτού και οι δύο χώρες συμφωνήσουν να τους μειώσουν για 90 ημέρες.

Οι εξελίξεις αυτές είχαν σημαντικό αντίκτυπο στο παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο, με περίπου το 18% αυτού να υπόκειται σε δασμούς έως τα μέσα Απριλίου 2025, από 4% στις αρχές Μαρτίου, και μια απότομη πτώση στις αποστολές που καταγράφηκε αμέσως μετά τις ανακοινώσεις της «Ημέρας Απελευθέρωσης».

Ενώ το μέλλον της εμπορικής πολιτικής των ΗΠΑ παραμένει αβέβαιο, ένα άλλο φαινόμενο θέτει μια αυξανόμενη πρόκληση για τις ναυτιλιακές και ασφαλιστικές βιομηχανίες: ο σκιώδης στόλος.

Από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, το μέγεθος του σκιώδους στόλου έχει αυξηθεί σημαντικά. Σήμερα, πιστεύεται ότι περίπου το 17% του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων ανήκει στον σκιώδη στόλο.

Οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι υπάρχουν σχεδόν 600 δεξαμενόπλοια που εμπορεύονται μόνο ρωσικό πετρέλαιο. Πλοία του σκιώδους στόλου έχουν εμπλακεί σε δεκάδες περιστατικά σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων πυρκαγιών, συγκρούσεων και πετρελαιοκηλίδων.

«Ο σκιώδης στόλος εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό κίνδυνο για την ασφάλεια στη θάλασσα και το περιβάλλον, καθώς πολλά από αυτά είναι πιθανό να είναι παλαιότερα, κακώς συντηρημένα και ανεπαρκώς ασφαλισμένα πλοία. Σε περίπτωση πετρελαιοκηλίδας που αφορά δεξαμενόπλοιο του σκιώδους στόλου, το κόστος καθαρισμού θα μπορούσε να φτάσει τα 1,6 δισεκατομμύρια δολάρια, τα οποία πιθανότατα θα βαρύνουν τους φορολογούμενους», δήλωσε ο Justus Heinrich, Global Product Leader, Marine Hull, Allianz Commercial.

Οι πυρκαγιές σε μεγάλα πλοία εξακολουθούν να αποτελούν σημαντική ανησυχία για τις ασφαλιστικές εταιρείες. Επτά συνολικά απώλειες αναφέρθηκαν σε όλους τους τύπους πλοίων το 2024, ο ίδιος αριθμός με το προηγούμενο έτος.

Ο συνολικός αριθμός περιστατικών αυξήθηκε σε ετήσια βάση, φτάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 10 ετών, στα 250, και πάλι σε όλους τους τύπους πλοίων.

Περίπου το 30% αυτών των πυρκαγιών σημειώθηκαν σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, φορτίου ή roll-on roll-off (ro-ro) (69).

Την τελευταία δεκαετία, περισσότερα από 100 πλοία έχουν χαθεί σε πυρκαγιές. Καταβάλλονται προσπάθειες για τον μετριασμό αυτών των κινδύνων, με κανονιστικές αλλαγές και τεχνολογικές εξελίξεις που αποσκοπούν στην καταπολέμηση της ψευδούς δήλωσης φορτίου, η οποία αποτελεί σημαντική αιτία τέτοιων πυρκαγιών.

Αυτό είναι κρίσιμο, καθώς η ηλεκτροδότηση της παγκόσμιας οικονομίας θέτει περαιτέρω προκλήσεις, δεδομένου του αυξανόμενου αριθμού μπαταριών ιόντων λιθίου και συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας από μπαταρίες που μεταφέρονται.

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία γίνεται όλο και πιο ανθεκτική στους κινδύνους που σχετίζονται με τα μεγάλα πλοία, αν και σε καμία περίπτωση δεν είναι υπό έλεγχο.

Ωστόσο, μόνο 27 συνολικές απώλειες το 2024 υπογραμμίζουν τη θετική τάση. Για να το θέσουμε στο σωστό πλαίσιο: ο παγκόσμιος στόλος αποτελείται από πάνω από 100.000 πλοία (πάνω από 100 GT). Ωστόσο, η αβεβαιότητα και οι πολλαπλοί κίνδυνοι εξακολουθούν να υπάρχουν. Οι κυβερνοεπιθέσεις και οι παρεμβολές στο GPS αυξάνονται. Οι εκεχειρίες έχουν δημιουργήσει ελπίδες, αλλά η απειλή για την ασφάλεια στην Ερυθρά Θάλασσα και η διαταραχή της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι πιθανό να παραμείνουν. Εν τω μεταξύ, η οικολογική μετάβαση απαιτεί πολλή δουλειά. Τα επόμενα χρόνια θα είναι καθοριστικά και θα καθορίσουν την πορεία της βιομηχανίας και του παγκόσμιου εμπορίου», καταλήγει ο Khanna.

Διαβάστε επίσης:

Elon Musk: Επιβεβαιώνει την αποχώρησή του από την κυβέρνηση του προέδρου των ΗΠΑ

Υπουργείο Μετανάστευσης: Κατάργηση χορήγησης άδειας διαμονής για όσους διαμένουν 7 χρόνια παράνομα στη χώρα

ΔΕΔΔΗΕ: Πώς προχωρά το χρονοδιάγραμμα εγκατάστασης μετρητών- Ορόσημο η υπογραφή της σύμβασης